Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:54:51 GMT

آرمرده به عنوان شهر ملی شالبافی معرفی شد

تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۲۹۲۳

آرمرده به عنوان شهر ملی شالبافی معرفی شد

به گزارش ایرنا، سعدالله رحیمی خواه عصر سه شنبه در نشست با هنرمندان، صنعت گران و کارآفرینان بانه گفت: معرفی آرمرده به عنوان شهر ملی شالبافی باعث پیشرفت، توسعه و ایجاد اشتغال این شهر می شود و از ردیف اعتبارات ملی هر سال به آن بودجه اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: برای معرفی آرمرده به عنوان شهر ملی شالبافی روز صنایع دستی مراسمی با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار خواهد شد و به همین منظور کارگروهی تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحیمی خواه با بیان اینکه شال مردانه نماد لباس کردی است گفت: تمام مراحل تولید شال در شهر آرمرده به دست استادان با تجربه تولید شده و کاملا به صورت سنتی با دست بافته می شود.

وی اضافه کرد: آمرده خواستگاه اصلی بز مرخز است و شالبافی نیز با موی این بز بافته می شود و تمام الیاف بکار رفته در شال طبیعی با رنگ های مختلف قهوه ای، مشکی، کرمی، طوسی و خرمایی است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه اظهار داشت: شالبافان آرمرده کارآفرینان فعالی هستند که زمینه را برای ایجاد اشتغال بسیاری از جوانان فراهم و افراد زیادی را برای فعالیت در این عرصه آموزش دادند.

وی ادامه داد: در روز جهانی صنایع دستی از آثار هنرمند اهل بانه حسام حیدری که در صنایع چوبی خلاقیتی ایجاد کرده رونمایی می شود.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان بانه نیز با اشاره به خطر انقراض نسل بز مرخز گفت: در حال حاضر ۱۴ دامدار با حدود یک هزار راس بزمرخز در آرمرده بانه فعالیت می کنند.

کریم شریفی افزود: برای حفظ نسل بزمرخز ۴ راس بز نر به دامداران اهدا شد و تسهیلات کم بهره نیز به دامداران پرداخت شده و برای بازسازی و نوسازی محل نگهداری بزها سیمان رایگان به این افراد دادیم.

وی اظهار داشت: از شالبافی محصولات دیگری می توان تولید کرد که تاکنون در این زمینه اقدامی نشده و ارزش شال تاکنون ناشناخته مانده و صرفا در قالب لباس کردی بزرگنمایی شده است.

شریفی با بیان اینکه در ۲ دهه اخیر دامداران رغبتی برای پرورش بز مرخز ندارند، افزود: در کشورهای دیگر الیاف بز مرخز را در دیگر صنایع به کار می برند که ارزش پارچه به دلیل خواص الیاف طبیعی مرخز چند برابر افزایش می‌یابد و افزایش قیمت و استفاده آن در صنایع تبدیلی باعث تشویق دامداران به پرورش این نوع بز می شود.

وی گفت: برخوردهای قهری با دامداران، تغییر سبک زندگی و شغل های کاذب منطقه باعث شده که پرورش بز مرخز به دست فراموشی سپرده شود.

در بانه ۲۰۶ اثر تاریخی و فرهنگی در بانه شناسایی و ثبت شده است.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

برچسب‌ها ثبت اسناد و املاک میراث فرهنگی بانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ثبت اسناد و املاک میراث فرهنگی بانه ثبت اسناد و املاک میراث فرهنگی بانه اخبار کنکور بز مرخز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۲۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی اظهار کرد: این اداره کل به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است. 

وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی و همچنین مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از غرفه این استان بازدید و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به تشریح ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها پرداخت.

دیگر خبرها

  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • معرفی ۷۶ فرصت سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • توصیه پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت احشام
  • حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در اکسپو ‭‭۲۰۲۴‬‬
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • معرفی گوهرسنگ خراسان جنوبی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران