Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه امسال تولید زعفران‌ تحت تاثیر شرایط خشکسالی افزایشی نخواهد داشت، اظهار کرد: زعفران به عنوان محصول مهم و استراتژیک مناطق خشک است، از این رو انتظار می‌رود که سیاست گذاری دولت به گونه‌ای باشد که کشاورزان امید خود به توسعه کشت را از دست ندهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: با توجه به شرایط کمبود بارش و خشکسالی نه تنها افزایشی در تولید نخواهیم داشت، بلکه در بسیاری از مزارع تولید صرفه اقتصادی ندارد.

حسینی در واکنش به ثبات قیمت زعفران طی ۲ سال اخیر در بازار بیان کرد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت زعفران طی سال‌های اخیر تغییری نداشته که همین امر منجر به ناامیدی کشاورزان شده است.

این مقام مسئول قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با ازدیاد تقاضا برای خرید زعفران در بازارهای منطقه انتظار می‌رود که قیمت زعفران به نرخ واقعی خود برسد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با وجود جهش چشمگیر هزینه‌های تولید اعم از کود، سم و سایر نهاده‌ها، کشاورزان زعفران کار ناچار به عرضه با قیمت سه سال گذشته هستند که این امر اجحاف در حق کشاورزان است.

او با بیان اینکه کشاورزان رکن اصلی در اشتغال‌زایی روستایی هستند، گفت: با توجه به آنکه عمده اشتغال در بخش کشاورزی است، اما قیمت محصول به رغم هزینه‌های بالای تولید تغییری نداشته است که با استمرار این روند و ناامیدی روستاییان، اشتغال دچار آسیب می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر از کشاورزان حمایت نشود، آنان دلسرد و بی انگیزه می‌شوند و اقدام به تولید نخواهند کرد؛ ضمن اینکه امسال با خشکسالی و کم آبی در کشور مواجه هستیم و همین مسئله در کنار عدم انگیزه کشاورزان در تولید موثر است،  در حالی که هر سال به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تولید داشتیم.

حسینی با بیان اینکه قیمت بالای زعفران ارتباطی به کشاورزان ندارد، افزود: قیمت خرید زعفران از تولیدکنندگان از سال ۹۸ تاکنون تغییری نداشته است و قیمت بالای زعفران در خرده فروشی‌ها ناشی از فرصت طلبی مغازه داران و دلالان است.

عضو شورای ملی زعفران در پایان با بیان اینکه گمرک آمار صادرات زعفران در ماه های فروردین و اردیبهشت را اعلام نکرده است، تصریح کرد: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماه سال گذشته صادرات ۳۰ درصد رشد داشته است که امیدواریم این روند امسال هم استمرار یابد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تولید زعفران بازار زعفران صادرات زعفران قیمت زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۹۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر

ایسنا/فارس مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس با ترسیم سیمای استان فارس در بارندگی اخیر از بروز پدیده بهاران پربارش در این استان خبر داد و گفت: تا امروز، ۷ اردیبهشت نزدیک ۹ میلی‌متر بارش تجمعی در سطح استان نازل شد و در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بخ‌طور متوسط، ۲۰۳ میلی‌متر باران در فارس باریده است.

سیاوش بهروز امروز، ۷ اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: بارندگی‌های بهاری چهره کم آبی امسال را کمی ترمیم کرد و مجموع حجم آب پشت سدهای در حال بهره‌برداری استان را به ۴۰ درصد رساند.

وی افزود: میزان اختلاف بارندگی استان فارس با بارش بلند مدت مشابه یعنی میانگین ۵۵ ساله حدود ۳۰ درصد کاهش دارد.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به میزان ثبت بارندگی در ایستگاه‌های مختلف گفت: بیشترین بارش طی جبهه بارندگی اخیر که شروع آن از ۳۱ فروردین ماه ثبت شده به ترتیب در شیراز با ۳۶ میلی‌متر، سوریان با ۳۳ میلی‌متر ، صفاشهر با ۲۸.۵ میلی‌متر و اقلید با ۲۸ میلی‌متر بوده است. 

وی اضافه کرد: بعدازظهر چهارشنبه گذشته بارش‌های رگباری و نقطه‌ای در مناطق مرکزی و شرقی استان فارس رخ داد که منجر به سیلابی شدن رودخانه‌های این مناطق شده است. از جمله بارش شدید در شهر شیراز به میزان ۳۶ میلی‌متر طی ساعات ۱۳ تا ۱۷ ثبت شد که منجر به آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن رودخانه خشک شیراز شد. 

بهروز ادامه داد: هر چند لطف خداوند شامل بندگانش شده است و بهبودی نسبی با نزول رحمت الهی شامل حال مردم شده است، لیکن تاکنون تنها ۷۰ درصد از میانگین بلند مدت بارندگی استان محقق شده است لذا صرفه‌جویی در کلیه بخش‌های مصرفی آب شامل شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و به‌خصوص کشاورزی توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، سال آبی از آغاز مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد است و امید می رود با یاری خداوند منان چند ماه باقی‌مانده تا سال آبی جاری میانگین بارش استان بالاتر برود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید
  • هشدار به کشاورزان ۳۱ استان با ورود سامانه بارشی جدید از سه‌شنبه
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • چهارمحال و بختیاری از سه‌شنبه تحث تاثیر سامانه بارشی است
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر