Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای اولین بار در کشور طرح «بررسی اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه‌های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب» از سوی متخصصان دانشگاه‌های صنعتی سهند، تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز اجرا شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، برای اولین بار در سطح کشور، طرح «بررسی اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه‌های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب» با کارفرمایی شرکت مدیریت منابع آب ایران (وزارت نیرو) به مرحله اجرایی رسیده که از جمله همکاری‌های گروهی از متخصصان دانشگاه‌های صنعتی سهند، تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سطح شهر تبریز محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رضا یگانی، استاد دانشگاه صنعتی سهند و مجری این طرح، با بیان این که این طرح از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده و پس از یک سال به اتمام خواهد رسید، اظهار داشت: از اواخر سال ۲۰۱۹ بیماری کرونا و ویروس جدید انسانی، به صورت پاندمی در دنیا گسترش پیدا کرده و به یک نگرانی بهداشتی در سطح بین المللی تبدیل شده است که هنوز تبعات انسانی، اقتصادی و اجتماعی آن کاملا بر مردم مشخص نیست.

یگانی با اشاره به اهمیت اجرای طرحی در راستای بررسی تاثیر این ویروس بر تاسیسات آبی، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی در این روزها، آلودگی منابع آب و فاضلاب و احتمال گسترش ویروس کرونا در آن است، زیرا این ویروس از طریق ترشحات دستگاه تنفسی و مواد دفعی بیماران به شبکه جمع آوری فاضلاب شهری، تصفیه خانه فاضلاب و سپس جریان‌های سطحی و رودخانه‌ای و سایر منابع آبی وارد می‌شود که احتمال تجمع، تکثیر، جهش و به تبع آن شیوع بیماری و آلودگی بعدی از این طریق وجود دارد.

وی تاکید کرد: در این راستا ضروری است تا ضمن یافتن پاسخی مستند و علمی جهت رفع دغدغه و نگرانی‌های مرتبط با این امر، نسبت به دفع و از بین بردن ویروس کرونا و مقابله با تکثیر و انتشار آلودگی ناشی از آن، تدابیری اندیشیده و راهکار‌هایی ارائه شود.

استاد دانشگاه صنعتی سهند با اشاره به این‌که کنترل مرتب فاضلاب می‌تواند یک منبع تشخیص ارزان، سریع و قابل اعتماد برای اطلاعاتی درباره شیوع ویروس کرونا و انواع جهش یافتگی آن باشد، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در تاسیسات آبی به نوع منابع آب (سطحی یا زیرزمینی)، کمیت (دبی) و کیفیت منابع آب، جنس زمین و کمیت و کیفیت فاضلاب و یا پساب تخلیه شده به محیط زیست و نوع تاسیسات و تجهیزات به کار رفته از جمله شبکه جمع آوری فاضلاب، شبکه توزیع آب، مخازن و تصفیه خانه‌ها بستگی دارد.

وی افزود: هم‌چنین موارد دیگری، چون تشخیص و سنجش ویروس در فاضلاب، نحوه گندزدایی و ضد عفونی سازی پساب‌ها و آب خام و بررسی عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری نیز در شیوع و تکثیر ویروس کرونا اهمیت بالایی دارد و به دلیل نبود هیچگونه سند و مدرک تحقیقی مستند در این راستا، اجرای طرح اثرات شیوع ویروس کرونا و شیوه‌های کنترل آن در منابع و تاسیسات آب بسیار حیاتی و لازم است.

یگانی بیان کرد: بر اساس دستاورد‌های علمی اخیر، بین ویروس یافت شده در فاضلاب با آن چه که در شهر و بین مردم است، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، لذا ارائه راهکار‌هایی شامل دستورالعمل‌های ضدعفونی سازی، راهکار‌های مدیریتی و پایشی در خصوص کنترل آلودگی در منابع آب شرب و پساب‌های ناشی از دفع تصفیه خانه‌ها، تدابیر مدیریتی و تخصصی برای مقابله و پیشگیری شیوع آلودگی‌های ویروسی و میکروبی و هم‌چنین بررسی اثر سایر عوامل تاثیر گذار محیطی نظیر دما، pH و کیفیت ضد عفونی کننده‌ها نیز بر روی میزان اثرگذاری آن‌ها الزامی بوده و اهمیت آن بیش از پیش احساس می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که تجزیه و تحلیل ناشی از اثر شیوع بیماری کرونا بر میزان مصرف آب در بخش‌های خانگی، صنعت و خدمات جامعه شهری از جمله موارد مورد بررسی در این طرح است، گفت: تمرکز بر روی تحلیل آماری داده‌های ناشی از مصارف آب و بررسی تاثیر شیوع کرونا بر افزایش و یا کاهش مصرف آب در بخش‌هایی مانند شرب، صنعت و خدمات در فواصل زمانی قبل، حین و بعد از شیوع بیماری می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارزیابی اثرات زیست محیطی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از شیوع کرونا داشته باشد.

استاد دانشگاه صنعتی سهند افزود: بررسی این موارد هم‌چنین راهکار‌های مدیریتی موثری را برای سیاست گذاران فراهم می‌کند.

یگانی اظهار کرد: علاوه بر موارد گفته شده، اهداف متعدد و متنوع دیگری نیز برای طرح حاضر مدنظر است که در آینده بر اساس میزان پیشرفت پروژه و تجمیع و تکمیل داده‌های به دست آمده نسبت به انتشار و اطلاع رسانی آن‌ها اقدام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه سهند تبریز دانشگاه تبریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز استاد دانشگاه صنعتی سهند منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: تصادف زنجیره‌ای ۹ خودرو در ارومیه ۱۱ مصدوم داشت (فیلم) مهار آتش سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری (فیلم) واژگونی مرگبار اتوبوس در گردنه حیران (فیلم)

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • انفجار چاه فاضلاب در تبریز با ۴ مصدوم
  • لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز (فیلم)
  • ببینید | لحظه انفجار وحشتناک چاه فاضلاب در تبریز
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • لحظه انفجار چاه فاضلاب یک مجتمع تجاری در تبریز
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان