Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شناورهای تندرو نوعی از شناور‌های کوچک و با سرعت بالا هستند که در حوزه‌های گشت دریایی، حفاظت از مرز‌های آبی و دفاع از حملات و تهاجم‌های احتمالی متجاوزان مانند دزدان دریایی و کشور‌های متخاصم به مرز‌های آبی و دریا‌های یک کشور کاربرد فراوان دارند. این قایق ها یکی از تجهیزاتی هستند که در سال های دفاع مقدس کاربرد بسیاری داشتند و نیروهای مسلح کشورمان توانستند با استفاده از آن ها رژیم بعثی عراق و کشورهای استکبار جهانی همچون آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را در خلیج فارس شکست دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شناورهای تندروی ایران؛ بازوان قدرتمندی که هیچ‌گاه بسته نمی‌شود

ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با خرید ناو‌های و ناوچه‌های مختلف به خصوص در کلاس سینا قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه دریا بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تهاجم دشمن بعثی فرماندهان نظامی سپاه پاسداران در حوزه دریا به این فکر افتادند که برای انجام عملیات‌های ضربتی علیه دشمن لازم است تا شناور‌های کوچک یعنی آنچه امروز با نام شناورهای تندرو می‌شناسیم وجود داشته باشند.

نخستین فروند از این شناور‌ها با نام شناور آذرخش در کشور استفاده شد و تا امروز یعنی سال ۱۴۰۰ صنایع دفاعی و نظامی نیرو‌های مسلح ایران توانسته از شناورهای ساده عاشورا به پیشرفته‌ترین انواع آن دست پیداکنند. این شناور‌های تندرو قابلیت نصب انواع سلاح مانند مین‌های دریایی، پرتابگر‌های راکت‌های کوتاه برد و تیربار‌های ۷/۱۲ میلیمتری را دارند.

ایران به کدام شناورهای تندرو مجهز شده است؟

جمهوری اسلامی ایران از سال‌های دفاع مقدس توانسته که توان طراحی و ساخت شناورهای تندرو را به دست آورد و امروز نیز پیشرفته‌ترین شناورهای تندرو را به شکل کاملا بومی تولید می‌کند تا امنیت خود را تامین کند. فناوری‌های به کاررفته در این شناورها به قدری پیشرفته است که بسیاری از کشورها در پی چگونگی دستیابی ایران به فناوری طراحی و ساخت این شناورها هستند.

قایق یا مهدی (عج)

قایق تندروی یا مهدی (عج) یکی از شناورهای تندروی قدرتمند ایران در حوزه گشت و مراقبت دریایی است.

طول بدنه: ۳/۱ متر

عرض بدنه: ۱/۹ متر

ارتفاع: ۱/۵ متر با آبخور ۶۵ سانتی متری

جنس بدنه: کامپوزیتی با سطح مقطع راداری پایین

نوع پیشران: دو موتور ۶۶۰ اسب بخاری

سرعت: ۵۰ نات یا ۹۲ کیلومتر بر ساعت

تسلیحات: دارای سه مقر پرتاب راکت

ویژگی‌های خاص: مجهز به حسگر‌های مختلف، توانایی کنترل از راه دور، قابلیت حرکت در دریا‌های مواج

قایق سراج

این قایق تندرو از انواع شناورهای تندروی ساخت کشورمان است که هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد و اندازه‌های آن اعلام نشده است.

نوع بدنه: فایبرگلاس و رادارگریز

سرعت: ۶۰ نات

تسلیحات: راکت‌های کاتیوشا در قسمت بالای قایق و تیربار دوشکا در جلوی قایق قرار گرفته است.

ویژگی خاص: طراحی متناسب با مناطق آب و هوایی گرمسیری، امکانات پیشرفته بومی مخابراتی و ناوبری الکترونیکی، حفظ تعادل در سرعت بالا، قدرت موتور بالا و شرایط طوفانی دریا

قایق ذوالفقار

قایق تندروی ذوالفقار یکی از شناورهای تندروی تهاجمی ایران است که یکی از قدرتمندترین انواع خود نیز محسوب می‌شود که بر اساس ایده حمله سریع به کشتی‌های دشمن طراحی شده است.

طول: ۱۶ متر

پهنای بدنه: ۴ متر

ارتفاع ستون: ۱ متر

ظرفیت بارگیری استاندارد: ۱۴ تن

نوع پیشران: دو موتور دیزلی قدرتمند

سرعت: ۵۲ گره دریایی (۹۷ کیلومتر بر ساعت)

بُرد عملیاتی: ۳۲۰ مایل دریایی (۵۷۶ کیلومتر)

تسلیحات: موشک کوثر با برد ۲۵ کیلومتر، دو تیربار ۱۲٫۷ میلیمتری در عقب و جلو و سامانه راداری دریایی.

ویژگی: قابلیت استفاده به عنوان شناور گشت دریایی شناور تهاجمی.

قایق آذرخش

این قایق تندرو از شناورهای تندروی ساخت کشورمان است که از سال ۸۰ به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه پاسداران ملحق شد.

طول: ۲۳ متر

پهنای بدنه: ۴ متر

ارتفاع ستون‌ها: ۱ متر

قابلیت بارگیری استاندارد: ۲۰ تن

نوع پیشران: دو موتور دیزلی متصل به دو محور شفت

سرعت: ۵۰ گره دریایی (۹۳ کیلومتر در ساعت)

تعداد جعبه دنده: دو عدد

ویژگی خاص: سرعت بالا در گشت زنی در سواحل خلیج فارس

قایق باور

فناوری ساخت شناورهای پرنده برای نخستین بار در ایران در شناورهای پرنده باور طراحی و پیاده سازی شد. این قایق در ۴ نسل طراحی و ساخته شده است که باور ۴ پیشرفته‌ترین آن محسوب می‌شود. ویژگی‌های ذکر شده مربوط به قایق پرنده باور ۴ است.

طول: ۸/۸۹ متر

عرض: ۷/۵۹ متر

ارتفاع: ۲/۳۷ متر

سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت

بیشنیه وزن در هنگام برخاست: ۹۳۰ کیلوگرم

توان پرواز تا ارتفاع: ۰/۵ متری از سطح آب

بیشنیه ارتفاع پرواز از سطج آب: ۵۰ متر

جنس بدنه: ترکیب آلومینیوم و کامپوزیت

برد مفید: ۳۵۰ کیلومتر

تسلیحات: یک فروند موشک کروز

ظرفیت بارگیری استاندارد: ۱۳۰ کیلوگرم

مسافت لازم برای پرواز پرنده: ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر

مسافت لازم برای فرود پرنده: ۶۰ تا ۱۰۰ متر

ویژگی خاص: استفاده از بالچه‌هایی خاص برای افزایش مانور پذیری، استفاده از طراحی خاص در زیر بالچه برای حفظ تعادل، طراحی بسیار آیرودینامیک و استفاده از دو صفحه نمایشگر دیجیتال.

منبع: الف

کلیدواژه: شناورهای تندروی شناورهای تندرو قایق تندرو متر ارتفاع شناور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد

به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران در نشست خبری در نمایشگاه ایران اکسپو گفت: کنسرسیوم کشتی‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی با هدف اینکه نیازمندی‌های صنعت دریایی کشور را تأمین کند ایجاد شد. این کنسرسیوم با تجمیع نیازها و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و توان اعضا می‌تواند اقدامات گسترده‌ای را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت صدرا، فاز اول را در همکاری تمامی دستگاه‌ها و متخصصان دانش‌بنیان و دانشگاه‌های دریایی برای تأمین نیازهای داخلی در مسیر تحقق جهش تولید عنوان کرد و گفت: فاز دوم این برنامه به بانک‌ها و مؤسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن اینکه تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمامی مراحل کمک به تولید و تأمین نیازهای تجهیزاتی داخل در کنار واردات نیازها است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون قرارداد ۴ کشتی با ظرفیت‌های سه هزار و ۵۰۰ تنی و ۵ هزار تنی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده که دو فروند به صورت «روروشیپ» و دو فروند مربوط به حمل کالاهای عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر که فرایند مهندسی آن در حال طی‌شدن است.

علیپور خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد ساخت ۵ فروند کشتی کشور با ظرفیت‌های ۴۰ تا ۷۰ هزار تن را با یک هلدینگ امضا شد و این ۵ کشتی در سبک‌های نفتکش، فله بر و کانتینر بر است.

وی در ادامه گفت: ما قانونی داریم که حداکثر استفاده از توان داخل است بر همین اساس مجاز نیستیم که تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود را از خارج تأمین کنیم؛ بنابراین تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش بنیان و صنعت را فعال کنیم. البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم که از ظرفیت‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم.

علیپور گفت: هلدینگ دریایی خاتم از مجموعه موسساتی تشکیل شده که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. در بخش عمرانی ساخت اسکله‌ها، موج‌شکن‌ها، لایروب‌ها و خدمات لایروبی انجام می‌دهند که البته صدرا بخش کشتی سازی و فراساحلی را انجام می‌دهد.

کد خبر 6091409 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • ببینید | این موشک ایرانی قاتل ناوهای هواپیمابر است
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • قایق هایی از جنس ملودی (عکس)
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • فیلم/ وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان