Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-29@06:10:56 GMT

توقف توسعه ذخایر نفت و گاز برای مقابله با گرمایش جهانی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۴۷۵۹

توقف توسعه ذخایر نفت و گاز برای مقابله با گرمایش جهانی

آژانس بین‌المللی انرژی باور دارد که برای جلوگیری از بحران آب و هوایی باید توسعه و برداشت از میدان‌های جدید نفت و گاز را متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در ارزیابی جسورانه اعلام کرد که جهان یک گزینه دارد – یا توسعه میدان‌های جدید نفت، گاز و زغال سنگ را امروز متوقف کنید یا با افزایش خطرناک دمای کره زمین روبه‌رو شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نهاد - که چهار دهه برای تأمین منابع نفتی کشورهای صنعتی تلاش کرده است - در نقشه راه جدید خود رویکردی سختگیرانه برای دستیابی به انتشار جهانی کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی اتخاذ کرده است.

آژنس بین‌المللی انرژی معتقد است که واقعیت کنونی ما فاصله بسیاری با این هدف دارد.

به اعتقاد این آژانس، سرعت بهره‌وری سالانه انرژی باید در سه دهه آینده سه برابر شود. باید تا سال ۲۰۳۰، هر روز صفحه‌های فتوولتائیک خورشیدی به اندازه بزرگترین پارک خورشیدی جهان نصب شوند، نقش سوخت‌های فسیلی ظرف سه دهه آینده باید به‌طور کامل معکوس شود و تا اواسط قرن باید از ۸۰ درصد انرژی جهانی امروز به کمتر از یک‌پنجم برسد.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) گفت: نقشه راه ما اقدام‌هایی را نشان می‌دهد که امروز برای اطمینان از انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ در اولویت هستند، این اقدام‌ها سخت اما هنوز قابل دستیابی هستند.

وی تصریح کرد: شاید این بزرگترین چالشی است که بشر تاکنون با آن روبه‌رو بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود تاکید کرد: برای دستیابی به این هدف، باید سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید نفت و گاز را فوری متوقف کرد، این در حالی است که ادامه سرمایه‌گذاری در تاسیسات موجود موردی ندارد.

این نهاد افزود: نباید هیچ نیروگاه جدیدی با زغال سنگ ساخته شود مگر اینکه از فناوری جذب انتشار گازهای گلخانه‌ای بهره ببرد.

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که تقاضای نفت باید تا سال ۲۰۵۰ به‌طور چشمگیری کاهش یابد و به ۲۴ میلیون بشکه در روز برسد و دیگر هرگز از حدود ۱۰۰ میلیون بشکه‌ دو سال پیش فراتر نرود.

منبع: شانا

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی مهار کربن آژانس بین المللی انرژی تا سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس در مورد رتبه دوم ایران در بحث رشد اقتصادی در بین ۲۰کشور برتر دنیا از لحاظ رشد اقتصادی ، گفت: در سال اول دولت تراز تجاری مثبتی داشتیم چهار میلیارد دلار ارزاوری برای کشور داشتیم که این حاصل تلاش‌های شبانه روزی دولت بود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دیپلماسی منطقه ای و اقتصادی دولت یکی از برنامه های دولت بود که اقدامات  مثبتی در این زمینه انجام شد. پیوستن به قراردادهای  منطقه ای مثل بریکس، شانگهای و اوراسیا تاثیر مثبتی بر تقویت ارتباطات تجاری ما داشته است که باید تقویت شود چرا که قطعا در آینده اثرات مثبت خودش را بیشتر از زمان فعلی دارد. به کارگیری سیاست های فعال و هوشمندانه در بازار جهانی انرژی رویکرد بسیار مثبتی بوده است که ما انجام دادیم و توسعه تجارت انرژی ایران با پیگیری صدور خدمات فنی و مهندسی و توان دانش بنیان کشور در جهت بازسازی پالایشگاه های مستهلک شده در کنار عضویت در بریکس و پیوستن به پیمان شانگهای زمینه ساز اصلی رشد اقتصادی کشور در سال گذشته شده است و امسال باید با مشارکت مستقیم مردم در جهش تولید نفت و گاز، این رویکرد تداوم داشته باشد.

محبی بیان کرد: پیوستن ما به بریکس و شانگهای تغییرات اساسی در اقتصادمان بوجود آورده است اما باید این قبیل اقدامات تداوم داشته باشد و تبدیل به ارتباطات رسمی طرفینی شود.

این عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: رشد ما در بحث فروش نفت گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی و بازسازی پالایشگاههای نیمه فعال کشورهای همراه و همسو با ما بسیا خوب بوده است و عمده رشد اقتصادی مان نیز از همین حوزه ها حاصل شده است.

محبی خاطر نشان کرد: دولت زمینه ها را فراهم کرده است  که رشد اقتصادی بهتری را تجربه کنیم تا عقب افتادگی هایمان در دهه های گذشته را نیز جبران کنیم.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • توسعه تجارت انرژی در کنار پیوستن به بریکس و شانگهای زمینه‌ساز رشد اقتصادی کشور شد
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • ترکیه به تلاش برای توقف جنگ وحشیانه علیه غزه ادامه می دهد
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است