Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کشف‌رود در حاشیه شهر مشهد سال‌هاست به‌خاطر بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولان، گرفتار فاضلابی مرگبار شده است. مطالبه‌گری رسانه‌ها طی سال‌های متمادی هم نتوانسته التیامی بر زخم کهنه این رود پیر باشد.

ساماندهی، مدیریت و بهسازی واژه‌های آشنایی هستند که با وجود ادعا‌های مسئولان از گذشته تاکنون هنوز کشف‌رود به سامان نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرینش برمی‌گردد به آبان دو سال پیش. استاندار وقت نمایشی راه انداخت و همه را به خط کرد که برای کشف‌رود این باید بشود و دنبال آن باشید. مسئولیت مستقیم ساماندهی کشف‌رود به شهرداری مشهد سپرده شد. در این مدت تا دلتان بخواهد شعار شنیدیم و قول و قرار‌هایی که کمتر رنگ واقعیت به خودش دید.

بازدیدی که وعده‌ها را بی‌اثر می‌کند

هرچند با دنبال کردن اخبار می‌توان فهمید اتفاق جدی در این حوزه نیفتاده است، اما باز هم برای دیدن چندباره شرایط راهی محدوده‌ای از مسیر کشف‌رود در شمال شرق مشهد می‌شویم و معلوم می‌شود وعده‌ها هنوز عملی نشده است.

دست‌کم از تحولاتی که مسئولان مدعی آن برای ساماندهی کشف‌رود هستند؛ از کمربند شمالی مشهد به سمت پایین دست کشف‌رود درست در محدوده‌ای که آلوده‌ترین نقطه است، هنوز که هنوز است خبری از ساماندهی و بهبود اوضاع نیست!

فاضلاب مرگبار همچنان در کشف‌رود جریان دارد. موتورتلمبه‌ها با قدرت فعال‌اند و این فاضلاب را راهی مزارع اطراف می‌کنند. نزدیک به یک سال پیش مدیریت ساماندهی کشف‌رود آگهی منتشر کرد که در آن به همه آن‌هایی که با فاضلاب کشف‌رود کشت و کار می‌کنند اخطار داده شد براساس تصمیم اتخاذ شده به زودی موتورتلمبه‌های حاشیه کشف‌رود جمع خواهد شد و با متخلفانی که همکاری نکنند برخورد قانونی خواهد شد.

با وجود رسانه‌ای شدن این اخطار‌ها و حتی تأکید مدیر پروژه ساماندهی کشف‌رود مبنی بر اینکه با چاپ آگهی مشترک در روزنامه‌ها، به شهروندان مهلت داده‌ایم موتورتلمبه‌ها را جمع‌آوری کنند در غیر این صورت، به زودی جمع‌آوری موتورتلمبه‌ها آغاز می‌شود، اما بیشتر از هشت ماه از این گفته می‌گذرد و همچنان غرش موتورتلمبه‌ها از حاشیه کشف‌رود به گوش می‌رسد و آن‌ها فاضلاب مرگ را راهی مزارع کشاورزی می‌کنند!

بیشتربخوانید

کشت مرگ در مشهد/ تخلیه روزانه ۳۰۰ تانکر فاضلاب در کشف رود


موضوع دیگری که مدیر پروژه ساماندهی و مسئولان شهرداری مدعی انجام آن برای حفاظت از بستر و حریم کشف‌رود در این مدت بودند این است که پیمانکار حفاظتی درجه یک برای کشف‌رود به کار گرفتند تا از استفاده فاضلاب، ریختن نخاله و کشت و کار در بستر و حریم کشف‌رود، جلوگیری به عمل آید. موضوعی که اگر صحت داشت امروز این‌قدر به وضوح این همه موتورتلمبه فعال نبودند و با متخلفان برخورد می‌شد. بازدید میدانی و ثبت تصاویر نشان از آن دارد که مشکلی از مشکلات کشف‌رود حل نشده و شرایط همچنان در بستر، حاشیه و همسایگی این رود بحرانی است!

سرچشمه فاضلاب باید بخشکد

از کشاورزی که خود با استفاده از موتورتلمبه اقدام به برداشت فاضلاب از کشف‌رود می‌کند وقتی در مورد این اقدامش و اینکه آیا نمی‌داند این کار خلاف است می‌پرسیم، می‌گوید: سال‌هاست برای آبیاری مزارعمان از کشف‌رود آب می‌بریم. چاره‌ای نداریم اگر همین آب هم نباشد زندگیمان مختل می‌شود. مشکل کار جای دیگری است باید نظارت مسئولان بر سر منشأ ورود فاضلاب به کشف‌رود بیشتر شود تا جلو این داستان از همان ابتدا گرفته شود.

او ادامه می‌دهد: مسئولان خودشان کاری برای این موضوع نمی‌کنند و اقداماتشان مقطعی و گذراست بعد از ما انتظار دارند از کشف‌رود برداشت نکنیم.

از او می‌پرسم آیا کسی تاکنون سراغ شما آمده که به شما گوشزد کند موتورتلمبه را جمع کنید و پاسخ می‌دهد: نه، کسی را اینجا ندیدیم و چنین چیزی صحت ندارد. نه تنها من چیزی نشنیده‌ام که فکر نکنم بقیه همسایه‌های ما هم شنیده باشند، اگر اخطاری در کار بود اکنون هر چند قدم یک موتورتلمبه وجود نداشت.

کنار موتورتلمبه‌ای که در حال کشیدن فاضلاب کشف‌رود بود یک گله گوسفند در حال چرا در مزرعه بودند از همان کشاورز پرسیدم این مزرعه را با همین فاضلاب آبیاری کردید جواب داد بله. گفتم خوردن این علف‌ها برای گوسفندان ضرری ندارد که با فاضلاب آبیاری شدند، پاسخ داد: چرا نداشته باشد ما هر چند روز یک‌بار شاهد تلف شدن بعضی از این‌ها هستیم، این یعنی ضرر، اما چاره‌ای نیست چراکه آبی هم نیست تا با استفاده از آن مزرعه را آبیاری کنیم.

تصفیه‌خانه چرمشهر همچنان در دستور کار است

به گواه شواهد و با توجه به شرایطی که فاضلاب خروجی شهرک صنعتی چرمشهر دارد بدترین و مضرترین فاضلابی که راهی کشف‌رود می‌شود همین فاضلاب است. با اینکه بیشتر از سه سال از شروع پروژه ساخت تصفیه‌خانه چرمشهر می‌گذرد و فاز یک آن پس از معطلی بسیار اسفند ۹۸ به بهره‌برداری رسید، اما از آن زمان تاکنون هیچ تغییری نکرده و خبری از فاز ۲ آن که اصلی‌ترین قسمت آن است، نیست.

فاضلاب چرمشهر فقط آشغال‌گیری شده و بدون تغییر در ماهیت مضر آن، در بستر کشف‌رود رهاسازی می‌شود! تاکنون نه شهرداری در خصوص آن اقدامی کرده و نه شرکت شهرک‌های صنعتی پی آن را گرفته است. فاضلاب سمی واحد‌های تولیدی چرمشهر هر شب به دور از چشم مردم به همان روال همیشگی داخل کشف‌رود می‌ریزد، نه از نظارت دستگاه قضا خبری است و نه صدای محیط زیست در می‌آید! چند صد متر بالاتر نیز صدای غرش موتورتلمبه‌ها به گوش می‌رسد و همچنان مانند گذشته فاضلاب مرگبار را راهی مزارع کشاورزی می‌کنند مزارعی که محصولشان مستقیم و غیرمستقیم خوراک مردم می‌شود!

در همان حوالی به چوپان جوانی می‌رسیم که در حال استراحت در کنار گوسفندانش است او هم با شاکی بودن از شرایط موجود می‌گوید: از چند وقت پیش که گوسفندانمان را به اینجا آوردیم و از این آب می‌خورند تعداد آن‌ها از ۱۵۰ رأس به ۱۰۰ رأس کاهش پیدا کرده و تلفاتمان خیلی زیاد شده است!

او برایمان توضیح می‌دهد هر روز با اینکه فاضلاب جاری در کشف‌رود نسبت به گذشته کمتر شده، اما موتورتلمبه‌ها با قدرت کار می‌کنند و فاضلاب را به مزارع کشاورزی می‌رسانند!

 

منبع:قدس آنلاین

انتهای پیام//ز.ق

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فاضلاب شهری تصفیه خانه فاضلاب مزارع کشاورزی ساماندهی کشف رود موتورتلمبه ها کشف رود کشف رود کشف رود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۸۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود

یک منبع امنیتی عراقی امروز جمعه گزارش داد میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچال» در استان سلیمانیه بمباران شد و تلفات انسانی برجای گذاشت.

وزارت نیروی عراق هم اعلام کرد در پی حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، گازرسانی به پمپ بنزین‌های این منطقه متوقف شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

شهردار شهر چمچمال نیز درباره این حمله گفت: این حمله با یک پهپاد مین‌گذاری شده هدایت شونده از راه دور انجام شد که به ساختمان در حال ساخت داخل میدان گازی کورمور برخورد کرد.

تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است که بر اثر آن ۴ تن زخمی شدند.

این اولین حمله راکتی به میدان گازی کورمور، بزرگ ترین میدان گازی عراق تحت مدیریت دو شرکت اماراتی دانه گاز در سال ۱۴۰۳ و هفتمین حمله از ابتدای سال ۱۴۰۱ است. با گذشت بیش از دو سال از اولین حمله راکتی به این میدان گازی، تا این لحظه به طور دقیق مشخص نشده است که چه گروهی در پشت این حملات قرار دارد.

 

دیگر خبرها

  • تصاویری جدید از میزان خسارت تورنادو مرگبار به شهر ۱۲۵ میلیونی چین!
  • حمله مرگبار در اکوادور چند روز پس از رفراندوم سرکوب تبهکاران
  • تصاویری تلخ از تصادف مرگبار اتوبوس ایرانی‌ در خاک ارمنستان
  • تصادف مرگبار اتوبوس ایرانیان در ارمنستان
  • تصاویر تصادف مرگبار اتوبوس ایرانی در ارمنستان
  • حمله مرگبار سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ساله در کرج
  • پایداری جریان تامین و توزیع آب شرب شهر‌ها و روستا‌های استان یزد
  • تصاویری از حمله موشکی مرگبار به عراق؛ هدف میدان گاز بود
  • عکس/ کودک کشی در غزه همچنان ادامه دارد (۱۶+)
  • (ویدئو) نبرد مرگبار یک مار با حیوانی به نام مونگوس!