Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  با تاکید بر اینکه «این روزها فرصت طلایی برای مبارزه با آفت سن غلات است»، گفت: تا امروز در ۱۱۳ هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه با آفت سن انجام شده است. در حال حاضر سن در مرحله سن سوم پوره است که بهترین زمان مبارزه با این آفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه حلاج‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مبازره با  آفت سن مزارع  غلات استان اظهار کرد: با توجه به خشکسالی در سال جاری و کاهش بارندگی در سطح استان، برخی از آفات که خشکی دوست هستند مانند سن غلات به دلیل کاهش پوشش گیاهی در منابع طبیعی به سمت مزارع غلات شامل مزارع گندم و جو ریزش کرده بودند.

وی ضمن بیان اینکه «این اتفاق پیش‌بینی شده بود» افزود: آفت سن مرحله‌ای از زندگی خود را در کوه طی می‌کند و همکاران شبکه مراقبت این اماکن را بازدید می‌کنند و جمعیت سن را در آن‌جا بررسی و پیش‌بینی و تحلیل می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره وضعیت آفت سن در سال جاری بیان کرد: پیش‌بینی می‌شد که در سال جاری جمعیت ریزش سن مادری زیاد باشد و بر همین اساس اطلاعیه‌های لازم داده شد و بخش مراقبت از بهمن ماه سال ۹۹ که اولین ریزش‌ها ایجاد شد فعال بودند و همکاران ما هر روز سطوح مزارع غلات را رصد کردند.

حلاج‌نیا مبارزه با سن مادری را جزو برنامه کاری سازمان جهاد کشاورزی خواند و تصریح کرد: مبارزه با سن مادری در سطح ۸۱ هزار و ۸۴۰  هکتار انجام شد و این آفت  به خوبی کنترل گردید.  همچنین در مرحله پورگی به موقع با این آفت مبارزه شد. تا  امروز در  سطح ۳۱ هزار و ۹۰۰ هکتار با سن غلات در مرحله پوره مبارزه شده است.

وی ضمن تاکید بر اینکه «خسارت آفت سن به مزارع شدید است»، تصریح کرد: در مناطق گرمسیری این مبارزه تمام شده است و بقیه مناطق درگیر مبارزه هستند. از کشاورزان درخواست می‌کنیم که عملیات مبارزه با سن را انجام دهند. چرا که خسارت آفت سن بسیار شدید است و اگر مبارزه انجام نشود این حشره باعث می‌شود گندم‌ تولید شده خاصیت تبدیل شدن به نان را از دست بدهد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی این روزها را فرصت طلایی برای مبارزه با آفت سن دانست و تاکید کرد: چرا که در حال حاضر آفت سن در مرحله پوره است. کشاورزان  باید با این آفت با استفاده از توصیه‌ کارشناسان مبارزه کنند تا خسارات به حداقل رسیده و همچنین از برگشت سن به کانون جلوگیری شود.

حلاج‌نیا با بیان اینکه « تا امروز در ۱۱۳ هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه با آفت سن انجام شده است»، عنوان کرد: در حال حاضر سن در مرحله سن سوم پوره است که بهترین زمان مبارزه با این آفت است و همکاران ما توصیه می‌کنند در سطح مزارع این مبارزه باید انجام شود.

وی افزود: هوای گرمی درپیش است و اگر مبارزه انجام نشود، این نوع آفت با سرعت وارد مراحل بعدی می‌شود و سیکل زندگی خود را کامل می‌کنند. بنابراین کشاورزان باید با استفاده از سموم مناسب و با توصیه کارشناسان شبکه مراقبتی و کلینیک‌های گیاهی پزشکی عملیات مبارزه را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در رابطه با فعالیت آفات خطرناک دیگر بیان کرد: در حال حاضر بیشترین مشکل مربوط به آفت پسیل است که خشکی دوست است. توصیه می‌شود باغ‌داران حتما با کارشناسان مشورت کنند و از سموم مجاز استفاده نمایند. انجام سایر موارد مانند مبارزه غیرشیمیایی از جمله فراهم کردن رطوبت سطح باغ و ... باعث جلوگیری از طغیان بسیار از آفات می‌شود. با وجود افزایش دما احتمال طغیان آفات وجود دارد.

وی ادامه داد: در حالت خوشبینانه ۳۰ درصد این آفات می‌توانند خسارت‌زا باشند. در حالی اگر که درخت  ضعیف بوده و  همچنین شرایط هم مناسب باشد و گرمای بیش از حد هوا موجب کاهش رطوبت سطح باغ شود به صورت ۱۰۰ درصد می‌توانند آسیب‌زا و خسارت‌زا باشند.

حلاج‌نیا در رابطه با احتمال هجوم ملخ‌ها به مزارع و زمین‌های کشاورزی عنوان کرد: دو دسته ملخ وجود دارد. مورد اول ملخ‌های بومی هستند که با بارندگی‌های اخیر در برخی از مناطق مانند حوزه داورزن، جوین، جغتای و سبزوار که بارندگی‌ها مناسب بود، این دسته از ملخ‌ها فعال شدند. مبارزه با ملخ را درسطح ۱۰۰۰ هکتار در این مناطق انجام دادیم. مورد دوم ملخ صحرایی است. ملخ صحرایی نیز در استان وجود ندارد، اما  این آمادگی در استان وجود دارد که اگر این نوع ملخ مشاهده شد با آن مبارزه شود.

وی خاطر نشان کرد: امسال مشکلی در خصوص ملخ صحرایی وجود ندارد و در مورد ملخ‌های بومی نیز آمادگی وجود دارد و همکاران ما در سطح استان می‌توانند عملیات مبارزه با این ملخ را انجام دهند. چون اکثر منابع طبیعی خشک هستند باید حتما در کانون این ملخ‌ها سم‌پاشی شود. خوشبختانه این اتفاق افتاده است و ما این آفت‌ها را در کانون از بین برده‌ایم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی آفت سن غلات مبارزه با آفت سن حال حاضر مزارع غلات حلاج نیا سن غلات ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۹۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی

رحیم زاده با بیان اینکه کشت پاییزه کلزا در آذربایجان شرقی از ۲۰ شهریور آغاز می شود و تا نیمه اول مهر ماه ادامه خواهد داشت گفت: کلزا محصولی راهبردی است که کشت آن به صورت قراردادی در استان انجام می‌شود. 

وی افزود: پیش بینی می‌شود از کشت پاییزه امسال حدود ۵۶۰۰ تن کلزا برداشت شود. 

عباسی رئیس جهادکشاورزی جلفا گفت: یکی از طرح‌های حمایتی دولت در بخش کشاورزی توسعه کشت دانه روغنی کلزاست و کشت این محصول به سبب بهره‌وری بیشتر، رشد در فصل بارش باران، نیاز کمتر به آبیاری و خرید تضمینی آن در چند سال اخیر مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

 وی افزود: کشت بیش از ۸۵ هکتار دانه روغنی کلزا در مزارع شهرستان جلفا که در این فصل به مرحله گلدهی رسیده علاوه بر جلوه طلایی و طبیعت بی‌نظیر منطقه بر حاصلخیزی و بهره‌وری مزارع شهرستان نیز افزوده است. 

عباسی با بیان اینکه دانه روغنی کلزا که هر سال در اواسط شهریور کشت می‌شود و برداشت آن خرداد سال بعد صورت می‌گیرد گفت: در سال زراعی امسال در ۸۵ هکتار از اراضی زراعی شهرستان دانه روغنی کلزا کشت شده و با توجه به مطلوب بودن مزارع کلزا پیش بینی می‌شود امسال شاهد برداشت بیش از ۴ تن محصول در هر هکتار از مزارع شهرستان باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مزارع گندم برای بهره‌وری بیشتر نیاز به تناوب کشت دارند از مدت‌ها قبل کشاورزان به دنبال کشت جایگزینی بودند که بتواند از زمین بهره مناسبی بگیرند و از این رو برای تولید پایدار گندم کشت دانه روغنی کلزا توصیه می‌شود زیرا این محصول در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • مبارزه کاراته‌کاران خراسان رضوی در مسابقات آسیای مرکزی
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • افزایش دو برابری سطح زیرکشت کلزا در اسدآباد
  • پیش بینی کشت ۶۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان قزوین با روش سایبان 
  • کشت کلزا در ۳۲۷۰ هکتار از اراضی آذربایجان شرقی
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر