Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، روغن یکی از منابع مواد غذائی است که در هر گرم خود شامل ۹ کیلو کالری انرژی است، بنابرابن می‌تواند بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه ما را تأمین کند. روغن‌ها از این جهت حائز اهمیت هستند که به جذب ویتامین‌های محلول در چربی یعنی ویتامین‌های A، D، E و K کمک می‌کنند.

اما نوع چربی یا روغنی که روزانه مصرف می‌کنیم از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چربی مورد نیاز بدن ما می‌تواند توسط دانه‌های روغنی و روغن‌های گیاهی خوراکی تأمین شود. پس با انتخاب روغنی مناسب می‌توانیم غذاهای کم کالری با مواد مغذی بالا آماده کنیم. به عنوان کسی که به سلامت و کیفیت غذای خود اهمیت می‌دهد باید علاوه‌بر استفاده از روغن کم جذب، پس از سرخ کردن مواد غذایی، روغن اضافه آن‌ها را بگیرید.

روغن‌های خوراکی تنوع بسیار زیادی دارند و برخی از آن‌ها برای سرخ کردن مواد غذایی و پخت‌وپز مناسب هستند و برخی دیگر تنها برای تهیه سس و سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرند. اینکه یک روغن خوراکی در کدام دسته قرار می‌گیرد بستگی به خواص، ویژگی‌ها و از همه مهمتر نقطه دود آن دارد. با آگاهی از ویژگی‌ها، خواص و موارد مصرف یک روغن در زمان خرید روغن خوراکی به‌راحتی می‌توانید محصول مناسب خود را انتخاب کنید.

چه روغن‌های در رژیم غذایی سالم باید استفاده شوند؟

روغن زیتون منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین E است. در نتیجه مصرف روغن زیتون می‌تواند علاوه‌بر تأمین اسیدهای چرب ضروری مورد نیاز بدن، مانند امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ به جذب ویتامین‌های محلول در چربی نیز کمک کند. از مهمترین مزایای مصرف روغن زیتون می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان، کاهش التهابات بدن، بهبود سلامت پوست و مو، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، کمک به بهبود جریان خون و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

روغن آفتابگردان یکی از محصولاتی است که به عنوان یک روغن مناسب برای تمامی روش‌های تهیه غذا، شناخته می‌شود. علت گسترده بودن دامنه کاربرد این محصول، ویژگی‌ها، خواص منحصربه‌فرد و نقطه دود بالای آن است. روغن آفتابگردان درصد بسیار بالایی از اسیدهای چرب ضروری را داشته و میزان ویتامین E موجود در هر ۱۰۰ گرم، بسیار قابل توجه و حدود ۴۱% است. این محصول فاقدکلسترول و فاقدترانس است، بنابراین مصرف آن باعث افزایش کلسترول بد خون نخواهد شد. روغن آفتابگردان به دلیل داشتن امگا ۶ و ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی و طبیعی، اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان خواهد شد و ویتامین E برای سلامت پوست نیز بسیار مفید است.

روغن نارگیل از جمله روغن‌های گیاهی خوراکی است که معمولاً برای تهیه سس، سالاد و سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت دامنه کاربرد کم این روغن، نقطه دود پایین آن است. نقطه دود روغن نارگیل حدود ۱۷۶ درجه سانتی‌گراد است پس نمی‌توان از آن برای سرخ‌کردن مواد غذایی استفاده کرد.

روغن نارگیل فواید بسیاری داشته و مانند معجزه‌ای برای سلامت بدن، پوست و مو عمل می‌کند. زمانی‌که از روغن نارگیل برای تهیه سس، سالاد و سوپ استفاده می‌کنید غذا راحت‌تر هضم شده و مشکلات گوارشی کاهش پیدا می‌کنند. یکی دیگر از خواص روغن نارگیل، کمک به درمان بیماری آلزایمر است. روغن نارگیل به درمان عفونت ادراری کمک کرده و از کبد محافظت می‌کند. این محصول التهاب و ورم مفاصل را کاهش داده و به پیشگیری و درمان سرطان کمک می‌کند.

روغن ذرت یکی دیگر از محصولاتی است که برای پخت‌وپز، تهیه سس، سالاد و همین‌طور سرخ کردن کوتاه مدت مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقطه دود روغن ذرت حدود ۲۳۲ درجه سانتی‌گراد بوده و به‌عنوان یک روغن کم جذب برای آماده کردن غذاهای کم کالری بسیار کاربردی و مفید است.

روغن ذرت سرشار از اسیدهای چرب ضروری بوده و فاقدکلسترول و ترانس است. مقاومت بالایی در مقابل اکسیداسیون داشته و ماندگاری آن بین ۱۲ تا ۲۴ ماه است. روغن ذرت حاوی مقادیر بالایی از ترکیبی به‌نام فیتواسترول است که به‌عنوان یک ضدالتهاب بسیارقوی با کاهش التهابات بدن خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. وجود ماده‌ای به نام لوتئین در روغن ذرت علاوه‌بر حفظ سلامت بینایی چشم از پیشرفت آب‌مروارید نیز جلوگیری خواهد کرد. روغن ذرت به جذب بهتر ویتامین D توسط بدن کمک کرده و در نتیجه می‌تواند به تقویت و استحکام استخوان‌ها منجر شود.

روغن کنجد، یک روغن گیاهی مفید و سرشار از اسیدهای چرب مانند امگا ۶ و امگا ۹ است. در نتیجه به‌عنوان یک محصول ضدالتهاب به دلیل کلسترول و ترانس پایین، برای سلامت قلب بسیار مفید است. در هر قاشق غذاخوری از روغن کنجد مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی چون مس، منیزیم، کلسیم، آهن، منگنز، روی و فسفر وجود دارد. روغن کنجد به‌دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E به حفظ سلامت قلب، کاهش کلسترول، چربی سوزی، کاهش فشارخون و جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند.

انتخاب روغن خوراکی اهمیت زیادی در داشتن یک رژیم غذایی سالم دارد. با استفاده از روغن بدون ترانس و کلسترول در تهیه غذاهای کم کالری، عملاً سلامت قلب و عروق را تضمین می‌کنید. توجه به ویژگی‌های محصول در زمان خرید روغن خوراکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این محصول جزو مواد اولیه ثابت تهیه غذاست، پس با انتخاب مناسب‌ترین آن‌ها یک غذای سالم و مغذی آماده کنید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5220060

منبع: مهر

کلیدواژه: رژیم غذایی روغن خوراکی تغذیه کسب و کار گروه خودروسازی سایپا تعمیرات تخصصی گردشگری لوازم خانگی دکوراسیون منزل سفرهای تابستانی تعمیر لوازم خانگی فرصت شغلی بانک تجارت واحد صنعتی اصفهان سئو سایت خودروسازان اسیدهای چرب ضروری کاهش خطر ابتلا اسیدهای چرب روغن خوراکی روغن نارگیل عنوان یک مواد غذایی ویتامین E سرخ کردن نقطه دود ویژگی ها روغن ذرت روغن ها یک روغن تهیه سس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۹۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد

 
میثاق دست‌پاک   بیان کرد: شعار امسال هفته سلامت «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» است، علت نام‌گذاری این هفته با شعار سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت، حمایت‌طلبی و پررنگ کردن ضرورت دسترسی به خدمات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در هر نقطه از کشور که قرار داشته باشیم.

وی افزود: توجه به برابری در سلامت و حرکت به سمت رفع ناعدالتی‌های احتمالی در دریافت خدمات و پیامدهای سلامت به‌ویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر یا حاشیه‌نشین باتکیه‌بر نقش بنیادین مردم در خلق، تأمین و حفظ سلامت همگانی، تقویت بهداشت و تاب‌آورتر سازی نظام سلامت جهت آمادگی روبروشدن با تهدیدات احتمالی سلامت با ابعاد و مشخصات ناشناخته از دیگر دلایل نام‌گذاری این شعار است.

رئیس مرکز بهداشت و سلامت ایرانشهر تصریح کرد: در پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی خدمات گسترده‌ای مثل، شناسایی جمعیت تحت پوشش از نظر تعداد نفرات به تفکیک سن و جنس، تشکیل پرونده سلامت، شناسایی مشکلات اثرگذار بر به‌سلامت، ارائه بسته‌های خدماتی به افراد تحت پوشش، انجام واکسیناسیون روتین انجام می‌پذیرد.

وی در ادامه گفت: ارجاع شیرخوارانی که در 6ماهه اول تغذیه انحصاری با شیر مادر ندارند به مراکز مشاوره شیردهی، ارجاع مادران باردار به کلاس‌های آموزشی برای زایمان، مشاوره فردی و خانوادگی، مراقبت از بیماران در معرض خطر، ارجاع مراجعه‌کننده به پزشک در صورت نیاز و ارزیابی الگوی تغذیه به مردم شریف شهرستان در طیف‌های مختلف سنی از دیگر خدماتی است که در مراکز سلامت ارائه می‌شود.

میثاق دست‌پاک یادآور شد: تجویز مکمل‌های غذایی شامل اسیدفولیک، قرص مولتی‌ویتامین میترال یددار، مکمل یدو فولیک، قرص آهن، قطره آهن و ویتامین AD، قطره مولتی‌ویتامین و مکمل ویتامین D مطابق با دستور عمل‌های کشوری، ثبت اطلاعات پرونده سلامت در سامانه و پیگیری انجام مراقبت‌های دوره‌ای کلیه دانش‌آموزان و موارد دارای اختلال و نیازمند مراقبت ویژه از دیگر وظایف جامعه سلامت است.

وی در خصوص ارتباط سلامت خانواده و جوانی جمعیت تشریح کرد: واحد سلامت خانواده متشکل از زیر شاخه‌هایی است که به نوبه خود روی سلامت و بنیان خانواده کار می‌کنند، چرا که زمانی که هر یک از اعضای خانواده سلامت روح و روان و جسم خود را داشته باشند قطعاً باعث تشکیل خانواده سالم و ترویج تشکیل خانواده خواهد شد.

رئیس مرکز بهداشت اذعان کرد: برنامه‌های سلامت خانواده فرصتی برای جوان‌سازی جمعیت شد، برنامه‌های سلامت برنامه‌های متعددی هستند که در راستای توانمندسازی خانواده‌ها برای ازدواج و تحکیم نهاد خانواده و همچنین برای افزایش رضایت‌مندی زناشویی، کاهش عوارض سقط‌جنین و کاهش عوارض بارداری که موجب می‌شود ما بارداری را کمتر ببینیم و عوارض ناشی از زایمان‌ها پیگیری‌هایی انجام می‌دهد که در مجموع باعث می‌شود توانمندی خانواده‌ها در خصوص ازدواج و فرزندآوری بیشتر شود.

وی اظهار کرد: زمانی که جوانان ما فرصت مناسبی برای ازدواج داشته باشند، خانواده‌های جدید بیشتری تشکیل خواهد شد که به بهبود سواد سلامت باروری، امکان باروری ایمن کمک خواهند کرد.

دست‌پاک خاطرنشان کرد: ما موارد برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم که در انتخاب خود در زمینه تعداد فرزندان و فاصله‌گذاری بینشان و جلوگیری از سقط‌های عمدی و غیرعمدی و همین‌طور در کاهش مرگ‌ومیر نوزادان و کودکان زیر ۵ سال نقش به سزایی را سلامت خانواده ایفا می‌کند که باز هم به اهدافی که ما در زمینه جوانی جمعیت دنبال می‌کنیم برسیم.

وی افزود: تأخیر در ازدواج و نارضایتی از زندگی مشترک و مواردی که ذکر شد اگر وجود داشته باشد در خانواده منجر به افزایش طلاق خواهد شد و طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر را در جامعه خواهیم دید و نهاد خانواده مورد تهدید قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین پیامدهای آن کاهش نرخ ازدواج و تک‌فرزندی و شیوع بالای ناباروری است.

دست‌پاک همچنین در خصوص پزشک خانواده گفت: در حال حاضر برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی در شهرستان ایرانشهر در حال اجرا است، فقط در برنامه شهری مشکل کمبود پزشک را داریم که پیگیر حل مشکل مربوطه هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود