Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@17:35:20 GMT

همتی: مردم ناراضی هستند، اما سکوت کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۹۹۳۴۷

به گزارش تابناک، عبدالناصر همتی صبح امروز در برنامه رادیویی شمارش معکوس که از رادیو ایران پخش شد، درباره سه اولویت اصلی اقتصادی دولت خود، گفت: در سه دهه گذشته روند حرکت سه متغیر کلان اقتصادی کشور اینگونه بود که بهبود اوضاع اقتصادی را نوید نمی‌داد.

وی گفت: یکی از این متغیرها، رشد اقتصادی است که مربوط به تولید ثروت برای کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوم نرخ تورم در کشور است که شاخص روند قیمت هاست و سوم بیکاری در اقتصاد است، این سه متغیر تولید، بازار کار و بازار پول را در بر می‌گیرند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور در سه دهه گذشته، نزدیک به ۳ درصد بوده است، تصریح کرد: برنامه بلند مدت ما این بود که این نرخ باید سالانه ۸ درصد باشد، سرمایه گذاری که مهمترین رکن اساسی رسیدن به این رشد اقتصادی در کشور است، متاسفانه از سال ۸۲ تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

همتی گفت: در صورتی که رشد سرمایه گذاری کشور ترکیه در همین بازه زمانی ۲ و نیم درصد افزایش یافته است. متاسفانه رشد اقتصادی کشور در این مدت نوساناتی بخاطر قیمت نفت و تحریم‌هایی ظالمانه داشته است.

وی ادامه داد: با این وضعیت روند رشد ثروت در جامعه محدود شد و طبیعی است که وقتی این رشد محدود می‌شود آثارش را روی بقیه توان اقتصادی کشور می‌گذارد. مثلا سفره مردم بزرگتر نمی‌شود. اقتصاد مان پیش بینی ناپذیر شده است. رشد منهای ۶ درصد و رشد ۱۱ درصد هم داریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دومین مسئله مهم اقتصادی حل معضل تورم است، تصریح کرد: به طور میانگین در ۳۰ سال گذشته نرخ رشد تورم در کشور ۲۰ درصد بوده است، تعداد کشور‌هایی با این نوع تورم در دنیا بسیار قلیل هستند. چرا باید کشوری با این همه منابع و امکانات اقتصادی، این همه رشد قیمت کالا‌ها را شاهد باشد.

همتی با می گوید که سومین اولویت اقتصادی دولت من، اصلاح نرخ بیکاری است که معمولا بالای ۱۰ درصد است و فرصت‌های اشتغال به شدت کاهش پیدا می‌کند. ادامه این روند دیگر امکانپذیر نیست.

وی افزود: من در طول این سال ها، بنگاه‌های اقتصادی زیادی را اداره کرده ام و با توجه به اینکه استاد اقتصاد دانشگاه تهران هستم به مسائل اقتصادی آشنا هستم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید دارد: علت اینکه تاکنون مشکل داشتیم، حضور رئیس جمهور سیاستمدار بود و سیاست بر اقتصاد حاکم بود، من می‌خواهم عکس این قضیه اتفاق بیفتد و اقتصاد دان بر سیاست حاکمیت پیدا کند. مهمترین برنامه من کنترل نقدینگی است.

همتی ادامه داد: شاید این سوال پیش بیاید که شما رئیس کل بانک مرکزی بودید، چرا نقدینگی را کنترل نکردید، در پاسخ باید بگویم، روند افزایش نقدینگی بطور کامل در دست بانک مرکزی نیست. سلطه سیاست مالی که دست دولت است بر سیاست پولی که دست بانک مرکزی است عملا رشد نقدینگی را اجتناب ناپذیر می‌کند.
 
وی گفت: وقتی سر ماه نمی‌توانند حقوق کارمندان را بدهند چاره‌ای جز این ندارند که بیایند و از بانک مرکزی پول بگیرند. وقتی ساختار بودجه‌ای ما اشکال دارد و زمانی که دخل و خرج مان با هم نمی‌خواند، بانک مرکزی به خودی خود نمی‌تواند جلوی رشد نقدینگی را بگیرد. من، به عنوان مسئول بانک مرکزی نیاز به قدرت بیشتری دارم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: وقتی سه دهه تورم در کشور رشد ۲۰ درصدی داشته است مفهومش این است که ما اشکال ساختاری داریم؛ بنابراین مهار تورم امکانپذیر است و این مسیر از دولت می‌گذرد، بانک مرکزی هم دخیل است، ولی باید دولت با این بانک همراهی داشته باشد. در ایران بانک مرکزی استقلال ندارد و این باید به رسمیت شناخته شود.

وی اظهار تاسف کرد: بی اعتمادی در بخش سرمایه گذاری اقتصادی داریم، سرمایه گذار پولش را برای چند سال در بک مجموعه تولیدی نمی‌گذارد چراکه هر آن تصمیم‌های جدید مالی گرفته می‌شود.
 
همتی ادامه داد: مهمترین لازمه توسعه در کشور، رشد مداوم اقتصادی است. استراتژی توسعه ما در کشور مشکل دارد و بیکاری هم از این دو عامل سرچشمه می‌گیرد، به این معنا که اگر قیمت‌ها بالا باشد و قدرت خرید مردم کاهش یابد، در کنار آن تولید رشد نکند، در کنار این اگر جمعیت هم رشد داشته باشد، بیکاری هم ایجاد می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید روی رشد اشتغال زا و فقر زدا کار کنیم، تورم باعث شده است ثروتمندان، ثروتمند‌تر و فقرا هم فقیر‌تر شوند.
 
وی افزود: ضریب جینی که مهمترین شاخص است، نشان می‌دهد نشان می‌دهد در هر دهکی چقدر از درآمد کشور، نصیب شان می‌شود. هم اکنون ۵۰ درصد درآمد کشور به دو دهک مرفه جامعه تعلق می‌گیرد، این قابل ادامه نیست.
 
وی در پایان اضافه کرد: سرمایه اجتماعی سنگ زیربنای توسعه است. سرمایه اجتماعی همان رابطه حکومت و دولت با مردم است؛ سرمایه اجتماعی در کشور آسیب دیده است. مردم از وضعیت ناراضی هستند، اما سکوت کرده اند؛ سرمایه اجتماعی کشور پایین آمده است که جوانان زیادی کشور را رها کرده و به دیگر کشور‌های دنیا می‌روند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات 1400 محسن رضایی اکبر کمیجانی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سرمایه اجتماعی عبدالناصر همتی انتخابات بانک مرکزی انتخابات 1400 محسن رضایی اکبر کمیجانی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سرمایه اجتماعی اقتصادی کشور رشد اقتصادی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۹۹۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد

امتداد - رییس مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد که تا یکشنبه آینده منتظر برنامه این بانک برای مدیریت بازار ارز می‌ماند و پس از آن خود مجلس برنامه‌ای را خواهد نوشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، اعتماد نوشت: این جلسه با حضور احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، ‌محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس‌جمهور از مجموعه دولت و روسای چند کمیسیون مرتبط با مسائل اقتصادی در مجلس برگزار شده و مطابق خبری که «ایسنا»از آن منتشر کرده، رییس مجلس در جمع‌بندی جلسه از دولت و به ویژه بانک مرکزی درخواست یک «برنامه مکتوب» برای مدیریت بازار ارز کرده است.

این در حالی است که مجلس پیش از این و در قالب اصلاح قانون بانک مرکزی به رییس کل این بانک «اختیار تام»برای مدیریت بازار ارز داده بود.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارایه کرده و وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

اما قالیباف در این جلسه از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کرده و گفته است: «ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد. بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارایه کنیم.

در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.»

در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارایه گزارش اکتفا کرد، گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارایه شد. دوستان دولت باید به‌طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارایه کنند.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت‌وگو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به‌طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دایمی را به رییس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به‌طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

اظهارات رییس مجلس در جلسه با برخی از مسوولان اقتصادی دولت پس از آن صورت می‌گیرد که نرخ ارز در سال جدید دچار نوسان قیمتی شده و حالا در کانال ۶۴ هزار تومانی معامله می‌شود.

اتفاقی که بسیاری از کارشناسان و حتی تیم اقتصادی دولت آن را ناشی از «هیجانات زودگذر بازار» دانسته‌اند.

از طرف دیگر، در دو سال و نیم گذشته، نرخ تورم همواره بالای ۳۰ درصد و در بیشتر اوقات حتی بالای ۴۰ درصد بوده است.

چند روز پیش مرکز آمار گزارش تورم فروردین ماه امسال را منتشر کرد که مطابق آن نرخ تورم سالانه در این ماه ۳۸.۸ درصد اعلام شده است.

این نرخ تورم، کاهشی نسبی در مقایسه با نرخ تورم در اسفند ماه داشته، اما همچنان ایران در کنار آرژانتین و ترکیه، جزو کشورهایی با شدیدترین تورم در سراسر جهان قرار دارد.

از بازار خوراکی‌ها خبرهای چندان جالبی بیرون نمی‌آید

با اینکه رییس کل بانک مرکزی به تازگی در توجیه سیاست‌های پولی دولت عنوان کرده که«نرخ‌های بازار غیررسمی نقشی در تعیین قیمت کالاها ندارد.» اما از بازار خوراکی‌ها در ماه ابتدایی سال خبرهای چندان جالبی بیرون نمی‌آید.

چنانکه، در فروردین ماه، خوراکی‌ها با شوک قیمتی روبرو شده‌اند به‌طور مثال، تورم بخش سبزی و حبوبات فقط در یک ماه، نزدیک به ۹.۵ درصد بالا رفته.

یا انواع گوشت قرمز و سفید نزدیک به ۳ درصد رشد تورم ماهانه داشته‌اند. از سوی دیگر گزارش مرکز آمار ایران از رشد ماهانه قیمت‌ چند کالای خوراکی در مناطق شهری نشان می‌دهد کالایی مانند پیاز بیشترین جهش قیمت را در یک ماه اخیر داشته است.

پیاز در این یک ماه ۲۹.۵ درصد رشد قیمت داشته و پس از آن، شدیدترین گرانی خوراکی برای پرتقال است که تنها در یک ماه بیش از ۱۵ درصد گرانتر شده است.

در واقع هر سال به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، صنایع مختلف درخواست‌های خود را برای «افزایش رسمی قیمت» به نهادهای بالادستی ارایه می‌کنند و دولت هم بعد از مدتی تن به خواسته تولیدکنندگان می‌دهد.

در آخرین تحولات، به تازگی انجمن تولیدکنندگان ماکارونی درخواست افزایش قیمت داده و گویا وزارت صمت با افزایش ۱۳ درصدی قیمت این کالا موافقت کرده.

ماکارونی جزو کالاهایی است که در یکی- دو سال گذشته جایگزین برنج در بسیاری از خانوارها شده و به همین دلیل افزایش قیمت این کالا، ‌اثر نامطلوبی در شرایط مصرف کربوهیدرات در خانوراها خواهد داشت.

اما این اتفاق فقط در صنایع غذایی رخ نمی‌دهد. در بازار کالای غیرخوراکی نیز تولیدکنندگان همواره پس از افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال قیمت جدیدی هستند که با فرمول هزینه-درآمد آنها جور در بیاید.

به‌طور مثال، ۲۸ فروردین ماه نامه‌ای به نقل از شرکت «یزدتایر» منتشر شد که در آن نسبت به مجوز افزایش قیمت ۳۳ درصدی محصولات این شرکت اطلاع‌رسانی شده بود.

در عین حال، گفته می‌شود که برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارایه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید نشده است.

چرخه‌ای که هر سال تکرار می‌شود. تولیدکنندگانی که به دنبال افزایش قیمت هستند و شهروندانی که به دلیل ثابت ماندن دستمزد و در واقع درآمد خود طی یک سال، سبد خرید خود را کوچک‌تر می‌کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • بانک مرکزی آرژانتین نرخ بهره را به ۶۰ درصد کاهش داد
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس
  • پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید