Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سولماز دهقانی رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز در آئین شب خاتم و ادب، گفت: از سال اول شعار شورای پنجم، شعار فرهنگ محوری بود که خوشبختانه تا امروز شهرداری توانسته به رسالت خود در این مورد عمل کند و امیدواریم در شورا‌های بعد هم همین رویکرد دنبال شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، خواستار تسهیل در راه اندازی بازارچه هنر در بافت تاریخی و فرهنگی شهر شد و افزود: یکی از پروژه‌های اثر گذار ما در این حوزه بحث بازارچه هنر در محله سنگ سیاه است که آماده بهره برداری است.

رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز ادامه داد: ایجاد بازارچه هنر در بافت تاریخی محله سنگ سیاه بی مثال است و امروز همه ارگان‌ها برای احیا این بافت پای کار آمدند.

دهقانی با اشاره به برخی اقدامات از جمله نورپردازی بدنه این بافت، گفت: یکی از مواردی که میتواند این بافت را احیا کند رونق گرفتن اقتصاد محلات تاریخی است چرا که اگر این محلات رونق بگیرند و شهروندان آن منطقه هم توانمند شوند شاهد احیا این بافت هستیم.

عضو شورای شهر شیراز ابراز امیداواری کرد که شهر شیراز سال آینده به شبکه شهر‌های خلاق بپیوندد، البته در سال قبل مصوبه‌ای داشتیم که شهرداری دبیرخانه شهر خلاق را راه اندازی کند که در این راستا تاکنون اتفاقات خوبی رقم خورده است.

سعید نظری عضو شورای اسلامی شهر شیراز هم در ادامه با بیان اینکه ذائقه ادبی و هنری هر جامعه منبعث از آن جامعه شکل می‌گیرد، اظهار کرد: زمانی که از سعدی و حافظ و فلسفه ملاصدرا صحبت می‌کنیم نمی‌شود به آسانی از هنر آنان به آسانی گذر کرد زیر این هنر‌ها به آسانی به دست نیامده است و زمانی مردم با این هنر‌ها زندگی می‌کردند که در هنر آنان متبلور شده است.

او با اشاره به هنر‌های بکار رفته در معماری مساجد، کاشی کاری‌ها بکار رفته در این مساجد، گفت: نمی‌شود از این هنر‌ها به آسانی گذر کرد و یا با آمدن تکنولوژی‌های جدید مانند فضای مجازی آنان را فراموش کرد بلکه باید با استفاده از این تکنولوژی این هنر‌ها را به دنیا معرفی کرد.

نظری با بیان اینکه در سیاست گذاری مثبت شورای پنجم که در حوزه فرهنگی شکل گرفت، افزود: در بازدید از برخی از شهر‌ها در هنگام خروج با هدایای هنری آن شهر‌ها روبرو می‌شدیم و ما نیز در همین راستا باید در اهدای هدایا به میهمانان باید آثار هنری همچون خاتم شیراز را بگنجانیم و یا نسبت به معرفی داشته‌های همچون انجیر استهبان و دیگر داشته‌ها به صورت شایسته اقدام شود.

نظری در ادامه گفت: باید نسبت به پویایی اقتصاد هنر و رونقی که می‌تواند ایجاد کند توجه ویژه‌ای داشت.

مرتضی جعفری معاون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این مراسم بیان کرد: شیراز شهر شکوه نقش‌های دیرینه و خط نگاره ها، شهرِ شعر و ادبی که تاریخی بی‌وقفه از فرهنگ و هنر و زیبایی را در خود جای داده است.

او، کلانشهر شیراز را شهری به قدمت تاریخ ایران و خال رخ هفت کشور خواند و افزود: شیراز، نامی خوش آوازه که با نام شعرای بزرگی همچون سعدی و حافظ ستارگان بزرگ زبان و ادب فارسی، گره خورده است. شهری که در آن اعتدال و تدبیر و مدرا را از حافظ و تساهل و نوعدوستی و همدلی را از سعدی آموخته ایم.

جعفری افزود: شهر عاشقان خاندان ولایت و رسالت، شهر آرامگاه شاهچراغ، که، چون نگینی سبز بر تاریخ و فرهنگ این شهر، می‌درخشد. شیراز، شهر فلسفه ملاصدرا، خوشنویسی ابن مُقله، عرفان حسین بن منصورحلاج و ابن خفیف و روزبهان و شیخ کبیر، زبان و ادب ابن مقفع و نحو سیبویه است؛ شهری که بزرگانی، چون میرزا محمدصالح و محمدجعفر ادیب شیرازی را به عنوان بنیان‌گذاران مطبوعات در ایران و میرزا جهانگیرخان شیرازی «صور اسرافیل» اولین شهید مطبوعات ایران را درخود پرورانده است.

معاون شهردار شیراز در ادامه افزود: شیراز، شهر مکتب ادبی؛ شهر مکتب فلسفی و عرفانی؛ شهر مکتب هنری؛ شهر مدارا و تسامح؛ شهر فرهنگ‌ها و ادیان؛ شهر قومیت‌ها و اندیشه ها؛ شهر مهر و آشتی؛ شهر خلاق! شهری که علاوه بر داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی؛ به القاب زیبایی همچون؛ دارالفضل، دارالسلام، دارالمُلک، دارالعلم و ... مزّین بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهری که قابلیت‌های بسیار فرهنگی، هنری، ادبی، مذهبی، تاریخی، معماری و گردشگری آن، مردمانی را درخود پرورانده با اعتدال خلق و خوی؛ و مهربانی و مدارایی که شهره خاص و عام است.

او ادامه داد: فرهنگ شهر شیراز، علاوه بر آنکه از پشتوانه‌های غنی فرهنگی، هنری، ادبی، فلسفی و تاریخی برخوردار است و از این منظر، خوش می‌درخشد؛ از امتیاز حضور مردمانی پر مهر، رئوف و همدل برخوردار است؛ مردمانی که به شیراز عشق می‌ورزند و برای پویایی و ماندگاری اش، سخت می‌کوشند تا متناسب با قابلیت‌های فرهنگی، ادبی، هنری، مذهبی، تاریخی، معماری و شهرسازی این شهر، تاریخ و فرهنگ ملی خود را از گزند حوادث زمان حفظ نموده؛ بر داشته هایش بیفزایند و از کاستی هایش، بکاهند.

جعفری اظهار کرد: این همه و بسیاری بیش از این ها؛ ما را بر آن داشته تا با باور به پتانسیل‌های فرهنگی شیراز، دبیرخانه شهر خلاق شیراز را با چشم اندازی روشن به راهبرد‌های توسعه فرهنگی شهر شیراز، پی ریزیم و با پیوستن به شبکه بین المللی شهر‌های خلاق یونسکو، از سویی از غنای اندیشه، تجربه و دانش جهانی بهره یابیم و از دیگر سوی، داشته‌های سترگ فرهنگی، هنری و ادبی شیراز را در قاب نگاه جهانیان، نقش مدام زنیم.

عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز گفت: شیراز شهری پر کرشمه و هنر است که یکی معیار‌های شهر شیرازهنر خاتم است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شیراز راه اندازی بازارچه هنر بافت تاریخی شیراز بازارچه هنر هنر ها شهر شیراز داشته ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند

فرماندار شهرستان چالدران با اشاره به رایزنی با مقامات ترکیه گفت: راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در چالدران با جدیت بیشتر پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمدرضا عبدالله‌نژاد در جریان بازدید نماینده وزرات کشور در امور مرزها از محل راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی چالدران اظهار کرد: در راستای شکوفایی ظرفیت مرز در چالدران اقداماتی انجام شده است و به دنبال بازگشایی بازارچه‌های مرزی در این منطقه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مرزها فرصتی برای پیشرفت و آبادانی هستند، افزود: باید از این ظرفیت مهم برای توسعه چالدران بیش از پیش استفاده شود و همین امر نیز در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

فرماندار شهرستان چالدران با اعلام اینکه بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته توسط مسئولین ذی ربط کشوری و استاندار آذربایجان‌غربی با مقامات ترکیه‌ای مراحل مختلف راه‌اندازی بازارچه مرزی در چالدران طی شده است، گفت: بازدید به عمل آمده امروز از محل بازارچه‌ها بر اساس تداوم پیگیری‌های لازم برای تسریع در راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در چالدران است.

عبدالله‌نژاد یادآور شد: برای استفاده از ظرفیت مرز دو بازارچه مرزی در پیراحمد و شیخ سیلو چالدران در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است که تلاش می‌شود در کمترین زمان ممکن این اقدامات به نتیجه برسد.

کد خبر 748706

دیگر خبرها

  • صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس