Web Analytics Made Easy - Statcounter

امامیان با اشاره به اینکه این دوره به علت شیوع کرونا، مجازی‌ترین دوره انتخابات است، گفت: امسال کمپین‌های خیابانی، بسیار محدود می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر شب گذشته (شنبه اول خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این دوره به علت شیوع کرونا، مجازی‌ترین دوره انتخابات است، گفت: امسال کمپین‌های خیابانی، بسیار محدود می‌شود و حضور در شهر‌ها و مراکز استان‌ها که پیش از این شور آفرین‌ترین صحنه‌های انتخاباتی بود به حداقل خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه  بسیاری از تجمعات محلی جای خود را به گفت وگوی‌هایی می‌دهد که یا از آنتن رسانه ملی منتشر می‌شود و یا در پلتفرم‌های فضای مجازی شکل می‌گیرد، گفت: در چنین شرایطی، پیش از آنکه بخواهیم به محدودیت فکر کنیم باید به رفع نیاز‌های جامعه فکر کنیم؛ نیاز جامعه، یک انتخابات پرشور و آگاهانه و فراگیر است.

 

امامیان با اشاره به اینکه رسانه‌های فراگیر در دسترس عموم هستند و تعداد قابل توجهی مخاطب دارند، گفت: در چنین شرایطی، یک وظیفه ملی بر عهده همه ماست که بتوانیم از این فرصت بی نظیر، استفاده کنیم و هم به انتخابات و هم به انتخاب مردم کمک کنیم و همه رسانه‌های داخلی را به جایگاه شایسته اش برسانیم.

 

رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر با بیان اینکه به اندازه کافی، ظرفیت و توان داخلی داریم که همه نیازهایمان را در داخل حل کنیم، گفت: جوان‌های خوش فکر و فعالی داریم که رسانه‌هایی با میلیون‌ها مخاطب درست کردند و در بسیاری از کشورها، نمونه آن وجود ندارد. با غلبه‌ای که پلتفرم‌های غالباً آمریکایی دارند تقریباً در بسیاری از کشورها، کسی به فکر ایجاد پلتفرم نیستند و تشکیل این پلتفرم‌ها برای آن‌ها معنی اقتصادی ندارد.

 

وی با بیان اینکه این مزیت ویژه کشورمان را که با کمک توانمندی‌های جوانان دانشمند ما در قالب شرکت‌های دانش بنیان اتفاق افتاده است باید به رسمیت شناخت و قدر آن را دانست، گفت: آنچه که امسال قرار است اتفاق بیفتد این است که بتوانیم در فضای انتخابات با استفاده از ظرفیت‌های ویژه انتخابات ریاست جمهوری و به طور ویژه با کمک ستاد انتخابات کشور از نامزد‌ها بخواهیم که در پلفترم‌های داخلی، حضور فعال داشته باشند علاوه بر اینکه امسال در آنتن رسانه ملی بیش از سال‌های گذشته حضور خواهند داشت.

 

امامیان با اشاره به اینکه در جلسه مسئولان ۶ پلتفرم داخلی شرکت کرده بودند، افزود: در کنار این ها، مجموعه‌های فضای مجازی سازمان صدا و سیما و برنامه‌های متعدد رسانه ملی، جبهه رسانه ملی را تشکیل خواهند داد تا هم مشارکت مردم و هم انتخابات آگاهانه را در پی داشته باشد و هم نامزد‌ها را از رفتار خطرناک در ایام کرونا، بی نیاز کنند و در عین حال غلبه پلتفرم‌های خارجی در کشور را به حداقل خود برساند.

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر با تاکید بر اینکه باید بتوانیم سواد رسانه ای انتخاباتی شهروندان را بالا ببریم، افزود: رسانه ها معمولا در کنار صفحه انتخاباتی خود، محتوای سواد رسانه ای قرار می دهند زیرا یکی از بزرگترین آسیب پذیری ها در فضای مجازی و در حوزه رسانه ای در بسیاری از کشورها، ناشی از نبود سواد رسانه ای است که به راحتی می شود قلب واقعیت کرد.

 

امامیان با بیان اینکه از روزی که تائید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اتفاق می افتد در همه رسانه ها صفحه ویژه انتخابات باز و به همه کاندیداها اجازه داده می شود که صفحه و یک کانال رسمی در آن جا افتتاح کنند، ادامه داد: از طریق کانال رسمی آن ها و نماینده معرفی شده ستادها، مطمئن خواهیم شد که آن کانال دقیقاً نظرات رسمی آن نامزد را منعکس می کند. همه تولیدات رسانه ای و هر نوع محتوا تا زمانی که در چارچوب قانون و تحت نظارت ستاد انتخاب کشور است و از قوانین کشور، پیروی می کند در پلتفرم قابل بارگذاری است و نامزدها می توانند به صورت تمام وقت با طرفداران خود و با جامعه در ارتباط باشند.

 

وی با بیان اینکه باید امکان گزارش دهی سریع و ویژه شکایات و تخلفات در این پلتفرم ها برای حوزه انتخابات ایجاد شود, گفت: این امکان باید به سرعت برای عموم مردم و ستادها فراهم شود تا شکایت و انتقادات خود را سریع مطرح کنند.

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر با بیان اینکه همه نامزدهای ریاست جمهوریدر رسانه ملی و در دیگر رسانه ها حتی روزنامه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند باید به صورت کاملاً یکسان از حق مساوی برخوردار باشند، افزود: اما رسانه های بخش خصوصی طبیعتاً با رسانه هایی که از بودجه عمومی ارتزاق می کنند متفاوت هستند هر چند که رسانه بخش خصوصی هم به همه نامزدها موقعیت یکسان و مساوی می دهند.

 

وی با تاکید بر اینکه عدالت رسانه ای، شعار ماست و همه نامزدها با فرصت یکسان می توانند از امکانات رسانه ملی استفاده کنند گفت: حتماً انتخابات را با مقتضیات رقابتی اش باید بپذیریم زیرا جذابیت انتخابات به رقابت و تبلیغات جدی نامزدهاست اما در عین حال بداخلاقی های انتخاباتی هم در فضای مجازی در سال های اخیر جلوه های بسیاری پییچیده ای را به خودگرفته است که بسیاری از آن ها در شرایط فعلی، قابلیت پیشگیری صد در صد را ندارد.

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری فراگیر با بیان اینکه مراقب هستیم که در حد امکان اجازه ندهیم اصل انتخابات زیر سوال برود، افزود: دموکراسی و مردم سالاری بر اصل انتخابات و امنیت ملی استوار است. افزایش سواد رسانه ای بسیار مهم است و لازمه آن آموزش و توانمند سازی شهروندان است؛ راه طولانی برای این منظور داریم و دنیا هنوز در این زمینه ، آسیب پذیر است.

 

امامیان با بیان اینکه اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است از جمله مقرراتی در این باره در شورای عالی فضای مجازی، مصوب شده است و نهادهای مسئول اقدامات مختلفی را در این زمینه انجام داده اند، گفت: باید قدرت پلتفرم های داخلی را باور و خود را آماده کنیم که بیشتر از آن چه که به فکر سلب باشیم, به فکر ایجاب باشیم.

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر با اشاره به اینکه پلتفرم های آمریکایی در زمان انتخابات خود به منافع ملی شان پایبند بودند، افزود: آن ها حتی حساب کاربری رئیس جمهور مستقر خودشان را بستند چون احساس می کردند که او خبرهای دروغ را منتشر می کند و امنیت ملی آن ها را زیر سوال می برد اما این پلتفرم های خارجی در شرایط مشابه، این کار را برای ما انجام نمی دهند و اگر قرار باشد در کشور ما خبرهای دروغ منتشر شود معمولا در بستر پلتفرم های خارجی منتشر می شود.

 

امامیان با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است که پلتفرم های داخلی ما به اندازه کافی می توانند نقش خود را ایفا کند، افزود: حتماً باید انتخابات را بر روی پلتفرم های داخلی داشته باشیم اما شعار ما واقع گرایانه است و اینکه سهم قابل توجهی باید از ترافیک تبلیغات و گفت و گوهای انتخاباتی بر روی پلتفرم های داخلی بیاید و برای سال های بعدی، پلتفرم های داخلی می توانند نقش بیشتری را ایفا کنند.

 

وی با بیان اینکه با کمک ستاد انتخابات و اهتمام نامزدها و غیرت و پای کار بودن پلتفرم های داخلی و امکانات حاکمیتی می توانیم پلتفرم های داخلی را تقویت کنیم، افزود: مردم می توانند از طریق پلتفرم های داخلی، مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مشاهده کنند.

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری فراگیر با اشاره به اینکه رسانه ها روز به روز پیچیده تر می شوند, اضافه کرد: الگوریتم های فضای مجازی از یک فرمول و نقشه راه پیچیده ای پیروی می کنند که در شراییط فعلی، هنوز قابل مدیریت کردن نیستند.

 

امامیان با اشاره به اینکه ما بیشتر در مورد الگوریتم های رسانه های خارجی نگران هستیم که ممکن است به طور خاص، برخی حرف ها، شعارها و نامزدها را محدود و یا حتی مسدود کنند اما هیچ کس در جهان نمی تواند بگوید که کل پلتفرم را می توان از نظر الگوریتم، تنظیم کرد، افزود: دوران گفت و گوی یک طرفه گذشته است و کسی نمی تواند اجازه ندهد که گفت و گوی تعاملی شکل بگیرد.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پلتفرم های داخلی، کاربر محور هستند، اضافه کرد: مسئولیت محتوایی در یک حدی بر عهده پلتفرم است. پلتفرم های داخلی، الگوریتم ها و امکانات هوش مصنوعی خوبی دارند. ضمن حفظ تعاملی بودن، نباید اجازه داد معدود تخلفات و تعدی های انتخاباتی به نامزدها یا اصل انتخابات اتقاق بیفتد.

 

رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری فراگیر با بیان اینکه خط قرمز برای پلتفرم این است که اصل انتخابات زیر سوال برود و در پی این باشد که مردم را از میزان اثرگذاری رای شان در ادره جامعه و اصلاح روند، مایوس کند و این خط قرمز در همه جای جهان هم وجود دارد، گفت: ایام انتخابات ایام رقابت است به همین علت همیشه طرف های مقابل و نامزدهای رقیب، خودشان بیشترین رصد کننده هم هستند. او افزود: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که قانون ویژه خود را دارد و وظیفه سیاستگذاری و نظارت بر محتوای انتخاباتی برعهده ستاد تبلیغات انتخابات است و بر مبنای سلیقه پلتفرم ها و سلیقه تنظیم گر نیست.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: انتخابات مجازی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر انتخابات ریاست جمهوری پلتفرم های داخلی سواد رسانه ای اصل انتخابات فضای مجازی پلتفرم ها رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۰۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: یکی از خواننده‌های مطرح در کشور به پلیس فتا مراجعه و عنوان کرد یک صفحه جعلی با نام و تصاویر وی در شبکه‌های اجتماعی ساخته شده و اقدام به دریافت وجه و کلاهبرداری از شهروندان می‌کند.

این مقام انتظامی بیان کرد: کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات خود را آغاز کردند و در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۴۰۰ هزار نفر دنبال کننده با سوءاستفاده از جایگاه اجتماعی و محبوبیت شاکی با جعل هویت وی با استفاده از تصاویر آرشیوی و ترفند کمک به افراد بی بضاعت از کاربران کلاهبرداری می‌کند.

وی افزود: کارآگاهان سایبری پلیس فتا پایتخت با بهره گیری از روش‌های علمی مجرم را در فضای مجازی شناسایی و با به دست آمدن اطلاعات هویتی وی پس از تشریفات قضایی متهم در یکی از مناطق شمال تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: مجرم در تحقیقات به‌عمل‌آمده به ساخت صفحه جعلی با نام و مشخصات شاکی در شبکه اجتماعی اینستاگرام و دریافت وجه از بیش از ۳۰ نفر از شهروندان اعتراف و ابراز پشیمانی کرد، وی همچنین انگیزه خود را کسب مال نامشروع و مطرح شدن در فضای مجازی عنوان کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: به طور معمول افراد سودجو با استفاده از بستر شبکه‌های اجتماعی و هویت‌های مجازی جعلی که با جذابیت‌های ظاهری اغواکننده آراسته شده اقدام به فریب قربانیان خود کرده و از جملات زیبا و فریبنده برای رسیدن به نیت شوم خود استفاده می‌کنند لذا هموطنان در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌ها سایبری به شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ یا نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir گزارش کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • مولفه‌های بومی امنیت روانی در اردبیل احصا شود
  • ناکامی متا در مقابله با اطلاعات نادرست پیش از انتخابات
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • کلاهبرداری اینترنتی با جعل هویت یک خواننده سرشناس
  • کلاهبرداری با جعل هویت یک خواننده سرشناس 
  • آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل / موضع قوه‌قضاییه درباره محتواهای خلاف قانون پلتفرم‌های داخلی
  • تیک‌تاک؛ صدایی برای اعتراض
  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • نقض قوانین از طریق دوستیابی مجازی با هوش مصنوعی