لیلا امیری هویت اصیل دختر ایرانی و انقلابی را به تصویر کشید/ ولایتمداری، شغل بانوی قیام و قلم را ارزشمند کرد
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۲۹۰۷
فاطمه محمدبیگی گفت: امروز باید راه لیلا امیری پررهرو باشد و ویژگیهای شاخص این بانوی انقلابی و رسانهای به جامعه شناسانده شود چراکه او نمونهای از یک دختر اصیل ایرانی و انقلابی بود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح قزوین، همایش هویت دختران ایرانی به منظور گرامیداشت بانوی قیام و قلم، لیلا امیری مدیر مسئول پایگاه خبری صبح قزوین ظهر امروز در آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فاطمه محمدبیگی نیز در این جلسه اظهار کرد: توکل به خدا، ویژگی بزرگ خانم امیری بود و تا لحظه آخر دست از قیام و قلم خود برنداشت؛ به معنای واقعیِ درک حقیقت قلم رسیده بود و رسالت خبری خود را به خوبی ایفا کرد.
وی ادامه داد: امروز با خلا هویت روبه رو هستیم و دختران احساس با هویت بودن را ندارند و خارج از حیطه خود فعالیتهایی را دنبال میکنند؛ نهادهای مسئول در آنجایی که باید برای ارتقاء هویت دختر ایرانی برنامهریزی کنند، نکردند و پروژههای فمنیستی را به اسم دوره توانمندسازی دختران رقم زدند و گاهی هم میبینیم دختران از هویت خود خبر ندارند.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید تربیت صحیح خانوادگی را در نظر داشته باشیم چراکه دختر امابیها و همدرد مادر است؛ لذا خانم امیری این ویژگیها را دارا بود که امروز عدم حضور وی ما را داغدار کرده است؛ ما باید ویژگیهای یک دختر را برجسته کنیم و این ویژگیها برای جامعه آشکار شود.
امروز باید راه لیلا امیری پررهرو و الگوهای آن مرحومه به جامعه شناسانده شود
وی یادآور شد: امروز باید راه لیلا امیری پررهرو و ویژگیهای شاخص این بانوی انقلابی و رسانهای به جامعه شناسانده شود؛ ما باید روزها و سالها از شخصیتهایی مانند لیلا امیری بازگو کنیم تا دختران به هویت خود باور و ایمان داشته باشند.
این مقام مسئول مطرح کرد: نجابت، پاکدامنی و خانوادهمحوری و ولایتمداری لیلا به شغلش ارزش داد و ولایتمداری او باعث میشد که حتی در بدترین حالت جسمی نیز به منویات مقام معظم رهبری توجه داشته باشد؛ اینکه بتوانیم ولایت مدار باشیم به ما عزت میدهد و این الگوها باید به جامعه معرفی شود.
محمدبیگی در پایان گفت: در شناخت ساختار دختر ایرانی نیازمند طراحی الگوها و برنامههایی در دولت و مجلس هستیم.
طاهره بیگمالسادات سیدی در این مراسم اظهار کرد: چهره مهربان خانم امیری برای همه به نوعی جذابیت داشت و این مهربانی ساختگی نبود بلکه باطن این بانوی رسانهای در جذابیت ظاهریش، نقشآفرینی میکرد.
وی افزود: لیلا امیری با صلابت و حاصل تربیت یک خانواده اصیل و در خانوادهای سالم تربیت شده بود و به دل بسیاری از خطرات میزد اما به سلامت از آنها عبور میکرد و این همان فضیلت عفاف است.
رعایت حلال و حرام بر زندگی خانم امیری رنگ داد
مسئول امور بانوان جبهه مردمی انقلاب استان قزوین با اشاره به خاطرهای از بانوی قیام و قلم قزوین عنوان کرد: یک تجربهای از خانم امیری در انتخابات سال ۹۸ دارم که در پوشش فعالیتهای این انتخابات حضور داشت؛ زمانی که جلسه طول کشید آن مرحومه کار را به دوستانش واگذار کرد و گفت که《پدرم نگران است》؛ این نشان میدهد که خانم امیری حواسش به خانواده بود و خط قرمز خود را مربوط به خانوادهاش میدانست.
وی ابراز کرد: خداوند وعده داده است هرکسی زندگی سعادتمندانه دارد نیز مرگسعادتمندانه برای او رقم میزنیم که نمونه آن را در خانم امیری مشاهده کردیم؛ آن چیزی که توانست به لیلا امیری عزت دهد، رعایت حلال و حرام زندگی بود و آن مرحومه مراقبت میکرد و بر هویت دخترانه خود توجه داشت.
سیدی اذعان کرد: خوش به حال کسانی که پای اسلام و ارزشها ایستادگی میکنند؛ لیلا امیری در کار خود حد و اندازه خود را میدانست و تا لحظهای که در دنیا حضور داشت نیز پای ارزشهایش ایستادگی میکرد.
قلم لیلا، حامی مستضعفان بود
مادر لیلا امیری نیز در این مراسم ضمن بیان خاطرههایی از آن مرحومه گفت: برای یک مادر سخت است که جگر گوشه خود را از دست دهد؛ لیلا به راهی که انتخاب کرده بود آگاه بود و در تلاش برای کمک به نیازمندان جامعه و با قلم رسانهای خود مطالبهگر احقاق حقوق مظلومان بود.
وی یادآور شد: لیلا عاشق اهل بیت بود و خود را کنیز حضرت زهرا (س) میدانست و از ماهها قبل از اربعین، به فکر آمادگی برای حضور در این حرکت بزرگ بود؛ او دختری بسیار دلسوز، باحیا و نجیب بود و در برابر خواستههای پدر و مادر کلمهای جز چشم به زبان جاری نمیکرد.
مادر لیلا امیری ادامه داد: لیلا الگویی برای دختران جوان است و ثابت کرد که یک دختر انقلابی با رعایت حیا و نجابت میتواند از حقوق مستضعفان حمایت کند.
وی در پایان تصریح کرد: از شما دختران میخواهم راه لیلا را ادامه دهید و با وجود سختیهایی که برای فعالیت دختران وجود دارد، نقش موثری داشته باشید چراکه لیلا دغدغه دین داشت و اهل کار خیر و کمک به نیازمندان بود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: خانم امیری آن مرحومه رسانه ای راه لیلا ویژگی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۲۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومتر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، کنسرت «اشعار نو از نغمههای کهن» در نوزدهمین شب موسیقی فرهنگسرای ارسباران در شبهای پنج شنبه و جمعه، ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. در این کنسرت که به سرپرستی محمدرضا برزین و خوانندگی صادق شیخ زاده اجرا شد، تصنیفها و قطعات پیش در آمد اصفهان، شاه ختایی، پنبه جاری، المنت و لله، کهربا، نخجیر، ریشه در خاک، حریم یار، کردی و آفتابکاران با آهنگسازی علی اصغر بهاری، محمد رضا برزین، صادق شیخ زاده و قطعاتی با ملودیهای قدیمی و محلی بر اساس اشعاری ازهوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، فاضل نظری، علی حاتمی، حامد عسگری و اشعار محلی اجرا شد.
صادق شیخ زاده خواننده درباره این کنسرت گفتوگویی با خبرگزاری آنا انجام داده که مشروح آن را میخوانید:
لطفا درباره جزییات این کنسرت برایمان توضیح بدهید .
کنسرت نغمههای کهن یا اشعاری نو از نغمههای کهن یک اجرای دغدغه انگیز برای شنیده شدن نغمههای با اصالت است، آنچه که امروزه بیشتر مردم در ارتباط با گذشته با آن در ارتباط هستند. تمام تلاشمان این بود که بتوانیم در قالب یک موسیقی اصیل به بازخوانی نغمههایی بپردازیم که برگرفته از موسیقی فولکلور، موسیقی دستگاهی یا برگرفته از رسوم و آیینهای مناطق مختلف هستند تا با اشاعه آنها مردم شعر تازه بشنوند و فضایی تداعی کنیم که اگر چه به جهت کلامی به مردم نزدیکتر است، اما ممکن است نغمههای آن در طول سالیان سال فراموش شده باشد.
چطور شد در فرهنگسرای ارسباران اجرا رفتید؟
از سویی به جهت حمایتهای فرهنگسرای ارسباران و اینکه تصمیم گرفتیم جایی اجرا برویم که مردم هم قدرت خرید داشته باشند و بتوانند در این کنسرت شرکت کنند و خوشبختانه استقبال هم از کنسرت خوب بود به طوریکه یک سانس را به دو سانس در دو شب رساندیم ، امیدواریم این استقبال ادامه پیدا کند و بتوانیم در روزهای دیگر هم اجرا داشته باشیم
درباره قطعات و سازندگان آن هم برایمان توضیح دهید؟
اجرا توسط قطعات تنظیم و یا ساخته شده محمدرضا برزین اتفاق میافتد که نوازنده خوبی در ساز سه تار است، سنتور را سوها شمعدانی،عود آناهیتا نصیریان، سازهای کوبهای پویان توکلی ، تنبک امیرحسین تات و ساز سه تار با مسعود صادقی است.
با توجه به مبالغ بالای کنسرتها در این ایام، چقدر قدرت خرید مردم و حضور عموم برای شرکت در این کنسرت برایتان اولویت داشت؟
در واقع این نکته برایمان حائز اهمیت بود، چقدر هم خوب است که دولت و حاکمیت بخشی از هزینههای کنسرتها را تقبل کند. بدون تعارف این تعداد کنسرتی که هر شب در کشور برگزار میشود اگر بخشی از هزینهها را هم دولت بدهد، خیلی استقبال چشمگیر میشود، بنابراین سر سفره فرهنگی مردم باید یارانههای دولتی با حمایتهایی این چنین داشته باشیم که خوشبختانه ما توانستیم از آن برخوردار شویم.
ما امروز میبینیم که حتی خوانندههای شهیر موسیقی ایرانی روی به موسیقیهای الکترونیک و موسیقیهای غیر ایرانی میآورند، حتی به نظر من آن موسیقیها موسیقیهای پاپ نیست همانطور که بهتر از من میدانید موسیقی پاپ موسیقی مردمی هست بنابراین یک موسیقی میتواند موسیقی کلاسیک باشد، فولکلور باشد حتی سنتی باشد به خاطر فرم اجرا ولی پاپ تلقی شود، یعنی جمیع مردم با آن احساس نزدیکی کنند، حتی این موسیقیهایی که توسط بعضی از خوانندهها اجرا میشود و به روی صحنه میرود موسیقیهای پاپ نیستند.
البته برخی هم موسیقی خاص هستند، موسیقی که در ژانر موسیقی الکترونیک، موسیقی کلاسیک، حتی موسیقی کلاسیک غربی است ولی باز این حرف به این منظور و به این مفهوم نیست که آنها نباید باشد چرا آنها هم باید باشند، اما اقبال صد درصدی خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی به آن موسیقیها منجر به این میشود که این سمت ما خیلی خالی باشیم ما خیلی تنها و معدود باشیم امروزه شما میشنوید که توسط یک سلسله از هنرمندان عزیز و گرامی ابراز نگرانی درباره تئاتر وجود دارد، این هم به جا است اما واقعا باید بگویم که مظلوم تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است حتی موسیقی سنتی هم نه، موسیقی اصیل ایرانی.
متأسفانه به دلیل ذائقهای که توسط عدهای بین مردم ایجاد شده، دافعه نسبت به سازهایی چون سه تار، سنتور،عود، سازها کوبهای و آواز ایرانی ایجاد شده است، در صورتی که اینها شاخههای موسیقی اصیل ایرانی هستند.
شما سالهاست که در عرصه آواز ایرانی فعالیت میکند، دراین باره چه تجربیاتی دارد و برایمان بگویید.
به عنوان کسی که برنامه های مختلف داشتهام میگویم، که اتفاقاً مردم در مناسبتهای آیینی خودشان بسیار هم علاقمند این موسیقی و آوازها هستند، اگر این آوازها درست طراحی شود برای لحظات خلوت آدمی فوق العاده است.
ما انسانها دارای حالتهای مختلف، متنوع و گوناگونی به جهت روانی هستیم و برای هر کدام از این حالتها موسیقی خاص خود را طلب میکنیم و مثل یک نوع تغذیه روحی است، به همین دلیل ما به تمام فرهنگها که از دل فرهنگ خودمان بیرون میآید ادای دین میکنیم و به آن اصالت میدهیم و در این مواجهه هم نیاز داریم که هر کدام از آنها را مصرف کنیم اتفاقاً موسیقی جدی هم موسیقی مصرفی است، اما موسیقی مصرف شده برای حالات خاص آدمی و هر آدمی البته حالات خاص خودش را دارد اما این طیف حالتها از چند گونه بیرون نیست و من امیدوارم که این نوع اجراها مورد حمایت قرار بگیرد.
بنابراین اگر حمایت درستی صورت گیرد، اقبال مردمی هم زیاد میشود و ما با فوجی از مخاطب روبه رو میشویم، در حال حاضر کنسرتهایی که در سالنهای مجلل برگزار میشوند که بعضا حتی استانداردهای ابتدایی موسیقی را هم ندارند. ما سالن تخصصی اجرای کنسرت کم داریم اما هستند اندازهای که کارمان راه بیافتد.
انتهای پیام/