Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، انتخابات نماد مردم سالاری دینی است و مشارکت حداکثری مردم در آن پشتیبان امنیت ملی و نماد مقبولیت حکومت محسوب می‌شود.

درحالی که کمتر از ۲۳ روز تا انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا باقی مانده است، جریان‌های سیاسی خود را برای ورود به کارزار انتخابات ۱۴۰۰ مهیا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته فعالان سیاسی، انتخابات بیانگر این مسئله است که مردم می‌توانند سرنوشتشان را خود انتخاب کنند و با توجه به تهدیدهای کنونی، مشارکت حداکثری می‌تواند این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و چالش‌های مختلف درحوزه‌های اقتصادی را به‌شرط انتخاب آگاهانه جامعه رفع شود.

خبرنگار ایرنا با توجه به حساسیت این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با مهران قاسمی فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیر حزب ندای ایرانیان در استان قزوین، گفت و گویی را ترتیب داده و از او در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و اهمیت آن پرسیده است.

به گفته وی ما در یک بزنگاه تاریخی قرار داریم و انتخابات ۲۸ خرداد می‌تواند بستری برای تقویت وحدت ملی بوده و هم شرایط را برای بهبود ساختارهای فرهنگی و اقتصادی کشور فراهم کند.

ایرنا: لزوم حضور مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و حساسیت این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های قبل بفرمایید؟

مشکلات اقتصادی کم سابقه مردم، تلاش جبهه گسترده‌ای از معاندان و براندازان برای ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه، فضاسازی رسانه‌ای جهت القا کم فروغ بودن این دور از انتخابات و سعی در جهت‌دهی مردم به عدم مشارکت در انتخابات ضرورت هوشیاری همگانی در راستای مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو را تبدیل به امری اجتناب ناپذیر برای عبور از طراحی‌های پیچیده نموده است.

بنابراین برای کاهش مخاطرات نسبت به تمام عرصه‌های ملی و بین‌المللی و موجودیت هویت ایرانی اسلامی باید قدرتمندانه در انتخابات شرکت و ضمن مطالبه گری جدی از سیاست‌گذاران و کاندیداها و شناسایی برنامه‌های عملی منتخبان خود رأی خود را به عنوان یک حق و تکلیف ملی ادا کنیم

ایرنا: شاخص‌ها و ویژگی‌های رئیس‌جمهور اصلح و نقش مردم در تشکیل ساختار سیاسی نظام اسلامی بفرمایید؟

تصمیم‌گیری و اعمال نظر در خصوص یکی از مهم‌ترین ارکان سیاسی کشور مبتنی بر شناخت دقیق جایگاه، ویژگی‌ها و ابزارهای آن جایگاه و فرد مورد نظر است.

جدای از مؤلفه‌های موجود در قانون اساسی و اصول مصرح آن باید به این نکته نیز توجه نمود که کلیه آحاد جامعه هرکدام یک رأی دارند و فرقی بین عالم ، استاد ، دانشجو ، کاسب ، کشاورز ، صنعتگر و صاحب منصب، شهری و روستایی و افراد عادی نیست.

راه حل ما برای انتخاب از مجرای نگاه دقیق و عمیق به فرامین قرآنی، روایات و بزرگان دین و راهنمایان متعهد و متخصص دانشگاهی و نخبگان برجسته جامعه می‌گذرد. توجه به سابقه، کارنامه، برنامه و رویکردهای فرد مورد نظر در تمامی عرصه‌های جامعه گره‌گشای انتخاب درست خواهد بود.

ایرنا: علت توطئه‌های دشمنان برای جلوگیری از حضور حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟

موقعیت بی نظیر سوق الجیشی، جایگاه تمدنی و نفوذ منطقه‌ای ایران و قدرت رو به فزاینده آن در عرصه‌های گوناگون و ویژگی‌های درونی جمهوری اسلامی که سعی در استقلال تمام عیار ملی دارد طبیعتاً برای جبهه سرمایه‌داری جهان امری تحمل‌ناپذیر هست و از تمامی امکانات و اختیارات سخت افزاری و نرم افزاری خود برای متوقف کردن کشور ما بهره خواهند گرفت

ایرنا: برای آنکه برخلاف میزان مشارکت در مجلس یازدهم، انتخابات ریاست جمهوری با حضور حداکثری و مشارکت پرشور برگزار شود، چه باید کرد؟

 به نظر با چهار عامل اساسی می‌توان مشارکت جدی و تأثیر گذار در انتخابات را ایجاد کرد، قرار گرفتن همه سلایق و گرایش‌ها و جناح‌های سیاسی در معرض انتخاب مردم، ارائه برنامه‌های عملی، شفاف و قابل فهم از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری برای برون رفت از کاستی‌های موجود، گفت و گوی صادقانه با مردم مبتنی بر ظرفیت‌های واقعی ملی و توان جایگاه ریاست جمهوری در حل مسائل کشور، ایفای نقش جدی رسانه‌ها، مطبوعات، سایت‌ها و به ویژه تسهیم عادلانه موقعیت‌ها جهت ارائه برنامه‌های اشخاص و جریان‌های در معرض انتخاب است.

