Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  درحال حاضر رشته‌های مهندسی در ایران شرایط پیچیده‌ای دارند، به صورتی که روسای دانشگاه‌ها معتقدند دانشجویان بیشتر جذب رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می‌شوند و از تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی که موتور محرک اقتصادی جامعه هستند غافل مانده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که دیر یا زود همه مشاغل دنیای امروزی و حتی مشاغل آینده به آموزش رشته مهندسی نیازمند خواهند بود.

شاید تا ۲۰ سال گذشته بیشتر دانشجویان گرایش زیادی به تحصیل در رشته ریاضیات داشتند، اما چند سالی می‌شود که دیگر شوق و اشتیاقی میان آن‌ها برای ادامه تحصیل در این رشته دیده نمی‌شود که به گفته متخصصان همین موضوع در آینده‌ای نه چندان دور باعث بروز آسیب‌های جدی نه تنها به قشر دانشگاهی و علمی بلکه قشر اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

حتی کارشناسان معتقد هستند که آینده شغلی فارغ التحصیلان رشته مهندسی در گرداب بزرگی گیر افتاده و دانش آموزانی که با هزار امید و آرزو ادامه تحصیل در این رشته را انتخاب می‌کنند بعد از فارغ التحصیلی باید در انتظار شغلی مناسب و در خور توجه جایگاه خودشان همچنان سماق بمکند.

رتبه جهانی ایران در رشته‌های مهندسی

غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار کرد: ایران در رشته‌های مهندسی رتبه جهانی ۱۰ و ۱۱ را از آن خود کرده است. اما بی توجهی به بازار کار آن، فارغ التحصیلان این رشته را همچنان با دلهره و نگرانی خاصی رو به رو می‌کند؛ مطابق عقاید بسیاری از متخصصان رشته‌های علوم پایه از قبیل فنی و مهندسی باعث پیشرفت همه جانبه کشور خواهند شد، اما بی توجهی مسئولان و سیاست گذاران به آینده شغلی این رشته باعث می‌شود تا تمرکز دانش آموزان از انتخاب این رشته به سمت و سوی رشته‌هایی که دارای بازار کار مناسبی هستند و مورد دلخواه خیلی‌ها قرار دارد سوق داده شود که همین عامل به عنوان خطرناک‌ترین موضوع باعث بازی با آینده شغلی خیلی از دانشجویان و دانش آموزان این مرز و بوم می‌شود.

طی سال‌های اخیر تاکید ویژه‌ای به تولید علم و فناوری در ایران شده، اما ادامه شرایط باعث شده تا این قبیل از رشته‌ها مورد مغفول واقع شوند و به همین علت کاهش سالیانه آمار ورود دانش آموزان به رشته‌های فنی و مهندسی را در پی داشته باشند.

وضعیت بازار کار مهندسی در ایران چگونه است؟

مهدی پور فتح، معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره وضعیت رشته کامپیوتر در کشور اظهار کرد: مهندسی کامپیوتر در ایران به دو بخش نرم افزار و سخت افزار تقسیم بندی شده است.

او افزود: بازار کار مهندسی سخت افزار به نسبت مهندسی نرم افزار تا حدودی با محدودیت بیشتری روبه رو است و مهندسی نرم افزار بازار کار نسبتا گسترده تری داشته و شاغلان آن درآمد‌های بالا و نسبتا خوبی دارند.

پورفتح تصریح کرد: برخی از شاغلان مهندسی کامپیوتر نرم افزار درآمد‌های بالاتری به نسبت شاغلان این رشته در کشور‌های دیگر دارند و باید دانست که درآمد‌ها در حوزه‌های متفاوت رشته کامپیوتر متفاوت است، برای مثال شاغلان رشته‌های بانکی مهندسی کامپیوتر حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در حوزه کامپیوتر از بخش‌های زیر بنایی که در ارتباط با صنعت و جامعه هستند عقب مانده ایم و بیشتر به سمت و سوی فعالیت‌های رو بنایی در حال حرکت هستیم بنابراین باید به بخش‌های زیر بنایی توجه ویژه تری شود.

معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران اضافه کرد: برخی از شرکت‌ها درآمد بالایی دارند و دانشجویان سال دوم یا سوم کارشناسی به بعد در رشته کامپیوتر می‌توانند در این شرکت‌ها فعالیت کنند و حقوق بیشتری به نسبت استادان خود به دست آورند و ایراد این موضوع در این است که فعالان زیر بنایی برای فعالیت در این حوزه مورد غفلت واقع شده اند چرا که سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه به خوبی صورت نگرفته است.

دلیل اصلی عامل کاهش داوطلبان به رشته‌های مهندسی

با وجود اینکه آمار شرکت‌کنندگان کنکور سراسری سال گذشته نیز حکایت از کم بودن متقاضیان گروه رشته‌های ریاضی و فیزیک نسبت به سایر گروه‌ها داشته، متخصصان این موضوع را به نبود جایگاه شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان رشته‌های علوم پایه نسبت می‌دهند.

گفتنی است که غفلت از توجه به رشته‌های علوم پایه تبعات جدیدی برای بخش پژوهش دارند و تحقیقات بنیادی در علوم پایه جایگاه علمی کشور را تعیین می‌کنند و باعث رشد و پیشرفت تحقیقات در علوم کاربردی می‌شوند.

گفتنی است که کاهش آمار ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته‌های فنی و مهندسی باید به عنوان زنگ خطر جدی برای مسئولان دانشگاهی در نظر گرفته شود و آن‌ها با توجه با اهمیت این رشته گام موثری در جذب افراد دبیرستانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید

بازار کار کدام رشته‌های ریاضی بهتر است؟

همچنین لازم است تا نگاه مسئولان به رشته‌های علوم پایه و فنی تغییر یابد و این علوم نه تنها به عنوان علوم کاربردی بلکه به عنوان یک زیربنای فناوری و توسعه همه جانبه جامعه برای تولید علم و فناوری در کشور مورد توجه قرار بگیرد، همچنین لازم است تا سیاست گذاران بودجه‌های کلان اقتصادی را برای این امر در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رشته مهندسی بازار کار رشته های علوم پایه رشته های مهندسی فنی و مهندسی دانش آموزان بازار کار نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۳۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم والیبال دانش آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که با چهار پیروزی پیاپی مقابل اوگاندا، آلمان، بلژیک و هلند به مرحله یک چهارم نهایی رسیده بودند، امروز در ادامه بازی‌های درخشان خود و در حضور سفیر ایران در بلگراد، پیروزی مقتدرانه دیگری را در مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان ۲۰۲۴ مقابل تیم قدرتمند ایتالیا کسب کرد و توانست راهی جمع چهار تیم برتر جهان شود.

در دیدارهای دانش‌آموزی که در سه دست برگزار می‌شود، شیربچه‌های تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در رقابتی جذاب مقابل ایتالیای نامدار و دارنده سه عنوان قهرمانی دانش‌آموزان اروپا باز هم موفق ظاهر شد. دانش‌آموزان ایرانی در این بازی در دست اول با حساب ۲۵ بر ۱۹ و در دست دوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ پیروز شده و با پیروزی دو بر صفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.

در پایان این دیدار دکتر حسن‌پور سفیر ایران در صربستان و دیگر اعضاء سفارت کشورمان که برای تشویق بازیکنان ایرانی به سالن ویزورا آمده بودند، در حلقه شادی دانش‌آموزان ایرانی حضور یافته و در کنار آنان جشن صعود به جمع چهار تیم برتر جهان را برگزار کردند.

تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی فردا شنبه ۸ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران در بلگراد به مصاف چین تایپه خواهد رفت.

کد خبر 6089350

دیگر خبرها

  • قهرمان لیگ برتر ایران همزمان فدراسیون و AFC را تهدید کرد
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • مسیر دشوار والیبال ایران برای المپیکی شدن
  • والیبال ایران چگونه المپیکی می‌شود؟
  • تیم والیبال دانش آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافت
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید | آغاز تا انجام اومااویا