Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@22:27:44 GMT

همه آنچه باید از تامین مالی جمعی بدانیم

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۲۷۴۹

همه آنچه باید از تامین مالی جمعی بدانیم

به گزارش اقتصادآنلاین ، دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی در این برنامه از افزایش سقف تامین مالی جمعی طی سال جدید خبر داد و گفت: در سال گذشته سقف تامین مالی برای طرح‌ها 2 میلیارد تومان بود که امسال به 10 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی جمعی به مفهوم تامین مالی از طریق مردم و جمعیت است که بعضا آن را جمع‌سپاری هم می‌گویند، گفت: در این روش جمعیتی بابت حل یک موضوع و دغدغه‌ای شروع به سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی با سود و بازدهی اختصاصی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیقلی پور به سابقه تامین مالی جمعی در بحث‌های خیرخواهانه اشاره کرد و اظهار داشت:  اگر این نگاه وارد حوزه کسب‌وکار شود ابزاری به نام تامین مالی جمعی توسط مردم شکل می‌گیرد که  با استفاده از آن سرمایه‌های خرد در حل چالش‌های اقتصادی وارد می‌شوند.  

به گفته این مقام مسئول یکی از موضوع‌های مهم در تامین مالی جمعی، اعتماد مردم به کسب‌وکار است تا فضایی ایجاد شود که مردم بر اساس طرح اقتصادی در یک سرمایه‌گذاری مشارکت کنند، با این نوع شراکت‌ها پول وارد جریان اقتصادی می‌شود.

وی در تشریح جزئیات این روش تامین مالی از بستر فرابورس گفت: بر اساس آنچه بازار سرمایه به آن وجه قانونی داده عاملین تامین مالی که سکو، پلتفرم، سایت یا سامانه هستند از فرابورس مجوز فعالیت می‌گیرند، این سکوها بر اساس رشته خود اقدام به جمع‌آوری طرح و فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند، این شرکت‌ها عمدتا استارتاپی هستند؛ به زبان ساده‌تر یک سایتی مثلا اعلام می‌کند که قصد دارد اقدام به جمع‌آوری وجوه برای طرح‌های دانش‌بنیان کند و متقاضی‌ها در این سکوها ثبت‌نام می‌کنند، در حال حاضر نیز حدود 5 تا 6 سکو از فرابورس مجوز گرفتند.

مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران در خصوص اینکه آیا مشارکت در این طرح‌ها با تضمین همراه است یا خیر، تاکید کرد: در ادبیات تامین مالی جمعی موضوعی به نام تضمین وجود ندارد اما یک فضای شفاف به همراه اعتماد و اعتقاد به طرح ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت فرابورس ایران فقط این ابزار را ساختارمند کرده تا اگر کسی در این فرایند حقوقش  ضایع شد بتواند از آن دفاع کند ، گفت: اما بازار جسورانه است و در مسیر تامین مالی جمعی افرادی که ورود می‌کنند باید به فرابورس اعلام کنند که ریسک‌های این طرح را پذیرفته‌اند.

وی از بزرگ‌ترین ثمرات تامین مالی جمعی را  افزایش اعتماد به این روش دانست و گفت: یکی از مزیت‌های تامین مالی جمعی بازاریابی محصول است، دومین نکته ذینفع بودن فرد در توسعه و اجرای طرح است، در حوزه سودآوری هم این روش کمک می‌کند طرح‌های سودآور و ارزنده زودتر عملیاتی می‌شوند.

وی در خصوص کف و سقف رقم مشارکت عمومی در تامین مالی جمعی گفت: برای مشارکت عمومی طبق دستورالعمل کف و حداقلی وجود ندارد اما سقف آن 5 درصد هر تامین مالی برای  فرد حقیقی است که باعث می‌شود سطح ریسک برای هر فرد کنترل شود،  همچنین محدودیت مذکور این امکان را فراهم می‌کند تا همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

به گفته علیقلی پور مجریان طرح باید گزارش‌های دوره‌ای منتشر کنند و اگر تامین مالی از رقم مشخصی بیشتر باشد باید گزارش‌های دوره‌ای حسابرسی شده ارائه دهند، اگر دوره تامین مالی طرح یک‌ساله باشد باید در بازه‌های  6 ماهه گزارش حسابرسی شده ارائه شود اما اگر دوره سرمایه‌گذاری کوتاه و کمتر از یک سال باشد الزامات افشای کمتری دارد.

پربیننده ترین سنگین ترین صف های خرید و فروش / فشار فروش ۴۰۰میلیارد تومانی خودرویی ها بیشترین تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی در بورس امروز (۲۸اردیبهشت) / بی مهری حقیقی ها گریبان برکت را گرفت ارزش سهام عدالت من (۲۸اردیبهشت ماه) روحانی: بازار سرمایه را ما به اوج رساندیم! سنگین ترین صف های خرید و فروش (۲۸اردیبهشت۱۴۰۰) / تداوم روزهای خونین گروه غذایی

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: فرابورس ایران انتخابات ۱۴۰۰ تامین مالی جمعی سرمایه گذاری طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۲۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی

به گزارش تابناک اقتصادی، سید احسان خاندوزی که برای شرکت در پنجمین مجمع بانک توسعه اسلامی به ریاض سفر کرده است در گفتگویی اظهار کرد: امسال پنجمین سالگرد تاسیس بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشورهای مسلمان است.

وی ادامه داد: ۵۷ کشور مسلمان عضو از تسهیلاتی که این بانک برای پروژه‌های زیرساختی انرژی آموزش بهداشت و سلامت تزریق می کند استفاده می‌کنند، ما هم در ایران به عنوان یکی از سه سهامدار بزرگ که از ابتدا نقش آفرین بودیم در پنجاهمین سالگرد مجمع عمومی بانک در ریاض شرکت فعالانه داشتیم.

خاندوزی گفت: در این اجلاس هم بخش خصوصی کشور مشارکت وسیعی داشت، هم نمایندگان بخش‌های دولتی، وزارت اقتصاد و سایر وزارتخانه های ذیربط در این دوره حضور فعال دارند.

وی تاکید کرد: تنها نهادی که علی رغم تحریم های ظالمانه آمریکا همچنان در تامین مالی پروژه ها از اعتبارات بین‌المللی به طرح ‌های عمرانی کشور کمک می‌کند، بانک توسعه اسلامی است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: ما امروز 11 طرح مهم در استان های مختلف داریم که تامین مالی آنها به صورت ارزی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می شود.

وی گفت: در سال های 97 تا 1400 مشکلاتی در نظام بازپرداخت ایران وجود داشت که موجب توقف عمرانی جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ دولت سیزدهم با اهتمام جدی این موانع و مشکلات را برطرف کرد و مجدداً شاهد این هستیم که تزریق به پروژه‌های ایران از سوی بانک توسعه اسلامی آغاز شده است.

وی اظهار کرد: در مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی غیر از اینکه صورت‌های مالی بانک به تصویب می‌رسد، خط مشی سال آینده بانک توسعه اسلامی نیز توسط وزرای قتصاد عضو تعیین می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد ایران که در این نشست مطرح خواهد شد، گفت: یک پیشنهاد مهم پنجره تامین مالی ترجیحی است که با نرخ‌های ترجیحی و حمایتی بتواند از طرح‌ها در کشورهایی که نیاز به پروژه‌های حمایتی دارند استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خود را برای تاسیس این پنجره تامین مالی ترجیحی ارائه داده است و امیدواریم مصوب شود.

خاندوزی خبر داد: یکی از نکاتی که در دستور کار مذاکرات ما با بانک توسعه اسلامی است؛ اضافه کردن سه پروژه مهم حوزه بهداشتی درمانی و دانش بنیان کشور به ۱۱ پروژه‌ای است که قبلاً تامین مالی آنها توسط بانک توسعه اسلامی انجام شد.

وی تاکید کرد: در حاشیه اجلاس سالانه جلساتی با وزرای اقتصادی کشورهای عضو به خصوص کشورهای هدف که نقش پررنگ تری در تعاملات اقتصادی ما دارند به ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقابه صورت دوجانبه تنظیم کرده‌ایم؛ البته دیدار مفصلی با همتای سعودی خود خواهم داشت.

منبع: شادا

 

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • اتهام مرتبط با تامین مالی تروریسم به عناوین مجرمانه اضافه شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته
  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی