Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاسی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام احمد قلی‌زاده معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ضمن معرفی برنامه‌ها و رویدادهای علمی برنامه‌ریزی شده به مناسبت سی و دومین سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: برنامه‌های متنوع مختلف علمی با رویکرد پژوهشی و ترویجی در طول سال به منظور تبیین وجوه مختلف نظام اندیشگی امام خمینی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و همه ساله شاهد برگزاری همایش‌ها، سخنرانی‌ها، انتشار کتاب‌های علمی و نیز حمایت از اجرای طرح‌های پژوهشی هستیم و موسسه تنظیم و نشر آثار و نیز پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی مرجع و حامی حجم قابل‌توجهی از رویدادهای علمی در این رابطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در ادامه افزود: آنچه به طور خاص برای ایام سالگرد در سال جاری در نظر گرفته شده عمدتاً متاثر از محدودذیت‌های فضای عالمگیری بیماری کرونا و نیز با توجه به مقتضیات عصری و اولویت‌های فکری جهان اسلام بوده است؛ لذا در سال پیش رو با توجه به تهاجم غیرانسانی و وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه، و نیز تقویت قدرت محور مقاومت در منطقه و تغییر در نظم ژئوپلیتیکی خاورمیانه و متعاقباً تغییر در قواعد نظم منطقه‌ای و رشد قدرتمند بازیگران جبهه مقاومت در عرصه‌های مختلفی همچون غلبه بر فتنه مذهبی داعش در عراق و سوریه، ناکامی‌های سریالی تهدیدات فزاینده رژیم صهیونیستی و نیز تمایل رژیم‌های وابسته و مرتجع عربی برای عادی‌سازی روابط با این رژیم جعلی و کودک‌کش، سمت‌گیری علمی رویدادهای علمی سی و دومین سالگرد رحلت حضرت امام، را مبتنی بر اندیشه مقاومت در منظومه فکری و گفتمانی امام خمینی (س) قرار دادیم.

وی ادامه داد: وحدت سیاسی ملت‌های مسلمان و نیز ایجاد یک بلوک قدرتمند در برابر تجاوزطلبی‌ها و فزون‌خواهی‌های قدرت‌های استکباری به عنوان یکی از مهمات اندیشه امامین انقلاب اسلامی از اهدافی است که در این بخش دنبال می‌شود.

قلی‌زاده افزود: بر همین اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده در سه قالب اجرایی از روز شنبه ۸ خرداد ماه تا پنج شنبه ۱۳ خرداد به صورت وبیناری و نیز حضوری مدنظر قرار گرفته است. بر همین اساس ۸ رویداد علمی به صورت نشست‌های تخصصی ویژه تبیین جنبه‌های مختلف حیات فکری حضرت امام و با حضور اساتید برجسته دانشگاهی تدارک دیده شده است که محتوای این نشست‌ها از طریق رسانه‌ها و نیز پایگاه اطلاع‌رسانی جماران و نیز تارنمای پژوهشکده امام در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یک میزگرد گفتگوی علمی نیز به همین منظور برنامه‌ریزی شده است.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ادامه افزود: «حقوق مردم در عرصه انتخابات از منظر شرع و قانون»، «پیرامون شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «عرفان سیاسی امام خمینی»، «نسبت معرفت و عمل در سبک رهبری امام خمینی با تاکید بر جایگاه طبقه‌بندی علوم اسلامی در آثار ایشان»، «الگوی نظری برای فهم ماهیت کنش سیاست خارجی در دوره رهبری امام خمینی»، «ابزارهای انقلاب در اندیشه سیاسی امام خمینی»، «امام خمینی و مشارکت مردم در انتخابات» و «امام خمینی و بازتفسیر مفاهیم دینی در تبیین نظریه انقلاب» عناوین سلسله نشست‌هایی است که از تاریخ شنبه 8 خرداد ماه تا روز چهارشنبه 12 خرداد به صورت وبیناری برگزار می‌شود. همچنین یک میزگرد تخصصی به منظور بررسی انتخابات 1400 در پرتوی اندیشه و سیره امام خمینی برای روز سه شنبه 11 خردادماه تدارک دیده شده است.

رئیس پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در ادامه اظهار داشت: برنامه دیگری که به صورت وبیناری و با رویکرد بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است وبیناری تحت عنوان «گفتمان مقاومت در اندیشه امام خمینی» است که چهره‌های برجسته‌ای از جهان اسلام از کشورهای مالزی، لبنان و انگلستان در آن به بررسی بازتاب اندیشه امام خمینی بر شکل‌گیری نهضت اسلامی و بیداری اسلامی می‌پردازند.این برنامه نیز به صورت وبیناری و پخش زنده روز ۱۳ خرداد ماه از ساعت ۱۴ از جوار مضجع مطهر امام خمینی پخش خواهد شد.

قلی‌زاده در ادامه افزود: سخنران‌های این گفت‌وگوی اینترنتی آقایان محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان، محمد عزمی عبدالحمید، رئیس شورای مشورتی سمن‌های اسلامی مالزی، حجت الاسلام و المسلمین سید هاشم موسوی، رئیس مرکز اسلامی انگلیس و نماینده مقام معظم رهبری در این کشور و علی رمضان الاوسی، استاد دانشگاه علوم اسلامی لندن می‌باشند که این برنامه با اجرای احمد نجف، و به زبان‌های عربی و انگلیسی به صورت وبیناری در دسترس علاقمندان خواهد بود.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در ادامه معرفی برنامه‌های کمیته علمی ستاد بزرگداشت امام خمینی افزود: برنامه دیگری که سعی شده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا به صورت حضوری برگزار شود، سمیناری علمی و بین‌المللی است که به بررسی تأثیرگذاری اندیشه و عمل امام خمینی بر بیداری ملت‌های مسلمان می‌پردازد. این سمینار در دو پنل مجزا و با حضور چهره‌های برجسته جهان اسلام و محور مقاومت و نیز پنلی با حضور رهبران اقلیت‌های توحیدی برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند پخش زنده این برنامه را از طریق تارنمای جماران، پرتال امام و نیز بخش‌های مختلف صدا و سیمای رسانه ملی دنبال کنند.

قلی‌زاده در پایان تصریح کرد: این سمینار علمی با ترکیبی از سخنران های مطرح اسلامی و نیز رهبران ادیان توحیدی سعی در ارائه تصویری واقعی از جهان نگرش ناب اسلام سیاسی در قرائت امام خمینی دارد که انسان به ما هو انسان در آن از ارزش ذاتی و کرامت و حقوق مسلم برخوردار بوده و گفتمان  مقاومت راهی برای تضمین حق کرامت انسانی است و این که این اندیشه هیچ نسبتی با تحجر و خشونت ندارد و دعوی اسلام سیاسی امام، تحقق یک حیات طیبه برای انسان است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: امام خمینی انقلاب اسلامی رژیم صهیونیستی انقلاب موسسه تنظیم و نشر آثار صورت وبیناری انقلاب اسلامی پژوهشکده امام امام خمینی امام خمینی برنامه ریزی برنامه ها قلی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۱۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس

به گزارش جماران از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در سال 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می شود و به نامه قیام لله مشهور است. در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‌‎ ‎‌رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.

 

 

 

 

 

30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ 1353/1/17 آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

 

 

متن کامل این نامه بدین شرح است:

«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع

در روز دوشنبه 12 ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری

در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد

53/1/17

سید علی خامنه‌ای »

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • طنین نوای لبیک حجاج در حسینیه امام خمینی(ره)
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دست‌نوشته‌ رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
  • آهنگران: امام(ره) فرمودند که نسل ما، نسل حماسه است
  • تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) در پی رحلت سردار ایافت
  • فرمانده سپاه امام رضا (ع) رحلت سردار «ایافت» را تسلیت گفت
  • مظلومیت حقوق بشر نزد افکار عمومی جهان مشخص شد
  • امام صادق (ع) بنیانگذار تمدن نوین بشری