Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@06:17:11 GMT

صنایع دستی ایران؛ شناخته شده در جهان ولی مهجور در کشور

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۰۴۸۵

صنایع دستی ایران؛ شناخته شده در جهان ولی مهجور در کشور

ایسنا/یزد معهجور ماندن صنایع دستی ایران در داخل کشور با وجود شهرت جهانی آنها، یکی از موضوعات مورد اشاره در نخستین نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی در میبد استان یزد بود.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد امروز چهارشنبه در نشست شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی که به میزبانی میبد برگزار شد، با بیان این که در سال‌های اخیر خصوصاً پس از ثبت جهانی یزد، تحولی در شهرهای استان اتفاق افتاده است، گفت: شهرداران و شوراهای شهر در حوزه صنایع دستی و میراث فرهنگی، فعالیت کردند و شهرها و روستاهای صنایع دستی ما به واسطه حضور شهرداری‌ها روند رو به رشدی را شاهد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که شهرداری‌ها والدین اصلی فعالیت‌های شهر به شمار می‌روند، گفت: از این که شهرداری‌ها در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز سیاست گذار باشند، خرسندیم.

این مسئول با اشاره به این که امروز در حوزه میراث فرهنگی هزینه قابل توجهی صرف مرمت‌ها شده است، گفت: حدود ۱۰۰۰ طرح مرمتی در یزد انجام شده که تعداد زیادی از بناهای مرمت شده نیز حاصل فعالیت شهرداری‌هاست.

وی با بیان این که تقابل‌های گذشته اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری  تبدیل به تعامل و همکاری شده است، تصریح کرد: آغازگر این حرکت دوستانه در یزد، «مهدی جمالی نژاد» شهردار وقت و معاون کنونی وزیر کشور بود لذا اکنون نیز می‌توان در خصوص توسعه صنایع دستی اقدام کرد.

«علیرضا نقوی» شهردار میبد نیز در این نشست بیان کرد: متاسفانه برخلاف این که در دنیا توانسته‌ایم، هنر و صنعت دست خود را عرضه کنیم، در داخل کشور در زمینه ایجاد ارتباط، شبکه سازی، معرفی شهرها نتوانستیم توفیق چندانی داشته باشیم و این خلاء بیش از پیش حس می‌شود.

وی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره «غدا هیجاوی» رئیس شورای جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ که شهرهای اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی خلاق و شهر جهانی فرش انتخاب شدند تا امروز ۱۴ شهر و روستای ایران توانسته‌اند اعتبارنامه شورای جهانی صنایع دستی را کسب کنند و ایران در این عرصه در دنیا پیشتاز است.

شهردار میبد با بیان این که صنایع دستی امروزه از یک کالای لوکس به کلای مصرفی خانواده‌ها تبدیل شده است، تصریح کرد: صنایع دستی می‌تواند به پویایی اقتصاد شهری کمک فراوانی داشته و رونق گردشگری را ایجاد کند چرا که رابطه دو سویه ای در این مهم وجود دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که کرونا در زندگی امروز ایجاد کرده است، تصریح کرد: در این ایام، بازار دیجیتال مارکتینگ رونق دوچندانی یافته و در فروش صنایع دستی شهرداری‌ها به عنوان یکی از حامیان اصلی این حوزه می‌توانند قدم بردارند.

نقوی با اشاره به این که نشست‌های مشابه این نشست، می‌تواند باعث استفاده از ظرفیت‌های فضای شهری صنایع دستی در معرفی محصولات دیگر شهرها شود، گفت: همچنین ایجاد شبکه‌ی عرضه و فروش کالای با تسهیل‌گری روبرو می‌شود.

زیلو با ریشه‌ای دیرینه در اسلام

شهردار میبد با تاکید بر این که نیاز امروز صنایع دستی کشور شبکه عرضه و فروش کالاهای با اصالت صنایع دستی است تاکید کرد: فروش و عرضه صنایع دستی از طریق فضای مجازی با نشانی و برند شهرها، برگزاری هفته های فرهنگی در شهرهای صنایع دستی و اقداماتی در این راستا نیاز به تلاش بیشتری دارد.