ایرنا: گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در شرایط فعلی چگونه می‌توانند نقش‌آفرین باشند؟

بسیاری از متفکران لازمه تبدیل مشارکت توده‌ای به مشارکت فعال و سازمان یافته را در تأسیس احزاب به معنای واقعی کلمه می‌دانند و آن را مرحله تکمیلی از مراحل انقلاب اسلامی به شمار می‌آورند که چنین امری در جهت تضمین تداوم و تعادل نظام ضروری است.

اکنون که کشور در فرایند فراز و نشیب‌های نوسازی، توسعه و بحران‌های آن قرار دارد تقاضای مشارکت سیاسی نیز رو به افزایش است و بدیهی ست که شاخصه اصلی توسعه سیاسی به مشارکت سیاسی است و مشارکتی که خود برخوردار از ابزارهای کارآمد و سازمان‌های نهادمند باشد.

نگاهی اجمالی به نظام سیاسی کشورمان بیانگر این نکته است که  احزاب به معنای حقیقی کلمه شکل نگرفته‌اند بلکه گروه‌های سیاسی بنام حزب در ایام انتخابات موقتاً فعالیت کرده و بعد از آن هیچ رابطه دقیق و تعریف شده‌ای میان نمایندگان حزبی و خود حزب وجود ندارد بنابراین اگر آسیب‌ها و موانع تحزب برطرف شده و حزب به معنی صحیح کلمه شکل بگیرد تأثیر به سزایی در کاهش خطاهای انتخاباتی داشته و مسیر توسعه سیاسی را هموارتر خواهد کرد و طبیعی‌ست تا بسترهای تحزب فراهم نگردد توقع نقش آفرینی پایدار از احزاب امری غیر معقول است.

قطعاً افزایش مشارکت مردم در انتخابات، افزایش مشروعیت نهادهای انتخاباتی و در نتیجه افزایش کارآمدی این نهادها را در پی خواهد داشت، در این بین از نقش پررنگ احزاب در ترغیب مردم برای مشارکت و داغ کردن تنور انتخابات هم نمی‌توان غافل شد، اما باید دید تب و تاب احزاب برای رونق دادن به انتخابات پارلمان محلی شهرها و روستاها چه قدر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و نهادهای نظارتی در این راستا دغدغه‌های احزاب را فراموش نکنند.

ایرنا: در مورد جایگاه شورای شهر در و نقش نظارتی آن در توسعه و آبادانی شهرها بفرمائید؟ کاندیداهای شورای شهر باید از چه ویژگی برخوردار باشند؟

شورای‌ شهر نیز به‌عنوان‌ عنصر سیاستگذار، تصمیم‌گیر و با اندکی‌ تسامح قانونگذار مدیریت‌ در سطح‌ محلی‌، باید از خصلت‌ جامعیت‌ و فراگیری‌ برخوردار بوده‌ و بتواند وظایف‌ سیاستگذار و نظارتی‌ خود را نسبت‌ به‌ تمام‌ امور شهر و سازمان‌های‌ذی‌ ربط انجام دهد.

 شهر تنها مجموعه‌ای‌ کالبدی‌ مرکب‌ از ساختمان‌ها، راه‌ها و فضاهای باز شهری‌ نیست‌، شهر موضوع‌ مرکزی‌ و اساسی‌ در تعیین سرنوشت‌ انسان‌ معاصر است‌، شهر جایگاه‌ فرد است‌ و در اداره‌ آن‌ باید وظایفی‌ مورد تأکید قرار گیرد که‌ در نتیجه‌ آن‌، شهروندان‌ فضای‌ کافی‌ برای‌ ابراز عقیده‌ و گفت و گو، تشکیل‌ و عمل‌ را داشته‌ باشند؟

بر این‌ اساس‌ از یک‌ سو میزان‌ موفقیت‌ شورای‌ شهر در انجام‌ وظایف‌ و گسترش‌ حیطه‌ اختیاراتش‌ تحت‌ تأثیر شکل‌گیری‌ و درجه‌ تکامل‌یافتگی‌ ایده‌ و مؤلفه‌های‌ جامعه مدنی‌ و انعکاس‌ عملی‌ آن‌ در رفتار نهادهای‌ شهری‌ و شهروندان‌ است‌ و از سوی‌ دیگر عملکرد خود شورای‌ شهر می‌تواند عامل‌ مؤثر در فرآیند مدنیت‌ جامعه‌ شهری‌ باشد.

با نگاهی گذرا به وظایف شوراها کافی است تا به اهمیت بالای این نهادها پی برد، شوراهایی که با هدف مشارکت دادن مردم هر شهر و روستا در اداره امور خود به وجود آمدند و باعث شدند مردم ایران، بیش از پیش در انتخاب سیاست‌گذاران خود نقش داشته‌اند. 

ضروری است مردم با شناخت بیشتری نسبت به کاندیداها پای صندوق‌های رأی حاضر شده و نسبت به افرادی که وعده‌های غیر اصولی و غیر واقعی و خارج از چارچوب وظایفشان می‌دهند رأی ندهند.

در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در استان قزوین، ۹۶۴ داوطلب در ۲۸ شهر به رقابت خواهند پرداخت که ۸۶ درصد داوطلبان مرد و ۱۴ درصد آنها زن هستند.

استان قزوین دارای ۶۷۹ روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای روستایی است که در این دوره چهار هزار و ۶۳۳ داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خردادماه امسال برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها احزاب و انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی استان قزوین مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: احزاب و انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی احزاب و انتخابات انتخابات ۱۴۰۰ مشارکت انتخاباتی استان قزوین مشارکت سیاسی اخبار کنکور مردم در انتخابات حداکثری مردم مشارکت حداکثری انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری استان قزوین شهر و روستا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۷۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی صبح یکشنبه در صد و سی امین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در سال ۱۳۵۸ امام خمینی (ره) با فرمانی که داشتند، دستور بر تشکیل شورا دادند که در ادامه این روز در تقویم ثبت شده است، شوراها نقطه عطف در انقلاب اسلامی و تاریخ سیاسی نظام جمهوری اسلامی است که مردم را صاحبان اصلی نظام قلمداد می‌کنند.

وی افزود: تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها و روستاها است، باید از این ظرفیت و توان حضور مردم با توجه به شعار سال بهره برد، شکل‌گیری شوراها نشان دهنده آن است که از آغاز انقلاب تا امروز مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت آنها در همه عرصه‌ها مدنظر بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با اینکه نهاد مردمی شورا با ۲۰ سال تأخیر تشکیل شد اما طی ۲۵ سال که از فعالیت آن می‌گذرد، شاهد رشد و شکوفایی مسئولیت پذیری نهاد مردمی هستیم.

وی گفت: همه مسئولان نظام و رؤسای قوای مختلف توجه داشتند که از این ظرفیت بیشتر استفاده شود و به نوعی ارتباط مستقیم مردم با بدنه نظام برقرار شود.

به گفته وی میان مدیریت شهر و شورا و مقامات استان همدلی و تفاهم و حمایت و پشتیبانی وجود دارد که امیدوارم روزافزون شود تا در روزهای باقیمانده دولت و مدیریت شهری دستاوردهای خوب و ارزنده برای شما و مردم داشته باشیم.

نورصالحی در پایان با اشاره به مطالبه شورای ششم از استاندار اصفهان افزود: راه اندازی فاز اول خط دو مترو، بحث قرارداد مپنا برای تجهیزات خط دو مترو، خرید ۵ رام قطار برای یک و دو خط مترو، اضافه شدن ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهر و نوسازی و بهسازی ۱۰۰۰ تاکسی فرسوده، اتصال حلقه حفاظتی رینگ چهارم از شمال به جنوب به سپاهان شهر و تکمیل سالن اجلاس، کلنگ شروع حفاری خط سه مترو و ورزشگاه نقش جهان و شهرک ورزشی در شمال اصفهان نیازمند حمایت مستقیم استاندار است که مطالبه ما از نماینده دولت در استان است.

کد خبر 6090698

دیگر خبرها

  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • تشکیل شوراها به منزله مشارکت مستقیم مردم در اداره امور شهرها است
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • نمایندگان مجلس دوازدهم «یقه‌گیری» نخواهند کرد
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است