Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- کورش دیباج: پایگاه‌های اطلاع رسانی اینترنتی مرتبط با مدیریت شهری و پارلمان شهری هم اکنون جزو پرشمارترین پایگاه‌های مورد مراجعه در جهان محسوب می‌شود. در کشور ما نیز اهمیت این موضوع در سال‌های اخیر و بخصوص با مطرح شدن مجدد شهروند الکترونیک و مدیریت شهری شیشه‌ای مطرح و استفاده عموم مردم از شبکه اینترنت، به تدریج بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه در سایر شهرها و کلانشهرهای کشورمان ایجاد و راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی برای شورای شهر و مدیریت شهری یک ضرورت محسوب شده است و حتی در کلانشهرهای بزرگ کشورمان که دایه دار شهروند الکترونیک هستند پایگاه اطلاع رسانی از کارکرد خود فرا رفته و تبدیل به مرکزی برای رصد و پایش افکار عمومی شهروندان و انتقال نارضایتی‌ها و نظرات مردم در حوزه شهری به مسئولین و متولیان شهر شده است ولی متأسفانه در کلانشهر اراک که سال‌ها بحث شهروند الکترونیک همچون جنینی نارس از رشد متوقف شده است به این امر زیاد پرداخته نشده است و روند اطلاع رسانی اقدامات مدیریت شهری به شهروندان ناقص و یا بیشتر جنبه تبلیغاتی به خود گرفته است و کمترین ارتباط مردم را با شورای شهر و مدیریتی شهری اراک را در سال‌های اخیر شاهد هستیم.

حال بعد از چهار سال از فعالیت دوره پنجم شورای شهر اراک، در کمتر از ۲ ماه از پایان فعالیت این دوره از شورا شاهد هستیم که پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر اراک راه اندازی شده است.

پایگاه اطلاع رسانی که اگر نشانی الکترونیکی آن را دقیق بخاطر نداشته باشید در موتورهای جستجو به آسانی پیدا نمی‌شود و تأمل برانگیزتر از آن اینکه هفته گذشته قرار بود از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر رونمایی شود اما جلسه به حد نصاب نرسید تا اینکه بالاخره روز گذشته از آن رونمایی شد. خبرگزاری مهر در گزارش پیش رو در گفتگو با صاحب نظران و کارشناسان مدیریت شهری به بررسی اهمیت ایجاد پایگاه اطلاع رسانی در شورای شهر اراک و بررسی روند اطلاع رسانی در دوره پنجم شورای شهر اراک پرداخته است.

شهروندان سال‌هاست در مدیریت شهری اراک حذف شده‌اند

عباس خسروانی یکی از کارشناسان شهری است که در واکنش به راه اندازی پایگاه الکترونیکی شورای شهر اظهار کرد: وقتی که همه آمارها و نمودارها از رشد شتابان شهرها و شهرنشینی در دهه‌های اخیر حکایت می‌کنند باید بپذیریم که دیگر مدیریت شهری به تنهایی توان اداره شهرها را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: پارلمان شهری در بهترین حالت تنها می‌تواند بخشی از نیازمندی‌های مرتبط با زندگی شهری را از طریق روابط رسمی و سازوکارهای اداری و سازمانی برآورده کند ولی قادر نخواهد بود بخش زیادی از آنها را انجام دهد. به نظر بنده وقتی ما در مدیریت شهری در چنین موقعیتی قرار می‌گیریم باید شرایط و بسترها را برای حضور و شهروندان در مدیریت شهری برای حل مسائل و مشکلات شهری فراهم کنیم.

وی گفت: اما علی رغم اینکه اندیشه مشارکت در تمام زمینه‌ها مورد تاکید قرار گرفته اما هنوز عملاً شاهد تحقق آن در مدیریت شهری اراک نیستیم و این مهم با موانع و عوامل بازدارنده‌ای مواجه است.

این صاحب نظر حوزه شهری تصریح کرد: ما باید بپذیریم که لازمه مشارکت شهروندان در مدیریت شهری به منظور اجرای خوب سیاست‌های عمومی و ارائه خدمات به مردم، ایجاد اعتماد بین شهروندان و مدیریت شهری است. اگر ما نتوانیم چنین اعتمادی را به وجود بیاوریم، مدیریت شهری باید هزینه زیادی را در فرایند خدمت رسانی خود بپردازد که باز هم مطلوب مردم نخواهد بود و موجود رضایت مندی نخواهد شد.

اطلاع رسانی و شفافیت در مدیریت شهری اراک وجود ندارد

این جامعه شناس گفت: مدیران شهری در اراک باید از اهداف و برنامه‌های شهر را تا آنجا که قوانین اجازه می‌دهند از طریق سامانه عیان و شفافیت در اختیار شهروندان قرار دهند تا مردم با روندهای خدمت رسانی و اقدامات مدیریت شهری آشنایی پیدا کنند و در جریان امور قرار بگیرند و در این صورت است که مردم هم با برنامه‌های شهری همنوایی و همراهی می‌کنند و خود را در مقابل شهرشان مسئول می‌دانند.

وی گفت: ما باید بپذیریم که اطلاع رسانی به عنوان منابع اخبار و داده‌ها نقش مهمی را می‌توانند در رفع مشکلات و معضلات شهری ایفا کنند. مدیریت شهری باید با استفاده از رسانه‌هایی که در اختیار دارد مشکلات و معضلات شهر را شناسایی کند و پیرو آن اقداماتی که برای حل مشکلات انجام داده‌اند را اعم از نظارت‌ها و مصوبات و پیگیری‌های خود را به مردم منتقل کند.

غفلت طولانی شورای شهر اراک در اطلاع رسانی

خسروانی گفت: متأسفانه یکی از اشکالات و نقدهای وارد به شورای شهر پنجم اراک نداشتن کانال‌های ارتباطی با مردم بود. ما شاهد این بودیم که اخیراً پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر راه اندازی شد است. راه اندازی یک چنین کانال ارتباطی شورا با مردم آن هم در ماه‌های پایانی کار شورا، نشان از یک غفلت طولانی در امر اطلاع رسانی می‌دهد و نتیجه آن بی اعتمادی مردم و عدم همراهی آنها در اجرای پروژه‌های شهری می‌شود.

وی بیان کرد: مردم باید بدانند که شورای شهر به چه مسائلی رسیده و برای حل این مسائل چه اقداماتی انجام داده؟ اگر شورا فاقد یک سایت اطلاع رسانی باشد که از طریق آن بتواند با مردم ارتباط بگیرد و خود و اقدامات خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد، چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که به اصل مشارکت مردم در مدیریت شهری اعتقاد داریم؟

راه اندازی پایگاه الکترونیکی شورای شهر دیر هنگام بوده است

به گزارش خبرنگار مهر پیمان عین القضاتی جامعه شناس با بیان اینکه راه اندازی پایگاه الکترونیکی شورای شهر دیر هنگام بوده است، گفت: بحث اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مخاطبین به عنوان یکی از مهمترین اصول روابط عمومی‌ها در دوران کنونی محسوب می‌شود یک شعاری را در حوزه روابط عمومی وجود دارد که عنوان می‌کند اگر واقعه‌ای به وقوع بپیوندد و از طریق رسانه‌های گروهی به سمع و نظر مردم رسانده نشود همانند آن است که اتفاقی رخ نداده است بنابراین بر اساس چنین تعریفی روابط عمومی‌ها وظیفه برقراری ارتباط درون سازمان، برون سازمان و مخاطبین خودشان را بر عهده دارند و به عنوان دروازه خبری و دروازه ارتباطی بین مخاطبین آن نهاد محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: قطعاً در یک نهادی به نام شورای اسلامی شهر با توجه به اینکه تصمیمات بسیار مهمی در حوزه زندگی روزمره مردم همچون حوزه‌های مثل عمران، شهرسازی، محیط زیست، خدمات شهری و غیره اتخاذ می‌شود، لذا می‌طلبد در اولین فرصت مردم از روند تصمیمات مطلع باشند تا بتوانند از روند پیشرفت امور مطلع شوند و هم در نقطه مقابل مردم بتوانند نیازمندهای خودشان را به نهاد شورا منتقل کنند به این سبب بخش روابط عمومی و اطلاع رسانی باید به عنوان پیشانی شورا حضور جدی داشته باشد.

میانگین نمره کارنامه ارتباطی و اطلاع رسانی شورای پنج شهر اراک نمره قابل قبولی نیست

این جامعه شناس گفت: میانگین نمره‌ای که ما باید به کارنامه ارتباطی و اطلاع رسانی شورای پنج شهر اراک بدهیم نمره قابل قبولی نیست زیرا جامعه در عرصه ارتباطاتی به سر می‌برد که هم اکنون با ارتباطات آنلاین و بر خط و لحظه‌ای مواجه هست، ولی متأسفانه در دوره پنجم شورای شهر مخصوصاً در دوران کرونا توقع مردم برآورده نشد در این بحران بزرگی که پیش آمد می‌طلبید که نهاد شورای شهر فعالیت و اقدامات خودش را به سمع و اطلاع مردم برساند تا متقابلاً مردم هم بتوانند دردمندی خودشان را اعلام بکنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال کلانشهر اراک با بحران جدی در آرامستان مواجه است که می‌طلبید نهاد شورا برای برطرف کردن این موضوع مکرراً از طریق روابط عمومی خود این نهاد علل وجود این بحران و اقدامات شورای شهر برای برطرف کردن این معضلات را به سمع و نظر مردم و مسئولین می‌رساند نه اینکه همانند یک نهاد بی تفاوت به این ماجرا به روند بحران آرامستان ادامه دهد.

عین القضاتی تاکید کرد: شورا باید یک نگاه تخصصی به نهاد روابط عمومی داشته باشد، روابط عمومی عملکردش فقط انتشار اخبار نیست بلکه کارکردش بررسی رضایت مندی و نظر سنجی از مردم است اگر شورا فقط این نهاد را فقط به عنوان مرکز انتشار اخبار نگاه کند جایگاه شورای شهر را به عنوان پارلمان تنزل به سازمان مردم نهاد کوچک داده است لذا شورا وقتی صحبت از پایگاه اطلاع رسانی و بخش بزرگی به نام روابط عمومی می‌کنیم یعنی همه این موارد در آنکه به عنوان کارکرد اصلی روابط عمومی محسوب می‌شود، در آن لحاظ شود.

نوش دارو پس از مرگ سهراب

این صاحب نظر مدیریت شهری اظهار کرد: راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر در پایان عمر دوره پنجم شورای شهر اراک را نوش دارو پس از مرگ سهراب تلقی می‌کنیم، یعنی اینکه دوره پنجم شورای شهر کلانشهر اراک فرصت سوزی در برقراری ارتباط با شهروندانش کرده است. هم اکنون یکی از بزرگترین نارضایتی که در مدیریت شهری اراک وجود دارد این است که رأی، نظر و صدای مردم شنیده نمی‌شود و مسئولین ارتباطشان با مردم تقریباً قطع است در حالی که بخش روابط عمومی و نهاد شورا باید در بین مردم و با مردم حرکت بکند ما برداشتمان این است که در دوره پنجم شورای شهر اراک صدای مردم شنیده نشده است.

وی ادامه داد: در پایگاه اطلاع رسانی یک بخش شکلی و یک بخش محتوایی مطرح است، بخش شکلی پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر اراک تا حدی قابل قبول است، ولی بخش شکلی به تنهایی کار نمی‌کند بلکه باید از نگاه توانمند و متخصص ارتباط جمعی کمک گرفته شود و به دانش روز مجهز شود ضمن اینکه از رویکرد سنتی و سلیقگی پرهیز شود.

این جامعه شناس اظهار کرد: فرآیندهایی که در شورا انجام می‌شود و مباحثی که در شورا مطرح می‌شود و همچنین مصوبات باید دیدگاه‌های کارشناسی و انتقادی داشته باشد و نوع بحث‌هایی که در کمسیون‌های صورت می‌گیرد به سمع و نظر مردم رسانده شود و دلیل این امر بدین خاطر است که نهاد شورا بتواند رشد افکار عمومی را به دنبال داشته باشد. ما معتقدیم که تمام فرآیندهای شورای شهر باید شفاف به مردم اطلاع رسانی شود که کمیسیون‌ها چه اقداماتی را دنبال می‌کند؟ علت اینکه درخواست مورد موافقت قرار می‌گیرد یا رد می‌شود، چیست؟ و نظرات کارشناسی بحث و گفتگو شود و مردم از این روند مطلع شوند.

وی ادامه داد: اینکه شورای شهر بخواهد خروجی به مردم اطلاع دهد و از بیان دلایل رد و قبول درخواست‌های مطرح شده در شورا به مردم پرهیز شود، در آگاهی بخش مردم به روند کارشناسی محروم کرده‌اند. مصوبات شورای شهر که روح ندارند بلکه باید جلسات نقد و بررسی مصوبات با حضور کارشناسان همچون نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شود تا با انجام این اقدامات پشتوانه تئوریک بحث‌ها خودش را نشان دهد و مهمتر از همه مشخص شود که شورای شهر کارشناسی تصمیم می‌گیرد و یا سلیقه‌ای عمل می‌شود.

عین القضاتی تاکید کرد: باید از طریق روابط عمومی شورای شهر اراک موانع عدم تحقق مصوبات شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد یعنی نهاد روابط عمومی باید همراه تمامی کمیسیون‌ها حرکت کند تا عملکرد و مصوبات را به سمع و نظر مردم برساند. در این صورت افکار عمومی در جریان موانع پیش روی اجرای مصوبات شورا قرار خواهد گرفت و فشار افکار عمومی به رفع موانع اجرای مصوبات کمک می‌کند.

پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر به آفت تبلیغات شورای شهر و مدیریت شهری تبدیل نشود

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی در پایان دوره پنجم شورای شهر اراک گفت: شاید این اقدام دیر هنگام صورت گرفته است ولی به هر حال هر وقت اقدامی برای افزایش و تقویت اطلاع رسانی صورت بگیرد قطعاً کار مطلوب و خوبی است.

وی ادامه داد: از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر اراک انتظار می‌رود اطلاع رسانی دقیق و مستمر به شهروندان تقویت شود و از فعالیت‌هایی که در شورای اسلامی کلانشهر اراک انجام می‌شود مردم اطلاع دقیق و به هنگام داشته باشند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: به نظر بنده اگر این پایگاه اطلاع رسانی به آفت تبلیغ برای اعضای شورای شهر، شهردار و یا مدیران شهرداری اراک تبدیل شود، یک آفت جدی برای کلانشهر اراک و شهروندانش خواهد بود و می‌طلبد این پایگاه اطلاع رسانی به کانال ارتباطی مردم به شهرداری و شورای شهر تبدیل شود و از این طریق مردم بتوانند نقطه نظراتشان را منعکس کنند و از طریق پایگاه اطلاع رسانی، اطلاع رسانی دقیق در خصوص مسائل و مشکلات و ضوابط مقررات شهرداری صورت گیرد.

کریمی در پایان بیان کرد: اگر این سایت بتواند به سامانه جامعی تبدیل شود که مردم واقعاً بتوانند هر موقع کاری با شهرداری دارند از این طریق دنبال و پیگیری کنند می‌تواند برای مدیریت شهری و مردم مفید و مؤثر باشد ولی اگر بخواهد صرفاً بشود کانال تبلیغ بالطبع خیلی مطلوب نخواهد بود.

کد خبر 5217862

منبع: مهر

کلیدواژه: علی اکبر کریمی شورای اسلامی شهر اراک اراک انتخابات 1400 انتخابات 1400 ویروس کرونا چالش شایستگی بوشهر جنبش ازما سوم خرداد فتح خرمشهر کرمانشاه گرگان واکسن کرونا آمار کرونا چالش شفافیت آزادسازی خرمشهر اردبیل عکس استانها دوره پنجم شورای شهر اراک مدیریت شهری اراک راه اندازی پایگاه سمع و نظر مردم مدیریت شهری مدیریت شهری کلانشهر اراک افکار عمومی روابط عمومی جامعه شناس نهاد شورا سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۳۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند

