Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمتر از ۱ ماه تا آغاز ماراتن قدرت و رقابت بر سر تصدی صندلی استور فرصت باقی است و در این مدت آن‌ها که به طور جدی عزم پاستور داشتند ثبت نام کردند و حالا منتظرند تا شورای نگهبان در بازه زمانی ۶ روزه نتایج بررسی‌های خود را اعلام و کاندیدا‌های نهایی را مشخص کند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، زهرا مهران راد؛ آزموده را آزمودن خطاست؛ این را شاید بتوان شاه بیت سخنان مسعود پزشکیان در صبح روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در حاشیه اخبارمیدان فاطمی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پزشکیان که خود شخصیتی اصلاح طلب به حساب می‌رود با کنایه به دولت روحانی که منتسب به اصلاح طلبان است ادامه داد:
نمی‌شود با افرادی که سال‌ها مسئولیت داشته و مسبب مشکلات هستند راه را ادامه داد. باور غلطی است که فکر کنیم این افراد می‌توانند مشکلات را حل کنند. آزموده را آزمودن خطاست. باید به جوانان و زنان و همه اقوام اتکا کرد.وی همچنین تاکید کرد: اشتباه است که گفته شود نامزد پوششی جهانگیری هستم.

 

مسعود پزشکیان متولد ۷ مهر ۱۳۳۳ در استان آذربایجان غربی، سیاستمدار اصلاح طلب، نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است. وی در دوره‌های نهم و هشتم نیز نماینده همین حوزه انتخابیه و همچنین در دولت هشتم وزیر بهداشت بود.


از تجارب علمی و پزشکی پزشکیان در حوزه جراحی قلب و ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریزکه بگزریم شاید بتوان گفت زندگی سیاسی خود را مدیون سید محمد خاتمی است که در دور دوم ریاست جمهوری وی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مجلس رأی اعتماد گرفت.


پزشکیان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس دهم، وی توانست از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، به عنوان نخستین نامزد پیروز انتخابات در این حوزه، راهی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شود
وی در انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس دهم نیز به عنوان نامزد فراکسیون امید برای نایب رییسی ثبت نام و توانست به عنوان نایب رئیس اول دهمین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شود.


مسعود پزشکیان را شاید بتوان "مرد کم حاشیه اصلاحات" دانست و البته بررسی عقاید او در حوزه سیاست خارجی و برجام نیز جدای از این رویکرد و رویه نیست.


مسائل خارجی عرصه چانه زنی است/ در عین حال موضع من در سیاست خارجی موضع رهبری است
پزشکیان در خصوص برنامه اش برای سیاست خارجی نیز در مصاحبه‌ای گفته است: به نظرم مسائل خارجی عرصه چانه زنی است. نمی‌توانیم بگوییم باید اینگونه باشد یا نباشد. سیاست خارجی معامله است. در عین حال موضع من در سیاست خارجی موضع رهبری است. همزمان به حرف حضرت علی (ع) اعتقاد دارم که صلحی که دشمنت تو را به آن دعوت کند را باید پذیرفت. در عین حال در دوران پساصلح باید مواظب دشمن باشیم. اگر رهبری بگوید مذاکره نمی‌کنیم من حرف ایشان را اجرا می‌کنم. معتقدم که مملکت باید توسط یک نفر اداره شود چرا که برآیند نیرو‌های متقابل مساوی عدم تحرک است.

 

 


*سیاست معامله با شرق سیاستی درست است
پزشکیان در بخش دیگری از تشریح برنامه‌های خود در خصوص سیاست خارجی گریزی هم به سند همکاری ایران و چین زده و گفته است: سیاست معامله با شرق سیاستی درست است.
آمریکا و اسرائیل هم از این موضوع ناراحت هستند. من نمی‌دانم چرا این سند غیر شفاف است، اما به نظرم می‌رسد که مصلحت این بوده است، اعتقاد دارم که در شرایطی که افشای بعضی مسائل باعث سو استفاده دشمنان شود می‌توانیم شفاف نباشیم.


دولت دوازدهم به طور کامل بر اساس همه منویات رهبری پیش نرفت
پزشکیان، اما در خصوص برجام که پاشنه آشیل بی قید و شرط کاندیدا‌های ریاست جمهوری انتخابات ۱۴۰۰ است، می‌گوید:دولت دوازدهم بر اساس همه منویات رهبری پیش رفت، اما نه به طور کامل


شعار «لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به همه تعهدات» عملی نیست/ در عین حال اگر شعار رهبری است باید انجام دهیم
نماینده مردم تبریز در مجلس یازدهم در خصوص شعار «لغو همه تحریم‌ها و بازگشت به همه تعهدات» نیز معتقد است: به نظرم این شعار عملی نیست. چرا که آمریکا به منابع کشور‌های دنیا نیاز دارد؛ در عین حال اگر شعار فوق برای رهبری است باید آن را انجام دهیم.


*موافق FATF هستم، اما در مورد برجام نظری ندارم
پزشکیان از جمله سیاستمدارانی است که موافق عضویت ایران در FATF است مثلا در یکی از اظهار نظر‌های خود در مورد این موضوع گفت: نظر شخصی من این است که قدم اول برای ایستادن جلوی رانت، فساد، رشوه و قاچاق این است که FATF داخلی داشته باشیم FATF خارجی به ما گفت که در کشور پولشویی داریم و راست هم می‌گفت. به شخصه معتقدم که اگر سازوکار FATF را اجرا می‌کردیم هزاران میلیارد اختلاس صورت نمی‌گرفت. FATF ساختاری شبیه فیفا دارد و اساس نمی‌توانیم آن را اجرا نکنیم. پس دو راه داریم یا اینکه FATF داخلی و مطابق با استاندارد‌های خارجی داشته باشیم و یا اینکه سازوکار‌های FATF خارجی را بپذیریم.



 

 

من در مورد برجام نظری ندارم، اما FATF را قبول دارم. اگر ما FATF را بپذیریم و با کشور‌های منطقه تعامل کنیم آمریکا نمی‌تواند ما را تحریم کند. چرا که دیگر یک کشور نیستیم چندین کشوریم.


پزشکیان در خصوص ضرورت تصویب FATF در ایران نیز گفته است: هم اکنون اگر FATF را امضا نکنیم نمی‌توانیم با چینی‌ها مبادله بانکی داشته باشیم. حتی دیپلماسی منطقه‌ای هم بدون تصویب FATF به درد نمی‌خورد. چرا که آمریکا با بردن یک قطعنامه به سازمان ملل می‌تواند ما را فلج کند و تجربه نشان داده همه کشور‌ها آن را امضا می‌کنند. حتی کشور‌های منطقه و مخصوصا عراق که جان خود را برایش می‌دهیم. من متوجه بعضی مواضع نیستم. در مجلس دهم از آقای جلیلی سوال کردم که شما بگویید اگر برجام نباشد چه کار می‌کنید؟ و اگر برجام بد است چرا از آن خارج نمی‌شویم؟


* ما با کره جنوبی تعامل نداشتیم بلکه فقط برای آن‌ها بازار فراهم کردیم
پزشکیان در بخش دیگری از ارائه برنامه‌های خود در سیاست خارجی از ارتباط ایران با کره جنوبی انتقاد کرد و گفت: ما با کره جنوبی تعامل نداشتیم. برای آن‌ها بازار فراهم کردیم. بازار‌های ایران سرشار از اجناس کره‌ای است. در عین حال کره ای‌ها پول ما را بر نمی‌گردانند
به هرحال به نظر می‌رسد سیاست خارجی در دولت مسعود پزشکیان مبتنی بر تمایل دولت به عضویت در FATF، گسترش سیاست معامله باشرق است. وی در عین حال سیاست خارجی را زمین معامله و عرصه چانه زنی می‌داند که نمی‌توان در آن تعیین تکلیف کرد و مثلا گفت باید اینگونه باشد یا نباشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پزشکیان انتخابات انتخابات1400 سیاست معامله مسعود پزشکیان سیاست خارجی عین حال کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۷۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است، تصریح کرد: «جعبه جنگ» نباید دوباره باز شود.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز یکشنبه در سخنانی با اشاره به جنگ اوکراین، جنگ غزه و بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای گفت: «رویارویی هسته‌‎ای به دلیل تنش میان شرق و غرب به یک احتمال واقعی تبدیل شده است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته است. جعبه جنگ نباید دوباره باز شود.»

بورل تصریح کرد: «اروپا با عدم تنوع در منابع انرژی و اتکا به روسیه خود را تضعیف کرده است.»

دیگر خبرها

  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • پول هست زمین نیست!
  • بورل: جعبه جنگ جهانی نباید دوباره باز شود
  • بورل: نشانه‌های جنگ جهانی دوباره بازگشته
  • ساز و کار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل چگونه است؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!