Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-07@03:24:22 GMT

میزان بدهی‌های شهرداری تهران از زبان حناچی

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۰۴۰۹

میزان بدهی‌های شهرداری تهران از زبان حناچی

شهردار تهران گزارش تحویل و تحول در شهرداری تهران را به شورای شهر ارائه داد.

به گزارش مشرق،‌ پیروز حناچی شهردار پایتخت صبح امروز با حضور در صحن شورای شهر گزارش تحویل و تحول در شهرداری تهران را ارائه داد.

هوشمندسازی و شفافیت، عدالت توزیعی، مشارکت اجتماعی و رضایتمندی شهروندان، حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی، انضباط ساخت و ساز و ارتقاء کارآیی سازمانی، از جمله مباحث مورد طرح بوده که در این دوره شهرداری مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: جذب نیروهای صفرکیلومتر در بالاترین پست‌های شهرداری

وی به کاهش فروش تراکم با رویکرد عدالت‌محوری اشاره کرد و گفت:‌در این دوره کاهش ۸۷ درصدی در تعداد پروانه‌ها و مهار رشد بی‌رویه بلندمرتبه‌سازی را نسبت به دوره‌های قبل شاهد بوده‌ایم.

همچنین کاهش سکونت‌پذیری شهر تهران با حذف تسهیلات تشویقی بافت فرسوده و ناپایدار و تدقین طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ انجام گرفته است.

شهردار تهران بیان داشت: بیش از ۱۶ هزار و ۴۶۴ از هکتار از ارضی درشت‌دانه شهر با وسعتی حدود یک پنجم شهر طی ۴ ساله گذشته تعیین و تکلیف شده‌اند همچنین کاهش فاصله شمال به جنوب تهران را شاهد بوده‌ایم چرا که افزایش سهم خطوط و ایستگاه‌های بهره‌برداری شده مترو در پهنه جنوبی در این دوره مدیریت شهری از کمتر از ۴۰ درصد به بیش از ۵۵ درصد رسید.

بیشتر بخوانید: رسوایی بیانیه سیاسی به جای تحقیق و تفحص +اسناد

حناچی خاطرنشان کرد: در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ حدود ۲۴۸۷ پروژه توسعه محلی تعریف شده و ۸۹ درصد از پروژه‌ها در محلات کم برخوردار و نیمه برخوردار بوده است، همچنین تا کنون ۵۵۱ پروژه توسعه محلی به اتمام رسیده است.

وی از بهره‌برداری ۴۰ کیلومتر مسیر مترو، ۱۲ ورودی جدید و بهره‌برداری از ۳۲ ایستگاه در خط ۶، ۷ و ۳ تا پایان تیر خبر داد و گفت:‌ میانگین ۸ ایستگاه در هر سال در دوره اخیر مدیریت شهری انجام گرفته است.

شهردار تهران گفت: نصب ۳۰ درصد از کل پله‌های برقی و ۳۶ درصد از کل آسانسورها در مترو در دوره اخیر مدیریت شهری در طی ۲۲ سال بهره‌برداری از مترو بی‌نظیر بوده است.

حناچی با اشاره به اینکه تهران را ارزان اداره کرده‌ایم گفت:‌منابع در اختیار شهرداری در دوره سال‌های ۹۶ تا ۹۹ به نسبت سال‌های ۹۲ تا ۹۵ و به قیمت ثابت سال ۹۵  حدود ۴۲ درصد کاهش یافته است. همچنین میزان بازپرداخت شهرداری تهران در دوره فعلی بیش از دو برابر اصل مبلغ تسهیلات دریافتی خود بوده است.

وی گفت:‌در این دوره از مدیریت شهری بدهی به خالص بدهی‌ها افزوده نشد و ۱۹۷۴ میلیارد تومان از آن کاسته شد.

شهردار تهران اعلام کرد:‌در حال حاضر مجموع بدهی شهرداری تهران ۶۶.۲ هزار میلیارد تومان و برآورد مطالبات از دولت، دستگاه‌های دولتی و شهروندان ۵۸.۶ هزار میلیارد تومان است.

حناچی در مورد املاک شهرداری گفت: همچنین در این دوره از مدیریت شهری واگذاری ۱۲۸۳ ملک انجام گرفته و تملک ۵۰۶ ملک هم داشته‌ایم که بخش قابل توجهی از واگذاری املاک مربوط به املاک ریزدانه بوده و تملک مربوط به اراضی و املاک واقع در طرح‌ها بوده است.

وی گفت: در این دوره از مدیریت شهری ۲۱۶ دستگاه اتوبوس و ۱۷۸ مینی‌بوس بکارگیری شده همچنین ۵۵۵ دستگاه اتوبوس بازسازی و تعمیر شده‌اند و برنامه‌ریزی جهت بازسازی هزار دستگاه اتوبوس فرسوده نیز آغاز شده و اقدامات لازم انجام گرفته است.

وی درباره شهرسازی و شفافیت در شهرداری تهران گفت:‌ انتشار اطلاعات در سامانه شفافیت در قالب ۱۲ عنوان اصلی و ۳۴ عنوان فرعی از جمله اطلاعات شرکت‌ها و سازمان‌ها و اطلاعات مدیران و کارکنان ثبت شده است.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فلسطین پیروز حناچی شهردار تهران شهرداری صحن شورای شهر تهران شهرداری تهران شهردار تهران مدیریت شهری بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟

زی‌سان: ناز چاکار می‌گوید «بدون استفاده از کارت اعتباری یا پرداخت قسطی، هیچ چیزی نمی‌توانم بخرم.» این کارگر ۲۶ ساله یکی از میلیون‌ها نفری است که در ترکیه با کارت اعتباری زندگی می‌کند.

نرخ سالانه تورم ترکیه در ماه مارس به ۶۸.۵ درصد رسید، و روز به روز بر تعداد کسانی که برای تهیه مایحتاج روزمره خود مانند غذا و مسکن باید از کارت اعتباری استفاده کنند افزوده می‌شود.

ناز می‌گوید «درآمد ما تحلیل رفته است و تورم باعث شده است که قدرت خرید ما کاهش پیدا کند. حتی وقتی می‌خواهیم یک خرید ساده بکنیم هم باید چند بار فکر کنیم.»

حداقل حقوق در ترکیه ۱۷ هزار لیر یا ۵۲۴ دلار در ماه است، در حالی که به گفته یکی از بزرگترین اتحادیه‌های کارگری این کشور خط فقر ۲۵ هزار لیر یا ۷۶۸ دلار است.

رشد هزینه خوراک از همه چیز بیشتر سنگینی می‌کند. در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، ترکیه بالاترین نرخ تورم اقلام خوراکی را دارد که در حال حاضر سالی ۷۰ درصد است – رقمی که بیش از ده برابر میانگین کشور‌های عضو این سازمان است. ناز می‌گوید چیز دیگری که آزارش می‌دهد افزایش اجاره است، چرا که وقتی مجبور شد آپارتمان جدیدی پیدا کند میزان اجاره‌اش دو برابر شد.

او می‌گوید «هیچ وقت تصور نمی‌کردم که زندگی اینقدر سخت شود.»

در ترکیه حتی حفیظه غایه ارکان، رئیس سابق بانک مرکزی، نیز از این که نمی‌تواند در استانبول خانه اجاره کند می‌نالد.

او در ماه ژانویه گفت «ما نمی‌توانیم خانه پیدا کنیم. عجیب گران است. مجبور شده‌ایم در خانه والدینم ساکن شویم. مگر می‌شود که استانبول از منهتن نیویورک گرانتر باشد؟»

سیاست‌های اقتصادی نامتعارف

نرخ تورم در اکتبر ۲۰۲۲ به ۸۶ درصد رسید – بالاترین نرخ در ۲۴ سال پیش از آن. بخش حمل‌ونقل، مسکن و خوراک بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده بودند.کارشناسان مستقل «گروه پژوهش تورم» تخمین زده بودند که نرخ واقعی تورم در آن مقطع ۱۸۶.۲۷ درصد باشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مدت‌ها بود که بر سیاست اقتصادی نامتعارفی پافشاری می‌کرد که هدفش افزایش رشد اقتصادی ترکیه با پایین نگه داشتن نرخ بهره بود، حتی با وجود تورم شدید.

بانک‌های مرکزی اغلب برای مقابله با تورم نرخ بهره را افزایش می‌دهند، اما نرخ بهره ترکیه در آن زمان ۱۰.۵ درصد بود.

اقتصاد ترکیه

برای همین گرفتن وام بانکی یا تکیه بر کارت‌های اعتباری برای مردم کاری منطقی به نظر می‌رسید، چرا که کمتر بودن نرخ بهره از نرخ تورم به این معنی بود که بدهی‌هایشان در درازمدت فرسوده می‌شد و کاهش پیدا می‌کرد.

پس از پیروزی اردوغان در انتخابات پارسال، تیم اقتصادی جدیدش به رهبری مهمت شیمشک سیاست جدیدی اتخاذ کرد.

بانک مرکزی در ماه مارس در اقدامی غیرمنتظره نرخ پایه بهره را ۵۰ درصد کرد تا با تورم مقابله کند.

آقای شیمشک اخیرا هم به احتمال اعمال نظارت بیشتر بر کارت‌های اعتباری اشاره کرد و گفت که استفاده از این کارت‌ها محدود خواهد شد.

به گفته او «شما نمی‌توانید از طریق وام و کارت اعتباری با پول دیگران ثروتمند شوید.»

بدهی مربوط به کارت‌های اعتباری در سال ۲۰۲۳ افزایشی ۲.۵ برابری داشت و با عبور از مرز ۳۴ میلیارد دلار رکورد جدیدی به ثبت رساند.

در کل ۷۲ میلیارد دلار از طریق کارت‌های اعتباری خرج خرید غذا و مواد خوراکی در سوپرمارکت‌ها و بازار‌ها شد.

تحلیلگران و مقامات بانکی از مدتی پیش انتظار اعمال محدودیت را داشتند، چرا که دولت چند وقتی می‌شود که درباره به تنگ کردن کمربند‌ها حرف می‌زند.

چرخه‌ای معیوب

بینهان الیف ایلماز، اقتصاددان، با اشاره به چرخه معیوب استقراض بیشتر برای تامین نیاز‌ها می‌گوید «پایین بودن نرخ بهره برای دوره‌ای طولانی باعث شد که کارهایی، چون گرفتن وام شخصی برای پس دادن بدهی کارت اعتباری یا انتقال بدهی یک کارت اعتباری به کارتی دیگر با سماجت ادامه پیدا کند.»

خانم ایلماز تاکید دارد که خیلی‌ها اسیر این سیاست پولی سفت و سخت شده‌اند، چرا که قیمت موارد خوراکی سه برابر شده است، و افزایش اخیر نرخ بهره نیز هزینه بدهکار بودن را بالا برده است.»

او می‌گوید «هم خانوار‌ها و هم کسب‌وکار‌ها در دوره‌ای که تورم بالا بود هم بدهی زیادی داشتند و هم اصلا برای این وضعیت آماده نبودند» و اضافه می‌کند که مردم ترجیح می‌دهند با کارت‌های اعتباری خود خرج کنند، چون می‌توانند بدهی خود را بدون بهره قسط‌بندی کنند.

او هشدار می‌دهد که طبقه متوسط در ترکیه کوچک می‌شود، و از مقامات می‌خواهد که با پخش عادلانه‌تر درآمد‌ها از گروه‌های کم‌درآمد حمایت کنند و سراغ محدود کردن کارت‌های اعتباری نروند.

«فشار بیشتر می‌شود»

ناز می‌گوید «دلیل استفاده از کارت اعتباری این است که نمی‌توانیم اقلام اساسی را تهیه کنیم. تقریبا همه کسانی که می‌شناسم بدهی دارند، چه در کارخانه و چه در بین اطرافیانم.»

او قرار است به زودی با نامزدش ازدواج کند و می‌گوید که استفاده‌اش از کارت اعتباری عمدتا برای خرید لوازم خانگی است.

او توضیح می‌دهد که بدون کارت اعتباری نمی‌تواند هیچ یک از این چیز‌ها را بخرد و باید هزینه‌ها را قسطی پرداخت کند.

او معتقد است که استفاده از کارت اعتباری، حتی با وجود افزایش نرخ بهره، برای مردم کاری منطقی است.

به گفته او «می‌دانم که قیمت این اقلام افزایش خواهد یافت. همه می‌دانند که اگر امروز بعضی چیز‌ها را نخرند فردا باید گرانتر بخرند. برای همین است که قرض می‌کنند.».

اما او به هیچ عنوان حاضر نیست کارت اعتباری را کنار بگذارد، برای همین کل حقوقش را صرف پس دادن بدهی کارتی خود می‌کند و آخر ماه دوباره بدهکار می‌شود.

او می‌گوید «همه باید بالاخره بدهی‌های خود را صاف کنند، و هر چه نرخ بهره بالاتر برود فشار هم بیشتر خواهد شد.»

منبع: بی بی سی

tags # ترکیه ، تورم سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • تهران در خطر است؛ ماجرا چیست؟
  • تبیین نقشه راه سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران
  • قرارداد شهرداری تهران با چین ابهامی ندارد
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار است
  • تسویه بدهی شهرداری با بانک‌ها/ قرارداد چین ابهامی ندارد
  • معاون شهردار تهران: قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار ماست
  • برگزاری کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • کلاس‌های بازیگری برای دانش آموزان تهرانی
  • رکورد شهرداری در ایجاد مخازن آب اضطراری | پیرهادی: ۷۰ درصد مخازن در این دوره ایجاد شدند
  • ابرتورم در ترکیه چگونه مردم را بدهکار می‌کند؟