امتداد - رییس هیات مدیره بانک تجارت با اشاره به نقش حساس حوزه روابط‌عمومی در مدیریت فضای رسانه‌ای تاکید کرد: روابط‌عمومی به‌عنوان مدیریت‌کننده افکارعمومی و اذهان مخاطبان باید با نقش‌آفرینی فعالانه در اقدامات درون و برون‌سازمانی، حافظ حقوق ذینفعان سازمان باشند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، مرتضی ترک تبریزی در دوازدهمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی که به میزبانی بانک تجارت، با حضور مشاور وزیر و رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی و مدیران روابط‌عمومی بانک‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه‌ی این وزارتخانه برگزار شد، با تاکید بر اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی اهداف بزرگی را دنبال می‌کند، همگرایی ایجاد شده در نشست‌های شورای اطلاع‌رسانی را زمینه‌ساز به‌وجود آمدن راهکارها و تحقق اهداف عالی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: سیستم بانکی در شرایط خاص و بعضاً دشواری به سر می‌برد که بخشی از این شرایط به جهت تحریم‌هاست و بخشی دیگر به‌واسطه ظهور شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر؛ تحریم‌ها سیاست‌گذاری در حوزه عملکرد بانک‌ها را مورد هجوم قرار داده‌اند و ظهور شبکه‌های اجتماعی هم باعث شده تا هیچ موردی از نگاه کسی دور نماند.

مرتضی ترک‌تبریزی تصریح کرد: به‌رغم این شرایط، همه کارکنان نظام بانکی در کنار هم تلاش کردند تا با همه محدویت‌ها، سیستم بانکی به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های حوزه اقتصاد به نقش‌آفرینی خود ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل دهه ۹۰، با ظهور شبکه‌های اجتماعی، تغییرات زیادی در کسب‌وکار بانک‌ها ایجاد شد. شبکه اجتماعی همانند یک روابط‌عمومی و ابزار اطلاع‌رسانی عمل می‌کند و همین دلیل ضرورت داشته و دارد تا بانک‌ها در این بخش ماهرانه‌تر عمل کرده تا در معرض آسیب قرار نگیرند.

ترک‌تبریزی به نقش حساس حوزه روابط‌عمومی و حراست سازمان‌ها برای مدیریت فضای رسانه‌ای اشاره کرد و افزود: روابط‌عمومی به‌عنوان مدیریت‌کننده افکارعمومی و اذهان مخاطب و حوزه حراست به‌عنوان پشتیبان در این بخش نقش‌آفرینی می‌کنند و هر دو باید در خدمت سازمان باشند.

رییس هیات‌مدیره بانک تجارت تاکید کرد: در حال حاضر بانک‌ها بیشتر از آنکه از اختلال در سیستم یا سامانه خدمت‌رسانی دچار مشکل شوند، ممکن است از اظهارنظرهایی که افراد در شبکه‌های اجتماعی دارند، دچار ضربه شوند و در چنین شرایطی نیازمند یک روابط‌عمومی متخصص، فنی و با اطلاع کامل هستیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه در سال‌های گذشته، بیشتر، اخبار منفی بانک‌ها بازنشر شده و به اخبار مثبت کمتر پرداخته می‌شود افزود: ما در بانک تجارت با یک تیم، متشکل از روابط‌عمومی و حوزه IT، دائماً اخبار را رصد می‌کنیم و در مقابل آنها عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

رییس هیات‌مدیره بانک تجارت تلاش برای دفاع غیرمستقیم از عملکرد بانک‌ها را ضروری دانست و گفت: انتشار اخبار منفی، ریسک‌پذیری بانک‌ها پایین را می‌آورد، این در حالی است که بانکها باید دائماً درصدد طراحی محصول جدید و سودسازی برای سهامداران وذینفعان خود باشند.

ترک تبریزی در پایان تصریح کرد: برند سازمان‌ را روابط‌عمومی‌ها حفظ می‌کنند و کار در این حوزه به صورت شبانه‌روزی است؛ باید شرایطی را فراهم کنیم که بانک‌ها با کمترین آسیب مواجه باشند و برای این منظور، روابط‌عمومی‌ بانک‌ها باید همسو با بانکداری دیجیتال به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود
  • خلجی : افتتاح سد در سریلانکا برای کشور آورده ارزی خواهد داشت + فیلم
  • جرایم قطع درختان در اراک افزایش یافت
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • خدمت رسانی به مراکز آزمون کنکور دراستان کرمان
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • خلجی: سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • سدی که در سریلانکا ساخته‌ایم معمولی نیست
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر