Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:55:28 GMT

سیاست کاهش قیمت ارز نیز باید سیاست تدریجی باشد

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۲۲۴۳

سیاست کاهش قیمت ارز نیز باید سیاست تدریجی باشد

ایسنا/آذربایجان غربی یک دکتری اقتصاد گفت: رفع شدن تحریم ها می تواند در کاهش مشکلات اقتصادی دولت و همچنین تورم موثر واقع شود.

فرشید سلیمی در گفت و گو با ایسنا به موشکافی مشکلات اقتصادی دولت پرداخت وافزود: مشکلات اقتصادی دولت، بخشی جنبه داخلی دارد و بخشی جنبه بین المللی، ولی در اقتصاد بحثی وجود دارد تحت عنوان چرخه دایره وار تولید و درآمد که اگر این جریان را به کل بخشهای اقتصاد داخلی و خارجی بسط دهیم، بخاطر پیوستگی و ارتباط اقتصاد کشورها به یکدیگر و همچنین بخش داخلی با خارجی، بدون شک رفع شدن تحریم ها در حوزه های بین المللی شامل بخشهای اقتصادی و صنعت بیمه، تحریم‌های بخش انرژی، تحریم بانک مرکزی و شبکه بانکی سوئیفت، تحریم بخش حمل و نقل و صنایع کشتی‌سازی، صنایع فولاد و آهن و بسیاری از بخش های دیگر می تواند در کاهش مشکلات اقتصادی دولت و همچنین تورم موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بااشاره به عومل تاثیرگذار در تورم افزود: هرچند که نوع نظام اقتصادی کشور و استفاده از سیاست جایگزینی واردات، اقتصاد دولتی بجای اقتصاد رقابتی که عامل اصلی انحصار در بخش های مختلف کشور است، شیوع ویروس کرونا در سالهای اخیر، رانت و فساد اقتصادی، عدم نظارت و نبود قوانین سفت و سخت، سیاست گذاری های اشتباه دولت و بانک مرکزی در برقراری تعادل در عرضه و تقاضای کالا در بازار و بسیاری از عوامل دیگر که بعنوان مشکلات اصلی اقتصاد ایران مطرح است، در افزایش تورم اثرگذار بوده است.

سلیمی ادامه داد: رفع تحریم های بخش اقتصادی، بیمه، مالی و بانکی، بخش انرژی و ... می‌تواند در افزایش درآمدهای ارزی و واردات کالاهای اساسی و کاهش تورم در کشور، نقش اساسی را بازی کند، ولی آیا کاهش قیمت ارز در زمان باقیمانده عمر دولت بشکل یکباره در صورت حصول توافق با کشورهای عضو برجام، می‌تواند سیاست مناسبی باشد؟ بدون شک در شرایطی که قیمت ارزِ بالای ۲۰ هزار تومان، در یکی دو سال اخیر بر کل معاملات بازار و خانوار غالب گشته و کاهش به یکباره قیمت ارز، در کاهش قیمت کالاهای وارداتی، بازار طلا، بازار خودرو، مسکن، بخش صنعت، خدمات و ... به ترتیب و به تدریج اثرگذار خواهد بود و همین کاهش قیمت می تواند در معیشت مردم بجای تاثیر مثبت، تاثیر منفی داشته باشد، نمی تواند سیاست مناسبی باشد و بنابرین سیاست کاهش قیمت ارز نیز باید سیاست تدریجی باشد.

این دکتری اقتصاد بااشاره به عوامل موثر در قدرتمند بودن اقتصاد کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: برای موفقیت در ثبات اقتصادی کشور، هم باید در بخشهای اقتصاد داخلی و هم اقتصاد خارجی بشکل هماهنگ عمل کرد. استفاده از سیاست توسعه صادرات و آزادی اقتصادی، سیاست هدف گذاری تورم، توجه به شاخص های حکمرانی، دموکراسی و کنترل فساد، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، توجه بیشتر به بخش صنعت و خدمات و همچنین توجه به صنعت توریست بعنوان صنعت ارز آور می تواند در رشد اقتصادی کشور موثر واقع شود، هرچند که برای دستیابی به شاخص‌های توسعه اقتصادی، توجه همه جانیه به بخش های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی عامل مهم و موثر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی رفع تحریم های اقتصادی مشکلات اقتصادی اقتصاد داخلی تورم اقتصاد رقابتی وابستگی به درامدهای نفتی ارز کروناویروس مشکلات اقتصادی دولت کاهش قیمت قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۲۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: مولفه‌های سیاسی، حوزه‌های امنیتی و موضوعات پیرامون آن در مباحث اقتصادی کشور تاثیر دارد، اما مولفه اصلی نیست.

وی توضیح داد: دشمنان ما در پی سال‌ها علاقه‌مند بودند که بگویند که در موقع وقوع جنگ اقتصاد ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و می‌خواستند این موضوع را به شکل اغراق آمیزی بزرگنمایی کنند تا جایی که می‌گفتند حتی نان گیر مردم هم نمی‌آید و مردم باید در صف‌های طولانی نان بایستند.

وی اضافه کرد: دشمنان این موضوع را بار‌ها اعلام می‌کردند که آمریکا آماده حمله است و اگر ایران حتی یک فشنگ به اسرائیل شلیک کند آنها تمام مواضع ایران را می‌زنند؛ این موارد رعب و ترس در مردم ایران ایجاد کرد که بخشی از آن به اقتصاد کشور هم وارد شد به طوری که طبق نظرسنجی‌ها خیلی‌ها نگران مباحث اقتصادی تا امنیتی بودند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملیات «وعده صادق» نشان داد که هم هجمه نظامی دشمنان واقعیت ندارد و هم بر موضوعات اقتصادی اثرگذار نیست، پس باید راهکار رفع مشکلات در حوزه اقتصادی را در داخل کشور پیدا کنیم به عبارت دقیق‌تر کلید رفع مشکلات اقتصادی در زمین دیگران نیست و در زمین خودمان است.

پورابراهیمی در عین حال تصریح کرد: البته تحریم‌ها و تهدید‌ها به اندازه خودش اثرگذار است، اما بخش اصلی مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تهدید‌ها نیست. این چیزی است که عملیات «وعده صادق» نشان داد.

وی اضافه کرد: عملیات «وعده صادق» این موضوع را ثابت کرد که جنگ هراسی در اقتصاد کشور تاثیر زیادی ندارد و عملا تمامی نقشه‌های قبلی در ایجاد رعب بر بخش اقتصادی کشور را فرو ریخت البته که نمی‌توان تاثیر تحریم و تهدید بر اقتصاد را نفی کرد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است