Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@23:42:52 GMT

حراج چاپ اول کتاب «کوپرنیک»

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۱۷۰۰

حراج چاپ اول کتاب «کوپرنیک»

نسخه اول کتاب نیکولاس کوپرنیک به نام "درباره گردش افلاک آسمانی در یک حراجی به قیمت ۲۷۷ هزار فروش رسید.

خبرگزاری میزان - ایسنا به نقل از نیواطلس نوشت: این کتاب که در سال ۱۵۴۳ منتشر شده بود، در روز ۲۵ مه ۲۰۲۱ به قیمت ۲۷۷ هزار و ۲۰۰ پوند پوند به فروش رسید. کوپرنیک در این کتاب نظریه خورشید مرکزی خود که بیان می‌کند خورشید در مرکز منظومه‌ی شمسی قرار دارد را توضیح می‌دهد، این نظریه رویداد بزرگی در تاریخ علم بود که باعث ایجاد انقلاب "کوپرنیک" و انقلابی علمی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال بنیاد ملی علوم دریافته که تقریبا یک چهارم آمریکایی‌ها هنوز باور دارند که خورشید به دور زمین می‌چرخد.

پیش از این حراجی تنها ۲۷۶ نسخه‌ی اولیه از این کتاب شناخته شده بود. اگرچه شرایط این کتاب به گونه‌ای بود که با قیمتی کمتر از قیمت سایر کتاب‌ها به فروش رفت.

بالاترین قیمت پرداخت شده برای این گروه از کتاب‌ها دو میلیون و ۲۱۰ هزار و ۵۰۰ دلار بوده است که در حراج کریستی در نیویورک در سال ۲۰۰۸ به فروش رفت. سایر کتاب‌هایی که با قیمت بیش از یک میلیون دلار به فروش رفتند شامل کتابی به قیمت یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۹۵۳ دلار در سال ۲۰۱۱، کتابی به قیمت یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۵۷۹ دلار در سال ۲۰۰۴ و کتابی به قیمت یک میلیون و ۷۱ هزار و ۴۶۱ دلار در سال ۲۰۱۳.

جالب توجه است که چاپ اول کتاب فرست فولیو (First Folio) شکسپیر که تقریبا تعداد نسخه‌های آن با این کتاب برابر است و ۲۲۸ نسخه از آن وجود دارد با قیمت‌های بسیار بالاتر ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار دلار، شش میلیون و ۱۶۶ هزار دلار و پنج میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۴۰ دلار به فروش رسیده‌اند.

کوپرنیک ابتدا ایده‌های خود در مورد نظریه خورشید مرکزی را به طور دست‌نویس نوشته بود. این نوشته‌ها در میان همکارانش دست به دست می‌شدند.

کار‌های او مورد توجه یک ریاضیدان و ستاره‌شناس جوان به نام جورج یواخیم رتیسیوس (Georg Joachim Rheticus) قرار گرفت. او کوپرنیک را متقاعد کرد که خلاصه‌ای از نظریه خود را در سال ۱۵۴۰ به چاپ برساند. در نهایت کار‌های کوپرنیک به طور کامل در کتاب "درباره گردش افلاک آسمانی" منتشر شد.

رتیسیوس که از قبل با انتشارات علمی یوهان پتریوس (Johann Petreius) در نورنبرگ (Nuremberg) آشنایی داشت نسخه‌ی دست‌نویس کتاب را در سال ۱۵۴۳ به وی داد و خود مسئولیت ویراستاری و نمونه‌خوانی آن را بر عهده گرفت. اما زمانی که رتیسیوس نورنبرگ را ترک کرد آندریاس اوسیاندر (Andreas Osiander) این مسئولیت را بر عهده گرفت.

اوسیاندر که ظاهرا از واکنش خشونت‌آمیز کلیسا ترسیده بود خطاب به خواننده کتاب نوشت: این نظریه لزوما درست و محتمل نیست، اما اینکه محاسبات آن با مشاهدات منطبق باشد کافی است.

از آنجا که نسخه‌ای از این کتاب زمانی به دست کوپرنیک رسید که در آستانه مرگ بود، واکنش او به نوشته‌ی اوسایدر نامعلوم است. اما رتیسیوس و دیگر شاگردان کوپرنیک آن را نامناسب می‌دانند.

بیشتر بخوانید: بزرگترین نقاشی جهان ۶۲ میلیون دلار فروخته شد!

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: حراجی عتیقه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: حراجی عتیقه یک میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۱۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت گوشی امروز 8 اردیبهشت 1403

به گزارش صدای ایران، ردمی A ۲ پلاس در دسته ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار قرار می‌گیرد و فروشنده‌های موبایل آن را با ۶۴ گیگ فضای حدود چهار میلیون می‌فروشند.

گلکسی A ۰۵ s که جزو گوشی‌های جدید سامسونگ است، با همین فضای ذخیره‌سازی چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود و خرید A ۱۵ سامسونگ نزدیک شش میلیون آب می‌خورد.

آیفون ۱۳ پرو مکس در طرف مقابل گرانقیمت‌ترین گوشی فعلی بازار است و در یکسری از مغازه‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی تا مرز ۱۳۵ میلیون قیمت خورده است.

پوکو X ۶ پرو شیائومی را این وسط می‌توانیم یکی از محبوب‌ترین میان‌رده‌های بازار بدانیم. ۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد و رقیبی بریا میان‌رده‌های گردن‌کلفت سامسونگ محسوب می‌شود.

پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار موبایل

مدل

قیمت

گلکسی A۱۵ نسخه ۱۲۸+۴

شش میلیون تومان

گلکسی A۰۵s نسخه ۶۴+۴

چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان

گلکسی A۵۴ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

گلکسی A۵۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

گلکسی A۳۴ نسخه ۱۲۸+۸،

۱۱ میلیون تومان

گلکسی A۳۵ نسخه ۲۵۶+۸،

۱۶ میلیون تومان

گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت

۹۵ میلیون تومان

ردمی نوت ۱۳، ۴G نسخه ۲۵۶+۸

هشت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نسخه ۵۱۲+۱۶،

۲۳ میلیون تومان

ردمی A۲ پلاس نسخه ۶۴+۳ گیگ

چهار میلیون تومان

ردمی A۳ نسخه نسخه ۱۲۸+۴

پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

ردمی ۱۳C نسخه ۲۵۶+۸

شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

پوکو X۶ پرو نسخه نسخه ۵۱۲+۱۲،

۱۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ نسخه ۱۲۸ گیگ پارت‌نامبر CH

۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه یک ترابایت پارت‌نامبر ZAA

۱۳۵ میلیون تومان

دیگر خبرها

  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • قیمت گوشی امروز 8 اردیبهشت 1403
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • حراج پشته‌های علف مشهور «مونه»
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود
  • حراج تاریخی ایلان ماسک: خدمتکار خانگی انسان‌نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • کاهش قیمت‌ها در بازار طلا طی هفته اخیر
  • حراج تاریخی ایلان ماسک : خدمتکار خانگی انسان‌ نما، زیر ۳۰ هزار دلار