Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@23:40:43 GMT

رهایی بندرعباس از بوی فاضلاب

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۵۱۲۵

رهایی بندرعباس از بوی فاضلاب

محمد بلبلی- همشهری آنلاین:

شهر بندرعباس ۱۵ سال است دچار معضلات فاضلاب و انتشار بوی نامطبوع در شهر شده است. دولت‌ها و مسئولان مختلفی آمدند و رفتند، اما این شهر همچنان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. ترمیم شبکه فاضلاب در گرو احیای بافت فرسوده و ساکنان بافت فرسوده نیازمند تامین مسکن هستند. همچنین پساب آلوده صنایع معطل تصفیه‌خانه و تصفیه‌خانه چشم‌به‌راه بازسازی از سوی شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همشهری آنلاین در گفت‌وگو با مسئولان اداره آب و فاضلاب، توسعه زیرساخت خلیج‌فارس، شهرداری و استانداری این مشکلات را بررسی کرده است.

مطالعات قدیمی
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه در ۴۰ نقطه از بافت فرسوده خور گورسوزان بندرعباس فاضلاب به شیوه سنتی دفع می‌شود به همشهری آنلاین می‌گوید: «در این مناطق معبر کافی برای اجرای شبکه فاضلاب وجود ندارد. طبق طرح تفصیلی معابر باید توسط شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی بازگشایی شوند و برای شبکه‌گذاری در اختیار آب و فاضلاب قرار گیرند.» علاء امیریان‌نژاد با بیان اینکه سال ۶۵ مطالعاتی برای ساماندهی تصفیه‌خانه بندرعباس انجام شد، می‌افزاید: «براساس این مطالعه قرار بود پساب به دریا منتقل شود؛ درحالی‌که آن زمان کارخانه‌ها و صنایع چندانی در بندرعباس وجود نداشت. اما هم‌اکنون بندرعباس علاوه بر خشکسالی‌ شاهد فعالیت صنایع بسیاری در غرب شهر هم هست که پساب زیادی تولید می‌کنند و از سوی دیگر، آب‌بر هستند و باید آب موردنیازشان تامین شود.» وی ادامه می‌دهد: «باید سیستم تصفیه‌خانه بندرعباس ارتقا یابد تا بتواند در فاز صنایع هم فعالیت کند؛ زیرا پسابی که برای صنایع به‌کار می‌رود باید در بحث خوردگی، شوری و املاح مورد بررسی قرار بگیرد، اما برای انتقال پساب به دریا رعایت این نکات ضرورتی ندارد.»
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب هرمزگان ایجاد تغییر در تصفیه‌خانه را نیازمند تامین منابع مالی می‌داند.

ایجاد شبکه فاضلاب، نیازمند باز شدن معابر
معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب هرمزگان با تأکید بر اینکه شهرداری باید برای حل مشکلات انتقال فاضلاب بافت فرسوده بندرعباس ورود کند، می‌گوید: «شهرداری باید معابر را برای ایجاد شبکه باز کند که البته این کار نیازمند تخریب تعدادی از واحدهای مسکونی است. شرکت آب و فاضلاب استان در هر نقطه از بافت فرسوده که معبر باز شده شبکه جدید ایجاد کرده است.»
امیریان‌نژاد با بیان اینکه صنایع برای تامین آب موردنیاز خود سراغ آب‌شیرین‌کن رفتند و با این سیستم تا حدود زیادی نیاز خود را رفع کردند، می‌گوید: «با شروع تحریم‌ها علاوه بر نایاب شدن قطعه‌های موردنیاز سیستم آب‌شیرین‌کن، قیمت‌ها افزایش یافت و صنایع به فکر استفاده از منبع پایدار پساب افتادند.»
به‌گفته وی، برای اجرای طرح تصفیه پساب، شرکت آب و فاضلاب قرارداد ۳۰ ساله‌ای با یک شرکت خصوصی امضا کرد، اما موفقیت‌آمیز نبود و به همین دلیل قرارداد فسخ شد. با صاحبان صنایع جلسه‌هایی برگزار شده است که ماحصل آن ایجاد شرکت «توسعه زیرساخت خلیج‌فارس» بود و در نتیجه قرارداد ۳۰ ساله شرکت آب و فاضلاب برای انتقال پساب به صنایع بر عهده‌ این شرکت قرار گرفت.

مهلت ۳۶ ماهه برای توسعه تصفیه‌خانه
شرکت «توسعه زیرساخت خلیج‌فارس» باید خط انتقال ایستگاه پمپاژ و آب‌شیرین‌کن را برای تامین آب موردنیاز صنایع اجرا کند. فاصله صنایع که در غرب بندرعباس متمرکز هستند با تصفیه‌خانه حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر است که طبق قرارداد باید ظرف مدت ۳۶ ماه اجرا شود.
مدیرعامل شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس که با مشارکت واحدهای صنعتی مثل فولاد هرمزگان، پالایشگاه بندرعباس، صبافولاد خلیج‌فارس، صنایع ملی مس و ایمیدرو تشکیل شده است، می‌گوید: «این شرکت صفر تا صد عملیات ازجمله ارتقای تصفیه‌خانه بندرعباس، لوله‌گذاری برای تغییر مسیر پساب و فاضلاب از دریا به سمت تصفیه‌خانه و شیرین‌سازی پساب را برعهده دارد.»
شهروز شجاعی با بیان اینکه ۷ کیلومتر از حد فاصل صنایع واقع در غرب بندرعباس تا تصفیه‌خانه در سال ۹۰ لوله‌گذاری شد، اما به‌دلیل تامین نشدن اعتبار در همان سال متوقف شد، می‌افزاید: «تکمیل خط لوله و توسعه تصفیه‌خانه با همراهی سایر دستگاه‌ها، تامین مالی، آورده سهامداران و تزریق اعتبار کافی انجام و آب پایداری برای صنایع و سایر مصرف‌کنندگان تأمین خواهد شد.» وی با بیان اینکه این طرح طبق قرارداد با شرکت آب و فاضلاب باید طی ۳۶ ماه به اتمام برسد، ادامه می‌دهد: «تصفیه‌خانه بندرعباس از ۲۸ اسفند سال ۹۹ به شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس واگذار شده و تا یک‌ماه آینده طرح ارتقای آن آغاز خواهد شد.»

بافت فرسوده بندرعباس
محدوده شهر بندرعباس ۷۱۱۲ هکتار است که از سمت شرق و غرب به اماکن نظامی، از شمال به کوهستان و از جنوب هم به دریا محدود شده و تنها راه توسعه شهر، شهرک‌سازی و همچنین نوسازی بافت فرسوده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس با بیان اینکه بافت فرسوده بندرعباس به‌ویژه در منطقه خور گورسوزان با مشکل اساسی دفع فاضلاب مواجه است به همشهری آنلاین می‌گوید: «شبکه فاضلاب در این مناطق اجرا نشده و فاضلاب از چاه یا از جوی‌های سطحی وارد خور می‌شود و به دریا می‌ریزد که بوی نامطبوع و منظره ناخوشایندی را ایجاد می‌کند.» اصغر حسین‌پور معتقد است بافت فرسوده برای حل مشکل باید به تملک شهرداری درآید که این کار نیاز به اعتبار ملی چندهزار میلیارد تومانی دارد و با بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی ۱۴۰۰ شهرداری قابل اجرا نیست.

ورود استانداری برای حل معضل فاضلاب
استاندار هرمزگان هم مشکلات فاضلاب بندرعباس را تأیید می‌کند. فریدون همتی با بیان اینکه بندرعباس با توجه به ابعاد شهر و شرایط محیطی ازجمله نزدیکی به ساحل و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی برای مدیریت فاضلاب با مشکل مواجه است به همشهری آنلاین می‌گوید: «سال ۶۵ یک تصفیه‌خانه محدود و شبکه جمع‌آوری متناسب با جمعیت آن زمان ایجاد شد که حالا بعد از گذشت ۳۵ سال دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و جوابگوی نیاز بندرعباس نیست.»
وی با اشاره به قرارداد امضاشده برای حل مشکل فاضلاب بندرعباس توضیح می‌دهد: «زمان اجرای مرحله شیرین‌سازی و تامین آب صنایع ۳۶ ماه پیش‌بینی شده است و در این مدت تصفیه‌خانه نیز به مرور ارتقا می‌یابد. در گام بعدی طرح انتقال خط آب شیرین‌سازی شده به سمت صنایع واقع در غرب بندرعباس اجرا خواهد شد.»
همتی با بیان اینکه توسعه شبکه جمع‌آوری فاضلاب داخل شهر و اصلاح شبکه‌های فرسوده قبلی جزو وظایف شرکت توسعه زیرساخت خلیج‌فارس تعریف شده است، می‌گوید: «این شرکت هزینه اجرای طرح را ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. صندوق توسعه ملی با اولویتی که وزارت نیرو برای اجرای این طرح قائل شده است، اعتبار لازم را تامین خواهد کرد.»

شهرک‌سازی برای ساماندهی بافت فرسوده

استاندار هرمزگان با بیان اینکه در بندرعباس محله‌هایی با بافت فرسوده وجود دارد که هیچ استاندارد شهرسازی‌ ندارند، می‌گوید: «این محله‌ها هنوز معبری برای اجرای شبکه‌گذاری فاضلاب ندارند یا دارای شبکه فرسوده هستند و با همکاری شهرداری و اداره مسکن و شهرسازی به سرعت برای اجرای شبکه فاضلاب آماده می‌شوند.»
همتی با بیان اینکه ۳۵۰ هکتار از اراضی ملی در اختیار استانداری هرمزگان قرار گرفته است، می‌افزاید: «در این اراضی قرار است محله‌های جدید تاسیس شود تا اهالی بافت فرسوده به آن منتقل شوند، اما مردم استقبالی از این طرح نشان نداده‌اند.» به‌گفته وی، استانداری برای حل این معضل در محله «چاهستانی‌ها» یکی از محله‌های فرسوده شهر برای واحدهای مسکونی سند صادر می‌کند که این کار موجب افزایش چندبرابری قیمت خانه‌ها و توانمندی بیشتر اقتصادی مردم خواهد شد. استاندار هرمزگان توضیح می‌دهد: «با انبوه‌سازان استان برای نوسازی محله‌ها و همکاری در اجرای طرح هماهنگی‌های لازم انجام شده تا محله‌ها را تخریب و نوسازی کنند و طبق قرارداد به مالکانی که در این طرح مشارکت کردند واحد مسکونی نوساز اختصاص یابد.» همتی همچنین با بیان اینکه کلنگ ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در روز هشتم اردیبهشت با حضور وزیر راه و شهرسازی بر زمین خورد، می‌گوید که این ۱۰ هزار واحد مسکونی در ۳۵۰ هکتار اراضی ملی که در اختیار استانداری هرمزگان قرار دارد، ساخته خواهد شد؛ استانداری آمادگی دارد به هر یک از اهالی ساکن در بافت فرسوده بندرعباس برای جابه‌جایی، یک واحد مسکونی از این طرح تحویل بدهد. وی با بیان اینکه ساخت شهرک جدید با برآورد هزینه ۷ هزار میلیارد تومانی به‌زودی آغاز خواهد شد، عنوان می‌کند: «برای هر واحد مسکونی ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده و بقیه پول واحد با خریداری واحد مسکونی فرسوده از مالکان تامین خواهد شد.»
همتی معتقد است با اجرای این طرح چهره شهر بندرعباس به‌طور کل تغییر می‌کند و طرح‌های ساماندهی فاضلاب در بافت فرسوده و ایجاد زیرساخت‌ها در محله‌های جدید اجرا خواهد شد.
طبق برنامه‌ریزی‌ها و وعده‌های داده شده توسط استانداری ۳ ماه تا پایان عملیات توسعه زیرساخت‌های فاضلاب و تصفیه‌خانه و ۳۶ ماه تا پایان معضلات آب و فاضلاب و ساماندهی بافت‌های فرسوده شهر رنجور بندرعباس باقی مانده است. اگر این وعده‌ها عملی شود، این بندر پررونق اقتصاد را دگرگون خواهد کرد. همشهری آنلاین طبق زمانبندی اعلام‌شده، معضلات شهر را پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 604184 برچسب‌ها آبفا - آب و فاضلاب استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آبفا آب و فاضلاب استان هرمزگان بافت فرسوده بندرعباس تصفیه خانه بندرعباس شرکت آب و فاضلاب همشهری آنلاین شبکه فاضلاب واحد مسکونی برای اجرای خواهد شد آب شیرین برای حل محله ها ۳۶ ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آبفای مرکزی از اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حشمت‌الله عباسی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اصلاح و بازسازی شبکه توزیع اب شهر خمین اظهار داشت: کنتور‌های فرسوده مشترکین آب، یکی از عوامل مهم در افزایش میزان آب بدون درآمد است. در این راستا 150 عدد کنتور خراب مشترکین خمین در راستای مدیریت مصرف آب تعویض و به‌روزرسانی شد.

وی افزود: با توجه به افزایش تعداد حوادث پیش آمده بر اثر فرسودگی شبکه آب و همچنین تغییر قطر لوله به دلیل افزایش مصرف آب‌ و در راستای تاب‌آوری در شرایط بحرانی و افزایش قدرت مانور و بهبود فشار شبکه نیز 550 متر از شبکه توزیع آب شهر خمین اصلاح و توسعه یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از واگذاری بیش از 3 هزار فقره انشعاب جدید فاضلاب در استان مرکزی خبرداد و گفت: شرکت آبفای استان مرکزی 197 هزار مشترک فاضلاب را تحت پوشش خدماتی خود دارد، به طوری که 3 هزار و 316 فقره  انشعاب جدید فاضلاب طی سال گذشته در  استان مرکزی به مشترکان واگذار شد. 

عباسی تصریح کرد: امسال نصب و واگذاری 4 هزار فقره انشعاب دیگر در استان در دست اقدام است. این در حالی است که نصب انشعابات فاضلاب به تناسب پیشرفت و توسعه خطوط انتقال فاضلاب در استان مرکزی ادامه دارد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی
  • افزوده شدن ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد