Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:01:33 GMT

انتخابات ایران و مذاکرات وین

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۰۸۳۸

انتخابات ایران و مذاکرات وین

در ادامه یادداشت ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ روزنامه شرق به قلم کوروش احمدی دیپلمات می خوانیم: با شروع روند انتخابات در ایران یکی از سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که این روند و مذاکرات ژنو برای احیای برجام چه تأثیر و تأثر متقابلی می‌توانند بر یکدیگر داشته باشند. اعلام اسامی کاندیداهای تأییدشده توسط شورای نگهبان تا حد زیادی تکلیف انتخابات را حداقل از نظر سمت‌وسو روشن کرده است؛ به این معنی که تا آنجا که به سیاست خارجی مربوط است، هیچ چهره شاخص اصلاح‌طلب یا اصولگرای میانه‌رویی که طرفدار برجام باشد، در بین کاندیداها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌عبارت‌دیگر رقابت در این دوره بین نامزدهای اصولگرایی است که به درجات مختلف مخالف یا منتقد برجام هستند. این امر موجب طرح سؤالاتی در هر دو طرف مذاکره شده است.

در طرف ایران، این سؤال مطرح است که آیا مذاکرات همچنان به‌ترتیب سابق باید تا نیل به توافق نهایی ادامه یابد یا بهتر است اجازه داده شود تا پیروز انتخابات نیز که مجری توافق جدید خواهد بود، بتواند نظرات خود را در مورد روند مذاکره و توافق نهایی اعمال کند. اگرچه طرف‌های غربی مذاکرات بیش‌ازپیش به این باور رسیده‌اند که در ایران تصمیم در مورد برنامه هسته‌ای در سطحی بالاتر از رئیس‌جمهور گرفته می‌شود و در داخل نیز بر این گزاره مهر تأیید زده شده است‌ اما به‌هرحال رئیس‌جمهور و برخی اعضای دولت او حداقل در شورای امنیت ملی حضور دارند و حامیان ضدبرجام رئیس‌جمهور جدید در مجلس و رسانه‌ها بسیار فعال‌اند.

بنابراین هر تصمیمی در مورد احیای برجام در فاصله یکی دو ماه قبل از شروع به کار دولت جدید که باید مجری توافق جدید نیز باشد، می‌تواند برای سال‌ها به موضوعی مناقشه‌انگیز و بهانه‌ای سمج تبدیل شود. این ملاحظه به نوعی در گذشته نیز مد نظر قرار گرفت. به این معنی که بعد از مذاکرات اولیه بین ایران و آمریکا در بهمن و اسفند ۱۳۹۱ در عمان، ادامه کار به بعد از تشکیل دولت جدید در ایران موکول شد. بنابراین اگرچه حتی یک روز تأخیر در رفع تحریم‌ها به ضرر مردم است اما چنانچه توافق جدیدی تا قبل از خاتمه کار دولت روحانی در اواسط مرداد حاصل شود، جریان‌های تندرو حداقل در تئوری امکان خواهند داشت تا مانع شکل‌گرفتن توافقی مشابه توافق ۱۳۹۴ شوند؛ در غیر این صورت دولت جدید و حامیان آن در مجلس و رسانه‌هایشان می‌توانند همچنان هر مشکلی را به دولت قبل نسبت دهند و مانند گذشته با تکیه بر ابزارهای تبلیغی گسترده به هر تحریف و سخن بی‌پایه در ارتباط با محتوای توافق جدید برای بی‌اعتبارکردن دولت قبل متوسل شوند و همچنان در برابر هر کمبودی غیرپاسخ‌گو باشند؛ بنابراین درمورد محتوای توافق با هدف اجتناب از ضررهای بیشتر ضروری است که به نحوی ملاحظات کاندیداهای اصلی و حامیان تندروی آنها در روند مذاکراتی ملحوظ شود؛ به این امید که توافق احتمالی دوباره به سوژه جدیدی برای مناقشات بی‌انتها مانند چند سال گذشته تبدیل نشود.

یک راه‌حل برای این منظور این است که از هم‌اکنون یا حداقل بعد از انتخابات، نماینده‌ای از سوی برخی کاندیداهای شاخص اصولگرا در هیئت مذاکره‌کننده شرکت داده شود. این راه‌حل می‌تواند ضمن اجتناب از توقف و موکول‌شدن مذاکرات به بعد از انتخابات و تشکیل دولت جدید، امکان دهد تا نظرات رئیس دولت آتی نیز در روند مذاکرات ملحوظ شود. در سوی دیگر، اعلام لیست کاندیداهای تأییدشده در طرف‌های خارجی نیز ممکن است ملاحظات جدیدی را ایجاد کرده باشد.

در شرایطی که در گذشته رسانه‌ها و دولت‌های خارجی طی چند دهه از رقابت بین «دو جناح تندرو و میانه‌رو» و «حاکمیت دوگانه» در جمهوری اسلامی سخن می‌گفتند و چنین تصوری بعضا در موضع‌گیری‌های آنها اثر داشت، اکنون رسانه‌های بین‌المللی در واکنش به این تحول مهم در ایران از حذف میانه‌روها و خاتمه رقابت دو جناح به شکل پیشین سخن می‌گویند. زمزمه‌هایی اکنون در رسانه‌های غربی آغاز شده با این مضمون که غرب نباید در نیل به توافق درمورد برجام عجله کند و باید منتظر نحوه برگزاری انتخابات و میزان مشارکت در آن و تأثیر آن بر موقعیت نظام و صف‌بندی نیروها در ایران بماند و متناسب با آن سیاست‌های خود را بازتعریف کند و به گونه‌ای عمل نکند که موجب تقویت تندروها در ایران شود. برخی نیز مدعی شده‌اند که دولت جدید در ایران، در مقایسه با دولت کنونی، ممکن است با توجه به فقدان مخالفت با توافق جدید برای احیای برجام و نیز داشتن منافعی در نیل به توافق آمادگی بیشتری برای کمک به تسریع روند و احتمالا دادن امتیازات بیشتر داشته باشد.

منبع: روزنامه شرق برچسب‌ها برجام انتخابات ۱۴۰۰ وین اصولگرایان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام انتخابات ۱۴۰۰ وین برجام انتخابات ۱۴۰۰ وین اصولگرایان اخبار کنکور توافق جدید دولت جدید رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۰۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد

به گزارش جام جم آنلاین، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

دیگر خبرها

  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان