Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@09:00:52 GMT

کارگروهی جامع‌نگر برای صیانت از سلامت در مراغه 

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۸۷۳۱۱

کارگروهی جامع‌نگر برای صیانت از سلامت در مراغه 

به گزارش ایرنا موارد مطرح شده در این جلسه که به ریاست معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه تشکیل شد، تا حدی گسترده بود که محتوای آن، جلسه شورای اداری شهرستان را در ذهن تداعی ‌می‌کرد و در نهایت نیز تشکیل جلسه‌های دیگری برای پیشبرد امور در اولویت قرار گرفت.

ابتدا مصوبه‌های جلسه قبلی این کارگروه که در ۲۵ دی ۱۳۹۹ تشکیل شده بود، مطرح شد و ساماندهی جگرپزی‌های ابتدای بلوار طبیعت که تاکنون به نا به دلایلی به مرحله اجرا گذاشته نشده است، در دستور کار قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساماندهی جگرپزی‌های بلوار طبیعت در گرو توافق اوقاف و شهرداری

«حسین معبودی»، سرپرست جدید معاونت خدمات شهری شهرداری که کمی هم دیر در جلسه حضور یافته بود، موافقت نکردن اوقاف و امور خیریه مراغه را عامل اجرایی نشدن طرح ساماندهی جگرپزی‌های ابتدای بلوار طبیعت از سوی شهرداری عنوان کرد و توپ را به زمین دیگری انداخت.

اما در ادامه «حجت‌الاسلام فریدون مطهری»، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه مراغه به بدعهدی شهرداری مراغه اشاره کرد و گفت: اوقاف در زمان مسیرگشایی بلوار طبیعت ۶ هزار مترمربع از موقوفه‌اش را در اختیار شهرداری قرار داده بود تا شهرداری نیز در قبال آن با احداث هتل در آن زمین موقوفه موافقت کند اما تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است.

در نهایت هم «سیدعلی موسوی» فرماندار شهرستان ویژه مراغه تشکیل یک جلسه دیگر برای رفع این مشکل با حضور نمایندگان شهرداری، اوقاف و فرمانداری را مورد تاکید قرار داد تا نوبت به مصوبه دوم جلسه پیشین با مضمون تشدید نظارت بر فروشندگان لبنیات سنتی برسد.

۱۰ مورد نمونه‌گیری هفتگی برای شناسایی آلودگی میکروبی لبنیات سنتی 

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه در این جلسه گفت: بر اساس همان مصوبه، نظارت بر تولید و عرضه لبنیات سنتی توسط گروه‌های بهداشتی تشدید شده است و هر هفته ۱۰ مورد نمونه‌ برای شناسایی آلودگی میکروبی این مواد غذایی اخذ می‌شود.

دکتر احمد مجتهدی تقلب در تولید کره و سرشیر سنتی را یکی از مشکلات عرضه این نوع از لبنیات عنوان کرد و افزود: افرادی که لبنیات سنتی آنان دارای آلودگی میکروبی باشد نیز به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

وی اضافه کرد: عرضه لبنیات در مقابل مغازه‌ها به ویژه در بازار سنتی موسوم به «قاپان میدانی» از دیگر مشکلات این بخش به شمار می‌رود که باید به تدریج و در سایه همکاری اصناف با این پدیده مقابله شود زیرا در این شیوه عرضه، لبنیات در معرض گرد و غبار و حشره‌ها قرار می‌گیرد.

تولید سه‌هزار محتوای آموزش سلامت 

مدیر آموزش و پرورش مراغه نیز در ادامه و بر اساس نخستین دستور جلسه گزارشی از کمیته مدارس سالم و ایمنی برنامه شهرسالم شهرستان ارایه کرد و گفت: جامعه ۵۲ هزار نفری دانش‌آموزان در این شهرستان ایجاب می‌کند که آموزش‌های سلامت در اولویت قرار گیرد و بر همین اساس از بهمن ۱۳۹۹ تا اردیبهشت سال جاری سه هزار محتوای آموزشی توسط دانش‌آموزان تولید شده است.

حسین اکبریان افزود: هر ماه یک پویش ویژه برای جلوگیری از آسیب‌های جسمانی دانش‌آموزان از جمله آسیب‌های چشمی، تغذیه و موارد دیگر برگزار می‌شود.

وی همچنین از تولید نرم‌افزار خودارزیابی دانش‌آموزان نیز خبر داد و افزود: این نرم‌افزار در صورت تکمیل و تصویب، از برنامه‌های ویژه شهرستان در حوزه ایمنی برنامه شهر سالم خواهد بود.

وی ادامه داد: هر اتفاق مبارکی در حوزه سلامت باید از طریق آموزش آغاز شود و مدارس بستر مناسبی برای آن به شمار می‌رود.

مدیر آموزش و پرورش مراغه همچنین آموزش تولید محتوا در مدارس را یک نیاز اساسی برای بهداشت، ایمنی و سلامت عنوان کرد.

۷۵ درصد سلامت دست سایر نهادهاست

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۷۵ درصد اختیارات بخش سلامت دست سایر نهادها و ارگانهاست، گفت: پیام‌گزاران سلامت طرحی برای بهره‌مندی از ظرفیت سایر نهادها در حوزه سلامت به شمار می‌رود که اخیرا در سطح ملی فعال شده است.

به گفته دکتر «اصغر تنومند» با اجرای این طرح رابطان سلامت ادارات به کارگروه معرفی می‌شوند و دبیر کارگروه سلامت در هر اداره یک نفر را به عنوان رابط شناسایی می‌کند.

وی افزود: فرماندار به عنوان رئیس این کارگروه به این رابط‌ان ابلاغ صادر می‌کند تا آنان قدرت اجرایی و همکاری با کارگروه سلامت شهرستان را داشته باشند.

دکتر سادان صلواتی، دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نیز ابعاد دیگری از طرح پیام‌گزاران سلامت را تشریح کرد و گفت: حدود ۳۳ سازمان و دستگاه اجرایی در دبیرخانه ملی عضو هستند و ساختار فعلی شورای پیام‌گزاران سلامت در سطح ملی و استانی مشخص شده است.

وی راجع به ویژگی افرادی که به نمایندگی از دستگاه‌های اجرایی و نهادها به شبکه ملی پیام‌گزاران سلامت می‌پیوندند، اشاره و بیان کرد: تعامل نزدیک با ریاست سازمان متبوع، برقراری ارتباط با شبکه ملی، تعامل با دبیرخانه ساغ، تعامل با همتایان و توانایی یادگیری دانش و مهارت‌های تخصصی از ویژگی‌های اعضای شبکه ملی پیام‌گزاران سلامت به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی نیز کارگاه‌هایی برای آنان برگزار خواهد کرد تا برنامه‌های عملیاتی سلامت‌محور را در سازمان‌های خودشان تبیین کنند.

وی حداقل مدرک تحصیلی برای این افراد را کارشناسی‌ارشد عنوان کرد و افزود: قدرت چانه‌زنی بالا و علاقه‌مندی به موضوعات سلامت نیز از دیگر ویژگی‌های این افراد به شمار می‌رود.

نقشه راه سلامت؛ دستور جلسه تحسین‌برانگیز

دستور جلسه سوم و نهایی نخستین جلسه از کارگروه سلامت و امنیت غذایی مراغه در سال ۱۴۰۰ به نقشه راه سلامت دانشکده علوم پزشکی مراغه اختصاص داشت که تا حدودی در مرحله آشنایی، تحسین حاضران را برانگیخت. 

دکتر «تنومند»، رئیس دانشکده علوم پزشکی در مورد این نقشه راه گفت: برای تدوین آن در معاونت‌های این دانشکده جلسات مختلف برگزار و بیش از یک سال برای آن زمان صرف شده است.

به گفته وی موارد آسیب‌زا، ظرفیت‌ها و راهکارهای عملی صیانت از سلامت در شهرستان تا سال ۱۴۰۴ در قالب یک مجلد بیش از ۳۰۰ صفحه‌ای احصا شده است. 

دکتر «الهه حق‌گشا» که دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی بهداشت و درمان است نیز در مورد این نقشه راه سلامت بیان کرد: در چشم‌انداز نظام سلامت ۱۴۰۴ آمده است که ایران باید دارای عادلانه‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین نظام سلامت منطقه باشد و نقشه راه سلامت دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز با هدف تحقق عدالت در سلامت تدوین شد.

معاون آموزشی بیمارستان شهید بهشتی مراغه بیان کرد: برای کاهش ناعدالتی در سطح شهرستان شورای راهبردی و کمیته‌های مختلف تشکیل شد و نقاط قوت، ضعف، فرصت‌های بیرونی و نحوه استفاده از آنها برای تحقق عدالت در عرصه سلامت مورد توجه قرار گرفت.

دکتر حق‌گشا با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد از عوامل حفظ سلامت جامعه در خارج از دانشکده شکل می‌گیرد، اظهار داشت: تا زمانی که شهر دست در دست هم ندهد، کاری برای سلامت جامعه نمی‌توان انجام داد. 

ترسیم نقشه راه سلامت مراغه بر اساس عدالت قابل قدردانی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این جلسه گفت: ترسیم نقشه راه سلامت دانشکده علوم پزشکی مراغه بر اساس عدالت قابل قدردانی است و این نقشه می‌تواند موجب ارتقای سطح این دانشکده شود.

سیدعلی موسوی اظهار داشت: رویکرد نقشه راه سلامت شهرستان جامعه‌محوری، عدالت‌محوری و پاسخگومحوری است و توصیه می‌شود که از ظرفیت تمامی معاونت‌های دانشکده برای پشتیبانی از آن استفاده شود.

رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اضافه کرد: این نقشه راه باید در مجمع سلامت شهرستان هم مطرح شود و پس  از تصویب این مجمع به مرحله اجرا گذاشته شود. 

«موسوی» در ادامه به ضرورت معرفی رابط دستگاه‌های اجرایی برای عضویت کارگروه‌های سلامت اشاره و بیان کرد: معرفی رابط کارگروه‌های سلامت و برگزاری نشست‌های ماهانه برای کارگروه‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار مراغه نقش بهداشت و درمان در زمینه مقابله با کرونا را یادآور شد و ادامه داد: واکسیناسیون کرونا با توجه به فشارهای اجتماعی به صورت کارشناسی در حال انجام است.

موسوی بیان کرد: در سایه تلاش سربازان عرصه سلامت واکسیناسیون کرونا در شهرستان روند خوبی را طی می‌کند و این موضوع نشان از تاثیر اقدامات چندین ساله عرصه بهداشت و درمان دارد.

وی در ادامه ساماندهی جگرپزی‌های بلوار طبیعت را خواستار شد و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته مصالحه‌ای بین اداره اوقاف و شهرداری صورت گرفته و در این راستا طی روزهای آینده جلسه‌ای بین این نهادها برگزار و با در نظر گرفتن حق و حقوق هر دو طرف، ساماندهی این مجموعه در برنامه کاری قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: یک سرمایه‌گذار برای ساماندهی این مجموعه اعلام آمادگی کرده و در صورت حل مشکلات شاهد اشتغالزایی و رفع موانع اجتماعی و ترافیکی در بلوار طبیعت خواهیم بود.
ساماندهی بازار قاپان مراغه از لحاظ بهداشتی و عمرانی از دیگر مواردی است که در این جلسه مطرح و فرماندار مراغه دستور تشکیل جلسه با حضور دستگاه‌های متولی برای رفع این مشکلات را صادر کرد.

مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد.
 

برچسب‌ها سلامت امنیت غذایی مراغه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت امنیت غذایی مراغه سلامت امنیت غذایی مراغه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اخبار کنکور دانشکده علوم پزشکی مراغه سلامت و امنیت غذایی پیام گزاران سلامت نقشه راه سلامت کارگروه سلامت شمار می رود دانش آموزان لبنیات سنتی بلوار طبیعت مراغه نیز بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۸۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه‌ای به منظور بررسی و رسیدگی به مشکلات سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شهرستان ساوجبلاغ با حضور مسؤولان مربوطه و سرمایه گذاران بخش گردشگری برگزار شد و ضمن هم اندیشی برای رفع مشکلات، ایجاد کارگروهی بدین منظور در فرمانداری در دستورکار قرار گرفت.

رحیم خاکی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز شناسایی و رفع موانع سرمایه‌گذاری در بخش‌گردشگری ساوجبلاغ را هدف اصلی تشکیل این جلسه دانست و گفت: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران برای گسترش زیرساخت‌های گردشگری به خصوص در شهرستان‌های مستعدی همچون ساوجبلاغ بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات سرمایه گذاری در حوزه گردشگری تنها با تعامل ادارات و دستگاه‌های مختلف حاصل می‌شود، اظهار کرد: به همین منظور مقرر شد کارگروهی در فرمانداری ساوجبلاغ برای پیگیری و رفع موانع سرمایه‌گذاری این شهرستان تشکیل شود.

کد خبر 6095131

دیگر خبرها

  • همان‌ها که موافق صیانت بودند، وارد مجلس آینده شده‌اند
  • جبهه پایداری به دنبال کلید زدن «طرح صیانت جدید» در مجلس دوازدهم؟ 
  • رهاسازی آب از سد علویان به زمین‌های زراعی شهرستان‌های مراغه و بناب
  • تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ
  • آغازمسابقات والیبال ساحلی در مراغه
  • تشکیل کارگروهی برای رفع مشکلات کارکنان قضایی و قضات هرمزگان
  • آغاز ساخت مرکز جامع خدمات سلامت روستای خطایان
  • کشف ۲۵ تن شکر قاچاق در مراغه
  • برگزاری جلسه بررسی طرح آمایش سرزمین شهرستان میاندوآب
  • جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز