Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:38:03 GMT

انتشار فراخوان احداث موزه خصوصی در شهرستان اندیکا

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۶۱۴۸

انتشار فراخوان احداث موزه خصوصی در شهرستان اندیکا

ایسنا/خوزستان با هدف موزه‌دار شدن شهرستان اندیکا در استان خوزستان، با توجه به قدمت تاریخی آن، اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی این شهرستان فراخوان ایجاد موزه خصوصی صادر کرد.

سیدعلی موسوی، سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ‌اندیکا، با اشاره به ظرفیت بالای منطقه برای ایجاد فضای موزه‌ای، افزود: به دلیل تاریخ طولانی و گسترده شهرستان اندیکا، همواره جای خالی یک ‌نهاد فرهنگی همچون‌ موزه در این شهرستان حس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بر همین اساس و ‌با توجه به خواست شهروندان شهرستان در خصوص ایجاد موزه، سعی کردیم با بهره‌گیری از مشورت با نخبگان و اهالی فرهنگ، در گام اول از ظرفیت بالای بخش خصوصی در ایجاد موزه‌های خصوصی کوچک و متوسط و با کاربری مردم‌شناسی استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، بر پایه اعلام اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اندیکا گفت: بدینوسیله از علاقه‌مندان در سراسر کشور به احداث موزه خصوصی در حوزه شهرستان اندیکا دعوت می‌کنیم به منظور اطلاع از روند اداری و قانونی ایجاد موزه، کسب مشاوره و همچنین ارایه درخواست، به اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی اندیکا مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌های ۰۹۳۵۹۵۶۶۶۰۸ و ۰۹۱۶۳۸۰۴۳۴۱ تماس بگیرند.

اندیکا در شمال ‌شرقی استان خوزستان قرار دارد و از شمال غرب به لالی، از جانب شمال به سردشت دزفول، از طرف شمال و شمال‌ شرق به استان چهارمحال و بختیاری، از مشرق به ایذه و از جنوب به مسجدسلیمان محدود می‌شود. اندیکا یکی از شهرستان‌های بختیاری‌نشین استان خوزستان است که مرکز آن شهر قلعه‌خواجه است.

در سال ۱۳۶۸ مرکز بخش اندیکا از روستای لالی به روستای قلعه‌خواجه انتقال یافت و تا آن موقع جزو توابع مسجدسلیمان بود. در گذشته در زبان بومی آن را اندکو (اندی+کوه) می‌گفتند که اندی در زبان لری به معنای شگفتی و «کو» همان «کوه» یعنی سرزمین کوه‌های شگفت است. همچنین این شهرستان را (ان +ده +گا) به معنی «دهگاه» و محل نگهداری انبار غله هم گفته‌اند. مردم شهرستان اندیکا لُر بختیاری هستند و به زبان لری گویش بختیاری سخن می‌گویند. ایل‌راه (گذرگاه عشایر لربختیاری به ییلاق) از شهرستان اندیکا و مسیر تاراز می‌گذرد.

این مکان از نخستین مکان‌های اسکان قوم لُر در جنوب‌ غرب ایران بود که آثار نخستین معماری پارسی (سنگ چین بدون ملات) در قلعه بردی اندیکا نمایان است. از مهمترین آثار تاریخی بصری این شهرستان می‌توان به قلاع باستانی همچون (قلعه‌بردی، قلعه‌لیت، دژملکان، قلعه ارکی شلا، قلعه دلی محمدحسین خان، قلعه دزورا، قلعه خواجه و...) کتیبه‌های نقوش برجسته ایلیمایی همچون (نگارکندهای تنگ بتا، کتیبه نگین، کتیبه چلو، نقش برجسته سوزتینا، نقش برجسته موری، نقش برجسته تاراز، نقش بر جسته سوسن سرخاب) بقاع متبرکه (شاهزاده عبدالله، بابازاهد، بویر، صالح ابراهیم، شیخ احمد، سلطان ابراهیم، بابا احمد، امیرالمومنین، ممی هموم، آقا سلیمان و...) و آثار شاخص دیگری همچون پل نگین، بند قلعه‌خواجه، بند آبزالو و... اشاره کرد. نقوش برجسته تنگ‌بتا یکی از مهمترین مفاخر ایران و از معدود نقوش برجسته و کتیبه‌های به خط الیمایید است که قدمت این نقوش برجسته به ۲۲۰۰ سال می‌رسد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری میراث فرهنگی خوزستان اندیکا موزه فراخوان شهرستان اندیکا نقوش برجسته اداره میراث ایجاد موزه قلعه خواجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۶۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واحدی صبح سه شنبه در بازدید از مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی بوده و گچ‌بری شبستان این مسجد در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه انجام شده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این بازدید خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

مرتضی صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

همچنین معاون امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه نیز بازدید کرد.

جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از قلعه تاریخی بدلبو ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مرمتی این بنا قرار گرفتند.

مرمت قلعه بدلبو زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و توسط بخش خصوصی از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری از این پروژه انجام شده است.

قلعه بدلبو ارومیه پس از مرمت قابلیت تبدیل به یک مرکز اقامتی و پذیرایی با ۲۰ سوئیت را دارد.

افتتاح یک باب هتل، کلنگ‌زنی یک باب هتل، بازدید از مجتمع گردشگری و تفریحی ستاره سیلوانا، قلعه بدلبو، خانه انصاری، مسجد جامع، مدرسه هدایت و زیرساخت‌های گردشگری دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های یک روزه معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به این استان است.

کد خبر 6092810

دیگر خبرها

  • جانبازانِ «نون‌ خ» و سرگذشت تلخ یک بازیگر
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت