Web Analytics Made Easy - Statcounter

معظمی گودرزی معتقد است، مطالعه در مورد شخصیت و اختلالات آن، شناخت فرد را نسبت به خود و دیگران افزایش می دهد و در نتیجه بستر روابط بهتر و سالم تر فراهم می شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتابی با عنوان «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» به تازگی از سوی انتشارات میعاد اندیشه چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهیل معظمی گودرزی روانشناس، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. وی مجموعه سه جلدی سیمای حضرت علی(ع) در ادبیات شعر فارسی،ترک اعتیاد به روش تحریک پذیری فرا جمجمه ای،کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس و آموزش خود کنترلی ،تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی را به رشته تحریر در آورده است. به منظور آشنایی بیشتر با کتاب «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» گفتگویی با معظمی گودرزی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

کتاب «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» دارای چند فصل یا بخش است؟

این کتاب شامل پنج فصل است. تعاریف و مفاهیم کلی شخصیت و عوامل مهم در شکل گیری شخصیت، طبقه بندی و معرفی نظریه پردازان شخصیت و نظریه های آنها (40 نفر از مهمترین نظریه پردازان)، طبقه بندی و تشخیص اختلالات شخصیت، توصیف بالینی، سبب شناسی و درمان آنها، طبقه بندی و معرفی انواع تیپ های شخصیتی برای انتخاب همسر، شغل و غیره، اشاره به پرسشنامه ها و تست های مورد نیاز برای تشخیص و ارزیابی اختلالات شخصیت.

 

مخاطبان اصلی این کتاب چه کسانی هستند؟

مخاطبان اصلی این کتاب متخصصان و دانشجویان حوزه روان پزشکی و روان شناسی هستند. کتاب با ادبیات روان به گونه ای نوشته شده است که افکار عمومی جامعه نیز که علاقه مند به کتاب های حوزه روانشناسی هستند، بتوانند از آن استفاده کنند.

 

نوشتن کتاب «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» چقدر طول کشید؟

نگارش کتاب دو سال به طول انجامید.

 

مطالعه مردم در زمینه اختلالات شخصیت تا چه اندازه می تواند در کاهش آمار طلاق و اختلافات خانوادگی موثر باشد؟

شناخت از شخصیت و اختلالات شخصیت قطعا در کاهش آمار طلاق موثر است. یک بخشی از مشکلاتی که در طلاق وجود دارد، عدم آگاهی قبل از ازدواج و عدم شناخت طرفین در حین ازدواج و طول  زندگی است. اگر به جوانان این آگاهی را دهیم که برای شناخت خودشان و طرف مقابل آگاهی لازم را داشته باشند، قطعا انتخاب موثر و دقیق تری خواهند داشت و در ادامه، زندگی موفق تری خواهند داشت و بدین ترتیب آمار طلاق در بین این زوج ها تا 80 درصد کاهش می یابد؛ پس شناخت قبل از ازدواج می تواند بسیار بسیار موثر باشد. چه خانم و چه آقا اگر انتخاب آگاهانه داشته باشند، این مسئله در ادامه زندگی به آنها کمک می کند. جوانانی هستند که بدون مراجعه به روان شناس و مشاور ازدواج کردند و برای آنها لازم است که شناختی از خود و فرد مقابل داشته باشند تا در طول زندگی دچار مشکل و اصطکاک نشوند. شناخت از شخصیت خود نه تنها در ازدواج بلکه در روابط بین فردی چه با همجنس و چه غیر همجنس مهم است. ممکن است زن و مردی تشکیل زندگی داده باشند و فرزندی هم داشته باشند اما بین آنها تضاد، تعارض و اختلاف وجود دارد. با شناخت شخصیت خود و طرف مقابل می توانند بفهمند چه توقعی از هم دارند و تا چه سطحی از انتظارات هم را می توانند برآورده کنند. در نتیجه شناخت شخصیت کمک می کند که افراد رابطه بهتر و سالم تری داشته باشند. به عنوان مثال مردمی را در نظر بگیرید که با طیف شخصیت ضد اجتماعی ازدواج کرده است، همسرش را کتک می زند و به جرم، جنایت، بزهکاری و یا مصرف مواد مخدر دست می زند. عموما این افراد همسر خود را طلاق نمی دهند. همسر این مرد اگر شرایط طلاق نداشته باشد باید بداند چگونه با یک شخصیت ضد اجتماعی رفتار کند. خانمی را در نظر بگیرید که ازدواج کرده است و بدبینی دارد یا مبتلا به پارانویید است. شوهر این خانم باید بداند چگونه با او رفتار کند. ممکن است آقایی هیجان طلب و خانمی وابسته باشد ،خانمی احساساتی باشد یا شخصیت نمایشی داشته باشد و شوهرش سرد و بی روح باشد. شناخت شخصیت و اختلالات شخصیت تا حدود زیادی کمک می کند که زوج ها زندگی شان را سر و سامان بدهند و بتوانند از طلاق دوری کنند.

 

آشنایی با شخصیت و اختلالات آن تا چه اندازه به بهبود روابط فردی و اجتماعی کمک می کند؟

اریک اریکسون دانشمند و روانشناس بزرگ در مورد نوجوانی گفته است« شخصیت در نوجوانی در حال شکل گیری است و نوجوان اگر هویت خود را پیدا کند تا حد بسیار زیادی در آینده موفق خواهد شد». امروزه شاهد این هستیم که خیلی از افراد پراکندگی هویت دارند و یا اصلا هویت ندارند، اینجاست که نقش روانشناس و مشاوره پررنگ می شود. روانشناس کمک می کند که فرد از نقاط قوت و ضعف خود شناخت پیدا کند و با شخصیت خود آشنا شود. در واقع روانشناس بین فرد و شخصیت فرد آشتی برقرار می کند. وقتی فرد، هویت و شخصیت خود را شناخت، تازه شروع به زندگی می کند. اگر این اتفاق نیفتد متاسفانه شاهد مشکلات زیاد اجتماعی و بزهکاری خواهیم بود. دوره اصلی شکل گیری شخصیت 18 سال به بالا است. روابط بین فردی بین همسالان در جنس موافق و مخالف پررنگ می شود که ریشه آن در نوجوانی و جوانی است. در این شرایط  اگر فرد شخصیتی درون گرا داشته باشد از عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشد و در جمعی با دوستان قرار گیرد، اگر مهارت لازم را نداشته باشد به پیشنهاد سیگار و مواد مخدر جواب مثبت می دهد، از راه به در می شود و دچار بحران خواهد شد.

 

 

از کتاب «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» تا چه اندازه استقبال شده است؟

کتاب در سطح اساتید دانشگاهی و دانشجویان به صورت مطالعاتی پژوهشی در اختیارشان قرار گرفت و خوشبختانه مورد استقبال واقع شد. حمایت هایی به صورت معنوی و آکادمیک از کتاب شده است و تا الان بازخورد خوبی داشته است. شاید با توجه به گرانی کاغذ کتاب را به صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان و متخصصان قرار دهیم و در سایت ها به شکل الکترونیکی با قیمت نازل بفروشیم. استقبال خوب از این کتاب باعث شد که با انگیزه کتاب های دیگری بنویسم و به کار خود در این حوزه ادامه دهم.

 

گفتنی است، کتاب «طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان» نوشته « سهیل معظمی گودرزی» مشتمل بر 300 صفحه در شمارگان 500 نسخه با قیمت 90 هزار تومان از سوی انتشارات میعاد اندیشه چاپ شده است.

 

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: مریم داوری اختلالات شخصیت معظمی گودرزی داشته باشند شناخت شخصیت آمار طلاق شخصیت خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۲۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن

تورم توکیو از ۲.۶ درصد به ۱.۸ درصد رسید.

به گزارش ایسنا، اداره آمار ژاپن اعلام کرد شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای منطقه کو_توکیو بسیار کمتر از انتظار بود و در ماه آوریل به میزان ۱.۸ درصد رشد کرد.

این رقم در مقایسه با داده‌های سالانه ماه قبل کاهش یافته است، زمانی که شاخص محاسبه شده به ۲.۶ درصد رسید.

شاخص بهای مصرف‌کننده بدون احتساب مواد غذایی تازه و انرژی ۱.۸ درصد به‌طور سالانه افزایش یافت که کمترین سرعت افزایش از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود.

اکونومیک نوشت، این رقم در مقایسه با ماه گذشته ۲.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد در حالی که شاخص بدون احتساب مواد غذایی تازه ۱.۶ درصد بر اساس آمار ارائه شده سال گذشته اضافه شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری
  • گلایه امام جمعه یاسوج از فرسودگی ناوگان حمل و نقل شهری یاسوج
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر