Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@00:10:37 GMT

ضرورت توسعه رفتارهای خود مراقبتی در دانشجویان

تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۲۶۷۷

ضرورت توسعه رفتارهای خود مراقبتی در دانشجویان

به گزارش خبرنگار مهر، حمید پیروی صبح امروز در نشست تخصصی دانشگاه بدون دخانیات که به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات به صورت مجازی و حضوری در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به روز جهانی دخانیات گفت: اعلام روز جهانی دخانیات توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) با هدف جلب توجه همگانی به مضرات و خطرات استفاده از دخانیات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از همین رو، در ایران نیز همگام با دیگر کشورها این روز پاس داشته شده و همه سازمان‌ها از جمله مراکز آموزش عالی برای برنامه ریزی در جهت محیطی عاری از دخانیات فراخوانده می‌شوند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: بنابراین ضروری است با تاکید بر اهمیت مساله دخانیات در جمعیت دانشجویی، پاسداشت چنین روزی در اولویت قرار گرفته و سیاست گذاری در جهت پیوستن مراکز آموزش عالی به «دانشگاه های بدون دخانیات» مورد تاکید جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد: دخانیات از جمله موضوعات مرتبط به حوزه سلامت است، از همین رو لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت توسعه دانشگاه بدون دخانیات و اشتراک تجربه و دانش دانشگاه‌ها در این خصوص از جمله مأموریت‌های مراکز آموزش عالی است که در جهت حفظ سلامت دانشجویان تلاش کنند.

پیروی ادامه داد: به عنوان نمونه دانشگاه تهران در جهت همگامی با سومین برنامه راهبردی خود (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مبنی بر ایجاد محیط سالم در دانشگاه، حفظ محیط زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز، خط مشی «دانشگاه بدون دخانیات» را در ۲۷ خرداد ۹۸ تصویب کرد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران افزود: برنامه ریزی در حوزه‌هایی مانند سلامت از جمله مسئولیت‌های اجتماعی مراکز آموزش عالی و در زمره تأثیر گذاری اجتماعی آنها به شمار می‌رود، تا نقش مرجعیت خویش را در گسترش فرهنگ خود مراقبتی حفظ کنند از همین رو دانشگاه‌های مطرح بین المللی مانند دانشگاه امپریال کالج لندن، دانشگاه هاروارد و … فرهنگ «محیطی بدون دخانیات» را در فضاهای آموزشی خود گسترش داده‌اند.

وی ادامه داد: امروزه وظایف آموزش عالی فراتر از مرزهای صرفاً آموزشی رفته و آماده سازی جمعیت دانشجویی برای یک زندگی سلامت بخش، پویا و هدفمند بخشی از رسالت دانشگاه‌ها شده است، لذا توجه به موضوعاتی مانند توسعه رفتارهای خود مراقبتی در دانشجویان در رابطه با دخانیات از جمله وظایف مهم مراکز آموزش عالی است.

پیروی افزود: بنابراین لزوم همگامی مراکز آموزشی عالی در پیوستن به «دانشگاه بدون دخانیات» می‌تواند زمینه را برای گسترش هنجارهای رفتاری سلامت بخش در دانشگاه‌ها فراهم کند، چون رسیدن به این هدف جز حرکت‌های جمعی، همبستگی اجتماعی و رویه‌های واحد حاصل نخواهد شد.

کد خبر 5223079 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه تهران دخانیات دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی دخانیات قطعی برق دانشگاه خوارزمی امتحانات پایان ترم مصاحبه دکتری غلامحسین رحیمی انتخابات 1400 اتریش رتبه بندی دانشگاه ها ازدواج دانشجویی دانشگاه بدون دخانیات مراکز آموزش عالی دانشگاه تهران دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۲۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رحمتی در مراسم گرامیداشت روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پیشرفت‌های چشمگیر در کشور را مدیون دانشگاه‌ها و دانشگاهیان دانست و با بیان اینکه این پیشرفت‌ها باید توسط خود دانشگاهیان روایت شود گفت: هر استاد دانشگاه و هر دانشجو می‌تواند یک رسانه باشد و امیدآفرینی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید دانشگاه و تلاشگران آن را قدر دانست افزود: اینکه بیش از ۱۵ میلیون دانشجو فارغ‌التحصیل شده و سه میلیون نفر از آنها مشغول تحصیل هستند به برکت مجاهدت‌های علمی دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌ها را باید گفت تا جوانان به آینده امیدوار شوند گفت: توقف در مسیر رشد و تعالی معنی ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی به سیر تحول در نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی آموزش در مراکز دانشگاهی محور بود، بعد از آن تحقیقات اولویت یافت و امروز کارآفرینی در کنار آموزش و تحقیق ماموریت اصلی دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه آزاد ارتباط خوبی بین دانشگاه و صنعت به وجود آمده که مایه امیدواری است افزود: دانشگاه آزاد به دلیل برنامه‌ریزی دقیق و اتکا به ظرفیت‌های درونی خود دستاورد‌های خوبی داشته است.

رحمتی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه آزاد در حوزه مهارت‌آفرینی نیز موفقیت‌های خوبی کسب کند گفت: دستاورد‌های دانشگاهی خوب روایت و منعکس نمی‌شود و مراکز دانشگاهی باید از ظرفیت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی برای تبیین و روشنگری و آگاهی‌بخشی به مردم استفاده کنند.

دیگر خبرها

  • روایتی از دیدار معلمان و دانشجویان فرهنگیان با رهبر انقلاب / مراکز تربیت معلّم را دستِ‌کم نباید گرفت
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • ضرورت شایسته سالاری در دستگاه تعلیم و تربیت و آموزش
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • بهره‌برداری از فاز اول سایت مجتمع آموزش عالی سراوان
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • خود مراقبتی در فضای مجازی امری ضروری است
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است