Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی* (LIASA) یک سازمان غیرانتفاعی حرفه‌ای است، که نماینده تمام موسسات و افرادی است که در کتابخانه‌ها و خدمات اطلاعاتی در آفریقای جنوبی فعالیت می‌کنند.

این انجمن ارائه خدمات کتابخانه‌ای و اطلاع رسانی کارآمد، کاربر محور و با کیفیت که امکان دسترسی عادلانه به اطلاعات را برای همه جوامع (باسواد و بی سواد) در آفریقای جنوبی فراهم می‌کند، مورد حمایت قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این انجمن نشان دهنده علاقه و مروج توسعه و وجهه عمومی کتابخانه و اطلاعات در آفریقای جنوبی، در سطح محلی، استانی و ملی برای دولت و سایر سازمان‌هاست. LIASA همچنین نماینده بخش خدمات کتابداری و اطلاع رسانی (LAS) در سطوح بین المللی است.

اعضای این انجمن شامل افرادی است که به کتاب علاقه داشته و یا در کتابخانه‌ها و خدمات اطلاعاتی یا موسسات یا سازمان‌های مرتبط با کتابخانه‌ها و خدمات اطلاعاتی مشغول به کار هستند. امروزه، این انجمن نزدیک به ۱۶۰۰ عضو دارد و در سطح ملی و بین المللی به عنوان انجمن حرفه‌ای شناخته می‌شود.

این انجمن به ۱۰ شعبه تقسیم شده و هر استان یک شعبه از این انجمن را دارد و دو شعبه نیز در گوتنگ مستقرند. انجمن توسط شورایی منتخب از اعضای آن اداره می‌شود. کمیته‌ای اجرایی متشکل از مقامات منتخب توسط شورا موظف به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های آن هستند. فعالیت‌های کمیته اجرایی براساس یک برنامه استراتژیک هدایت می‌شود که هر ۴ سال یک بار مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

دفتر ملی LIASA در پردیس کتابخانه ملی آفریقای جنوبی (NLSA) در پرتوریا واقع شده است.

دستاوردهای بین المللی

فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای (IFLA)، که LIASA عضوی از آن است، از کشورهای مختلف دعوت می‌کند تا میزبانی کنگره و مجمع سالانه کتابداری و اطلاعات رسانی جهانی را بر عهده بگیرند. این فدراسیون حدود ۳۵۰۰ نماینده بین المللی را برای این کنگره سالانه جذب می‌کند.

در حالی که انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی هنوز در مقایسه با سایر انجمن‌های کتابداری، سازمانی جوان به حساب می‌آمد، پیشنهاد آن برای برگزاری ۷۳ امین کنگره و شورای عمومی فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و موسسات کتابخانه‌ای در دوربان آفریقای جنوبی در سال ۲۰۰۷ پذیرفته شد.

در سال ۲۰۱۵ نیز، پیشنهاد این انجمن برای میزبانی کنگره جهانی کتابداری و اطلاع رسانی در کیپ تاون آفریقای جنوبی مورد پذیرش سایر اعضا قرار گرفت.

هفته کتابداری آفریقای جنوبی (SALW)

در سال ۲۰۰۱، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی موظف شد رویداری یک هفته‌ای را برگزار کند که طی آن، انواع کتابخانه‌ها در سراسر کشور با معرفی تاریخچه و تشریح فعالیت‌های خود، تلاش می‌کنند تا مردم درک درستی از نقش کلیدی کتابخانه‌ها در یک جامعه دموکراتیک داشته باشند، به افزایش سطح سواد در جامعه کمک کنند، حق اساسی همه انسان‌ها در دسترسی به اطلاعات را محقق سازند و احترام در میان تمام اقشار آفریقای جنوبی را ارتقا دهند.

پس از تحقیق گسترده در مورد تاریخ کتابخانه‌های آفریقای جنوبی و مشورت با اعضا، پیشنهاد زیر پذیرفته شد: «هفته مصادف با ۲۰ مارس، به عنوان هفته ملی کتابخانه ها نامیده شود. در صورت قرار گرفتن این روز در آخر هفته، هفته قبل از آن به عنوان هفته ملی کتابخانه‌ها گرامی داشته می‌شود.»

این روز به خاطر سالگرد تأسیس اولین کتابخانه عمومی توسط دولت در ۲۰ مارس ۱۸۱۸، گرامی داشته می‌شود که اکنون به عنوان کتابخانه ملی آفریقای جنوبی (پردیس کیپ تاون) شناخته می‌شود. علاوه بر این، روز حقوق بشر در ۲۱ مارس جشن گرفته می‌شود و منشور حقوق بشر آفریقای جنوبی آزادی دسترسی به اطلاعات را به عنوان یک حق اساسی بشر تشخیص داده و از آن حمایت می‌کند. پیوند دادن یک واقعه مهم تاریخی با یک مناسبت مهم در این دموکراسی جدید مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت.

انتشارات

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی آفریقای جنوبی دو نشریه رسمی دارد:

مجله کتابخانه‌ها و علوم اطلاعاتی آفریقای جنوبی (SAJLIS) که مجله‌ای با دسترسی آزاد، و معتبر است و دو بار در سال منتشر می‌شود.

و مجله رسمی این نهاد، LIASA-in-Touch، چهار بار در سال منتشر می‌شود.

پی‌نوشت

* Library and Information Association of South Africa (LIASA)

ارسالی از رایزنی فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی

کد خبر 5220889 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رایزنی فرهنگی آفریقای جنوبی کتاب و کتابخوانی تازه های نشر ترجمه مقاومت فلسطین معرفی کتاب ادبیات داستانی تجدید چاپ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران رایزنی فرهنگی موسسه شهرستان ادب ادبیات کودک و نوجوان فلسطین قاسم سلیمانی سوم خرداد فتح خرمشهر مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آفریقای جنوبی کتابخانه ها بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۳۲۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری

به گزارش خبرنگار مهر، آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» صبح چهارشنبه با حضور سیدرضا علوی نویسنده کتاب، رسول آفتابی روایتگر اثر، موسی غیور منتقد کتاب، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی و جمعی از علاقمندان به حوزه ادبیات پایداری در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در این آیین با بیان اینکه کتابهای حوزه دفاع و پایداری به عنوان یک گونه ادبی، بسیاری از آثار ممتاز معاصر را در برگرفته است گفت: این آثار علاوه بر غنای ادبی و فرهنگی که درخود دارد باعث تاثیرگذاری بر روی آحاد جامعه، برای حراست هر چه بیشتر از وطن و میهن خود می شود.

بابایی با تاکید بر اهتمام جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای حمایت از آثار حوزه ادبیات پایداری افزود: سعی داریم با برگزاری برنامه های ترویجی مانند رونمایی و نقد و بررسی کتاب های نگارش شده در موضوع هشت سال دفاع مقدس به ویژه بیوگرافی ها و اتوبیوگرافی های تالیف شده در زمینه سیره زندگی رزمندگان منش زندگی ساده و مبتنی بر اسلام ناب آنها را به نسل جوان و نوجوان منتقل نماییم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کتاب «لبخند آفتابی» اظهار داشت: یکی از مهمترین نقاط قوت کتاب در این است که هم نویسنده و هم راوی با نگاهی آمیخته به طنر کوشش کرده اند با زبانی ساده و بدون کلیشه جریان های تلخ و شیرین و مفاهیم والای ایثار را در زندگی روزمره رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به نمایش درآورند.

موسی غیور نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری در آیین نقد و رونمایی کتاب «لبخند آفتابی» گفت: وجه تمایز جنگ تحمیلی با دیگر جنگ های رخ داده در طول تاریخ این است که: جنگ ما دفاعی با محوریت مردم بود و تمام نیروهایی که جنگ را اداره کرده اند مردم عادی و از بطن جامعه بودند بنابراین بعد از پایان جنگ همه رزمندگان در یک نقطه اشتراک یافتند که باید لحظات ناب و زیبایی های دفاع مقدس را برای آنهایی که آن جو را ندیده و حس نکرده اند ترسیم و روایت نمایند.

غیور در بخش دیگری از سخنان خود به آسیب های متوجه ادبیات پایداری و خاطره گویی از دفاع مقدس پرداخته و بی توجهی به اقتصاد نشر، سفارشی سازی تدوین و نگارش کتاب در این حوزه، ایجاد مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بعد از جنگ تحمیلی که به معویات جنگ آسیب زده اند و یکسان سازی تیپ های شخصیتی از همه رزمندگان در آثار مربوط به حوزه ادبیات پایداری را از آن جمله از آسیب ها مطرح کرد.

این پژوهشگر و منتقد ادبیات پایداری استفاده از کاغذ مناسب، عکسهای رنگی، دورنگ بودن متن نوشتاری کتاب و صفحه آرایی زیبا را از جمله نقاط قوت ظاهری کتاب برشمرده و توجه به سلوک و ارتباطات انسانی به جای حادثه محور بودن داستان، بی تکلفی و دور بودن نویسنده و راوی از ریا و نمایش، عدم وجود محتوای زائد، حشو و تکراری در کتاب، ترجمه فارسی روان و سلیس خاطرات اغل ترکی آمیخته به طنز و فکاهیات را از جمله نقاط قوت محتوای این کتاب عنوان کرد.

رسول آفتابی راوی کتاب نیز در این نشست هدف از بیان خاطرات گردآوری شده در کتاب را گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و هم رزمان دفاع و ثبت در صفحات درخشان تاریخ مقاومت و دفاع ملی دانسته افزود: خاطره گویی کردم تا من هم به نوبه خود بتوانم سهمی در بازگویی و بازخوانی رشادت ها و معنویت ها و مردانگی های رزمندگان با اخلاص اسلام را بیان نمایم.

سیدرضا علوی نویسنده کتاب نیز در پایان این آیین با بیان خلاصه ای از مراحل و سیر تدوین کتاب «لبخند آفتابی» و دلایل انتخاب رسول آفتابی برای نگارش خاطرات وی گفت: با شنیدن نام برخی افراد ناخود آگاه لبخند بر لبان آدمی می نشیند. این افراد اشخاصی خوش مشرب با روحیه طنز پرداز بذله گو نیک اندیش و خیرخواه هستند. در طول تاریخ دفاع مقدس با توجه به موقعیت و شرایط جنگ نیاز به افرادی مانند رسول آفتابی بود که با بذله گویی طنز پردازی و نکته سنجی های خود روحیه رزمندگان را غرق در نشاط کنند. احتیاج ذاتی انسانها به شاد بودن افرادی را در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس وادار به بذله گویی ها و شوخی با موقعیت موجود در نبرد می کرد. طنز پردازی آنی و بذله گویی این رزمندگان در زمانهای سخت پیکار و رودررویی با دشمن مهاجم و متجاوز به داد رزمندگان می رسید.

کد خبر 6093796

دیگر خبرها

  • تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی
  • ترکیه به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می‌پیوندد
  • ورود ترکیه به عنوان حامی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل
  • فیلم| تایمز انگلیس: به‌زودی حکم بازداشت نتانیاهو صادر می شود
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کتابداران دیلم برای جذب دانش آموزان در مدارس حضور یابند
  • آفریقای جنوبی: از نزدیک تحقیقات دادگاه لاهه را دنبال می‌کنیم
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • قطعی ۲ ساعته گاز در برخی مناطق شهر رضوانشهر