Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@02:01:59 GMT

اگر چیزی ثابت باشد همانا تغییر است

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۴۶۸۷

اگر چیزی ثابت باشد همانا تغییر است

حکم مجدد حسن ریاحی به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنوار موسیقی فجر و مهم‌‌ترین رویداد موسیقایی کشور این سؤال را به ذهن آورد که آیا جشنواره‌های هنری نیاز به دبیر ثابت دارند یا دبیری جدید که ایده‌های نو به جشنواره تزریق کند. هومان اسعدی ، پژوهشگر و موسیقیدان در این باره به «ایران» گفت:

 «به عقیده من مسأله اصلی و مهم درخصوص انتخاب دبیر جشنواره‌ها نه صرفاً متمرکز بر ثبات یا تغییر، بلکه در واقع معطوف به نحوه عملکرد، بازدهی و نتیجه نهایی کاراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نحوه عملکرد هم همواره توسط جامعه موسیقی رصد و ارزیابی می‌شود.» در جشنواره موسیقی فجر بیشترین دوره دبیری جشنواره متعلق به حسن ریاحی با 11 بار دبیری جشنواره است و بعد از آن کامبیز روشن روان و علی آیینه‌ساز با 3 دوره و حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت و علی مرادخانی با دو دوره دبیر قرار دارند. دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در این باره معتقد است که موضوع ثبات و تغییر در ابعاد و وجوه مختلف قابل بحث است: «فی‌الواقع، هیچ چیز مطلقاً ثابت نیست و اگر چیزی ثابت باشد همانا تغییر است  که ثابت است و مدام حادث می‌شود؛ حتی یک فرد واحد هم می‌تواند تحولات فکری در جهت پیشرفت یا پسرفت داشته باشد و نیز چه بسا افرادی مختلف، تفکراتی واحد و رویکردهایی ایستا و همسان داشته باشند.» اسعدی دبیر پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، درباره سن و سال دبیر یا پیری و جوانی دبیر که مورد بحث بود به نکته مهمی اشاره کرد: «مسأله پیری و جوانی هم فی‌نفسه موضوعیت چندانی ندارد، بلکه در واقع نمادهایی از تجربه و پختگی از یک‌سو و پویایی و نوجویی، از سوی دیگر، هستند که می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و لزوماً مانعة‌الجمع نیستند.»



 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۴۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، دبیر جشنواره موسیقی تاک گفت : این جشنواره با هدف شناسایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در موسیقی سنتی و محلی ایران و معرفی هنرمندان بومی در حال برگزاریست.

قدسی افزود: جشنواره تاک در چند بخش شامل اجرا‌های صحنه‌ای (کنسرت)، موسیقی سنتی و محلی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع با موضوعات مختلف شعر و موسیقی و سازسازی، برپایی دومین دوره نمایشگاه ساز، تور گردشگری شهر و بازدید از اماکن تاریخی و دیدنی ملایر همراه با برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات خواهد بود.

موضوعات کارگاه‌ها شامل پیوند شعر و موسیقی، تاثیر شعر در موسیقی، اصول و مبانی سازسازی، چوب شناسی، فیزیک سوت و رگلاژ ساز، اصول نگهداری از ساز، تحلیل ساختار موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ایرانی در چند دهه اخیر، اصول و مبانی گروه‌نوازی، ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی، ارتباط هنر با صنعت، گردشگری موسیقی، بررسی سبک‌ها و مکتب‌های مختلف آواز و مناسب‌خوانی است.

دیگر خبرها

  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • دفاع جوان کاشمری از ۳ دختر نوجوان در مقابل اراذل‌واوباش
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ چیزی جز گوشی لازم نیست
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • دیشب ثابت شد رئال فقط یک تیم ندارد!
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ضربه چاقو به جوان کاشمری به دلیل حمایت از چند دختر در برابر ۳ مزاحم
  • ورود ۸۵۳ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت