Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@23:49:19 GMT

بند گلستان مشهد احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۱۹۹۲۵

بند گلستان مشهد احیا می‌شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مرتضی حقیقی معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: ۴ طرح مشارکتی و سرمایه گذاری برای بهره وری همگانی از بند گلستان به دست ما رسیده است و اگر در فرآیند کار مشکلی پیش نیاید امسال یکی از این طرح‌ها با هدف احیای این بند و ارائه خدمات به مردم اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  با بیان اینکه از ۴ ماه پیش و براساس دستور مدیرعامل بنیاد بهره وری آستان قدس، موضوع بند گلستان در دستور کار قرار گرفت، افزود: البته با توجه به وقفه چندساله در احیای این بند، قرار است طرحی در این بند اجرایی شود که شأنیت شهر مشهد و موقوفه را حفظ کند و نوع بهره برداری آن هم برای مردم باشد.

معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: در صورتی که مشکلی پیش نیاید این  موضوع برای امسال عملیاتی شود؛ زیرا اکنون وضعیت مالکیتی اطراف بند گلستان مشخص شده است، ظرفیت‌ها شناسایی و برای حجم آب مازاد در پایین دست برنامه ریزی شده است.

حقیقی بیان کرد: البته اگر حجم عملیات طرح سنگین باشد شاید بهره برداری عمومی از این بند به امسال نرسد، اما مبنای کار ما این  است که طرح مورد نظر با حداقل مداخله در وضع موجود و کمترین ساخت و ساز و در عین حال با رویکرد ارائه خدمات به همه مردم اجرایی شود.

تعهدات آستان قدس برای ایوان طرق اجرا می‌شود

او همچنین درباره آخرین وضعیت ایوان طرق هم تصریح کرد: برای موضوع ایوان طرق و حمامی که در خیابان راهنمایی قرار دارد، کارگروه مشترکی با شهرداری مشهد تشکیل داده  و اعلام کرده ایم که هرگونه تعهدی را که قبلا آستان قدس رضوی در این زمینه داشته است انجام می‌دهد.

معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما حفظ و حراست از موقوفات آستان قدس همراه با ارائه خدمات به مستأجران این موقوفات است، تاکید کرد: با توجه به رشد نامتوازن مشهد در سال‌های گذشته، شاهد رشد مناطق کم برخوردار در شهر بوده ایم؛ ازاین رو آستان قدس رضوی در سال گذشته تلاش کرد زمینه مناسب ارائه خدمات مطلوب به مردم مناطق کم برخوردار را فراهم کند.

حقیقی اظهار کرد: اقدامات انجام شده در بولوار حر، شهرک شهید رجایی و شهید باهنر، اختصاص زمین برای ساخت بوستان در شهرک شهید رجایی، اختصاص زمین برای انجام عملیات اجرایی دسترسی خیابان‌ها و اختصاص زمین برای ساخت بولوار مهدیه از سوی آستان قدس رضوی به مدیریت شهری مشهد از جمله این موارد است.

بیشتر بخوانید

ماجرای مالکیت سدی که حاشیه ساز شد/ سد گلستان از موقوفات قدیمی آستان قدس رضوی است

واگذاری ۲۳ هکتار زمین برای ساخت ۶ هزار واحد مسکونی

او افزود: همچنین به منظور محرومیت زدایی از شهرک شهید رجایی، آستان قدس رضوی زمین ۲۳ هکتاری برای ساخت ۶ هزار واحد مسکونی را به مدیریت شهری مشهد واگذار کرده است.

معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی با بیان اینکه ارائه سند به اراضی موقوفه  فاقد سند و قول نامه‌ای از دیگر اقدامات ما بوده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته مساعدت‌هایی برای ارائه اسناد به مردم داشتیم، اما به سبب تحمیل برخی از هزینه‌ها توسط دیگر دستگاه ها، مردم از این مسئله استقبال نکردند و بر همین اساس با شهرداری مشهد تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم که در آن هزینه دریافت سند به مردم در اراضی موقوفه‌ای تصرف شده تا ۷۰ درصد مشمول تخفیف شود و ۳۰ درصد باقی مانده نیز به صورت اقساط ۱۰ ساله پرداخت شود. د رعین حال شهرداری هم برای دریافت عوارض خود از این  اراضی تخفیفاتی قائل می‌شود.

حقیقی بیان کرد: همچنین به مناسبت دهه کرامت و به منظور حمایت از کسب و کارها، از تاریخ ۱۵ خرداد به مدت ۲ ماه ۱۰ درصد تخفیف پرداختی حقوق موقوفات اجرایی می‌شود.

او الکترونیکی شدن پرداخت اجاره بهای منازل مسکونی موقوفه‌ای را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و تصریح کرد: همچنین در اراضی‌ای که قبلا سند مالکیتی داشته و حالا براساس احکام دادگاه ها موقوفه‌ای بودن این اراضی تثبیت شده است، هیچ مبلغی از مردم برای تغییر سند دریافت نمی‌شود؛ البته مبلغی جزئی به عنوان اجاره سالانه اراضی موقوفه‌ای از شهروندان ساکن در این زمین‌ها دریافت می‌شود.

معاون املاک آستان قدس رضوی تاکید کرد: همچنین در روستا‌هایی که سند ۶ دانگ موقوفه‌ای وجود دارد و در راستای حفظ ساکنان در این  روستاها، زمین با شرایط مناسب به جوانان داده می‌شود.

حقیقی اظهار کرد: با موافقت تولیت آستان قدس رضوی ۱۰ هزار متر مربع زمین در منطقه سیدی نیز برای ساخت مدرسه اختصاص داده شده است و خیران یا آموزش و پرورش می‌توانند برای ساخت مدرسه  زمین را تحویل بگیرند.

او به مشکلات مربوط به منطقه چشمه پونه اشاره کرد و افزود: در چشمه پونه ۲ مشکل جدی داریم؛ یکی از این موارد مربوط به ایرادات حقوقی است که مردم درباره سند موقوفه‌ای و مالکیتی آن گرفته اند و دیگری نبود طرح تفصیلی است. به طور قطع اگر مردم موقوفه‌ای بودن این اراضی را بپذیرند و طرح تفصیلی هم ابلاغ شود، می‌توان روند ارائه خدمات به این منطقه را سرعت بخشید.

انتهای پیام//ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آستان قدس رضوی محرومیت زدایی وری املاک و اراضی آستان ارائه خدمات معاون بهره بند گلستان موقوفه ای برای ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۱۹۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز جهانی مطبوعات و برای معرفی نفایس مطبوعاتی موجود در آرشیو گنجینه رضوی، نمایشگاه «گزیده نفایس مطبوعات ایران» را در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار کرد.    رئیس اداره مطبوعات این سازمان گفت: بیش از ۵۰ عنوان روزنامه، سالنامه و مجله از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین منابع موجود در این نمایشگاه در معرض دید عموم مراجعان، محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گرفته است.   ابراهیم حافظی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرهنگ مکتوب ازدیرباز پایدارترین و ماندگارترین جلوه گاه فکر و دانش بشر بوده، مطبوعات هم از آغاز پیدایش خود بخشی از فرهنگ مکتوب به شمار می‌روند، به طوری که از آن به عنوان یکی از مواد مهم اولیه نگارش تاریخ و بررسی رویداد‌ها نام می‌برند و در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی و ساختن افکار عمومی نقش مهمی بر عهده دارند.    وی بر این اساس، نشریات قدیمی و نفیس را دارای جایگاهی ویژه برای معرفی میراث مکتوب و ارزشمند تاریخی یک کشور توصیف کرد که شاکله هویت فرهنگی هر جامعه را تشکیل می‌دهد..   کارشناس مطبوعات اداره مطبوعات سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم درباره آثار به نمایش درآمده گفت: «کاغذ اخبار» (اولین نشریه ایران)، «وقایع اتفاقیه» (نخستین روزنامه رسمی ایران)، «زاهریر دباهرا» (به معنای پرتوی روشنایی) نخستین نشریه غیرفارسی ایران و دومین نشریه ایران و قدیمی ترین نشریه آسوری زبان دنیا و چاپ ارومیه، «سالنامه شرق ایران» انتشار در سال ۱۳۱۶ توسط عبدالباقی و قاسم طهرانیان با چاپ سربی، «روزنامه شرف» اولین روزنامه گرافیکی ایران، انتشار در محرم ۱۳۰۰ قمری با چاپ سنگی و «سالنامه تمدن» منتشر در ۱۳۱۴، از جمله مطبوعات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه است.   جمیله جهانی همچنین «روزنامه صوراسرافیل» در تهران به مدیریت میرزاجهانگیرخان شیرازی و میرزاقاسم خان تبریزی در ربیع الثانی ۱۳۲۵ قمری، «دانش» اولین نشریه آموزشگاهی در رجب ۱۲۹۹ قمری در تهران و مطبعه خصوصی مدرسه دارالفنون، «مکتب تشیع»، «مجله فلاحت و تجارت»، روزنامه «تربیت» و «مجله الکمال» نخستین مجله دینی چاپ مشهد را از دیگر منابع معرفی کرد.   این نمایشگاه در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی از دوم تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای بازدید علاقه‌مندان برقرار است.   آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با موجودی بیش از دو میلیون نسخه روزنامه، مجله و سالنامه، یکی از غنی‌ترین آرشیو‌های ایران محسوب می‌شود که از قدیمی‌ترین روزنامه‌های چاپ شده و نفیس تا منابع روز را در بردارد.

دیگر خبرها

  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت (ع) آستان قدس رضوی
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد
  • نام ماندگار معمارباشی‌ها بر آستان زرافشان جانان
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • مراسم استقبال از پرچم آستان قدس رضوی در مالزی