Web Analytics Made Easy - Statcounter

"منصور ستوده" روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از ابتدای مهر ٩٩ تاکنون میانگین بارش در استان همدان ۲۶۷ میلیمتر و در مدت مشابه سال آبی قبل میانگین بارش ۴۵۷ میلیمتر بود که این رقم به حدود نصف کاهش یافته است.

به گفته وی میانگین بارش استان همدان در سال آبی امسال نسبت به میانگین بلند مدت نیز کاهش چشمگیر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه میزان بارش های بلند مدت ۳۴۰ میلیمتر است گفت: میزان بارش های سال زراعی انسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۱ درصد کاهش نشان می دهد.

ستوده با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و منابع برف در سال قبل باعث شده سیلاب در رودخانه ها و ورودی آب به سدها نداشته باشیم یادآور شد: طبق آخرین وضعیت اعلام شده در سدهای قابل بهره برداری استان، سد اکباتان ۲۱.۵ میلیون متر مکعب آب دارد یعنی ۶۴ درصد پر است که در مدت زمان مشابه سر ریز بود. 

وی خاطرنشان کرد: سد آبشینه هم اکنون چهار میلیون متر مکعب آب دارد و هیچگونه ورودی ندارد.

ستوده اظهار داشت: مصرف میانگین آب شرب از ۲ سد اکباتان و آبشینه بر اساس سالهای قبل، شرایط کرونایی و گرمای هوا ۳.۵ میلیون متر مکعب و مصرف آب کشاورزی ۲ میلیون متر مکعب در ماه پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه نیاز آبی استان با احتساب حجم آب فعلی سدها، ورودی ها، مصارف و خروجی ها و تبخیر، ۲۰ میلیون متر مکعب تا مهر ماه است ادامه داد: کل منابع آبی موجود ۲۲.۵ میلیون متر مکعب است و با محاسبات و پیش بینی های انجام شده در اوایل مهر حجم سد اکباتان به ۲.۵ متر مکعب می رسد.

ستوده ادامه داد: این میزان آب حتی جوابگوی یک ماه آب شرب شهر همدان هم نیست که این چالش بزرگی است که با جمع آوری آب های سطحی به دنبال منابع آب جایگزین هستیم.

وی با اشاره به اینکه تامین حق‌آبه های کشاورزی از سد اکباتان چالش فعلی پیش رو است اعلام کرد: حق‌آبه های کشاورزی بخش زراعت شورین و باغ های آبشینه و سنگستان که در سال های گذشته حدود چهار تا پنج میلیون متر مکعب مقرر بود به دلیل عدم ورودی و بارش در شرایط بحرانی به ۲ میلیون متر مکعب کاهش یافت و در صورت بارش باران این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: جلوگیری از کشت دوم محصولات کشاورزی، توسعه باغ ها در اراضی بالادست ورودی سد اکباتان و برخورد با کشت پاییزه در روستاهای شورین، آبشینه و سنگستان از راهکار های اجرایی در تامین آب شرب است.

ستوده یادآور شد: با شناسایی، اجاره و وارد مدار کردن چاه های آب کشاورزی نزدیک خطوط انتقال آب شرب و تصفیه خانه از آنها می توان برای مصرف کشاورزی و آب شرب استفاده کرد.

برچسب‌ها همدان سد اکباتان خشکسالی شرکت آب منطقه ای پروندهٔ خبری بحران خشکسالی در ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: همدان سد اکباتان خشکسالی همدان سد اکباتان خشکسالی شرکت آب منطقه ای اخبار کنکور میلیون متر مکعب استان همدان سد اکباتان منطقه ای شرکت آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بیش از ۸۰۰ هزارمتر مکعب از سازه‌های آبخیزداری درمیان

به گزارش خبرنگار مهر، پرویز کدخدا صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی‌های اخیر در این شهرستان اظهار کرد: سازه‌های آبخیزداری شهرستان درمیان بر اثر بارندگی‌های چند روز اخیر (۱۴، ۱۵ اردیبهشت) در این شهرستان آبگیری بسیار خوبی پیدا کرد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان درمیان ادامه داد: این سازه‌ها با حجم بیش از ۸۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شد.

کدخدا ادامه داد: هدف از احداث سازه‌های آبخیزداری کنترل فرسایش و رسوب، حفظ منابع آب و خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از خطر سیل‌گیری مناطق پایین دست و آبدهی قنوات همراه با توسعه بخش کشاورزی است.

وی یادآور شد: همچنین هدف دیگر از احداث سازه‌های آبخیز داری به تأخیر انداختن سرعت روان آب حاصل از سیلاب است که در این زمینه نقش مؤثری را ایفا می‌کند.

کد خبر 6097808

دیگر خبرها

  • آبگیری بیش از ۸۰۰ هزارمتر مکعب از سازه‌های آبخیزداری درمیان
  • ادامه بارندگی‌ها در منطقه تا روز چهارشنبه
  • مهار ۷۰ میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده
  • تداوم بارندگی در برخی استان‌های کشور