Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@14:08:55 GMT

«همدان، شهر سبز پایدار جهان اسلام» پیمانی منفعل بود

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۱۷۱۶

«همدان، شهر سبز پایدار جهان اسلام» پیمانی منفعل بود

مسعود پورصالحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه توجه به مباحث شهری و بیان آن به منظور رفع مشکلات را یکی از وظایف رسانه‌ای‌ها عنوان کرد و اظهار کرد: در همین راستا سوالی که پیش می‌آید وضعیت تفاهمنامه «همدان شهر سبز پایدار جهان اسلام» به کجا انجامید؟

وی با بیان اینکه این تفاهمنامه تا اسفند ۹۸ توسط شهرداری همدان در وضعیتی منفعل به سر برد تا اینکه این پیمان به سر رسید، اضافه کرد: شهرداری همدان از سال ۱۳۹۳ که صاحب عنوان شهر سبز پایدار اسلام را به خود گرفت و اقداماتی که در خور محورها یا مولفه‌های بنیادین این پیمان باشد انجام نداد و مدیریت شهری تاکنون گزارشی در این خصوص ارائه نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌ استان همدان با بیان اینکه تنها داشتن عنوان و صرف هزینه‌هایی که حاصلی ندارد نخواهد توانست این نام را در عرصه واقعی فعال کند و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر اینکه چرا نتوانست در این حوزه فعال باشد برای افکار عمومی ارائه نکرده است گفت: به عنوان مثال تصمیم گیری برای تجهیز اماکن عمومی و ساختمان‌های دولتی به انرژی‌های خورشیدی،‌ تصمیم گیری در کمیته عمران و محیط زیست شورای شهر مبنی بر تجهیز اماکن تجاری و مجتمع های مسکونی به انرژی خورشیدی از موضوعات ذکر شده در دبیرخانه این مجموعه است که باید دید از این موضوع کدام یک محقق شده و به چه میزان؟

وی در خصوص شهر سبز پایدار سه مولفه هوای پاک، آب و کیفیت آن،  پسماند و بازیافت آن و آلودگی صوتی مد نظر است گفت: در مقولاتی که در خود سایت «شهر سبز همدان» درج شده و به عنوان تکلیف و یا تعهدات این پیمان به میان آورده شده، مدیریت شهری و شورا مطرح کنند تا چه میزان مولفه‌های این پیمان مورد عمل قرار گرفته و چرا تنها گزارشی که در این زمینه بعد از گذر هفت سال در سایت قرار دارد مربوط به یک سال بعد از تفاهمنامه است؟

پورصالحی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که در قوانین شهرداری از حیث مشارکت بخش خصوصی با شهرداری وجود دارد، سرمایه گذاری بخش خصوصی را با شهرداری دارای چالش خواند و ادامه داد: با توجه به رشد شهرنشینی و گسترش فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف و با در نظر گرفتن انتظاراتی که از شهرداری‌ها یا مدیریت شهری در راستای تامین نیازهای شهروندان و بهبود وضعیت مدیریت شهری ایجاد شده است دیگر شهرداری‌ها قادر نیستند با هزینه‌های دولتی یا عوارض یا درآمدهای جاری این مطالبات یا خواسته ها را پوشش دهند.

وی گفت: در این زمان آنچه که می‌تواند به عنوان یکی از وظایف اصلی شهرداری پا به میدان گذارد و آنها را در رقابت پیروز میدان کند، حضور بخش خصوصی فعال یا سرمایه‌گذاری خارجی است که می‌تواند از راه های تامین مالی شهرداری درحوزه مورد بحث باشد.

قدیمی بودن قوانین شهرداری

رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌ استان همدان گفت: البته عمر زیادی از سرمایه گذاری مشارکتی بخش خصوصی در این عرصه نمی‌گذرد و این نوع از مشارکت در حوزه قراردادهای عمومی قرار می‌گیرد که باید دارای ضوابطی مشخص و تعریف شده باشد لیکن به دلیل قدیمی بودن قوانین شهرداری این مهم به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: هر چند در شهرداری‌ها سازمانی به نام «سازمان سرمایه‌گذاری» شکل یافته است اما با توجه به نبود زیرساخت‌های قانونی مشارکت بخش خصوصی-عمومی از جمله آیین نامه مشارکت و قوانین مرتبط به نحوه ورود شهرداری‌ها به قراردادهایی از این دست همچنان این روند را با مشکل روبرو کرده است. 

پورصالحی افزود: از آنجایی که بخش خصوصی دارای سرمایه‌های ارزشمندی است با ورود به قراردادهای مشارکتی با شهرداری‌ها می‌تواند بهبود وضعیت خدماتی به شهروندان، ارتقای وضعیت اقتصادی و ورود شهرداری‌ها به عرصه‌هایی جدید از کار و اقتصاد شود که قطعا به تقویت وضعیت درآمدی شهرداری ها که امروز ضعف در این حوزه آن ها را رو به سوی تراکم فروشی یا شهرفروشی سوق داده است، منجر خواهد شد.

وی با اشاره به چالش هایی که شهرداری‌ها در قوانین خود برای قراردادهای مشارکتی با بخش خصوصی دارند، به ارائه راهکارهایی دراین خصوص از سوی اندیشمندان و برنامه ریزان شهری پرداخت و گفت: برای شهرداری‌ها موافقتنامه‌ای مانند آنچه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای مشارکت عمومی خصوصی در سال ۱۳۹۳ تعریف و ابلاغ شد، تهیه شود.

رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌ استان همدان در تشریح این مطلب عنوان کرد: به عنوان مثال در بند ۲ ماده ۱۰ و بند ۷ ماده ۲۳ آیین نامه معاملات شهرداری اختیار دارد تا ۲۵ درصد نسبت به افزایش یا کاهش مورد معامله اقدام کند در حالی که این موضوع از طرف مقابل گرفته شده و این بند با ماهیت قراردادهای مشارکتی در منافات است.

وی با بیان اینکه نبود قوانین مطمئن و قابل استناد در قوانین شهرداری با توجه به قدیمی بودن آنها که  شهرداری با اتکا به قدرت عمومی خود می‌تواند قرارداد را یکطرفه فسخ کند گفت: نبود ضمانت های مناسب برای مشارکت بخش خصوصی نیز از دیگر موضوعات است به عنوان مثال ماده ۹ آیین‌نامه مالی شهرداری و بند ۵ ماده ۱۱ مبلغی را به عنوان مبلغ پیمان که ۱۰ درصد است به عنوان تضمین دریافت می کند این در حالی است که شهرداری باید برای جلب نظر بخش خصوصی در مشارکت این گونه رفتار نکند.

پورصالحی نبود ثبات در میان مدیران شهری را از دیگر موضوعاتی عنوان کرد که می تواند قراردادهای مشارکتی با حضور بخش خصوصی را تحت تاثیر قرار دهد و این قراردادها را به خطر اندازد.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان مدیریت شهری توسعه پایدار همدان شهر سبز پایدار قراردادهای مشارکتی قوانین شهرداری شهر سبز پایدار سرمایه گذاری مدیریت شهری شهرداری ها بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۱۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان

سیدمسعود حسینی در آغاز عملیات ساخت پیاده‌راه باباطاهر همدان گفت: بر اساس بازخورد‌هایی که از انجام طرح هاب پیاده‌راه‌سازی قبلی داشتیم ارزیابی تاثیرات اجتماعی آن را در اجرای طرح پیاده‌راه باباطاهر آغاز کردیم.

او با اشاره به اینکه پیاده‌راه‌های همدان از زیباترین پیاده‌راه‌های کشور است، گفت: نظرات کسبه، ساکنان و بهره‌برداران این خیابان مورد توجه قرار می‌گیرد و سایر طرح‌ها نیز پس از انجام این طرح با این روند اجرا می‌شود.

شهردار همدان با بیان اینکه شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند، گفت: امسال با اقداماتی که شهرداری در حوزه گردشگری انجام می‌دهد و بودجه عمرانی که در این حوزه مصوب شده، شهر برای حضور گردشگران زیبا می‌شود.

حسینی با اشاره به آغاز جداره‌سازی در میدان امام خمینی (ره)، خیابان بوعلی و اکباتان گفت: هدف ما توسعه گردشگری در شهر همدان است و امیدواریم آنچه نیاز شهر همدان بوده در این زمینه اجرایی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام