Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@00:11:20 GMT

کشت گونه‌های برتر گل محمدی افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۷۲۳۸

کشت گونه‌های برتر گل محمدی افزایش می‌یابد

انتظار می‌رود با توسعه گشت ارقام برتر گل محمدی، میزان بهره‌وری این گیاه در کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، گل محمدی از جمله اقلام بسیار مهم کشاورزی در استان‌های مرکزی کشور محسوب می‌شود. با توجه به توسعه کاربرد این محصول در صنایع آرایشی، بهداشتی و عطرسازی انتظار می‌رود با ایجاد صنایع بالادستی بیشتر حول محور این گل کشت آن توسعه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در حال حاضر ۲۴ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی قرار دارد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به زودی ۵ هزار هکتار دیگر نیز زیر کشت گل محمدی قرار خواهد گرفت. دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به عنوان نهاد بالادستی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار از ایجاد یک کانون ویژه نیز با عنوان کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان معطر حمایت کرده است.

با توجه به کاشت انواع ارقام گل محمدی در کشور لازم بود با ایجاد یک برنامه ملی تمام ارقام مورد استفاده در کشور مورد بررسی علمی دقیق قرار گیرد و ارقام برتر شناسایی شوند.

بر این اساس، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان معطر با همکاری برخی نهاد‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و تشکیل تیمی از پژوهشگران و اساتید حوزه گیاه‌شناسی، موفق شد تا یک طرح علمی را در این حوزه پیاده‌سازی کند. در نهایت نیز ارقام گل محمدی، کاشان ۹۳ و یزد ۹۴ به عنوان ارقام برتر در کشور، انتخاب شدند.

میانگین عملکرد رقم کاشان ۹۳ در هر هکتار ۲۵۳۳ کیلوگرم است و پتانسیل عملکرد بیش از ۳ تن و ۸۰۰ کیلو در هر هکتار را نیز دارد. میانگین عملکرد رقم یزد ۹۴ در هر هکتار نیز ۲۸۵۷ کیلوگرم است و پتانسل عملکردی آن بیش از ۳ تن و ۷۰۰ کیلو است.

انتظار می‌رود با توسعه گشت ارقام برتر گل محمدی، میزان بهره‌وری این گیاه در کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد و با توجه به بالا رفتن سطح کیفیت محصول، روند ایجاد کارخانجات و شرکت‌های فناور متمرکز بر فرآورده‌های مرتبط با گل محمدی افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گل محمدی معاونت علمی و فناوری کشاورزی عطرسازی هماهنگی دانش صنعت و بازار ارقام برتر گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | حقوق حداقل‌بگیران چند درصد افزایش می یابد؟

به گزارش همشهری‌آنلاین، سخنگوی دولت گفت: به پیشنهاد وزارت کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز در هیات دولت تصویب شد و حقوق حداقل‌بگیران ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی افزود: به عنوان مثال یک فرد بازنشسته دارای همسر که یک فرزند داشته باشد، بالای ۱۰ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت و البته سایر سطوح هم افزایش ۲۲ درصد و یک مبلغ ثابت دارند.

اختصاص ۱۵۰۰ میلیارد برای سیل سیستان و بلوچستان

سخنگوی دولت بیان کرد: به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان برنامه بودجه در خصوص سیستان و بلوچستان، فعلا میزان ۱۵۰۰ میلیارد تومان هیئت وزیران مقرر کرد به صورت تنخواه در خدمت استاندار و وزارت کشور قرار بگیرد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: این هزینه تنها به عنوان هزینه‌های ضروری اولیه هزینه کنند. طبیعتا هزینه‌های بیشتر از این بوده است که بعد از برآورد نهایی توسط دستگاه مربوطه در خصوص آن تصمیم گیری خواهد شد.

کد خبر 848753 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها حقوق و دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی بازنشستگی خبر ویژه علی بهادری جهرمی

دیگر خبرها

  • توسعه نهالکاری در ۵۰ هکتار از تفرجگاه عینالی تبریز
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | حقوق حداقل‌بگیران چند درصد افزایش می یابد؟
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار افزایش می یابد
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • تولید زعفران ۷۰ درصد افت پیدا کرده است/صادرات با نام دیگران
  • پیش‌بینی استحصال ۱۰ تُن گُلاب از مزارع گل‌محمدی در شهر مرزی کُرَند
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • خانه‌های هلال در کشور به ۸۰۰۰ خانه افزایش می‌یابد
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد