Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@19:42:49 GMT

رمزگشایی از امواج مغزی با نورون‌های مصنوعی

تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۷۲۶۳۴

رمزگشایی از امواج مغزی با نورون‌های مصنوعی

محققان "دانشگاه زوریخ" در مطالعه اخیرشان با استفاده از نورون‌های مصنوعی موفق به ساخت دستگاهی کوچک و کم مصرف شده‌اند که قادر به رمزگشایی امواج مغزی است.

این تراشه از داده‌های ثبت شده حاصل از امواج مغزی بیماران مبتلا به صرع برای شناسایی مناطقی از مغز که باعث حملات صرعی می‌شود، استفاده می‌کند.

الگوریتم‌های شبکه عصبی فعلی نتایج چشمگیری ایجاد می‌کنند که به حل تعداد زیادی از مشکلات کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده برای اجرای این الگوریتم‌ها به پردازش زیادی نیاز دارند. این سیستم‌های هوش مصنوعی در هنگام پردازش اطلاعات حسی یا تعاملات با محیط در زمان حال، به راحتی نمی‌توانند با مغز واقعی رقابت کنند.

اما مهندسی نورومورفیک یک رویکرد نویدبخش است که کاستی‌های ارتباط بین هوش مصنوعی و طبیعی را پر می‌کند. محققان دانشگاه زوریخ از این رویکرد برای توسعه تراشه‌ای مبتنی بر فناوری نورومورفیک استفاده کرده‌اند که با اطمینان و دقت علامت‌های زیستی پیچیده را تشخیص می دهد. دانشمندان توانستند با استفاده از این فناوری نوسانات فرکانس بالا(HFO) را اندازه‌ گیری کنند. این امواج خاص با روش ایکاگ(iEEG) اندازه‌گیری شده‌اند.

محققان ابتدا الگوریتمی را طراحی کردند که با شبیه‌سازی شبکه عصبی طبیعی مغز، نوسانات فرکانس بالا یک شبکه عصبی کوچک موسوم به شبکه عصبی اسپایکی(SNN) را تشخیص می‌دهد. مرحله دوم شامل اجرای شبکه عصبی اسپایکی در یک سخت افزار به اندازه ناخن است که سیگنال‌های عصبی را با استفاده از الکترودها دریافت می‌کند و برخلاف رایانه‌های معمولی، بسیار کم مصرف است. این باعث می‌شود محاسبات با وضوح زمانی بسیار بالا، بدون اتکا به اینترنت یا رایانش ابری انجام شود.

"جیاکومو ایندیوری"(Giacomo Indiveri) محقق این مطالعه گفت: این فناوری به ما این امکان را می‌دهد تا الگوهای پراکندگی سیگنال‌های بیولوژیکی را در زمان حال تشخیص دهیم.

هدف طولانی مدت محققان تولید دستگاهی برای نظارت بر صرع است که می‌تواند در خارج از بیمارستان نیز مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر آن تجزیه و تحلیل سیگنال‌های تعداد زیادی الکترود را طی چند هفته یا چند ماه امکان‌پذیر می‌کند./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شبکه عصبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۲۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید

پانته‌آ رمضانی‌نژاد اظهار داشت:  علی خلیل طهماسبی که به سبب تصادف دچار مرگ مغزی و در بیمارستان لردگان بستری بود، با رضایت خانواده نیکوکار عمل جداسازی اعضا وی صبح امروز انجام شد.

وی ادامه داد: کبد و کلیه‌های این نوجوان لردگانی جداسازی و برای اهدا به بیماران در صف انتظار به شیراز ارسال شد.

بیشتر بخوانید

اولین اهدای عضو چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۳ همزمان با شب قدر رقم خورد

وی تصریح کرد: این چهارمین عمل اهدای عضو در سالجاری است.

رمضان‌نژاد از خانواده‌های ایثارگر اهدا کننده عضو بیماران مرگ مغزی قدردانی کرد و گفت: به منظور ترویج فرهنگ خداپسندانه اهدای عضو، علاقه‌مندان می‌توانند از طریق وبگاه skums.ac.ir نسبت به تکمیل "فرم عضویت در خانواده بزرگ اهداکنندگان عضو" اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)
  • محل دفن افلاطون کشف شد | رمزگشایی طومارهای باستانی از طریق هوش موصنوعی
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • «فوربز» بررسی کرد؛ اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حمل و نقل ریلی​
  • امواج کوتاه در دریای خزر