Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، «رضا اردکانیان» امروز دوشنبه در آئین پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای ارس و میل - مغان و شروع آبگیری سد قیزقلعه سی که با حضور «پرویز شهبازاف» وزیر آب و انرژی جمهوری آذربایجان، سفرا، استانداران و برخی از مقام‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شده است، این موضوع را بیانگر عمق تعاملات و روابط مودت آمیز و برادرانه بین دو کشور عنوان کرد و اظهار داشت: با افتخار باید اذعان داشت که رود مرزی ارس نه تنها مانند بسیاری از آب‌های مرزی دنیا، زمینه ساز نزاع و ستیز بین دو ملت نبوده، بلکه به عنوان نمونه‌ای نادر و درخشان، عاملی مهم در جهت توسعه و تقویت روابط فی مابین دو ملت دوست و همسایه ایران و آذربایجان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رودخانه مرزی ارس، مرز دوستی همه ملت‌های واقع در حاشیه این رودخانه و برخوردار از این موهبت الهی است. رودخانه‌ای که به دوستی‌های مردمان ساکن در این حوضه روح بخشیده و بایسته است که قدر آن را بیش از پیش بدانند.

اردکانیان اظهار داشت: خوشبختانه طی پنج دهه گذشته احداث و بهر‌ه‌برداری از سد و نیروگاه ارس و همچنین سد انحرافی میل مغان، موجبات آبادانی و توسعه مناطق مجاور ارس را فراهم آورده و پس از بهره برداری رسمی از سد و نیروگاه ارس در سال 1350 (1971 میلادی) امروز در پنجاهمین سالگرد بهره برداری از این تاسیسات، جشن باشکوه همدلی و همراهی را برگزار می‌کنیم و در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از سدهای مشترک خداآفرین و قیزقلعه سی نیز خواهیم بود.

وزیر نیرو همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی فراوانی بهره مندند؛ اشتراکاتی که می‌تواند ماهیت ویژه ای به روابط دو کشور در منطقه بخشیده و همان گونه که طی چند دهه گذشته شاهد بوده ایم برگزاری 50 اجلاس کمیسیون دائمی بهره برداری از منابع آب و انرژی رودخانه مرزی ارس و 14 اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی بین دو کشور نمونه هایی روشن از روابط راهبردی و منحصر به‌فرد در منطقه است.

اردکانیان افزود:‌ در آستانه پنجاهمین سال بهره برداری از سدهای ارس و میل - مغان و تاکید و اراده طرفین بر برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از منابع آب و انرژی رودخانه مرزی ارس، فرصت مغتنمی دست داد تا با مروری بر توافقات و همکاری های دوجانبه دو کشور در بخش آب و انرژی، ضمن تبیین نقاط قوت، در جهت توسعه همکاری‌ها بپردازیم.

وی گفت: در مجموع، روند همکاری‌های مشترک میان ایران و سایر کشورهای حاشیه رودخانه ارس، نشانگر غلبه و تفوق همکاری‌های آبی بر مشکلات و موانع موجود است. شواهد متعددی از جمله معاهدات مختلف و کمیسیون‌های مشترک بین دولت‌های ایران و شوروی سابق (پس از استقلال، جمهوری آذربایجان) در باب تسهیم آب، تعیین مرز رودخانه‌ای، حل و فصل مسائل و حوادث مرزی، تسویه اختلافات، ساماندهی رودخانه مرزی ارس، نصب و مراقبت از علائم مرزی، همکاری‌های فنی و اقتصادی، تعیین وضعیت جزایر و پل های واقع در مسیر رودخانه و تعیین مرز آبی در دریاچه‌های سد ارس و سد تنظیمی میل - مغان، همگی گواه محکمی بر این مدعاست.

وی افزود: فرصت های اقتصادی کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه های گردشگری، طبیعت‌گردی، آثار باستانی نظیر پل‌ها و کلیساهای تاریخی حاشیه ارس، پتانسیل خوب تولید برق، وجود زیرساخت‌های مناسب و امکان دسترسی آسان به دو طرف مرز، در کنار عزم و اراده مسئولان دو کشور برای گسترش همکاری‌ها، از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به احداث و بهره‌برداری از طرح‌‌های توسعه منابع آب و انرژی ارس شتاب دوچندان بخشد.

وزیر نیرو ادامه داد: انتظار می‌رود با وجود چنین ظرفیت‌ها و منابعی در مسیر رودخانه ارس، زمینه ها و فرصت های فراوان دیگری برای توسعه همکاری های بین دو کشور در جهت تولید انرژی برق فراهم شود و امیدواریم تلاش مضاعفی برای سرعت بخشیدن به رفع موانع اندک موجود صورت پذیرد.

وی گفت: پایش مشترک سراسری کمی و کیفی رودخانه مرزی ارس در ادامه روند خوب همکاری‌های قبلی دو کشور، استقرار سامانه تصمیم یار، پیش‌بینی و هشدار سیل برای پیشگیری از بروز خسارت به تاسیسات آبی و اراضی پایین دست، تلاش برای تشکیل کمیسیون چهارجانبه کشورهای حوضه آبریز ارس از مهمترین زمینه‌های همکاری و فعالیت‌های پیش رو در حوضه آبریز ارس است.

اردکانیان اضافه کرد:  سرعت بخشی به تصمیم گیری ها در خصوص سد قیزقلعه سی تا حصول نتیجه نهایی و استفاده از ظرفیت خوب شرکت های پیمانکار و مشاور در هر دو کشور، برای انجام پروژه های اجرائی، از دیگر موارد حائز اهمیت در این حوضه است.

وی اظهار داشت: شایسته می‌دانم از اندیشه‌های ناب، خلاقیت‌ها، تلاش‌ها و زحمات تمام کسانی که در طراحی، ساخت و تجهیز این سدها، تاسیسات و شبکه‌های آبیاری نقش داشته‌اند و همچنین از تمام دست‌اندرکاران بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور دوست و همسایه ایران و آذربایجان که طی پنجاه سال بهره برداری مشترک از سدهای مذکور، با درایت و حس تعامل موجبات بهره مندی ملت دو کشور از منافع بیشمار ناشی از ساخت این سدها را فراهم آورده و آن را به عنوان نمونه موفق و کم نظیر دوستی و صلح در مرزهای آبی به جهان معرفی کرده‌اند کمال تشکر و قدردانی را به عمل آورده و آرزو کنم همانند گذشته ارس، این شالوده دوستی و مودت، منشاء برکات و منافع فراوان برای کلیه ساکنان مجاور آن باشد.

انتهای پیام/60001

منبع: فارس

کلیدواژه: ارس صلح جمهوری اسلامی ایران وزیر نیرو جمهوری آذربایجان خداآفرین خبرگزاری فارس رضا اردکانیان فارس تبریز مغان باکو تبریز رودخانه ارس سد ارس بهره برداری از سدهای رودخانه مرزی ارس قیزقلعه سی آب و انرژی همکاری ها دو کشور بین دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۴۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود

ممتاز زهرا امروز در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد با اشاره به اهداف سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان گفت: دو کشور در این بازدید طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، همکاری در حوزه‌های تجاری، اقتصادی انرژی و همچنین همفکری پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

وی تاکید کرد که توسعه روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع ملی پاکستان است و هر دو کشور عزم قوی برای تبدیل مرز‌های مشترک به مرز صلح، دوستی و رفاه دارند.

ممتاز زهرا در واکنش به مواضع آمریکا پیرامون گسترش همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد از جمله کارشکنی واشنگتن در بحث پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان، گفت: اسلام‌آباد معتقد است که توسعه روابط با کشور‌ها هرگز به قیمت روابط موجود با سایر کشور‌ها نیست و ما این مواضع خود را به واشنگتن منتقل کرده‌ایم.

وی اظهار داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی دو کشور تمامی گزینه‌های انرژی از جمله درباره خط لوله گاز گفتگو کردند و پاکستان مصمم است که از تمامی گزینه‌های موجود برای تامین نیاز‌های گسترده خود به انرژی استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت که تجارت دوجانبه با ایران در قالب توافق تجارت ترجیحی، مراودات در مرز‌های مشترک به ویژه بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی ادامه دارد و همزمان دو کشور به مذاکرات درباره توافق تجارت آزاد ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: پاکستان از طریق کانال‌های مختلف به آمریکا منتقل کرده است که تقویت روابط با همسایگان برای ما اهمیت بالایی دارد و در این زمینه ایران و پاکستان مشتاق به همکاری نزدیک برای تثبیت صلح و دوستی در مرز‌های مشترک هستند.

ممتاز زهرا افزود که تهران و اسلام‌آباد بر همکاری میان بنادر چابهار و گوادر، مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان و نیز مقابله با پولشویی به توافقات مطلوبی دست یافته‌اند.

وی با اشاره به همسویی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: هر دو کشور با حمایت قوی از فلسطین و آتش‌بس در غزه خواستار توقف جنایات اسرائیل و همچنین ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه هستند.

براساس این گزارش، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، روز دوشنبه سوم اردیبهشت وارد اسلام‌آباد شد. رئیس جمهور ایران همچنین از شهر‌های لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

وی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدار‌های دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.

آیت الله رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • ظرفیت آرامستان گرگان تکمیل است/ گورستان جدید سال آینده بهره‌برداری می‌شود
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • اتمام پروژه دوخطه قزوین-زنجان تا یک سال آینده به شرط تزریق نقدینگی
  • زیرگذر طرح بزرگراه شهید تندگویان به بهره برداری می رسد
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود