Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ۱۴ اردیبهشت ماه گذشته بود که سیل شهرستان گناباد را فراگرفت و خسارت‌های زیادی در حوزه کشاورزی به همراه داشت که آمار‌های اولیه حکایت از خسارت ۵۵ میلیارد تومانی دارد و بخش عمده‌ای از این خسارات مربوط به زیرساخت‌های انتقال آب یا قنوات جاری منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از حوزه‌هایی که در این سیل خسارت شدیدی دید رشته قنوات منطقه بودند که در مسیر سیل قرار داشت و این اتفاق سبب مسدود شدن بسیاری از رگ‌های حیاتی بخش کشاورزی شده که درصورت بی‌توجهی به این موضوع با پس زدن آب در آن‌ها میزان خسارت افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

این درحالی است که گناباد از دیرباز به سرزمین قنات و قنوت مشهور بوده است به این معنا که در بخش کشاورزی وابستگی زیادی به قنات داشته است و لایروبی و مرمت آن‌ها می‌تواند در کشاورزی شهرستان اثرگذار باشد.

از سوی دیگر براساس آمار‌ها موضوع خشکسالی در منطقه بسیار جدی و نگران کننده است تاجایی که اگر آب در این قنوات دوباره جریان نداشته باشد باید منتظر زمین‌گیر شدن بخش کشاورزی در گناباد باشیم.

بیشتربخوانید

خسارت ۸۵ میلیارد ریالی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب خراسان رضوی


نعمت غفوری کاخکی مدیر جهاد کشاورزی گناباد در زمینه اقدامات صورت گرفته برای برخی از قنوات گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از محل اعتبارات مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی و سازمان جهاد کشاورزی، مبلغ یکصد میلیون تومان به شهرستان صرفا جهت لایروبی قنوات خسارت دیده تخصیص یافته و در حال انجام امور مالی مرتبط با آن هستیم و آماده پرداخت طی چند روز آینده خواهد شد.

او افزود: در سطح اعتبارات ملی نیز وعده‌هایی برای اختصاص اعتبار در این زمینه داشته‌ایم و به صورت فیزیکی نیز از تعدادی از قنوات بازدید و مراحل تنظیم تفاهمنامه برای آغاز فرآیند اصلاح و بازسازی آن‌ها شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های شدید نهاد‌های نظارتی در هزینه کرد اعتبارات، سیر مراحل پرداخت زمانبر است و نمایندگان قنوات با سعه صدر پیگیر موضوع هستند؛ ضمن اینکه به مالکین قنوات تاکید شده، کار لایروبی را تعطیل نکرده و فعالیت در این حوزه را ادامه دهند، زیرا قطعاً هزینه‌های انجام شده پرداخت می‌شود.

غفوری در زمینه پرداخت خسارت به سایر بخش‌های حوزه کشاورزی بیان کرد: برای اختصاص اعتبار سایر بخش‌های خسارت دیده در حوزه زراعت و باغات و دامداری‌ها هنوز منبع و مبلغی تعیین نشده، اما کماکان پیگیر آن هستیم.

آمار‌ها حاکی از این است که در حال حاضر حدود ۶۰۰ رشته قنات در شهرستان گناباد وجود دارد و البته همه آن‌ها دارای کاربری نیستند و حدود ۵۰۰ رشته قنات مورد کاربری قرار گرفته و تعداد زیادی از آن‌ها نیز دچار خشکسالی شده است.

سیل اخیر به حدود ۸ رشته قنات اصلی شهرستان آسیب جدی وارد کرده است و بازسازی آن‌ها نیازمند اختصاص اعتبار است و تاکنون نهاد‌هایی مانند بنیاد مستضعفان و جهاد کشاورزی پای کار آمده‌اند، اما همچنان نیاز به اعتبار برای این امر احساس می‌شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام//ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خسارت سیل محصولات کشاورزی بارش شدید باران جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۴۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی

به گزارش «تابناک»، حسین ایثارگر، جمعه شب به خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ بارش تگرگ موجب آب افتادگی برخی منازل روستایی به ویژه در روستاهای "جنبذ" و "علی آباد سیدرحیم" از توابع بخش مرکزی این شهرستان شده است.

وی افزود:‌ گزارش های رسیده حاکی از آن است که سیلاب به بخشی از راه‌ های روستایی و بین مزارع و نیز محصولات کشاورزی منطقه آسیب رسانده است و در موردی حتی یکی از روستاییان با موتورسیکلت هنگام عبور از رودخانه گرفتار سیلاب شده بود، که با تلاش مردم راکب نجات یافت اما موتور وی را آب برده است.

فرماندار ششتمد گفت:‌ با توجه به تعطیلی جمعه، روز شنبه تیم های ارزیاب برای بررسی وضعیت مناطق روستایی مزبور و برآورد خسارات وارده به منطقه اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ منازل روستایی این شهرستان عمدتا دارای سازه های خشت و گلی است و با مصالح قدیمی و سنتی ساخته شده است که این می تواند در مواقع بارندگی شدید و بروز سیلاب آسیب زا باشد.

مرکز شهرستان تازه‌ تاسیس شِشتَمَد در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

ششتمد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع و ۲۴ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی است.

دیگر خبرها

  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • تجهیز چاه‌های کشاورزی خراسان رضوی به پنل خورشیدی
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی/ ۱۰۱ رشته قنات آسیب دیدند
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • احیا قنات‌ها در قم بی‌وقفه دنبال می‌شود
  • بزرگترین سایت طرح نهضت ملی مسکن خراسان رضوی در گناباد است
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد