Web Analytics Made Easy - Statcounter

مزگی نژاد گفت: شورای نگهبان قانونی عمل کرده، اهل سیاسی کاری نیست و بنابرآنچه وظیفه آنها است وارد صحنه شده و ماموریت خودش را به نحو احسنت انجام میدهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛مهدی مزگی نژاد کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان،در مورد اهمیت و جایگاه شورای نگهبان، اظهار کرد: در هر کشوری برای انتخاب مسیولان آن کشور نیاز به رای مردم چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: افرادی که بخواهند انتخاب شوند باید کاندیدا شده و ثبتنام کنند و پرونده و عملکرد آنها بررسی شود. در هر کشوری یک جایگاهی وجود دارد که آن جایگاه صلاحیت افراد را برای مسیولیتی که در آن ثبتنام کردند، بررسی میکند که این فرد به درد این جایگاه میخورد یا نه و این جایگاه در تمام کشورها وجود دارد.

کارشناس سیاسی بیان کرد: در کشور ما نیز برابر قانون اساسی جایگاهی به نام شورای نگهبان قانون اساسی شکل گرفته که دارای ۱۲ عضو؛ ۶ فقیه و ۶ حقوق دان است. این افراد وظیفه دارند تمام قوانین کشور را بررسی کنند که مطابق قانون اساسی و موازین شرعی باشد.

مزگی نژاد عنوان کرد: وظیفه مهم شورای نگهبان بررسی سوابق، تایید و عدم تایید کاندیداهایی است که در ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ثبتنام میکنند و قرار است مسیولیت داشته و خدماتی انجام دهند.

وی اظهار کرد: شورای نگهبان  برابر قانون اساسی شکل گرفته و قوانین موضوعی که آنها را تعیین کرده، یکسری اختیاراتی در اختیار آنها قرار داده که این اختیارات جزو وظایفشان است و دقیقا باید بر اساس آنچه در قانون آمده و وظیفه دارند، عمل کنند. نمیتوانند فراتر از قانون عمل کرده یاداینکه قانون را نادیده بگیرند.

کارشناس سیاسی افزود: اینکه برخی از مواقع عده ای میگویند شورای نگهبان سیاسی یا بر اساس گرایش های خود عمل میکند حرفهای بی اساسی است که برایش سند و مدرکی وجود ندارد.

مزگی نژاد گفت: قانون اساسی تکلیف همه دستگاه های کشور از جمله شورای نگهبان را مشخص کرده است. لذا شورای نگهبان بر اساس قانون عمل می کنند و افرادی که عضو شورا هستند افرادی متعهدی اند که قانون و شرع اسلام را رعایت میکنند و بنا نیست بر اساس سلایق شخصی، سیاسی و سفارش افراد مختلف بخواهند فردی را از حقش محروم کنند.
وی اظهار کرد: شورای نگهبان قانونی عمل کرده، اهل سیاسی کاری نیست و بنابرآنچه وظیفه آنها است وارد صحنه شده و ماموریت خودش را به نحو احسنت انجام میدهد.

کارشناس سیاسی در مورد اینکه برخی ها حرف از مصلحت اندیشی و پارتی بازی شورای نگهبان میزنند، بیان کرد: افرادی که این بحث ها را مطرح میکنند سند و مدرک نداشته و بر اساس شنیده ها حرف میزنند. اگر بنابرپارتی بازی توسط شورای نگهبان باشد، قانون جلوی آنها ایستادگی میکند. این گونه نیست که شورای نگهبان هرکاری که دلش میخواهد انجام دهد.

مزگی نژاد عنوان کرد: شورای نگهبان اگر خلاف قانون عمل کند موارد قانونی بررسی شده و قانون جلوی آن ایستادگی میکند و حق تخلف در صحنه را ندارند.

وی ادامه داد: حرف هایی از جمله پارتی بازی و مصلحت اندیشی را افرادی مطرح میکنند که یا به آرزوی خود نرسیدند، صلاحیت آنها احراز نمیشود یا اینکه صلاحیت کاندیداهایشان به دلیل نقاط ضعف احراز نمیشود لذا چاره ای ندارند جز اینکه ناکارآمدی کاندیدای خود را توجیه کنند و حرف خود را بر کرسی بنشانند.

کارشناس سیاسی در مورد ضررهای تبعیت نکردن از شورای نگهبان، بیان کرد: برابر قانون، قوانین هر کشوری شامل حال همه میشود چه از قانون راضی باشد چه نباشد باید آن را رعایت کند‌.

مزگی نژاد بیان کرد: در کشور ما با توجه به وجود ادیان و قومیت های مختلف اما قانون برای همه یکسان است و باید همه از قانون تمکین و مراعات کنند.

وی بیان کرد: اگر کاندیدایی تایید نشد و به منافع مورد نظر نرسیده است اگر احساس کند با نادیده گرفتن قانون یا برهم زدن صحنه کشور میتواند خودش را به زور بر شورای نگهبان تحمیل کند یا خطا و ضعفی را که در نتیجه عدم تایید صلاحیت دارد پوشش دهد، گهگاهی برخی از کاندیداها حرف های نامربوطی میزنند و ممکن است طرفداران آنها به صحنه بیایند و اعتراض کنند.

کارشناس سیاسی عنوان کرد: مسیر اعتراض در کشور مشخص است. برابر قانون کاندیداها وظیفه دارند که بعد از عدم احراز صلاحیت اعتراض خود را ثبت کنند تا در موردی که حق آنها است شکایت بررسی و جواب قاطع و دقیق به آنها داده شود.

مزگی نژاد تصریح کرد: اینکه فردی یا طرفداران آنها به دلیل عدم تایید صلاحیت به خیابان ها آمده، ایجاد شبهه و فرافکنی کرده و به دنبال غوغا سالاری باشند خلاف قانون است و برابر همان قانونی که اینها را برای ثبتنام قبول کرده برابر همان قانون با آنها برخورد خواهد شد.

وی در مورد توصیه به کاندیداها برای تبعیت از شورای نگهبان‌، بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند باید به قانون تن داد‌. شاید قانونی در برخی از جاها به نفع ما نباشد و وقتی میبینیم خطا کردیم، حق ما نیست و قانون اعلام اشکال کرده اینکه بیاییم غوغا سالاری کنیم یعنی از قانون تمکین نکرده و جلوی قانون ایستادگی کردیم. وقتی جلوی قانون بایستیم طبیعتا قانون با ما برخورد میکند.

کارشناس سیاسی عنوان کرد: از تمامی کاندیداهایی که در شورای اسلامی، میان دوره و ریاست جمهوری ثبتنام کردند درخواست میشود با آبروی نظام بازی نکنند و به قانونی که به آن قسم یاد کردند تن دهند.

مزگی نژاد گفت: اگرفردی اعتراضی هم دارد از مسیر قانونی پیگیری کند با به خیابان آمدن و ایجاد خرابکاری چیزی حاصل نمیشود که بماند بلکه از آن فرد در ذهن مردم کسی ساخته میشود که به او اعتماد ندارند.

وی افزود: ان شاءالله تمامی افرادی که وارد صحنه شدند برابر قانون کار تبلیغات را انجام دهند، برابر قانون انتخابات انجام و نتایج اعلام شود و همه نتیجه نهایی را بپذیرند و با پایان انتخابات صلح و آرامشی در کشور حاصل شود تا بتوانیم همه در کنار هم کشور را به سر منزل مقصود برسانیم.

انتهای پیام /

منبع: دانا

کلیدواژه: شورای نگهبان قانون کارشناس سیاسی قانون اساسی برابر قانون مزگی نژاد عمل کرده بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۱۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مهدی طغیانی با اشاره به انتقاد برخی نمایندگان مجلس نسبت به تغییرات ایجاد شده در طرح مالیات بر سوداگری افزود:‌ شورای نگهبان به برخی مواد طرح مالیات بر سوداگری از جمله ماده ۸ این طرح ایرادات و ابهاماتی را وارد کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ماده ۸ از مواد زیرساختی طرح مالیات بر سوداگری به شمار می‌رود که پایه‌های اطلاعاتی برای اجرای این طرح را فراهم می‌کند، بنابراین ماده ۸ یکی از مواد مفصل طرح است که رفع ابهام از برخی دیگر از مواد طرح نیز منوط به اصلاح همین ماده شده است.

طغیانی با رد ادعای برخی نمایندگان مجلس که معتقدند کمیسیون اقتصادی برای جلب نظر شورای نگهبان اقدام به قانون‌گذاری جدید کرده، گفت: به هیچ عنوان چنین اتفاقی نیفتاده و ما در کمیسیون صرفاً ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح را رفع کردیم. به طور مثال یکی از ابهاماتی که شورای نگهبان به طرح وارد کرده این است که بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی چه تعداد از تراکنش‌ها در حساب‌های غیرتجاری را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه | چه دارایی‌هایی شامل این نوع از مالیات می‌شوند؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در اصلاحیه‌ای که جهت مرتفع کردن نظر شورای نگهبان در کمیسیون صورت گرفت، تصریح شد که تنها ۵ دهم درصد از تراکنش‌های مرتبط با حساب‌های غیرتجاری افراد که بالاترین اعداد را داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین اینطور نیست که این قانون تمام مردم را شامل شود.

وی خاطرنشان کرد: البته یک شائبه درباره این بخش از طرح وجود داشت که این نیم دهم درصد آیا ناظر به اشخاصی است که بالاترین تراکنش‌ها را داشتند یا اینکه ناظر به کل جمعیت کشور است که ما توضیح دادیم ملاک ما در بررسی‌ها، کل جمعیت کشور است. به عبارت دقیق‌تر اگر جمعیت کشور را ۸۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، تنها حساب غیرتجاری ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اشخاصی که بالاترین تراکنش‌ها را در این دسته از حساب‌های بانکی خود داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سایر مردم از بررسی‌ها معاف هستند.

کد خبر 847417 برچسب‌ها خبر مهم مالیات سازمان امور مالیاتی کشور مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان /لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید،همین «طرح نور» کافی است /نگرانم این لایحه مثل برجام شود
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم