Web Analytics Made Easy - Statcounter

 استان هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس امروز سوم خرداد سال ۱۴۰۰؛ همزمان با سالروز فتح خرمشهر روز مقاومت و پیروزی، رنگ شهید و شهادت گرفته و بوی مقاومت، ایثار و جانفشانی می‌دهد.

با ورود پیکر این ۲ شهید ۱۸ و ۲۰ ساله که از مناطق عملیاتی فکه مربوط به عملیات والفجر مقدماتی و شرق دجله در عملیات بدر تفحص شده است، نسیم بهشتی و شمیم دل‌انگیز آن دل‌های بسیاری را با خاطرات جنگ و جبهه هوایی کرده و با خود به روزهای سخت و شیرین مقاومت برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با حضور این ۲ شهید، برای رزمندگان دیار آفتاب و شرجی که عاشقانه در سنگر مقاومت ماندند و یک وجب عقب ننشستند؛ امروز سوم خرداد یادآور شهادت "شهید غلامعباس آتش‌دهقان" که دوم خرداد ۱۳۶۱، با سمت فرمانده گروه در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به دست‌ها، سینه و قطع سر، شهید شد و یک روز بعد نیز "شهید دادخدا آوندین" جوان جاسکی و سرباز ارتشی که در جبهه حضور یافت و او نیز در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش خمپاره به سر، شهید شد را تداعی می‌کند.

دلباختگان ایثار و شهادت، امروز بار دیگر به یاد آورده‌اند شهادت "شهید حسن پیردادی(دوستکی)" جوان سردشت بشاگردی که با نان و سفره باغ پدر بزرگ شد و با اینکه سال ۱۳۵۹ ازدواج کرد اما این سرباز ارتش راه زندگی واقعی را با حضور در جبهه دفاع از حق و انسانیت دید و دوم خرداد ۱۳۶۱ در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به پهلو و پاها، شهید شد.

حضور پیکر یوسف‌های گمگشته مناطق عملیاتی فکه و شرق دجله امروز برای رزمندگان ساکن دیار آفتاب و شرجی و شرجی و خانواده شهدای هرمزگان در سالروز فتح خرمشهر باز هم یادآور شهیدی از خرداد است؛ "شهید عبداله پورحیدری؛ دانش‌آموز  که سوم متوسطه در رشته انسانی اهل روستای مقام شهرستان بندرلنگه که با حمله دشمن بعثی به خرمشهر، راه تداوم انسانیت را در دفاع از کشور و ناموس دید و او نیز دوازدهم خرداد ۱۳۶۱ در کوشک بر اثر اصابت ترکش به سر، شهید شد.

برای رزمندگان ساکن دیار آفتاب و شرجی و خانواده شهدا به ویژه پدران و مادران شهدا که سالها یعقوب وار منتظر برگشتن پیکر فرزندانشان بوده‌اند و امروز بیش‌شان یا فوت و یا زمین‌گیر شده‌اند، سال ۱۳۶۱ و عملیات بیت المقدس یادآور خاطرات تلخ و شیرین است.

حضور شهیدان ۱۸ و ۲۰ ساله مناطق عملیاتی فکه مربوط به عملیات والفجر مقدماتی و شرق دجله در عملیات بدر است که آن‌ها را گمنام می‌خوانند اما به واقع رزمندگان جبهه ایثار و شهادت آنان را به نام فرزند روح الله می شناسند، امروز در سالروز این عملیات، با حضورشان در میان دلدادگان شهر بندرعباس بوی بهشت را جاری است.

دلباختگان و دلدادگان فرهنگ ایثار و شهادت دیار آفتاب و شرجی قرار است با گردهمایی خود آیین شب وداع را از ساعت ۲۰ امشب(دوشنبه سوم خرداد) در امامزاده سیدمظفر (ع) بندرعباس برگزار کنند تا با یادآوری روزهای سخت و شیرین مقاومت به جوانان و نوجوانان امروز، نشان گمنامی را در پایمردی، ایستادگی و مقاومت تا آخرین قطره خون یادآوری کنند.

آیین تشییع و تدفین پیکر مطهر این ۲ شهید سال‌های دفاع مقدس روز سه شنبه چهارم خرداد ساعت ۹ صبح در مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس برگزار می شود.

درحال حاضر ۱۹۱ شهید گمنام دفاع مقدس در نقاط مختلف استان هرمزگان تدفین شده اند که با حضور پیکر این ۲ شهید در سوم خرداد ۱۴۰۰، مجموع شهدای گمنام تدفین شده در این استان به ۱۹۳ شهید افزوده می شود.  

به گزارش ایرنا، آزادسازی خرمشهر، مهم‌ترین هدف از اجرای عملیات بیت‌المقدس بود که توسط ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نیمه شب ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ به مدت ۲۵ روز در منطقه عمومی رودخانه کرخه و غرب رود کارون با رمز یا علی بن ابیطالب اجرا شد و علاوه بر رهایی خرمشهر، بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت مرزهای بین‌المللی، نشان دادن برتری قدرت سیاسی‌- نظامی و اجتماعی جمهوری اسلامی به عراق و حامیان او در منطقه، انهدام نیروهای متجاوز در منطقه بین غرب کارون تا خط مرزی و غیره را دنبال می‌کرد.

در این عملیات گسترده ارگان های عمل کننده سپاه و ارتش حضور داشتند و عملیات با اهدافی چون آزاد سازی خرمشهر و خارج ساختن شهر های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه سنگین دشمن در چهار مرحله اجراشد و تلفات دشمن بیش از ۳۵ هزار کشته و زخمی و اسیر گزارش شده است.

رهایی خرمشهر از اشغال دشمن بعثی، در حقیقت از اهداف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس بود که ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شامگاه شنبه اول خردادماه ۱۳۶۱ و با رمز یا محمدبن‌عبدالله‌، از بی‌سیم فرماندهی قرارگاه مرکزی کربلا به واحدهای عمل‌ کننده، آغاز شد و در نهایت روز سوم خرداد، به  ۱۹ ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، انجامید، عملیاتی که ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد کرد.

برابر آمارها در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی و ۱۹ هزار نفر از ارتشیان عراق، اسیر شدند؛ اما در کل عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید قریب ۶ هزار کشته و ۲۴ هزار مجروح برای دشمن در پی داشت.

 پس از فتح خرمشهر به اهتزاز در آوردن پرچم جمهوری اسلامی ایران و اقامه نماز جماعت در مسجد جامع خرمشهر، اولین رخدادهای بعد از فتح این شهر بود.

برچسب‌ها سالروز فتح خرمشهر هرمزگان بندرعباس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سالروز فتح خرمشهر هرمزگان بندرعباس سالروز فتح خرمشهر هرمزگان بندرعباس اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۰۶۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب

آیین سوگواری شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در شب شهادت آن حضرت در مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرا رسیدن 25 شوال سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم سوگواری آن حضرت به همت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با همکاری هیات انصارالشهدا روز جمعه 14 اردیبهشت ماه از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع خرمشهر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.

هویت 7 شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد

مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، واقع در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم برای شرکت در مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام
  • شهدای کربلای ۵ و عاشورا مهمان مسجد مقدس جمکران
  • پیکر دو شهید گمنام در مسجد جمکران مقدس آرام می‌گیرد
  • ۲ شهید گمنام در آستان مقدس مسجد جمکران آرام می‌گیرند
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • برگزاری نخستین کنگره شهدای جامعه اطلاعاتی هرمزگان در بندرعباس
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد
  • تغییر در میزبانی استان کرمان از شهدای گمنام
  • شناسایی هویت ۷ شهید گمنام مدفون در فارس