Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@22:24:04 GMT

کشف ۲۰۰ تپ اختر توسط بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان!

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۶۰۸۷

کشف ۲۰۰ تپ اختر توسط بزرگترین رادیو تلسکوپ جهان!

دانشمندان چینی به وسیله بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به تلسکوپ فاست "FAST" بیش از ۲۰۰ تپ‌ اختر را شناسایی کرده‌اند. - اخبار اجتماعی - به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ تلسکوپ FAST چین بیش از 200 تپ اختر را تشخیص داده و یافته است و دانشمندان با استفاده از تلسکوپ رادیویی کروی 500 متری، 201 تپ‌اختر از جمله تپ‌ اخترهای ضعیف را کشف کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق توسط رصدخانه‌ نجوم ملی (NAOC) چین انجام شد و این یافته‌ها روز پنجشنبه در مجله "Research in Astronomy and Astrophysics" منتشر شد؛ تپ‌ اخترها یا ستاره‌های نوترونی سریع در حال چرخش، از هسته‌های منفجر شده ستاره‌های عظیم در حال مرگ در اثر انفجارهای ابرنواختر منشأ می‌گیرند.

آنها دارای قوی‌ترین میدان‌های مغناطیسی، بالاترین چگالی و سریع‌ترین چرخش از هر اجرام آسمانی در جهان هستند و بنابراین آزمایشگاهی ایده‌آل برای مطالعه قوانین فیزیک در محیط‌های شدید هستند؛ از زمان نخستین کشف در سال 1968 ، حدود 3000 تپ اختر کشف شده است.

تیم تحقیقاتی در اوایل سال 2020 پروژه‌ای با نام Galactic Plane Pulsar Snapshot (GPPS) را آغاز کردند و تا مارس سال جاری، حدود پنج درصد از منطقه آسمان برنامه‌ریزی شده، جستجو شده و 200 تپ اختر کشف شده است.

بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان موسوم به تلسکوپ فاست "FAST" در واقع مخفف تلسکوپ پنجره‌ای دیافراگم است که ساخت آن در سپتامبر 2016 به پایان رسید و به طور رسمی در ژانویه 2020 شروع به کار کرده است؛ FAST با قطر 500 متر بزرگترین رادیو تلسکوپ در جهان است که از تلسکوپ 305 متری رصدخانه Arecibo آمریکا سبقت گرفته است همچنین مساحت آن نزدیک به 350 هزار متر مربع است که تقریباً به اندازه 30 زمین فوتبال استاندارد است.

دانشمندان همچنین معتقدند که FAST حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی تک دیش جهان است و 10 برابر حساس‌تر از تلسکوپ رادیویی 100  متری در آلمان است؛ اصلی‌ترین وظیفه علمی تلکسوپ، مشاهده تپ‌ اخترها (تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند) است.

مطالعات بر روی تپ اخترها می‌تواند وجود تابش گرانشی و سیاهچاله‌ها را تایید و به حل بسیاری از مسائل و موضوعات مبهم در علم فیزیک کمک کند؛ یکی دیگر از اهداف مهم علمی FAST، جستجوی تمدن فرازمینی است که برای این هدف ابزاری تحت عنوان "FAST SetiBurst" طراحی و تبیین شده است؛ FAST می‌تواند سیگنال‌ها را از فاصله 13.7 میلیارد سال نوری تشخیص دهد.

"بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان" در چین به روی دانشمندان باز می‌شود + تصاویرکشف 100000 سیاره فراخورشیدی با تلسکوپ جدید ناسا

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس ترین تلسکوپ رادیویی تپ اختر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۶۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!

ناسا اعلام کرد که به خاطر بروز یک مشکل مکانیکی، فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» را فعلا متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد که تلسکوپ ۱۶ میلیارد دلاری ناسا قرار است مدتی بیکار باشد.

به نقل از دیلی میل، ناسا روز جمعه فاش کرد که تلسکوپ فضایی هابل به دلیل بروز یک مشکل مکانیکی، فعالیت خود را متوقف کرده است.

مشکل پیش‌آمده به خاطر یکی از ژیروسکوپ‌هایی است که به هابل در چرخش و تمرکز روی اهداف جدید کمک می‌کند. هابل روز سه‌شنبه به طور خودکار به حالت ایمن وارد شد زیرا یکی از سه ژیروسکوپ آن شروع به فرستادن خوانش‌های معیوب کرد.

عملیات هابل در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده و مقامات ناسا در حال تلاش برای رفع کردن این نقص هستند.

دانشمندان از هابل برای تعیین کردن اولین تخمین رسمی درباره سن کیهان و همچنین برای ثبت تصاویر استفاده کرده‌اند. این تلسکوپ فضایی ۳۴ ساله که در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد، هر از گاهی با ژیروسکوپ‌های خود مشکل پیدا می‌کرد.

ژیروسکوپ علاوه بر اندازه‌گیری سرعت چرخش یک جرم، به هابل کمک می‌کند تا ثابت و جهت‌دار بماند. هر یک از ژیروسکوپ‌های هابل حاوی یک چرخ است که ۱۹۲۰۰ بار در دقیقه حول یک استوانه می‌چرخد. استوانه در یک مایع غلیظ و چسبناک مانند روغن موتور غوطه‌ور است. سیم‌های ریز به مایع وارد می‌شوند و الکتریسیته را به موتور منتقل می‌کنند. مشخص نیست روش کار در حال حاضر هم این طور است یا خیر اما در گذشته هوای تحت فشار که مایع غلیظ را از طریق سیم‌ها به فضا وارد می‌کرد، آنها را به خوردگی و شکستگی دچار کرده بود.

آخرین ماموریت شاتل فضایی با هدف تعمیر کردن ژیروسکوپ در سال ۲۰۰۹ انجام شد. در آن ماموریت، ژیروسکوپ‌های شکسته با ژیروسکوپ‌هایی جایگزین شدند که به جای اکسیژن، با نیتروژن تحت فشار پر شده بودند تا از خوردگی آنها جلوگیری شود.

از زمان پایان برنامه شاتل فضایی در سال ۲۰۰۱ و پرتاب «تلسکوپ فضایی جیمز وب» در سال ۲۰۲۱، هیچ برنامه‌ای برای اعزام خدمه بیشتر به منظور تعمیر هابل وجود نداشته است اما این لزوما به معنای پایان هابل نیست.

ناسا گفت که همین ژیروسکوپ در ماه نوامبر دچار مشکل شد و باعث شد تا هابل در آن زمان نیز به حالت ایمن وارد شود. این اتفاق زمانی رخ داد که ژیروسکوپ، خوانش‌های معیوب داشت. این بدان معناست که نمی‌توان برای اندازه‌گیری دقیق سرعت چرخش هابل به آن اعتماد کرد.

به گفته ناسا، گروهی که تلسکوپ را مدیریت می‌کند، در حال کار کردن برای کشف راه‌حل‌های بالقوه است.

هابل در صورت لزوم می‌تواند تنها با یک ژیروسکوپ کار کند. در آن صورت، سومین ژیروسکوپ باقی‌مانده به عنوان ذخیره عمل خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۹، زمانی که هابل برای پنجمین و آخرین بار تعمیر شد، ۶ ژیروسکوپ جدید دریافت کرد. فقط سه مورد از این ژیروسکوپ‌ها هنوز کار می‌کنند؛ از جمله ژیروسکوپی که سیگنال‌های معیوب را می‌فرستد. در حالت ایده‌آل، هابل از سه ژیروسکوپ به صورت هم‌زمان استفاده می‌کند اما این امکان وجود دارد که هر بار فقط با یک ژیروسکوپ کار کند.

مقامات ناسا درباره این که آیا این پایان کار هابل است یا خیر، همچنان خوش‌بین هستند. آژانس در یک اطلاعیه‌ نوشت: ناسا پیش‌بینی می‌کند که هابل به اکتشافات پیشگامانه ادامه دهد و با رصدخانه‌های دیگر مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب در طول این دهه و احتمالا در دهه بعد همکاری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشجوی آمریکایی: بزرگترین تهدید جهان اسرائیل و آمریکاست
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • تصاویر نجومی دهم اردیبهشت (۲۹ آوریل)
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» سال ۱۴۰۲ چه گذشت؟
  • حلقه‌های اطراف سحابی حلقه
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!