Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@07:24:17 GMT

معیار انتخاب فرد اصلح در نگاه امیر المومنین (ع)

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۵۹۱۸۵

معیار انتخاب فرد اصلح در نگاه امیر المومنین (ع)

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی در گفتگوی قرآنی درباره حقوق متقابل مردم و مسئولان در جوامع اسلامی گفت: ما باید در ابتدا مسئله حکم، حکومت و حاکمیت را درست معنی کنیم چرا که این موضوع برای ما متدینان درست جا نیفتاده است، اگر ما یک نگاه مختصری به قرآن داشته باشیم متوجه می‌شویم که اصلاً حاکم خداوند است و غیر خدا حاکم نداریم و حکومت مال خداوند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: انبیای الهی به اذن خداوند در جامعه اسلامی حکومت می‌کنند چرا که خداوند در بحث حکومت و حاکمیت با کسی شوخی ندارد و به هر کسی که اجازه بدهد می‌تواند آن فرد حاکم باشد و خداوند بارها در قرآن آورده که به پیامبران این اجازه داده شده است.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی با بیان اینکه حکم، حکومت و حاکمیت مختص خداوند است، گفت: خداوند متعال هادی مطلق است و همه انسان‌ها را هدایت می‌کند اگر این مسئله را درست بفهمیم و موضوع حکومت برای ما به درستی تبیین شود که فقط خداوند حاکم است، آن وقت بسیاری از مسائل و دعواها برطرف می‌شود.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی در ادامه به بحث حکومت در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: حکومت مال خداوند است، اما در یک دوره انبیا و اولیای خداوند می‌توانستند بر اساس آیات حکومت را بر عهده داشته باشند و در دوره‌ای که دسترسی به انبیا و اولیای خداوند وجود ندارد باید به، ولی فقیه دسترسی داشته باشیم.

وی در ادامه درباره فضای انتخاباتی در کشور گفت: اولین و مهم‌ترین مسئله فضای خدمت است و کسی که خود را امام و حاکم معرفی می‌کند به تعبیر شهید بهشتی باید خدمت کند و مسابقه خدمت باید گذاشته شود، اما متأسفانه در برخی موارد قبل از انتخابات قول و وعده‌هایی داده می‌شود که مثلاً فلان شخص را بر این سمت می‌گذاریم در حالی که آن فرد هیچ تخصصی در آن سمت ندارد.

معیار انتخاب فرد اصلح در نگاه امیرالمومنین (ع)

وی به تعابیر حضرت امیرالمومنین علی (ع) درباره صفات انتخاب یک فرد اصلح گفت: قوی بودن، تابع امر الهی بودن، نزدیک بودن به پیغمبر و امام (از لحاظ رعایت تمامی قوانین الهی) اعلم بودن به قرآن، دارای تخصص کافی، سابقه فعالیت در عرصه‌های اسلامی و دینی و مهم‌ترین بحث جهاد فرد اصلح است که باید فردی که انتخاب می‌شود همه شرایط فردی و اجتماعی را داشته باشد و به مردم خدمت کند.

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی در ادامه تاکید کرد: امیرالمومنین در جای دیگری علم و تخصص در کار، حسن تدبیر، سعه‌صدر، نظم و انضباط، قاطعیت، دشمن ستیزی، ساده زیستی، تواضع در مقابل مردم، بصیرت، عمق بینش را از ویژگی‌های فرد اصلح معرفی کرده‌اند.

وی به وظایف مردم در قبال فردی که انتخاب می‌شود، اشاره کرد و گفت: در تعابیر حضرت امیرالمومنین (ع) به این مسئله نیز اشاره شده چنانچه وظیفه مردم در قبال فردی که انتخاب می‌شود وفاداری، حسن نیت، تابع امر، ولی بودن را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه انتخابات یک بیعت محسوب می‌شود، گفت: رفتن و شرکت در انتخابات یک بیعت است و انتخاب رئیس جمهور صالح نیز یک بیعت در امور مسلمین محسوب می‌شود.

کد خبر 5222828

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن انتخابات 1400 فعالیت های قرآنی قرآن کریم قرآن حضرت عبدالعظیم حسنی قاسم سلیمانی سازمان تبلیغات اسلامی انتخابات 1400 خرمشهر انقلاب اسلامی ایران دهه کرامت حرم حضرت عبدالعظیم حجت الاسلام محمد قمی کربلا دفاع مقدس فرد اصلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۹۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است

فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: در تمام هفتاد و شش سالی که از تشکیل حکومت صهیونیستی و اشغال سرزمین‌های فلسطین می‌گذرد، چنین چیزی سابقه نداشته است. جنبشی گسترده در اعتراض به جنایات جنگی اسرائیل و قتل عام مردم غزه که طی شش ماه اخیر سی و چهار هزار کشته بجا گذاشته، دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفته است.

میزان جنایات جنگی اسرائیل اینبار به‌حدی بود که وجدان افکار عمومی را جریحه دار کرد و شاید وتو شدن طرح تشکیل کشور فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا هم به گسترده‌تر شدن اعتراضات منجر شده باشد. امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

دیگر خبرها

  • معمای کف و سقف مجاز حجاب
  • ویژگی‌های «عملیات وعده صادق» چه بود؟
  • دشمن می‌داند دست ما پُر است/ وعده صادق به ملت ایران ابهت داد
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است