Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@15:54:40 GMT

تفاوت‌های ۱۳ طبقه کارگری

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۶۹۰۳

تفاوت‌های ۱۳ طبقه کارگری

دکتر لطفعلی بخشی | کارشناس اقتصاد

 

کاستی‌های اساسی کارکرد نظام اقتصادی، شکاف‌های بزرگی از نظر ثروت و درآمد بین افراد ایجاد کرده و موجب بروز نارضایتی‌های شدید در بین اقشار مختلف مردم شده است که می‌تواند ثبات و آرامش جامعه را با چالش‌های جدی مواجه سازد.

ممکن است به‌نظر برسد این تفاوت‌ها محدود به تفاوت بین ثروتمندان و فقرای جامعه است، لیکن متاسفانه باید گفت حتی در بین اقشار مشابه نیز این اختلاف طبقاتی از نظر حقوق و امتیازات کاملا چشم‌گیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عنوان مثال در حقوق و مزایای دریافتی و امتیازات کارگران و حقوق‌بگیران در سازمان‌ها و بنگاه‌های بزرگ و کوچک و دولتی و نیمه‌دولتی و خصوصی و اصناف، تفاوت‌های اساسی به چشم می‌خورد که معمولا از نظرها پنهان می‌ماند.

تفاوت‌های حقوق و مزایا و امتیازات و امنیت شغلی کارگران و حقوق‌بگیران در برخی سازمان‌ها، مانند شرکت‌های بزرگ دولتی، در مقایسه با کارگران در بنگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک به‌شدت چشمگیر است.

در برخی شرکت‌های بزرگ تولیدی که از یارانه‌های هنگفت سوخت و برق استفاده می‌کنند و صادرات نیز دارند یا دارای انحصارهای خاص هستند، وضع کارگران و پرداختی‌ها به آنان نسبت به سایر بنگاه‌ها به مراتب بهتر است.

در پاره‌ای از این بنگاه‌ها کارگران از امنیت شغلی، دریافت حقوق مکفی، اضافه‌کار، پاداش، انواع بیمه، بیمه تکمیلی، کمک‌های کالایی، انواع خدمات مانند سرویس رفت‌‌وآمد، غذای گرم و لباس کار و… برخوردارند و در برخی دیگر بنگاه‌ها حتی از حداقل دستمزد نیز برخوردار نیستند.

مقایسه بین دریافت‌ها و امتیازات کارگران و حقوق‌بگیران در برخی بنگاه‌ها، نشان از تفاوت آشکار در حقوق و مزایا و امتیازات دارد که تا حدودی آنها را می‌توان در گروهای زیر تقسیم کرد:

1- کارکنان بنگاه‌های اتومبیل‌سازی

2- ‌‌کارکنان شرکت‌های بزرگ فولادی و پتروشیمی و…

3- کارکنان بنگاه‌های متوسط و‌ کوچک دارای بیمه تامین اجتماعی

4- کارکنان کارگاه‌های کوچک با بیمه تامین اجتماعی

5- کارکنان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

6- کارکنان فروشگاه‌های بزرگ

7- کارکنان مغازه‌ها

8- کارکنان اصناف

9- کارگران کارگاه‌های بدون بیمه

10- کارگران فصلی و روزمزد و بدون بیمه

11- کارکنان مطب پزشکان بدون بیمه و حداقل دستمزد

12- بیکاران دارای بیمه بیکاری

13- بیکاران بدون بیمه بیکاری.

تفاوت‌های حقوق و مزایا، امتیازات و امنیت شغلی حقوق‌بگیران در گروه‌های فوق را می‌توان در جدول پیوست مشاهده کرد.

همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌شود در بین کارگران نیز با توجه به بنگاه و وضعیت مالی و اندازه آن، تفاوت زیادی در امتیازات و مزایای شغلی و بیمه‌ای و خدمات مربوطه وجود دارد و می‌توان گفت برخی کارگران نسبت به برخی دیگر، کارگران اشرافی محسوب می‌شوند.

در نظر گرفتن این همه تفاوت برای انجام امور کاملا مشابه، در کشوری با قانون یکسان، نشان از ناکارآیی اجرای قوانین دارد که لازم است در این باره چاره‌اندیشی صورت گیرد.

متاسفانه در مراجع تصمیم‌گیری برای کارگران و تشکل‌های مرتبط، مانند شورای‌عالی کار، اغلب نمایندگان کارگران بنگاه‌های بزرگ حضور دارند و منافع خاص آنها بیشتر مطرح می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای کاهش این تفاوت‌ها برخی اقدامات ضروری است.

تعیین دستمزدهای منطقه‌ای و تطبیق آن با هزینه‌های منطقه‌ای و توافق بین نیروی کار و کارفرما

ساده‌سازی قراردادهای کار

ایجاد انعطاف بیشتر در قوانین کار

برقراری امتیاز مالیاتی و تشویق کارگاه‌های دارای پوشش بیمه تامین اجتماعی

پذیرش کارهای نیمه‌وقت برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی

ساده‌سازی بیمه خویش‌فرما و تقلیل نرخ‌های آن./منبع: دنیای اقتصاد

 

برچسب هاکارگر

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: کارگر آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو بیمه تامین اجتماعی حقوق بگیران بدون بیمه بنگاه ها تفاوت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی

حسینعلی خواجه مظفری به مناسبت هفته کار و کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مباحث مورد نظر جامعه کارگری پرداخت و در خصوص تعداد و آمار جامعه کارگری استان اشاره و اظهار کرد: تعداد ۱۴۳ هزار کارگاه قانونی در سطح استان فعال هستند که در این کارگاه ها، تعداد ۱۸۸ هزار نفر کارگر از بیمه تامین اجتماعی اجباری برخوردار هستند که با اعضای خانواده آنان ۲۵۶ هزار بیمه تبعی را به ثبت رسانده ایم. همچنین ۱۳ شهرک صنعتی و ۱۰ ناحیه صنعتی نیز در استان گلستان فعال هستند.

خواجه مظفری در مورد وظایف این دستگاه در بحث کارگران، افزود: باید خدمات مختلفی اعم از پیگیری پرداخت حقوق و بیمه، موارد مشاغل زیان آور، مشاغل اتباع، کارگران فصلی و ساختمانی را به جامعه کارگری ارائه دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اهمیت شعار سال که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اضافه کرد: با توجه به شعار سال و اهمیت اقتصاد و مباحث مربوط به آن، امسال نیز به مانند سال های گذشته شاهد این موضوع بودیم که دیدار مقام معظم رهبری با کارگران در اولین روز هفته کار و کارگر انجام شد که بنا به فرمایش ایشان نقش کارگران به عنوان ستون فقرات اقتصاد و تولید هستند.

وی افزود: از آنجایی که ۱۴ و نیم میلیون کارگر در کشور داریم، بخش اکثریت جامعه را کارگران تشکیل می‌دهند که در حوزه های مختلف اقتصادی و تولیدی نقش اساسی در کشور ایفا می کنند.

خواجه مظفری درباره اقدامات و پیگیری های این اداره کل در خصوص مشکلات جامعه کارگری نیز گفت: برخی مشکلات جامعه کارگری را با شخص استاندار در حال پیگیری هستیم و در برخی موارد مستقیماً دستور رسیدگی و رفع موانع مشکلات کارگران صادر شد.

گلستان خط مقدم تامین مسکن برای کارگران

وی با اشاره به اینکه حقوق و دستمزد کارگران از منبع کشوری شورای حقوق و دستمزد اعلام می شود و ما مامور ابلاغ آن به کارفرمایان و جامعه کارگری هستیم، ادامه داد: در مورد مشاغل زیان آور هم باید گفت که مشاغل زیان آور، ذاتأ سخت هستند مانند کارگران معدن و خبرنگاران و برخی از مشاغل دیگر که در معرض خطرات و آسیب های احتمالی هستند، در کمیته تخصصی درباره آنان تصمیم گیری می شود.

وی افزود: سوابق بیمه ای کارگران مشاغل سخت یک و نیم برابر اصل سابقه بیمه حساب می شود که برای بازنشستگی در سوابق بیمه ای کارگران لحاظ می‌شود.

رفع مشکل ثبت بیمه کارگران ساختمانی در گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در خصوص تامین مسکن کارگران با اعلام این وعده به کارگران گفت: قرارگاه مسکن ملی در استان تشکیل شده است. در حوزه کارگران نیز تشکیل یک تعاونی بزرگ برای تامین مسکن کارگران در گلستان تاسیس شده است که زمین هم در اختیار این تعاونی برای ساخت مسکن قرار گرفته است تا این استان در خط مقدم تامین مسکن برای کارگران باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این وعده را هم می دهیم که با پیگیری های صورت گرفته، به زودی مشکل ثبت بیمه کارگران ساختمانی انجام خواهد شد.

کد خبر 6093893

دیگر خبرها

  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • بیش از ۴ هزار کارگر قمی در انتظار بیمه
  • توضیحات وزیر کار درباره افزایش بیمه کارگری
  • توضیحات وزیر کار درباره بیمه کارگری
  • حقوق و بیمه کارگران شهرداری بندرعباس به روز شد
  • تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی
  • دستور استاندار زنجان برای پیگیری طبقه‌مندی مشاغل
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • وجود ۶۰ هزار کارگر بیمه‌شده در شهرستان رفسنجان
  • ۲۵ هزار کارگر ساختمانی در کردستان بیمه ندارند