وی در مورد تاریخچه زیلوی میبد، تصریح کرد: از زمانی که میبد به عنوان شهر جهانی زیلو انتخاب شده است، رونق و خون تازه‌ای در این هنر صنعت دمیده شد، زیلو به عنوان فرش سلامت که از رنگ‌ها طبیعی برای بافت آن استفاده می‌شود و قدمت تولید آن به اسلام بر می‌گردد، شناخته می‌شود.

نقوی با بیان این که در سال‌های گذشته زیلو رو به فراموشی می‌رفت و اساتید و پیشکسوتان آن به علت نداشتن بازار در حال ترک این کار بودند، گفت: با جهانی شدن زیلو و هماهنگی دستگاه‌های مختلف تشکل‌های صنفی، خوشه زیلو و دوره های مختلف آموزشی در استان و شهرستان میبد رقم خورد.

شهردار میبد بیش از ۳۰۰ دستگاه زیلو جدید در میبد راه اندازی شد، تصریح کرد: علاقه‌مندان زیادی در بین جوانان و نوجوانان و بانوان برای بافت زیلو آموزش دیدند و امروز بسیاری از بانوان میبد تولید کننده زیلو هستند و در این مسیر مشاغل خانگی زیادی ایجاد شده است.

وی با اشاره به احیای اصالت سنجی و گواهی اصالت برای زیلو، خاطرنشان کرد: آزمایش‌هایی برای کیفیت نخ و رنگ توسط جهاددانشگاهی استان صورت گرفت و در این راستا با کشور سوئیس در بحث مالکیت زیلو وارد مذاکره شده‌ایم و قراردادهایی در این راستا در حال انعقاد است.

نقوی از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای احیای زیلو، بیان کرد: تامین زیرساخت‌ها، قیمت گذاری مشترک محصولات، تدوین دستورالعمل و صدور گواهی کیفیت زیلو، مستند سازی زیلوهای تاریخی، برگزاری دوره‌های مقدماتی و تکمیلی آموزشی بافت زیلو، اجرای طرح‌های تاریخ شفاهی در زمینه زیلو و زیلوهایی که قدمت تاریخی دارند از دیگر فعالیت‌هایی است که در زمینه زیلو انجام شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صنایع دستی جهانی صنایع دستی میراث فرهنگی شهردار میبد شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۰۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن با شعار "عصر جدید، خودرو‌های جدید" از ۶ تا ۱۵ اردیبهشت در محل جدید نمایشگاه بین‌المللی چین (تیانژو) افتتاح شد و این رویداد عظیم با دستاورد‌های چشمگیر و نویدبخش کار خود را آغاز کرد.

به گزارش عصرایران، این نمایشگاه که به عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود، شاهد حضور پررنگ خودروسازان داخلی و خارجی و رونمایی از جدیدترین دستاورد‌های آن‌ها در زمینه طراحی و تولید خودرو بود.

در نمایشگاه امسال، شاهد درخشش خودرو‌های نوآورانه و پاک بودیم. ۲۷۸ خودروی برقی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت که این امر نشان‌دهنده گام‌های بلند صنعت خودرو به سمت جایگزینی خودرو‌های بنزینی و دیزلی با خودرو‌های برقی و احترام به محیط زیست است.

غرفه‌های نمایشگاه پکن ۲۰۲۴، میزبان خودروسازی جهان و برند‌های چینی است. این شرکت‌ها جدیدترین دستاورد‌های خود در زمینه خودرو‌های برقی، هیبریدی و خودران را به نمایش گذاشتند به طوریکه بازدیدکنندگان نمایشگاه شاهد رونمایی از ۱۱۷ مدل خودروی جدید توسط ۳۰ شرکت خودروساز بودند.

نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ بار دیگر نشان داد که چرا به عنوان یکی از مهم‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو در آسیا شناخته می‌شود و می‌توان به آینده‌ای روشن و پررونق در این حوزه امیدوار بود.

دیگر خبرها

  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • سرمایه‌گذاری خارجی در گردشگری در دولت سیزدهم ۱۸ برابر شد
  • حضور ۲ هزار بازرگان خارجی و ۸۰ کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • برپایی بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی در ایران و کشور‌های جهان
  • جشنواره صنایع دستی از دستاوردهای هنرمندان کشور
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • افزایش ۲ برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور