Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه مشترک مسئولین ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با نمایندگان مدارس علوم و معارف اسلامی به منظور تعامل و همکاری دوطرفه میان این دومجموعه و بهره گیری از ظرفیت کانون‌های مساجد برای تبلیغ رشته علوم و معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، جلسه کارگروه مشترک مدارس علوم و معارف و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد صبح امروز (9 خرداد ماه) در ساختمان شهید بهشتی ستاد فهما برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این نشست، «مرتضی طاهریان»، با اشاره به تاریخچه تاسیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در 18 اسفند سال 1371 فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون که 29 سال از فعالیت این مجموعه می گذرد، 26 هزار کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد فعالیت می کنند و با ستاد فهما در ارتباط هستند.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بیان کرد: در سال های اخیر ارتباط کانون های مساجد با مجموعه ستاد فهما بر پایه بستر فضای مجازی بوده است، اما رویکرد ما تا جایی که ممکن است، بر این اساس است که فعالیت ها در فضای حقیقی برگزار شود و در واقع فضای مجازی منجر به رونق حضور بچه های مسجد در مساجد شود.

 

وی با اشاره به اینکه بستر فضای مجازی برای ثبت فعالیت های بچه های مسجد در سال 96 فراهم شد، افزود: شرایط بحران کرونا نیز موجب شد که بهره گیری از فضای مجازی برای انجام فعالیت های بچه های مسجد تقویت شود و اکنون 26 هزار کانون فرهنگی هنری در سامانه بچه های مسجد دارای صفحه اختصاصی هستند و این موجب می شود که ارتباطات مجموعه ستاد فهما با کانون های مساجد تسریع یابد.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه در این مدت طبق آمار بیش از 16 هزار اثر از سوی بچه های مسجد تولید شده است، تصریح کرد: راه اندازی شبکه رابطین فهما نیز این بستر را فراهم کرد که در شرایط بحران کرونا مدیران استانی کانون های مساجد از طریق این بستر و سامانه با کانون های مساجد در ارتباط باشند به گونه ای که یک هزار و 230 کانون موفق نقش رابط فهما را انجام می دهند و از این میان 500 کانون به صورت فعال در حال فعالیت هستند.

 

 

 

 

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم با دقت و سرعت با بچه های مسجد در ارتباط باشیم، این شبکه مسیر خوبی برای برقراری ارتباط با آنها است .

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما با اشاره به اینکه فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد خوشبختانه در سال 98 با اجرای طرح پایتخت «فهما» تعریف شد، تصریح کرد: بر اساس این طرح شهر مقدس قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران معرفی شد و در سال 99 نیز در قالب طرح ملی ایران قوی بسیاری از کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال شناسایی شدند و امسال نیز بنا داریم طرح پایتخت فهما را که دوسالانه است، اجرا کنیم.

 

وی با بیان اینکه فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد در قالب سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری تعریف می شود، ابراز کرد: 12 رواق شامل کتاب، رسانه، نور، فیلم، نمایش، ترنج، فناوری و کارآفرینی در این شبستان ها فعالیت می کنند و فعالیت های قرآن و عترت کانون های مساجد نیز در رواق نور انجام می شود.

 

معاون ساماندهی و شبکه سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همچنین به فعالیت 10 هزار کتابخانه مسجد و ثبت آن در سامانه بچه های مسجد اشاره کرد و گفت: 1800 کانون فرهنگی هنری مسجد نیز در مساجد اهل سنت فعالیت می کنند.

 

وی یکی دیگر از اتفاقات مورد توجه در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد را ثبت بیش از سه میلیون عضو در سامانه بچه های مسجد نام برد و گفت: اجرای طرح «مسجد، مدرسه، منزل» یکی از طرح های خوبی است که می تواند بستر تقویت پیوند دانش آموزان با مسجد را مستحکم کند.

 

 

 

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «جواد عبادی»، با تاکید بر اینکه سامانه بچه های مسجد پل ارتباطی بین مجموعه ستاد فهما با کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است، گفت: در کشور 80 هزار مسجد فعالیت می کند که در 26 هزار مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال هستند و ما با آنها در ارتباط هستیم؛ ضمن اینکه 56 درصد از کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور روستایی هستند.

 

مدیر کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات ستاد فهما با بیان اینکه اخیرا به دلیل شرایط بحران کرونا ارتباط ما با بچه های مسجد از طریق بستر فضای مجازی فراهم شده است، گفت: اما این به آن معنا نیست که ما فعالیت هایمان را در فضای حقیقی دنبال نکنیم بلکه بستر فضای مجازی فضایی برای ثبت فعالیت هایی است که کانون های فرهنگی هنری مساجد و بچه های مسجد در فضای حقیقی انجام می دهند؛ ضمن اینکه برخی از آموزش ها به فعالان مسجد از طریق این فضا دنبال می شود.

 

وی تصریح کرد: ما 40 شاخص در طرح ملی «ایران قوی» برای انجام فعالیت بچه های مسجد تعریف کرده ایم که فعالیت آنها در این شاخص ها منجر به کسب امتیاز برای آنها خواهد شد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، حجت الاسلام «خسروی» بر لزوم تقویت ارتباط مدارس علوم و معارف اسلامی با مسجد تاکید کرد و گفت: 15 هزار دانش آموز در مدارس معارف اسلامی مشغول به تدریس هستند که بسیاری از آنها از بچه های مسجد هستند؛ بنابراین ضرورت دارد که ما ارتباط مان را برای همکاری با کانون های مساجد تقویت کنیم.

 

نماینده آموزش و پرورش در رشته علوم و معارف اسلامی افزود: بستر مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند برای تبلیغ و معرفی رشته علوم و معارف اسلامی بستر مناسبی باشد.

 

وی ادامه داد: فضای کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند بستر مناسبی برای آموزش مجازی برای کسانی که امکان حضور در آموزش و پرورش ندارند، باشد. چراکه معنویت و پویایی مسجد می تواند امکان ادامه تحصیل برای این اقشار را فراهم نماید، آینده کشور در دست مدیران توانمند است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اسلامی سازی علوم انسانی، لازم است که سرمایه گذاری در رشته معارف اسلامی مورد اهتمام جدی ما قرار گیرد  و ما می توانیم از ظرفیت دانش آموزان عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای حضور در رشته علوم و معارف اسلامی استفاده کنیم.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «سعیدی نژاد»، مدیر موسسه پیام غدیر با اشاره به فعالیت 700 مدرسه اسلامی که اکثریت محصلان آنها از بچه های مسجد هستند، گفت: فلسفه ایجاد این مدارس ارتقای سطح معارف اسلامی دانش آموزان است، بنابراین ما می توانیم با تعامل با مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد هم برای تبلیغ رشته معارف اسلامی تلاش کنیم و هم از ظرفیت کانون های مساجد برای شرکت بچه های مسجد در این رشته بهره ببریم.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه نشست، حجت الاسلام «نجفی» با اشاره به اینکه مدارس معارف اسلامی زمینه ساز تکمیل شخصیت افراد می شود، گفت: همکاری ما با مجموعه کانون های فرهنگی هنری مساجد می تواند به صورت هم پوشانی باشد، به این شکل که ما از ظرفیت بچه های مسجد برای حضور در این مدارس استفاده کنیم و بچه های مسجد را معارفی کنیم و شبکه معارفی ها را مسجدی نماییم، هم اینکه ارتباط مسجد، مدرسه و منزل با هماهنگی های یکدیگر تقویت شود.

 

 

 

    نماینده مدیر حوزه های علمیه در وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالان در این مدارس مبلغان خوبی می توانند برای کانون های فرهنگی هنری مساجد باشند، گفت: با تعامل با کانون های مساجد می توانیم، دانش آموزان مستعد را شناسایی کنیم و  هدایت تحصیلی آنها را بر عهده بگیریم.

 

وی تاسیس مدارس معارف اسلامی در مناطق مرزی و یا کلان شهرهایی که متقاضی ایجاد این مدارس هستند، را یکی از محورهای مورد توجه دانست و گفت: ظرفیت 26 هزار کانون فرهنگی هنری ظرفیت خوبی برای تعامل و همکاری با این مجموعه برای پشبرد اهداف و برنامه ها  در راستای گسترش مدارس معارف اسلامی است.


بنا بر این گزارش، در ادامه نشست، حجت الاسلام «مرتضی عباسیان» نیز بر لزوم تقویت ارتباط مجموعه مدارس معارف اسلامی با کانون های مساجد تاکید کرد و گفت: دانش آموزانی که در رشته معارف اسلامی درس می خوانند می توانند کارگزاران خوبی برای مساجد باشند و نقش مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد را ایفا کنند.

 

مسئول سایت رشته علوم و معارف اسلامی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت خبرگزاری شبستان برای انعکاس فعالیت های مدارس علوم و معارف اسلامی تاکید کرد و گفت: خبرگزاری شبستان می تواند ظرفیت خوبی برای معرفی مدارس علوم و مدارس و فعالیت های این مجموعه باشد.

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: ستاد فهما بچه های مسجد مدارس معارف اسلامی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مدارس علوم و معارف اسلامی رشته علوم و معارف اسلامی سامانه بچه های مسجد مدارس معارف اسلامی کانون های مساجد کانون فرهنگی هنری بنا بر این گزارش بستر فضای مجازی بچه های مسجد ستاد فهما دانش آموزان فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۷۳۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نهضت امام راحل وارد شصت و دومین سال حیات خود شد، این نهضت با مسجد و نام حضرت زهرا (س) آغاز شده است؛ انقلاب اسلامی فاطمی حدوث است و در طول همه سال‌های بعد با نام حضرت اباعبدالله (ع) مانا شده است و حسینی بقاست و این حرکت در مساجد و حوزه‌های علمیه تفسیر عملی می‌شود.

اسماعیلی گفت: در دولت مردمی این حرکت به نام نهضت بازگشت به مساجد نام گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه زیرساخت‌های فرهنگی در برخی مناطق کم برخوردار محدود است، این موضوعات به طور جدی پیگیری می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: برای آموزش هنر آمادگی داریم در مساجد اقداماتی را انجام دهیم. در مناطق محروم کشور نیز در دو سال اخیر بیش از صد هزار نفر را تحت تعلیم آموزش هنری قرار دادیم و آنها را توانمند کردیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مدارس چند شهر خوزستان سه‌شنبه غیرحضوری شد
  • فعالیت نوبت صبح مدارس ۶ شهر خوزستان غیر حضوری شد
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم