داستانها چیزی بیش از تجربههای زیسته برای ما فراهم میکنند
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۴۷۹۱۴
مهران کاشانی، فیلمنامهنویس در کارگاه آموزشی خود در سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: داستانها ما را میخندانند و میگریانند، وسوسه میکنند و چیزی بیشتر از تجربههای زیسته را برای ما فراهم میکنند.
به گزارش برنا، مهران کاشانی فیلمنامهنویس سینما که در کارگاه آموزشی «تجربههای فیلمنامهای؛ تفاوت داستان با واقعیت» که شب گذشته چهارشنبه 5 خرداد بهصورت مجازی برگزار شد، درباره دلایل میل فطری انسانها به دنبال کردن قصهها بیان کرد: این سؤال در فرهنگ ریشه دارد و داستانگویی فرآیندی متکی بر خیال است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: داستانها تجاربی از زندگی را به ما میدهند که در زندگی واقعی، فرصت تجربه آن را پیدا نمیکنیم. داستان تجربهای نیابتی و کمهزینه است. نماینده ما در فیلم به جای ما تجربه میکند و ما این فرآیند را همذاتپنداری مینامیم. داستانها ما را میخندانند و میگریانند، وسوسه میکنند و چیزی بیشتر از تجربههای زیسته را برای ما فراهم میکنند.
کاشانی ادامه داد: تأثیر فیلم، عاطفی است و این نقطه تمایز آن با متن و ادبیات است. اگر یک متن از یک نویسنده بخوانید اما فیلمی ببینید که همان گزاره را بیان و اثبات میکند، بر شما تأثیر ماندگارتری دارد. ما چندان با اعتقاداتمان زندگی نمیکنیم، بلکه با عواطف خود زندگی میکنیم. عواطف و هر آنچه به آن مربوط است گویی منطق ما را دور میزند و بر ما رسوخ می کند و این تعریف هنر است.
اهمیت چطور گفتن در سینما
وی گفت: در سینما علاوهبر چه چیز گفتن، چطور گفتن هم مهم است. بنابراین اگر من نتوانم بر عواطف مخاطب خود بهعنوان فیلمساز تأثیر بگذارم، معتقدم که هنر بهعنوان وسیله ارتباط عاطفی با مخاطب تأثیر خود را نگذاشته است.
کاشانی درباره شکاف میان واقعیت و داستان بیان کرد: در سینما شخصیت باید دست به کنش بزند. درام به چیزی نیاز دارد که شاید در زندگی واقعی لزوما نباشد، همچنین به موانعی برای شخصیت نیاز دارد. در اینجا یک تقسیمبندی موجود است. در فیلمنامهنویسی یا ادبیات داستانی شاه پیرنگ، خرده پیرنگ، بدون پیرنگ و ضد پیرنگ وجود دارد. دامنه تغییر شخصیت اصلی فیلمنامه هرچقدر بیشتر باشد با شاه پیرنگ مواجه هستیم. اگر کمتر باشد، خرده پیرنگ و اگر تغییری در کار نباشد بدون پیرنگ است. شاه پیرنگها شاید بیش از 80 درصد آثار سینمایی را تشکیل میدهند. شخصیت به دنبال مواجهه با موانع به هدف خود نمیرسد و تغییراتی میکند. شاه پیرنگ به آرزوهای ما نزدیکتر است اما خرده پیرنگها شبیه زندگی خودمان و واقعیتر هستند. اما فیلمهای بدون پیرنگ، ما را به تأمل در هستی دعوت میکنند و جلب توجه کردنشان سختتر میشود.
در ادامه، سحر عصر آزاد در بخش دیگری از این کارگاه بیان کرد که گاهی برخی از نویسندگان درگیر قواعد پیرنگ با هدف فروش در گیشه میشوند و نظر کاشانی را در اینباره پرسید. کاشانی در پاسخ گفت: این حرف واقعی است اما پیرنگها نوعی هستیشناسی ارائه میدهند. اما بهترین داستان هر فرد، این است که به خودش وفادار بماند. واقعیت این است که اگر فکر کنیم تغییرات ما چندان عجیب نیستند، بنابراین به خرده پیرنگ نزدیکتر میشویم. اما در همین حال هم میتوان شاه پیرنگ نوشت اما بوی اغراق میدهد.
وی با اشاره به یکی از ویژگیهای آثار فیلمسازان شاخص توضیح داد: اصیلترین حالت این است که فیلمسازان شاخص، رنگ فیلمهایشان متفاوت است. میتوان فهمید که فلان اثر به رنگ جان فورد، فلینی و . . . است.
ادبیات، پویایی را از مخاطب میطلبد و سینما، انفعال را
سحر عصرآزاد منتقد و کارشناس این کارگاه نیز در ادامه، مبحثی مبنی بر اینکه هر حسی مدیوم خاص خود را دارد، مطرح کرد و مهران کاشانی در اینباره بیان کرد: برای خود من سالها طول کشید تا بدانم چه چیزی ادبیات و چه چیزی سینما است. هنوز هم نمیتوانم ادعا کنم که بر آن مسلط هستم اما دست کم تفکیک آن برایم راحتتر است. ادبیات مطالعه و فعالیت پویا میطلبد اما مشاهده کردن، فعالیت انفعالی است. ادبیات راوی دارد؛ اگرچه سینما نیز نقطه دید دارد، اما راوی در ادبیات، برای مخاطب واقعه و کنش را توضیح میدهد اما در سینما باید دید و فهمید و ذهنیت و احساس و اندیشه شخصیت را ادراک کرد.
عصر آزاد با اشاره به سلطهجویی در سالن تاریک سینما و حاکمیت بر حواس تماشاگر و از سویی دیگر، امکان ترک کردن سالن توسط تماشاگر بر اهمیت فیلمنامه خوب؛ در اصطلاح، قلاب انداختن تاکید کرد.
مهران کاشانی نیز در اینباره توضیح داد: فیلمنامهنویس، جهانی را خلق میکند که بازیگر، فیلمبردار و سایر عوامل همه به آن مراجعه میکنند.
وی در پایان گفت: فیلمنامهنویسی لزوما فن نیست بلکه دانشی میانرشتهای است و باید از همه رشتهها، بهنوعی سررشته داشت.
روزانه سه کارگاه مجازی در خلال جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار میشود که از طریق اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره بهصورت رایگان برای علاقهمندان قابل مشاهده است. شادمهر راستین، مدیر بخش کارگاهها است و سحر عصرآزاد بهعنوان کارشناس در این بخش حضور دارد. سانس پخش این فیلمها 20:30، 22 و 23:30 است.
همچنین هر روز فیلم دو کارگاه اول در نخستین سانس سالن شماره ۲ پردیس چارسو اکران میشود که برای تماشای آن باید از سایت سینما تیکت بلیت تهیه شود.
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ادبیات ادبیات شاخص محمدمهدی عسگرپور محمدمهدی عسگرپور مجازی هنر سینما فیلمنامه فیلم نامه نویس مهران کاشانی جشنواره جهانی فیلم فجر مهران کاشانی داستان ها فیلم نامه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۴۷۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تفاهمنامه اجرای فیبر نوری بیرجند امضا شد
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی روحانینژاد معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری گفت: این پروژه به عنوان یکی از پروژههای کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال اجرا است و همه مجوزهای لازم با توجه به سندهای بالا دستی گرفته شده و مجلس شورای اسلامی هم چند مصوبه در این زمینه داشته است.
روحانینژاد افزود: از ابتدای دولت سیزدهم انجام کارهای مقدماتی در این زمینه آغاز شده و اپراتورهایی که علاقهمند به مشارکت در اجرای این طرح بودند، آمادگی خود را اعلام کرده و مجوز اجرای پروژه در شهرهای مختلف را دریافت کردند.
به گفته وی براساس قانون بودجه امسال شهرداریها پس از دریافت درخواست اپراتور مورد نظر بایستی ظرف ۱۵ روز برای صدور مجوز حفاری در معابر شهری اقدام کنند.
روحانی نژاد همچنین تصریح کرد: در هر شهری که مجوز برای حفاری صادر شود، اپراتور متعهد باید پوشش فیبر نوری را برای تمامی جمعیت شهر فراهم نماید و نمیتواند فقط به نقاط برخوردار شهر تمرکز کند.
معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این زمینه عقب ماندگی در مقایسه با کشورهای منطقه داریم، باید با همکاری همه دستگاههای مربوط زمینه تسریع در انجام آن در شهرهای کشور فراهم شود.
روحانی نژاد افزود علیرغم شروع با تاخیر این پروژه ملی در استان خراسان جنوبی ولیکن در صورت همکاری تمامی دستگاههای اجرایی به ویژه شهرداریها و باتوجه به توان اپراتورهای منتخب برای استان، این امکان وجود دارد که مراسم اتمام پوشش برای کل استان خیلی زودتر از استانهای دیگر برگزار شود.
محمد جواد قتاعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این مراسم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۳۵۳ روستای بالای ۲۰ خانوار استان از اینترنت پر سرعت بهرهمند شدند.
وی افزود: سعی ما در استان این است تا علاوه بر مرکز استان در سایر شهرستانها هم این طرح سریعتر اجرایی شود و مردم از آن بهرهمند شوند.
مصطفی بهی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی نیز گفت: براساس این تفاهمنامه شبکه فیبر نوری به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر شامل خیابانهای اصلی، فرعی و کوچهها اجرا و بستر اتصال ۶۵ هزار پورت برای استفاده مشترکین خانگی و تجاری در بیرجند فراهم میشود.
وی با بیان اینکه اجرای فیبر نوری پیش نیاز هر شهر هوشمند است، گفت: این طرح امکان استفاده شهروندان از اینترنت پرسرعت خانگی و فناوریهای نوین، ارتقای کیفیت عملکرد و کاهش هزینهها و مصرف بهینه منابع را فراهم میکند و ارزش سرمایه گذاری این طرح در بیرجند، حدود هزار میلیارد ریال است.
مهدی بهترین، شهردار بیرجند نیز در این مراسم تاکید کرد: تمام توان خود را در راستای ارایه خدمات ارتباطی مطلوب به شهروندان بکار گرفته ایم.
انتهای پیام/