Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:28:41 GMT

ملخ مراکشی مهمان ناخوانده طارمی‌ها

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۲۱۹۲۴

ملخ مراکشی مهمان ناخوانده طارمی‌ها

ایسنا/زنجان یکی از آفاتی که سالانه خسارات زیادی در طارم به بار می‌آورد، آفت‌ ملخ مراکشی است که در حال حاضر مبارزه با این آفت در طارم در حال انجام است.

یکی از آفت‌هایی که همه ساله مزارع کشاورزی، دامداری و محصولات مختلف در طارم را مورد تهدید قرار می‌دهد، ریزش و هجوم آفت ملخ است. ملخ مراکشی یکی از خطرناک‌ترین ملخ‌های موجود در جهان است که متاسفانه در طی سال‌های اخیر در جمعیت‌های بسیار بالا تکثیر و در سطح کانون‌های منطقه مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملخ‌ها با گرم‌تر شدن هوا رشد کرده و تکثیر می‌شوند و در صورت کنترل نشدن می‌تواند آسیب جدی به مزارع و دیگر گیاهان وارد کرده و به عنوان تهدیدکننده امنیت غذایی محسوب شود.

شهرستان طارم به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، محل مناسبی برای رشد ملخ مراکشی است که تاخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی موجب بالدار شدن ملخ‌ها و حمله آن‌ها به مزارع و تخریب همه گیاهان می‌شود.

آفت ملخ همه ساله در نیمه دوم فروردین‌ماه در کانون‌های ملخ و اراضی ملی مشاهده می‌شود که پس از کانون‌یابی نسبت به کانون‌کوبی آن اقدام می‌شود. اگر در مدت کوتاه با این آفت در مرحله سن ۲ مبارزه نشود، این ملخ‌ها به سن ۵ تا ۶ می‌رسد و به داخل مزارع هجوم می‌آورد.

برای مبارزه با این ملخ‌ها عملیات کانون‌یابی انجام می‌شود تا علاوه بر کنترل آفت در کانون‌ها از بالدار شدن آفت و ریزش آن به مزارع و باغات جلوگیری شود؛ چراکه در صورت بالدار شدن آفت، کار کنترل بسیار مشکل، هزینه‌بر و دارای حداقل کارآیی خواهد بود. در مرحله اول مراتع و مزارع آلوده به آفت ملخ با پرچم آبی کانون‌یابی شده و پس از سم‌پاشی محل با پرچم قرمز علامت‌گذاری می‌شود تا دامداران و زنبورداران به این مناطق وارد نشود.

در حال حاضر برای مبارزه با آفت ملخ مراکشی تیم‌های کانون‌یاب، کانون‌های این آفت را در طارم شناسایی و اکیپ‌های کانون نیز مناطق شناسایی شده را سم‌پاشی می‌کنند تا از بروز این خسارت به باغات و مزارع شهرستان جلوگیری شود.

مبارزه با ملخ در بیش از ۳۶ هزار هکتار از مراتع و باغات طارم

در همین خصوص معاون فنی جهادکشاورزی طارم با بیان اینکه تاکنون در بیش از ۳۶ هزار هکتار از مراتع و باغات این شهرستان و بیش از ۳۷ هزار هکتار از کل استان، عملیات مبارزه با آفت ملخ مراکشی انجام شده است، اظهار می‌کند: سطح این پایش‌ها نیز بیش از ۴۰ هزار هکتار بوده است.

علی اکبری با یادآوری اینکه مبارزه با آفت ملخ مراکشی از فروردین آغاز و تا خرداد ادامه دارد، یادآور می‌شود: از شهروندان طارمی درخواست می‌شود در صورت مشاهده کانون‌های ملخ، مراتب را به جهادکشاورزی گزارش کنند.

اتخاذ تمهیدات مورد نیاز برای مبارزه با آفت ملخ در طارم و زنجان

رییس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز از پایش اراضی و مزارع گندم این استان برای مقابله با آفت سن خبر داده و می‌گوید: بر اساس پیش‌بینی‌ها بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع برای مقابله با این آفت در استان سم‌پاشی می‌شود.

جواد تاراسی با بیان اینکه ملخ‌ها از جمله خطرناک‌ترین آفات محصولات کشاورزی هستند که به علت تنوع گونه‌ای و تغذیه‌ای می‌توانند به فرآورده‌های زراعی، باغی مراتع و جنگل‌ها خسارت وارد کنند، ادامه می‌دهد: از آنجایی که کانون ملخ‌ها دور از مزارع و بیشتر در مراتع است، کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت خارج از مزارع و باغات ندارند، به همین جهت آفات عمومی تلقی می‌شوند.

وی با یادآوری اینکه کانون‌یابی‌های ملخ در طارم از نیمه دوم اسفندماه آغاز شده است، خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون اکیپ‌ها در عرصه‌ها و مراتع مشغول فعالیت هستند و کانون‌ها را شناسایی می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی زنجان ملخ مراکشی طارم مبارزه با آفت ملخ هزار هکتار کانون یابی ملخ مراکشی کانون ها سم پاشی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طارمی کار تورام را انجام نمی‌دهد؛ او فضا‌ها را باز می‌کند

آفتاب‌‌نیوز :

دانیله آدانی درباره وضعیت خط حمله نراتزوری در فصل آینده سری A گفت: لائوتارو مارتینس تاکنون چیز‌هایی از خودش نشان داده که به ندرت از ستاره‌ها می‌بینیم؛ مواردی، چون رد کردن پیشنهاد‌های تیم‌های بزرگی، چون بارسلونا و رئال مادرید. او می‌خواهد قراردادش با اینتر را تمدید کند و با رفتار خود نشان می‌دهد که پیراهن اینتر را دوست دارد.

مدافع پیشین اینتر که پنج بازی ملی در کارنامه دارد، در مورد اینکه علاوه بر مارکوس تورام، مهدی طارمی یا یوشوا زیرکزی هم می‌توانند زوج خوبی با مارتینس در خط حمله اینتر تشکیل بدهند، خاطرنشان کرد: تورام به‌عنوان یک مهاجم پُرتحرک، فضا‌ها را باز می‌کند و به نظرم هیچ‌یک از آن‌ها (طارمی یا زیرکزی) کار او را انجام نمی‌دهند.

طارمی در ۱۷۸ دیداری که برای پورتو به میدان رفته، ۸۸ گل و ۵۴ پاس گل به نام خود ثبت کرده و در فصل ۲۵-۲۰۲۴ به اینتر ملحق می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اولین عکس از مهمان ویژه امروز رهبر انقلاب
  • پیشرفت فیزیکی ۹۲ درصدی پل سفیدرود
  • نگارش داستان امام قلی خان قهرمان مبارزه با استعمار در خلیج فارس
  • دفاع دیدنی کارشناس مراکشی از حمله ایران به اسرائیل
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • طارمی کار تورام را انجام نمی‌دهد؛ او فضا‌ها را باز می‌کند
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • تظاهرات دانشجویان مراکشی در حمایت از غزه
  • سردار به سبک طارمی پنالتی گرفت! (فیلم)
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین