Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@03:25:36 GMT

معضل سگ‌های ولگرد در اصفهان

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۳۳۶۸۷

معضل سگ‌های ولگرد در اصفهان

حسنیه سادات مهدوی-همشهری آنلاین:

مسکن مهر شاهین‌شهر در زمین‌های بایر اطراف اتوبان معلم ساخته شده و دور تا دور آن منطقه بیابانی است. پنجم اردیبهشت مرد 43 ساله ای در آنجا گرفتار حمله سگ‌ها  و دچار جراحت شد، اما جان سالم به در برد. فردای آن روز در همان منطقه، جوانی مورد هجوم سگ‌ها قرار گرفت و به دلیل جراحت‌های شدید در دم جان باخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبود مدیریت و کنترل حیوانات در حومه شهر این بار به قیمت جان یک انسان تمام شد.احتمال بروز حوادث مشابه در مناطق شرقی اصفهان وجود دارد. بنابراین ارائه راهکار اصولی در این زمینه، یک ضرورت است.

سگ‌های شهرهای دیگر در شاهین‌شهر

جمعیت سگ‌های ولگرد در حومه شاهین‌شهر در سال‌های اخیر بیشتر شده است. زهرا دویستی، مسئول انجمن حمایت از حیوانات شاهین‌شهر در این باره می‌گوید: سگ‌های دیگر مناطق مانند اصفهان، خمینی‌شهر، دولت‌آباد و گز و برخوار در اطراف شاهین‌شهر رهاسازی می‌شوند. این سگ‌ها بدون پناهگاه هستند و به دلیل نبود ضایعات غذایی در بیرون شهر مانند پسماند غذای رستوران‌ها، مسافران و گردشگران که قبل از کرونا یکی از منابع غذایی آن‌ها بود به حومه و بعضا داخل شهر آمده‌اند. از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی، مراکز صنعتی و کشتارگاه در پشت پلیس راه چرم‌شهر هم از دلایل حضور این حیوانات در شاهین‌شهر به شمار می‌رود.

پناهگاه بی‌پناه

پناهگاه سگ‌ها در  این شهر استانداردهای لازم را ندارد. 500 متر از زمین کارخانه بازیافت شاهین‍‌شهر به پناهگاه اختصاص یافته و هرچند دور تا دور آن فنس‌کشی شده، اما سگ‌ها به راحتی می‌توانند از زیر فنس‌ها بیرون بیایند. علیرغم هزینه 10میلیون تومانی که هر ماه برای تغذیه، آموزش و انگل‌زدایی این حیوانات می‌شود، نبود فضای کافی و استاندارد موجب شده است نتیجه مطلوب به دست نیاید. شهرداری یک هکتار زمین را خریداری کرده تا آن را به پناهگاه اصولی و استانداردی تبدیل کند و پس از وقوع حادثه فوت یک جوان با حمله سگ‌های ولگرد، کار سرعت بیشتری گرفته و مشکلاتی که در روند تحویل زمین وجود داشت، رفع شده است.

به گفته مسئول انجمن حمایت از حیوانات شاهین شهر، حدود ۴۰۰ سگ در پناهگاه شاهین‌شهر نگهداری می‌شود و انجمن حمایت از حیوانات کار شناسنامه‌دار، پلاک کردن، واکسن زدن و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را بر عهده گرفته است. در این پناهگاه، سگ‌ها آموزش داده می شوند تا برای انسان خطری نداشته باشند.

سگ‌ها پس از آموزش به قلمرو خود بر می‌گردند تا از ورود سگ‌های آموزش ندیده جلوگیری کنند، اما پس از بروز حادثه اردیبهشت این سگ‌های قلمرو نیز جمع‌آوری شدند و زمینه ورود سگ‌های ولگرد جدید فراهم شد.

مسکن‌های مهر در قلمرو سگ‌های بیابانی ساخته شده است و پس از ساخت این منازل، سگ‌ها به منطقه دورتری رفتند و قلمرو خود را در آنجا تعریف کردند، اما  به دلیل بیابانی بودن منطقه، رفت و آمد آن‌ها در محدوده مسکن‌های مهر زیاد است.

سگ گردانی

با یک گردش کوتاه عصرگاهی در شهر متوجه فرهنگ سگ‎گردانی در شاهین شهر خواهید شد. سگ‌های تزیینی در اماکن عمومی و در ماشین‌ها دیده می‌شوند. زهرا دویستی مسئول انجمن حمایت از حیوانات به لزوم در نظر گرفتن تنبیه مناسب بازدانده برای صاحبان این سگ‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: توقیف سگ و تحویل آن‌ها به پناهگاه راه‌حل مناسبی نیست چون صاحب سگ پس از مدتی توله دیگری را می‌خرد و به چرخه مالی توله‌کشی و ازدیاد جمعیت سگ‌ها کمک می‌کند.

راه‌حل مشکل‌ساز

جمعیت سگ‌های ولگرد کشور حدود 2 میلیون قلاده است که سالانه 3 میلیون توله از این تعداد گرفته می‌شود. به دلیل توله‌کشی، گردش مالی و عقیم‌ نشدن سگ‌ها، معضل افزایش جمعیت آنها به قوت خود باقی است.

سگ‌ها جزئی از اکوسیستم منطقه هستند و وجود آن‌ها برای حفظ اکوسیستم ضروری است، اما این به معنی کنترل نکردن آن‌ها نیست. به نظر می‌رسد نگاه مدیریتی به این قضیه باید تغییر کند تا با برخورد اصولی و تعریف شده، هزینه‌های کمتری به شهرداری و سازمان‌های ذی‌ربط تحمیل شود و از سوی دیگر بتوان با فراهم کردن الزام‌های قانونی، جمعیت این حیوانات را کنترل کرد.

کد خبر 603686 برچسب‌ها استان اصفهان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان انجمن حمایت از حیوانات سگ های ولگرد شاهین شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۳۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوزن سفید

قضیه از این قرار بود که انسان‌ها به قصد گسترش مناطق شهرنشینی اقدام به قطع درختان جنگل کرده بودند. به پیشنهاد گورکن رهبری حیوانات را روباه قرمز عهده دار شد که از همه باهوش‌تر بود.

مسئولیت هدایت گروه به قورباغه محول شد چرا که به پیشنهاد او، حیوانات قصد داشتند، جنگل را به قصد رسیدن به یک زیستگاه طبیعی محافظت شده به نام «گوزن سفید» ترک کنند.

در فصل اول کارتون، حیوانات در تلاش برای رسیدن به پارک گوزن سفید بودند.

در فصل دوم، وقایع دشمنی بین حیوانات و روباه آبی به نام صورت‌زخمی، همسر و توله شان روایت می‌شد و در فصل سوم، شاهد حملۀ موش‌ها به پارک گوزن سفید و تلاش حیوانات در مبارزه با آن‌ها بودیم. 

گوزن سفید، (با عنوان انگلیسی: The Animals of Farthing Wood) به معنای حیوانات جنگل فارتینگ، یک مجموعهٔ کارتونی بریتانیایی بود که به سفارش اتحادیهٔ پخش برنامه‌های اروپایی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ تولید شد.

این اثر بر اساس مجموعه کتاب‌هایی از نویسندهٔ انگلیسی «کالین دن» به کارگردانی «فیلیپ لکلرک» و «الفین لوید جونز» ساخته شده است.

جهت مشاهده اینجا کلیک کنید.

دیگر خبرها

  • ارسال کمکهای مردمی از شاهین شهر و میمه به سیل زدگان جنوب شرق
  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • حمله مرگبار سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ساله در کرج
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد
  • بدون همکاری شهروندان معضل سگ‌های ولگرد حل نمی‌شود
  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • گوزن سفید