Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از داراب، از در و دیوار شوق زندگی می‌بارد، شوق اندکی توقف و تماشا. دیوارها منقش به آثار هنری بدیعی هستند از نقش‌آفرینی بر سفال و آیینه‌کاری تا طراحی‌هایی که خاطر انسان را به دوردستها می‌برد.

هنرمندان عرصه تجسمی با رنگ، طرح و نقش اثری پدید می‌آورند و بخشی از وجود خود را در قالب نقوش ظریف و رنگارنگ ارائه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش خیال با ترنم یافته‌های ذهنی و آکادمیک  در هم می‌آمیزد و اثری جاودانه خلق می‌کند.

در این فضا، محیطی آموزشی نیز فراهم شده تا کودکان و نوجوانان، مجالی برای کسب تجربه‌ای دیگر بیاموزند. تجربه‌ای از جنس هنر با طعم رنگهای شاد و دل‌انگیز.

 کار کردن با کودکان، حس ناب لمس صفا و صمیمیت وجودشان، تجربه‌ای است که چاشنی جریان زندگی می‌شود و آن را از روزمرگی نجات می‌دهد.

کودکان و دنیای درونشان، تخیل ذاتی و خلاقیت پرنشاطشان، چیزهایی که سعی می‌کنند از ما پنهان کنند، همه جذابیت‌هایی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها عبور کرد چرا که هر یک دنیایی متفاوت را عرضه می‌کنند در بستری از نشاط و طراوت تا دیگر باره به یادمان بیاورند هنوز هم روزنه‌ای از جنس امید می‌تواند مسیر زندگی را روشن کند.

کودکان و دنیای درونشان، تخیل ذاتی و خلاقیت پرنشاطشان، چیزهایی که سعی می‌کنند از ما پنهان کنند، همه جذابیت‌هایی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آنها عبور کرد 

کودکانه‌هایی که با هنر درآمیزد، ترکیب زیبایی از تخیل و تصور می‌شود که می‌توان ساعتها به تفسیر آن پرداخت. آری می‌توان ساعتها و روزها نشست و به نازک‌خیالی و تصورات جالب کودکان لبخند زد.

بنای تاریخی سوخکیان؛ خانه دوم هنرمندان صنایع دستی داراب

خانه سوخکیان داراب، مکانی تاریخی است که طی سالهای اخیر، به فعالیت هنرمندان صنایع دستی اختصاص یافته است و چهارشنبه هر هفته، بازارچه صنایع دستی در این مکان برپا بود که با شیوع کرونا، رونق آن کاهش یافت.

اما طی ماه‌های اخیر، یکی از هنرمندان شهرستان، اقدام به راه‌اندازی دوره آموزش نقاشی، طراحی بر سفال، آیینه‌کاری و... برای کودکان و بزرگسالان کرده است که البته بخش اعظم هنرجویان او را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

محبوبه هوشمند را از چهار سال پیش می‌شناختم و آثارش را در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی تماشا کرده بودم. دختری سرزنده و شاداب که روحیه بی‌ریا و بی‌تکلفش، با آثار هنری‌اش گره خورده و شخصیتی منحصر به فرد از او ساخته است. او خودش است و اهل تظاهر و تفاخر نیست و همین مرا بعد از مدتها به خانه سوخکیان کشاند. علاوه بر این کار هنری با حضور کودکان نیز لحظات جذابی فراهم می‌کرد که نباید از دست می‌دادم.

محبوبه هوشمند، دوره کاردانی و کارشناسی نقاشی را در دانشگاه هنر اراک گذراند و در برنامه‌های هنری با سایر ارگانها همکاری دارد. از سال ۱۳۸۰ فعالیت هنری خود را آغاز کرده و با علاقه شخصی و ابتکار عمل، برنامه‌های هنری خود را دنبال کرده است.

به همراه بخشداری داراب در جشنواره بین المللی تهران حضور یافته و با همکاری بسیج هنرمندان فارس در نمایشگاه‌هلی شیراز به عرضه آثارش پرداخته است همچنین در نمایشگاه دبیرستان زاگرس و نمایشگاه توانمندی‌های بانوان داراب، طی چند دوره به عرضه آثار هنری خود پرداخته است.

هنرمند دارابی که چند سال سابقه تدریس در رشته هنر در دبیرستان زاگرس و پیش‌دبستانی وصال دانش را در کارنامه خود دارد، می‌گوید: زمانی که در مدرسه زاگرس کار می‌کردم، برخی از دانش‌آموزان پیگیر کلاسهای خارج از مدرسه بودند و مدیر میراث فرهنگی پیشنهاد داد که در خانه تاریخی سوخکیان کلاس ها را برگزار کنیم تا اینکه از ابتدای زمستان سال گذشته
این دوره‌ آغاز شد.

محبوبه هوشمند با بیان اینکه کلاسها در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: دوره‌های آموزشی آیینه‌کاری، نقاشی روی سفال، نقاشی روی شیشه (ویترای) و نقاشی روی کاغذ است؛ روزی دو شیفت و در هر شیفت، دو گروه کلاسها ۵ نفر است اما در کل ۳۰ نفر در گروه کودک و نوجوان همچنین ۱۰ نفر نیز بزرگسال هستند.

وی ضمن تاکید بر دست‌ورزی و قوت بخشیدن به کار کودکان بیان می‌کند: گروه کم سن و سال‌تر با نقاشی دست‌ورزی  می‌کنند و در سنین بالاتر خلاقیت می‌یابند و در نهایت می‌توانند از طراحی روی کاغذ به نقاشی روی سفال برسند.

گروه کم سن و سال‌تر با نقاشی دست‌ورزی  می‌کنند و در سنین بالاتر خلاقیت می‌یابند

این هنرمند جوان اظهار می‌دارد: زمانی که در دبیرستان تدریس می‌کردم نیز از کلاس هفتم به بعد، نقاشی روی سفال و چوب را کار می‌کردیم هرچند در ابتدا بیشتر متکی به مبانی پایه است و حرفه‌ای نیست اما آنها را آماده ورود به عرصه حرفه‌ای می کند.

شباهت ترکیب رنگ به جدول ضرب

بچه‌ها با نگاه‌های معصوم و کنجکاو، سعی در ایجاد طرحی جدید بر کاغذ دارند. گیسوانشان در تلالو آفتاب درخشان شده و نسیمی که از پنجره می‌وزد، از دست و چهره‌شان عبور می‌کند. برخی به کار گروهی علاقه‌مند هستند و تعدادی نیز کار انفرادی را ترجیح می‌دهند. 

مربی، کودکان توانمند را مسؤول آموزش کودکان کم سال و تازه وارد می‌کند که همزمان با آموزش نقاشی، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی نیز به آنها یاد بدهد.

محبوبه، شناخت رنگها و فرم ترکیب آنها را عامل رشد خلاقیت ذهنی هنرجو می‌داند و می‌افزاید: کاربرد رنگ و ترکیب آن برای خلاقیت بخشیدن به ذهن کودکان و نوجوانان کارآمد است و آنها می‌آموزند اگر روزی در جعبه مداد رنگی خود رنگی را نداشته باشند، چگونه آن را بسازند همچنین با کاربرد رنگ‌ها در نقاشی آشنا می‌شوند.

وی ساخت رنگ جدید را مانند جدول ضرب برای کودکان توصیف می‌کند و می‌گوید: فرمول ترکیب رنگها را در بیشتر جلسات مرور می‌کنیم تا بچه‌ها با آن به طور کامل آشنا شوند.

این بانوی هنرمند به نحوه گرایش خود به نقاشی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشتر دلی و حسی کار می‌کنم، برای همین نقاشی را انتخاب کردم و ارتباط دلنشینی که این هنر با اشیاء و پیرامون برقرار می‌کند را دوست دارم.

محبوبه بیان می‌کند: ابزار هنری تفاوت دارد و هر تکنیک و سبکی، حس متفاوتی به شما می‌دهد که در خلق اثر موثر است اما سفال چون پایه خاک دارد، حس غنی‌تری به همراه دارد.

وی اضافه می‌کند: البته داراب امکانات لازم را برای کار با سفال ندارد اما در حد امکانات داراب نیز می‌توان به کار پرداخت، ضمن اینکه ماحصل سفال یا نقاشی بر روی آن، وسایل کاربردی نظیر آینه و شمعدان است که می‌توان از آن بهره برد و فقط وسایل تزئینی نظیر دیوارکوب و قاب را شامل نمی‌شود.

برنامه بعدی؛ آیینه‌کاری بقاع متبرکه و مساجد

محبوبه برنامه آینده خود را آیینه‌کاری حرفه‌ای عنوان می‌کند و در حال حاضر پیگیر شرکت در دوره‌های آیینه کاری مساجد و بقاع متبرکه است تا پس از این، کار حرفه‌ای خود را در این اماکن مقدس آغاز کند.

 کودکانی که از سنین پایین نقاشی را شروع می‌کنند، در آینده دیدشان بازتر است و گامی به پیش برمی‌دارند

این مربی هنر خاطرنشان می‌کند: بچه‌هایی که از سنین پایین نقاشی را شروع می‌کنند، در آینده دیدشان بازتر است و گامی به پیش برمی‌دارند همچنین از هم اکنون، وضعیت آینده کار را می‌بینند.

وی در ارزیابی وضعیت حرفه‌ای خود می‌گوید: پس از چهار سال که به داراب بازگشته‌ام و کار حرفه‌ای انجام می‌دهم، اکنون به اندازه یک آموزشگاه مخاطب دارم و این برای مدت سپری شده، شرایط مساعدی است.

نقاشی و ارتقاء مسئولیت اجتماعی

محبوبه که سعی دارد وسعت دید کودکان را ارتقاء بخشد، بیان می‌کند: بچه‌هایی که آموزش نقاشی می‌بینند، وقتی وارد مدرسه می‌شوند، آماده انجام نقاشی‌های مناسبتی با مقوله‌هایی که با محیط زیست در ارتباط است، می‌شوند و با روز هوای پاک یا روز درختکاری آشنا می‌گردند. 

کودکانی که نقاشی یاد می‌گیرند، می‌توانند یک مقوله را تصویرسازی کنند و خلاقیت آنها کمک می‌کند که در سنین پایین‌ با مفاهیمی نظیر محیط زیست و حقوق شهروندی آشنا شوند

وی اضافه می‌کند: آنها می‌توانند یک مقوله را به طور کامل تصویرسازی کنند و خلاقیت آنها کمک می‌کند که در سنین پایین‌ نیز با مفاهیمی نظیر محیط زیست و حقوق شهروندی آشنا شوند در حالی که سایر دانش‌آموزان که پیشینه نقاشی و طراحی ندارند، توانایی یادگیری سریع این مفاهیم را نخواهند داشت.

غزل که از هنرآموزان کلاس محبوبه هوشمند است، از یک ماه پیش تاکنون در این کلاس به فراگیری نقاشی و طراحی پرداخته است.

وی که در کلاس سوم دبستان تحصیل می‌کند، می‌گوید می‌خواهم روزی مثل خاله(مربی) هنرمند شوم.

غزل ادامه می‌دهد: مربی ما حوصله و تلاش خوبی دارد و همین باعث شده به ساخت آثار هنری بپردازد.

این هنرآموز می‌گوید: امروز طراحی زنبور را یادگرفتیم و تصویرسازی کار کردیم.

وی دوست دارد کلاسش استمرار یابد و حداقل تا یک سال آینده در این کلاس حضور یابد.

گفتگوی دو نفره مربی و هنرآموز ادامه می‌یابد و هر دو سیر پیشرفت کار را بررسی می‌کنند و من همچنان شوق اندکی توقف و تماشا در این کارگاه هنری را دارم...

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کودکان نقاشی مسؤولیت اجتماعی خانه سوخکیان سنین پایین آیینه کاری آثار هنری نقاشی روی حرفه ای بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۶۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره روانشناسی کودک و نوجوانان گفت: از ابتدای تولد، کودکان و شیرخواران لازم است تحت نظر مراکز خدمات جامع سلامت بهداشتی، ارزیابی رشد و تکامل دریافت نمایند تا در صورت بروز اولین فاکتور‌های نگران کننده، خانواده به کارشناسان متخصص در این حوزه ارجاع داده شوند.

دکتر فاطمه محرری با اشاره به اینکه ۴ تا ۷ اردیبهشت ماه سیزدهمین کنگره روانپزشکی کودک و نوجوان در شهر مشهد برگزار شد، افزود: برخی از کودکان رشد و تکامل طبیعی را ندارند، به موقع صحبت نمی‌کنند و راه نمی‌روند و توانمندی‌های ارتباطی و اجتماعی متناسب با سن ندارند لازم است برای این کودکان به سرعت مداخلات تشخیصی و درمانی انجام گیرد.

وی گفت: شناسایی و درمان به موقع این اختلالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است برخی از کودکان از اولین مراحل رشد دچار نقص هستند و برخی در سنین بالاتر شاهد کاهش توانمندی تکاملی آنها هستیم که برای هر دو گروه باید درمان‌های مورد نیاز در نظر گرفته شود. 

دکتر محرری با اشاره به اینکه از جمله اختلالات عصبی تکاملی می‌توان به اختلال طیف اوتیسم و اختلال بیش فعالی و نقص توجه اشاره نمود تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد بیماران طیف اوتیسم هستیم، علاوه براین براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۵ تا ۱۰ درصد کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه هستند و در شهر مشهد این امار به ۱۰ درصد می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: کودکان دچار اختلال بیش فعالی عملکرد تحصیلی، شناختی، عاطفی و اجتماعی مناسبی ندارند، بدلیل توجه و تمرکز ناکافی افت عملکرد تحصیلی داشته، در روابط بین فردی کنترل تکانه ندارند و از صبر و حوصله کمی برخوردارند که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی خانواده شود.

دکتر محرری با اشاره به اینکه اختلال اوتیسم بیشتر کودکان پسر را درگیر می‌کند، اما اگر کودک دختری به این اختلال دچار شود شدت بیماری اش بیش از پسران است، اظهار کرد: در این کودکان تماس چشمی، خنده اجتماعی و ارتباط کودک با والد کمرنگ است و از همان ابتدا والدین با این علائم هشدار دهنده روبرو می‌شوند، اما در برخی از کودکان بعد از دو سالگی کودک دچار افت عملکرد می‌شود.

وی با تاکید براینکه مهمترین علت مراجعه والدین به مراکز درمانی عدم گفتار کودک است این در حالی است که پس از بررسی‌های بیشتر تشخیص اوتیسم برای کودک گذاشته می‌شود و درمان‌های متناسب با شرایط کودک برای او در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: کودکان طیف اوتیسم ضعف در حوزه‌های ارتباطی و اجتماعی داشته، علائق محدود و رفتار‌های کلیشه‌ای و تکراری دارند، بنابراین برای این کودکان درمان‌های مختلفی مانند گفتار درمانی، مشاوره و آموزش‌های ویژه، بازی درمانی، کار درمان ذهنی و حرکتی توصیه می‌شود.

دکتر محرری با بیان اینکه همکاران متخصص کودکان و نوزادان در حوزه اختلالات عصبی تکاملی مسلط هستند و اکثر خانواده‌ها در قدم اول با متخصص اطفال مشکل کودک را در میان می‌گذارند و در صورت لزوم به سایر کارشناسان ارجاع می‌شوند، ابراز کرد: در اختلالات خفیف شروع با دارو درمانی نیست، اما اگر در معاینه کودک شاهد اختلالاتی در خواب، پرخاشگری یا صدمه زدن به خود و دیگران باشیم، درمان‌های دارویی نیز برای کودک توصیه می‌گردد که هیچ گونه خطری برای سلامتی کودکان ندارند و اعتیاد آور نیست.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید علائم هشدار دهنده را بشناسند و به موقع برای درمان مراجعه کنند تا از پیامد‌های نامناسب بعدی جلوگیری شود و کودک بتواند حضور موثری در اجتماع داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ۶ محله در حاشیه مشهد میزبان رویداد یکصدا ایران شدند
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • بانوان نماد خودباوری و مسؤولیت پذیری در جامعه
  • درخواست مکرون برای افزایش نظارت بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی
  • مکرون خواستار نظارت والدین بر کودکان در شبکه‌های اجتماعی شد
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • رخ نمایی رنگین کمان در آسمان شهرکرد پس از بارش باران + فیلم
  • پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر