Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@14:25:03 GMT

جام تختی در حد شأن و نام جهان‌پهلوان نبود

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۵۵۰۴

در سال‌های مختلف کشتی‌گیران بزرگی در این رقابت‌ها شرکت می‌کردند و آن را به یک تورنمنت مهم در سطح بین‌المللی تبدیل کرده بودند تا جایی که این مسابقات طی سال‌های نه چندان دور از معتبرترین رقابت‌های کشتی جهان بود و کشتی‌گیران مطرح جهان با حضور در ایران در این رقابت‌ها به میدان می‌رفتند، حتی کشتی فرنگی جام تختی نیز جزو سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی بود اما در سال‌های اخیر آنقدر دچار رکود و رخوت شده که سال به سال نمودار کیفیتش افت بیشتری را به خود می‌بیند تا این سوال پیش بیاید که آن همه ابهت و زیبایی این‌ تورنمنت چه شد؟ اگر صندوقچه خاطرات این مسابقات را باز کنیم و به آن ‌نگاهی بیندازیم می‌بینیم که این مسابقات در طی بیش از چهار دهه که از عمرش می‌گذرد، قاب‌های ناب و دلچسبی را در دل خود ثبت کرده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ظهور اکبر فلاح مستعد، در سال 1360در وزن 48کیلو که ششم شد اما نبوغ خود را نشان داد و یقه بزرگان را گرفت، تا دوباخت پیاپی رضا سوخته‌سرایی به حریف گمنامی به نام مالخاز مرمانیشویلی در سال‌های 63و64. در سال 63 مرمانیشویلی با وجود اینکه 20کیلو از سوخته‌سرایی سبک‌تر بود اما در حضور بیش از 12هزار تماشاچی مچ سنگین وزن دوست داشتنی ما را خواباند. از حضور رسول خادم 15ساله و امیر خادم 17ساله، تا تصمیم رسول به حضور در وزن 82کیلو در سال 69 در این مسابقات در حالی که قبل از آن در بازی‌های آسیایی پکن در 68کیلو کشتی گرفته بود. از حضور خارجی‌هایی همچون یوردانف و باخت او به محمد ذوالفقاری، تا مثلث طلایی علی اکبر دودانگه، اویس ملاح و محمد طلایی در وزن 57کیلو. با همه این اوصاف اما این مسابقات امسال آن طور که باید نتوانست کشتی دوستان را راضی کند هرچند دلایلی مانند شیوع کرونا و عدم شرکت کشتی‌گیران المپیکی و مدعیان المپیکی باعث شده بود کیفیت این مسابقات افت بیشتری داشته باشد. اما این مسابقات به‌طور کلی در سال‌های اخیر نشانی از جامی که به نام تختی است و مهم‌ترین تورنمنت کشتی ایران، نداشته و باید برای بالا بردن کیفیت این جام چاره‌ای اندیشیده شود تا رقابت‌هایی در حد نام و شان تختی و کشتی ایران برگزار شود.
دو؛ درسراسر دنیا به یاد بزرگان کشتی، تورنمنت‌هایی برگزار می‌کنند که همگی در شأ‌ن صاحبان نام هستند؛ از جام مدوید یا ایوارن یاریگین، وهبی امره و... که‌ همگی در سال‌های مختلف تلاش کرده‌اند تورنمنت‌هایی را برگزار کنند که نام بزرگان‌شان را زنده کند و بتواند رقابت‌هایی با سطح کیفی بالا را شامل شود. برای رسیدن به ‌تورنمنتی در حد آنها که نام برده شد هم راهی وجود ندارد مگر اینکه اسباب آن همه آماده شود. برای برگزاری مسابقات، جام و ‌نامی در حد تختی، لازم است تا بازنگری‌های اساسی در شیوه برگزاری این رقابت‌ها انجام شود. اول و مهم‌تر از هرچیزی جذب اسپانسرهای قوی برای این مسابقات و تعیین جوایز دلاری مناسب می‌تواند کشتی‌گیران و کشورهای مختلف را برای حضور در این مسابقات وسوسه کند. برگزاری این مسابقات در تاریخی مناسب که با سایر مسابقات معتبر تداخل نداشته باشد و البته با مسابقاتی مانند جهانی فاصله زمانی مناسبی داشته باشد می‌تواند گزینه مهم دیگری باشد تا کشتی‌گیران در آستانه رقابت‌های مهم با حضور در این مسابقات خود را محک بزنند. نکته سوم هم بی‌شک حضور کشتی‌گیران تراز اول کشورمان در این مسابقات است که می‌تواند عیار رقابت‌ها را بالا برده و خارجی‌ها را برای شرکت در این مسابقات قلقلک دهد. نکاتی که در سال‌های اخیر همان ‌تکه گمشده‌ پازل جام تختی بوده و باعث شده این مسابقات سطح کیفی مناسبی در شأ‌ن کشتی ایران و ‌نام تختی نداشته باشد.
سه؛ اگر از چند کشتی‌گیر که جزو مدعیان دوبنده تیم ملی در المپیک هستند و از حضور در این رقابت‌ها معاف شده بودند فاکتور بگیریم، بی‌شک ‌آنچه که چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در سالن دوازده‌هزار نفری آزادی برگزار شد، ویترینی کامل از عیار فنی کشتی ایران در بخش آزاد و فرنگی بود. اگر با ذره‌بین به این ویترین بنگریم با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که فنون اصیل و بکر گمشده اصلی کشتی در این مسابقات و در سال‌های اخیر است. روزگاری که چندان هم دور نیست، کشتی‌گیران ایرانی آنچنان مجهز به سلاح فنون ناب کشتی بودند که کمتر کسی می‌توانست دستشان را بخواند اما در مسابقات هفته گذشته کدام یک از این فنون را مشاهده کردیم؟ چند کشتی‌گیر دیدیم که فنون ناب و قدیمی کشتی را اجرا کنند؟ کشتی فرنگی کمتر شاهد اجرای فنون است و در کشتی آزاد هم کشتی‌گیران ترجیح می‌دهند به زیرگیری و بارانداز بسنده کنند که همان‌ها را هم به ندرت اجرا می‌کردند. هر چند در بعضی اوزان مانند وزن 57 کیلوگرم کشتی آزاد یا حتی 125 کیلوگرم شاهد فنونی مانند سگک بودیم که خیلی وقت است کشتی‌گیران سراغ آن نمی‌روند اما در خیلی از اوزان دیدیم که فقر فن بسیار مشهود بود تا جایی که برخی کشتی‌گیران از زیرگیری‌های ساده هم عاجز بودند. بی‌شک مجهز شدن به اسلحه‌های مختلف که همان فنون ناب کشتی هستند می‌تواند در یک مبارزه به مدد کشتی‌گیر بیاید تا ورزشکار با روش‌های متنوع و مختلفی به مقابله به حریفان برود و تنها به زیرگیری و هل دادن و بارانداز بسنده نکند. نمونه آن را می‌توان در فینال مسابقات جهانی 2018 در وزن 97 کیلوگرم آزاد دید که سعداله‌یف روسی چگونه با اجرای فن دیدنی کلندون توانست اسنایدر آمریکایی را به زانو در بیاورد و این نمونه‌ای بارز از ثمرات اجرای فنون مختلف و داشتن تکنیک‌های متنوع است. امری که بی‌شک وظیفه مربیان را دو چندان می‌کند تا با تلاش برای احیای فنون مختلف و متقاعد کردن کشتی‌گیران به استفاده از روش‌های متنوع، هم ورزشکار را با چنته پرتری به تشک بفرستند هم به چشم نوازتر شدن کشتی‌ها کمک کنند.
چهار؛ اگر بخواهیم نقطه عطف و نکته مثبت مسابقات جام تختی امسال را ذکر کنیم مطمئنا باید از بازگشت برخی استعدادهای جوان و ظهور برخی نفرات جدید از پهنه رقابت‌های امسال نام برد. بازگشت استعدادهایی که مدتی به دلایل مختلفی مانند مصدومیت‌و... از کشتی دور بوده‌اند همچون محمد الیاسی، امید آرامی، امیر پرسته و درخشش ادامه‌دار نفراتی مانند رحمان عموزاد و عباس فروتن از نکات مثبت این دوره از رقابت‌ها بود. نفراتی که به همراه خیلی افراد دیگر که در مسابقات حاضر بودند، از استعدادها و پشتوانه‌های کشتی آزاد و فرنگی هستند که می‌توانند در سال‌های آینده پادگان کشتی را از ستاره‌های درخشان پر کنند. نفراتی که بیشتر آنها در رده‌های پایه درخشیده‌اند و حالا به رده بزرگسالان آمده‌اند یا همزمان در رده جوانان و بزرگسالان کشتی می‌گیرند و این حضور و موفقیت آنها در این مسابقات می‌تواند نوید روزهای بهتری را برای کشتی کشورمان بدهد و هرکدام بتوانند در آینده با ادامه موفقیت‌های خود کشتی ایران را به اوج قله برسانند. 
پنج: در کشاورزی برای به ثمر رسیدن یک محصول و چیدن یک خروجی مناسب، سه مرحله کاشت، داشت و برداشت وجود دارد. در این میان می‌گویند اصلی‌ترین مرحله، مرحله داشت است که به معنای پرورش و مراقبت محصول از آفت‌ها و ایجاد فضای مناسب و انجام اقدامات مختلف است تا نهایتا محصولی بارور و مناسب برداشت شود. این مثال می‌تواند تشبیه مناسبی برای فضای ورزش و کشتی باشد. استعدادهای ناب کشتی این سرزمین بیش از هر چیزی به مراقبت و آموزش نیاز دارند تا بذر استعدادشان بارور شود و توانایی‌شان هدر نرود. مطمئنا نفراتی که در رده‌های پایه می‌درخشند، خمیر مایه لازم برای موفقیت را دارند و در ادامه مسیر بخش بزرگی از کار بر گردن مسوولان، مربیان و کادرهای فنی است تا با آموزش‌های مناسب، ایجاد شرایط رشد و بسترسازی بتوانند در فرآیند انتقال کشتی‌گیر از رده پایه به بزرگسالان به خوبی عمل کنند و محصول خوبی را به کشتی کشور تحویل بدهند. امری که وظیفه سنگینی را بر دوش فدراسیون می‌گذارد تا از سرمایه هایش به خوبی مراقبت کند. موضوعی که می‌تواند باعث درخشش ستاره‌های جوان در کشتی شود. نمونه این امر را امروز در نفراتی مانند عباس فروتن، امیرمحمد یزدانی، امیر حسین زارع و... می‌بینیم که فرآیند انتقالشان به خوبی صورت گرفته هرچند که مسیر زیادی برای موفقیت پیش رو دارند و البته این سیر تکاملی همچنان باید با دقت و جدیت بیشتری انجام شود تا شاهد حضور سایر استعدادها همچون رحمان عموزاد، امیر پرسته و... در رده‌های بزرگسالان و ادامه درخشش آنها و سربلندی کشتی کشورمان باشیم.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سال های اخیر رقابت ها کشتی گیران کشتی ایران جام تختی کشتی گیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۵۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال انصراف ریاض از میزبانی مسابقات کشتی

رئیس کمیته بین‌المللی فدراسیون کشتی از انصراف احتمالی عربستان از میزبانی مسابقات رده سنی پایه خبر داد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش از این اتحادیه جهانی کشتی، ریاض عربستان را به عنوان میزبان مسابقات کشتی زیر 15 سال و زیر 20 سال قهرمانی آسیا (نونهالان و جوانان) معرفی کرده بود.

رقابت‌هایی که 16 تا 24 جولای (26 تیر تا 3 مرداد) قرار بود برگزار شود اما سعید یوسفی می‌گوید احتمالا آنها از برگزاری این رقابت‌ها انصراف خواهند داد.

رئیس روابط بین‌المللی فدراسیون کشتی در این‌باره به خبرنگار تسنیم گفت: این‌طور که از شواهد برمی‌آید میزبان مسابقات دو رده سنی نونهالان و جوانان تغییر خواهد کرد، البته هنوز اتحادیه جهانی درباره گزینه احتمالی صحبتی نداشته، ما شنیده می‌شود عربستان به خاطر مسائل داخلی خودش، از برگزاری مسابقات منصرف شده است.

رقابت‌های قهرمانی آسیا در این دو رده سنی آزاد و فرنگی پیش از المپیک برگزار می‌شود اما پیکارهای جهانی، شهریور ماه و بعد از برگزاری المپیک به انجام خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حسن رنگرز: دعوت نشدن چند کشتی گیر به اردو؟ انتظارات را برآورده نکردند
  • احتمال انصراف ریاض از میزبانی مسابقات کشتی
  • دلایل دعوت نشدن چند کشتی گیر به اردو/ انتظارات را برآورده نکردند
  • ۴ مدال خوش‌رنگ سهم کشتی‌گیران نونهال کهگیلویه و بویراحمدی در مسابقات قهرمانی کشور
  • کشتی‌گیر کرمانشاهی نائب‌قهرمان جام تختی شد
  • میزبان مسابقات جام تختی کشتی آزاد مشخص شد
  • زنجان میزبان جام تختی آزاد؛ برگزاری جام هاشمی‌نژاد در خرداد
  • دعوت از اکبر فلاح به کمیته فنی مسابقات کشتی نونهالان
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • تغییر زمان و مکان کشتی آزاد جام تختی