Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@02:37:02 GMT

تحقق شهر هوشمند نیازمند حضور مدیران کارآمد است

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۰۳۴۸۳

تحقق شهر هوشمند نیازمند حضور مدیران کارآمد است

حسین هوشمند گفت: شهر ها در تمام دنیا به سمت هوشمند شدن پیش می روند که ما نباید از این فرصت ها به دلیل عدم توجه به زیرساخت های فنی از آن فاغل شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین هوشمند کارشناس ارشد مکاترونیک در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در رابطه با ایجاد شهر هوشمند، اظهار کرد: شهر هوشمند ایده جدیدی نیست منشا شهر هوشمند از اواخر دهه میلادی حدود سی سال پیش ظهور پیدا کرده و سیاست جدیدی برای برنامه ریزی کلان شهری در واقع استفاده از سیستم های اطلاعات برای یکپارچه کردن خدمات و زیر ساخت های شهری مانند ساختمان سازی، حمل و نقل، توزیع آب، برق و خدمات دیگر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: طبق برآوردهای به عمل آمده حدود بیست سال آینده، ۹۰ درصد اشتغال در بحث خدمات است و از طرفی طبق اعلام سازمان ملل پیش بینی می شود در سال ۲۰۵۰،  ۶۸ درصد جمعیت جهان در شهرها ساکن شوند.

هوشمند افزود: چنین افزایش جمعیتی در شهرها با چالش های زیست محیطی اجتماعی اقتصادی و… رو به رو می شوند که هوشمند سازی می تواند راهکاری برای غلبه بر این چالش ها و تبدیل شهر ها به مکانی بهتر برای زندگی باشد.

این کارشناس ارشد مکاترونیک ادامه داد: استفاده از فناوری اطلاعات در خدمات یا به اصطلاح شهر هوشمند با توجه به زیر ساخت های کشور ما بسیار ضروری است.

وی با بیان اینکه عدم توجه به زیر ساخت های اصلی کشور باعث هدر رفتن سرمایه گذاری در این رابطه می شود، عنوان کرد: بنابراین باید به دنبال شناسایی مشکلات و چالش هایی در این رابطه باشیم.

هوشمند خاطرنشان کرد: شهر ها در تمام دنیا به سمت هوشمند شدن پیش می روند که ما نباید از این فرصت ها به دلیل عدم توجه به زیرساخت های فنی از آن فاغل شویم.

کارشناس ارشد مکاترونیک با تاکید بر اینکه باید مواظب حملات سایبری هم باشیم چون هر تکنولوژی جدیدی که به وجود می آید از حملات سایبری در امان نیست، اذعان کرد: متاسفانه هنوز تعدادی از مدیران ارشد و مدیریت شهرها در کشور نظرات و دیدگاه های مختلفی را در زمینه شهر هوشمند دارند و از همه مهم تر یک سری قوانین دست و پا گیر که باعث بروز خلاقیت با توجه به برنامه های بلند مدت جهت هوشمندسازی شهر ها شده که حتی خیلی از مدیران شهری هم تعریف ساده ای از شهر هوشمند در ذهنشان ندارند.

وی افزود: برای تحقق شهر هوشمند نیاز به مدیران هوشمندی داریم که این شهر را درک کنند تا این مهم صورت پذیرد.

هوشمند خاطرنشان کرد: در ایران پروژه شهر هوشمند یا شروع نمی شود و یا با سرعت بسیار کم در حال شکل گیری است.

کارشناس ارشد مکاترونیک عنوان کرد: به منظور برنامه ریزی و اجرای پروژه های هوشمند سازی نیاز به یک سازمان مسئول است که متاسفانه هنوز در ایران به وجود نیامده است و این  مهم ترین چالش پیش رو در تصمیم گیری ها در مورد هوشمندسازی می تواند باشد که به کندی در حال پیشرفت است.

وی افزود: حتی اگر در شهرداری  همه خدمات به صورت الکترونیک انجام شود اما عدم هماهنگی و همکاری بین دستگاه ها وجود داشته باشد این مهم محقق نخواهد شد.

هوشمند ادامه داد: فراهم کردن ویژگی های یک شهر هوشمند مستلزم تغییر در ساختار مدیریت و تعامل درست با بخش خصوصی است، البته نباید کتمان کرد که شرکت های دانش بنیان طی چندسال اخیر اتفاقات خوبی را در این زمینه رقم زده اند اما کافی نبوده است.

کارشناس ارشد مکاترونیک عنوان کرد: در قانون هم دستور عمل یا متولی مشخصی برای شهر هوشمند پیش بینی نشده که نیاز است در سازمان ها و شهرداری ها و دهیاری های کشور نهاد یا سازمانی بر امر هوشمند سازی شهر ها تشکیل گردد.

وی تصریح کرد: البته کارگروه هایی در استانداری های سراسر کشور تشکیل شده که متاسفانه پیشرفت چشم گیری در این زمینه نداشته اند.

هوشمند، "اینترنت اشیا" را یکی از مباحث مهم در هوشمند سازی شهرها عنوان کرد و گفت: مفهوم  «اینترنت اشیا» این است که هر شی فیزیکی که امکان اتصال به اینترنت را داشته باشد تا بدون نیاز و دخالت انسان به تبادل اطلاعات در شبکه پرداخته و  از طریق اینترنت بتوان آن را کنترل کرد که قابلیت مبدل شدن به دستگاه اینترنت را داشته باشد به طور مثال روشن و خاموش کردن لامپ ها با گوشی هوشمند.

کارشناس ارشد مکاترونیک ابراز کرد: در کشور های پیشرفته دنیا از "اینترنت اشیا" استفاده می کنند، اما متاسفانه ما داریم این فرصت را به دلیل عدم توجه به زیرساخت های فنی از دست می دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «اینترنت اشیا» یک سیستم پیشرفته ای از تجهیزات رایانه ها، ماشین های مکانیکی و دیجیتال، اشیا و یا افرادی است که با شناسایی های منحصر به فرد خودشان قابلیت انتقال داده ها را بدون نیاز به انسان انجام می دهد، بطور مثال فشار باد لاستیک ماشین که می تواند به راننده اطلاع دهد و یا اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا به سالمندان حسگر هایی نصب کرده اند که به آنها اطلاع داده می شود که به مرکزی که می خواهید مراجعه کنید شلوغ است یا خیر، که ما متاسفانه از این شرایط برخوردار نیستیم و میتوانیم روی این مسئله کار کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اینترنت اشیا هوشمند سازی عدم توجه شهر هوشمند شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۳۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم‌افزایی با ادارات استان و شهرستان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳

فرماندار شهرستان ارومیه گفت: امسال برنامه‌ریزی شده تا فرمانداری شهرستان با مدیران کل و مدیران شهرستان صفر تا صد موضوعات مرتبط با آن حوزه مربوطه را بررسی کرده تا با اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم هم افزایی و همکاری بیشتری در راستای تحقق شعار سال عملیاتی و اجرایی کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، غلامحسین عماری عصر امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در نشست هم اندیشی با مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) و مدیران شهرستانی وجود سه نماینده را یک امتیاز و ظرفیت برای این شهرستان ارومیه برشمرد.

وی افزود: باید از این فرصت همانند گذشته به بهترین و بیشترین وجه ممکن در راستای پیگیری و حل مسائل استفاده کنیم. ️

فرماندار شهرستان ارومیه گفت: امسال برنامه‌ریزی شده تا فرمانداری شهرستان با مدیران کل و مدیران شهرستان صفر تا صد موضوعات مرتبط با آن حوزه مربوطه را بررسی کرده تا با اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم هم افزایی و همکاری بیشتری در راستای تحقق شعار سال عملیاتی و اجرایی کنیم.

️عماری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان یک نهاد انقلابی قشر قابل توجهی از جامعه را در موضوعات مختلفی از جمله حمایتی، مددجویی، مسکن و… حمایت می‌کند که اقدام ارزشمند و بی بدیلی است.

کد خبر 748571

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال نیاز به مدیران انقلابی و جهادی دارد
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • هم‌افزایی با ادارات استان و شهرستان برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • پیش‌نیازهای تحقق شعار سال در مناطق آزاد
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • تحقق شعار سال نیازمند استفاده از نیروهای دانش بنیان است
  • تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند توجه به مسئله کار و کارگران است