Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@01:23:54 GMT

توجه گروه‌های سیاسی به شوراهای شهر فرصت یا تهدید

تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۱۰۶۵۵۲

توجه گروه‌های سیاسی به شوراهای شهر فرصت یا تهدید

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مریم ساحلی: کرسی‌های شورای شهر این روزها چشم انتظار گزینشی دیگر هستند. یک بار دیگر مردم پای صندوق‌های رأی می‌روند تا نمایندگان خود را روانه پارلمان شهری کنند. بی تردید چگونگی این انتخاب و معیارهایی که بر اساس آن مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند موضوعی است که نقش بسیار پررنگی در روند مدیریت شهری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متأسفانه آنچه در سال‌های پیش شاهد بودیم، همواره نشان از حواشی گوناگونی دارد که به دلیل عدم متعهد و کارآمد نبودن برخی منتخبان رخ داده است. گیلانی‌ها نیز همانند سایر استان‌های کشور طی سال‌هایی که نمایندگان خود را راهی پارلمان شهری کرده‌اند با عواقب انتخاب‌های گاه نادرست خود مواجه بوده‌اند. اینک انتخابات دیگری در پیش است و به زودی مردم با حجم عظیمی از تبلیغات نامزدهای خواهان رسیدن به کرسی‌های شوراهای اسلامی روبرو می‌شوند؛ تبلیغاتی که معمولاً شفافیت در بیان اهداف، برنامه‌ها و توانمندی‌های نامزدها مغفول واقع می‌شود.

باید توجه داشت که این مهم متأسفانه در اعلام حمایت‌ها و ارائه لیست‌هایی که از سوی جریان‌های سیاسی صورت می‌گیرد نیز نادیده گرفته می‌شود؛ در حالی که از گروه‌های سیاسی انتظار می‌رود اگر به عرصه مدیریت شهری ورود پیدا می‌کنند، به صورت شفاف برنامه نامزدهای خود را ارائه دهند.

پیشینه توجه جریان‌های سیاسی به انتخابات پارلمان شهری

توجه جریان‌های سیاسی به پارلمان شهری و فعالیت آنها در جریان انتخابات شوراها از ابعاد گوناگون قابل بررسی است و البته توجه به نتایج این بررسی‌ها می‌تواند در انتخاب صحیح و همچنین افزایش مطالبه گری مردم در راستای پرداختن به اهداف و برنامه‌های نامزدهای شورا مؤثر باشد.

«مجید صیادنورد» کارشناس علوم سیاسی درباره پیشینه توجه جریان‌های سیاسی به شوراها در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا، مدلی از الگوهای بهره‌گیری از مداخله مردم در تصمیم گیری های زیست بوم‌ها است.

وی با بیان اینکه در قالب این تصمیم گیری مردم محلات مختلف در یک فضای همکاری افق‌های جدیدی در حوزه‌های مختلف شهری را با یکدیگر ترسیم می‌کنند، افزود: در واقع برای منافع امری بزرگ‌تر یعنی شهر، از منفعت کوچک‌تری، یعنی یک محله خاص چشم پوشی می‌کنند.

صیادنورد با اشاره به اینکه سابقه حضور شوراهای اسلامی شهر و روستا در عرصه‌های مدیریتی کشور به آغاز سومین دهه دوران جمهوری اسلامی ایران بر می‌گردد، گفت: سال ۷۷ حدود ۱۸۵ هزار نفر ردای مسئولیتی جدید یعنی عضویت در شورای شهر و روستا را بر تن کرده و وارد این عرصه مدیریتی شدند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی توجه گروه‌های سیاسی به جایگاه شوراهای شهر تأثیرات پارلمان شهری بر آینده سیاسی کشور به ویژه در کلانشهرها است‌ عامل اصلی توجه گروه‌های سیاسی به جایگاه شوراهای شهر تأثیرات پارلمان شهری بر آینده سیاسی کشور به ویژه در کلانشهرها است، ادامه داد: گروه‌های سیاسی به این نتیجه رسیدند که شورای شهر و شهرداری می‌تواند سکوی پرتابی به رده‌های بالای مدیریتی در کشور همانند ریاست جمهوری شود.

این کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه تجربه ادوار گذشته در کلان شهرها نشان داده که گروه پیروز در شورا و شهرداری می‌تواند برنامه ریزی لازم برای اجرای اهداف خود در انتخابات مجلس و حتی ریاست جمهوری را انجام دهد، اضافه کرد: در نتیجه دو عامل تجربه رئیس‌جمهور نهم و فرصتی برای پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، دو عامل اهمیت شوراهای شهر و روستا برای گروه‌ها و احزاب سیاسی شده است.

قابلیت پیگیری امور شهری در در سطح کلان‌تر

وی ادامه داد: با فرض مثبت بودن چنین نگاهی به مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، با قدرت چانه زنی و بازیگری بزرگ‌تر از شهر و استان در عرصه رقابت‌های انتخاباتی شورا، قابلیت پیگیری امور شهری در سطح کلان‌تر استانی و ملی نیز فراهم می‌شود.

صیادنورد با بیان اینکه به این امر می‌توان تجربه دوگانه دیدن هم‌زمان امر شهری، استانی و ملی برای افراد کاندید و عضو شورا به عنوان فرصتی جهت ارتقا و تعمیق مسائل مبتلابه شهری را اضافه کرد، گفت: در دوران جهانی شدن، ریزترین امور زندگی شهری از امکان اثرگذاری در سطح جهانی نیز برخوردار است. اگر فردی در شورای یک شهر مسئولیت نمایندگی مردمی را بر عهده می‌گیرد، بیش از پیش متوجه اهمیت و تبعات تصمیم‌گیری های درون شهری خود در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود.

اثرات منفی مداخله گروه‌های سیاسی در انتخابات شوراها

این کارشناس علوم سیاسی در ادامه با اشاره به اثرات منفی حضور و مداخله گروه‌های سیاسی و حزبی به منظور تأثیر در حوزه مدیریت شهری، اظهار کرد: با توجه به هدف‌گذاری کلان، سیاسیونی که استانی و ملی برنامه ریزی می‌کنند، متغیرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرند، موضوعات کلان است، در نتیجه منافع ادارات کل استانی و شهرستانی که تابعی از نظرات وزارتخانه و سازمان متبوع خود در سطح ملی هستند، در اولویت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حالی که مسائل شهری از جنس دیگری است که لزوماً متغیرهای استانی و ملی ندارد و این موضوعی است که اثر مخرب خود را در تصمیم‌گیری شهر و روستا می‌گذارد، افزود: با توجه به اینکه کسب آرای مردم در شورای شهر معبری زودگذر برای جلب رأی شهروندان در حوزه نمایندگی مجلس است، در نتیجه اولویت‌های مدیریت شهری یعنی شاخص‌های توسعه شهری و باور به زیست بومی به عنوان شهر و شهروندان در تمام بخش‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

صیادنورد با اشاره به اینکه زندگی شهری به عنوان مهم‌ترین عامل پیشران در مسیر توسعه قرار گرفتن کشور، فدای بازی بازیگرانی می‌شوند که زمین بازی و تماشاگران دیگری را در اولویت قرار داده‌اند، ادامه داد: مسئولیت پذیری در قبال شهر و شهروند کردن مردم مهمترین دستاورد و کار ویژه الگوی کاری انجمن‌های مدیریت یعنی شوراهای شهری و روستایی است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه مدیریت شهری در پی مداخله جهت دار بازیگران سیاسی که به دنبال کسب قدرت در فضای کلان مجلس هستند، از واقعیت موجود و روزمره و ماهیت اصلی خود دور شده است‌ متأسفانه مدیریت شهری در پی مداخله جهت دار بازیگران سیاسی که به دنبال کسب قدرت در فضای کلان مجلس هستند، از واقعیت موجود و روزمره و ماهیت اصلی خود دور شده است، گفت: وسیله قرار دادن شورا و شهرداری برای مجلس وظایف و کارکردهای عرصه نمایندگی مجلس با شورای شهر را از مسیر اصلی و قانونی هر دو حوزه است.

انتخابات عرصه‌ای برای آزمون و خطاست

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه عرصه سیاست، عرصه آزمون و خطاست، ادامه داد: باید به مردم فرصت تجربه و اشتباه داد، چرا که برخلاف سیاست مداران ایرانی، مردم اگر در انتخاب و تصمیم خود اشتباه کنند، سریع در مسیر اصلاح امور برآمده و انتخاب خود را تغییر می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخشی از شوراهای شهر و شهرداران در مسیر خلاف گام نهاده‌اند، باید وضعیت کنونی جامعه را مورد توجه قرار داد، افزود: شوراها و شهرداری‌ها، ویترین قابل توجهی از فرهنگ جاری حاکم بر روابط اجتماعی مردم است که در نهادهای مردم ساخته فوق خود را ظاهر می‌کند.

صیادنورد اضافه کرد: نظارت افکار عمومی، رسانه‌های رسمی و ارگان‌های نظارتی و استمرار بهره گیری از مردم در امر مدیریت شهری، می‌تواند همچون آموختن راه رفتن نوزاد، به جامعه عمل کرده و پذیرفت که دولت یا احزاب سیاسی به عنوان قیم برای جامعه عمل نکرده و با نگاهی به تاریخ این باور تقویت می‌شود که جامعه مسیر پیشرفت خود را، خود می‌سازد.

کد خبر 5226167

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات شوراها مجید صیادنورد احزاب سیاسی انتخابات 1400 انتخابات 1400 ویروس کرونا بوشهر چالش شایستگی کرمانشاه گرگان آمار کرونا اردبیل واکسن کرونا شیراز سیدابراهیم رئیسی خطبه های نماز جمعه اراک چالش شفافیت گروه های سیاسی جریان های سیاسی پارلمان شهری استانی و ملی شوراهای شهر مدیریت شهری شهر و روستا تصمیم گیری شورای شهر گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۱۰۶۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است

  احمد آرامی  بیان کرد: شوراهای اسلامی در نهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۸ در تقویم جمهوری اسلامی ایران نام‌گرفته است که بر اساس فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شوراهای شهر و روستا به‌عنوان روز شوراها نام‌گذاری شده است.

آرامی تأکید کرد: نقش شورا در آبادانی روستا و شهر نقش بسزایی ایفا می‌کند که کلیه کارهای عمرانی در شهر و روستا زیر نظر شورا انجام می‌شود. در روستاها کار عمرانی بر اساس درخواست و مصوبه شورای اسلامی آن روستا به دهیاری روستا ابلاغ می‌گردد و دهیار را موظف به اجرای مصوبه شورا پس از اخذ مجوز کمیته تلفیق که در بخشداری محل انجام می‌شود را می‌نماید .

وی افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا هر چهار سال یکبار بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران با رأی اکثریت مردم که توسط وزارت کشور در ایران و فرمانداری‌ها در شهرها و بخش‌ها انجام می‌گیرد که مردم هر شهر و یا روستا به محل برگزاری و مقر صندوق رأی‌گیری مراجعه و رأی خود را به صندوق می‌اندازند و طبق قانون با نظارت شورای نگهبان و هیئت اجرایی و دیگر بازرسین حاضر صندوق انتخابات انجام و در پایان نامزدهای شورا هر کدام که اکثریت آرا را داشته باشند به‌عنوان شورای شهر یا روستا انتخاب می‌شوند .

آرامی افزود: شورای اسلامی در روستاهایی که جمعیت آن ۲۰۰۰ نفر باشند تعداد اعضای شورا ۵ نفر و روستاهای کمتر از ۲۰۰۰ نفر سه نفر به‌عنوان شورا انتخاب می‌شوند که اعضای شورا از بین خودشان یک نفر رئیس شورا، نائب رئیس و منشی انتخاب می‌کنند و مدت چهار سال به کار شورا ادامه می‌دهند .

وی در خصوص وظیفهٔ شورا افزود: وظیفه شورای اسلامی رسیدگی به مشکلات روستا و تعیین یک نفر با مدرک تحصیلی دیپلم به‌عنوان دهیار روستا انتخاب می‌کند تا دهیار کلیه مصوبات شورای اسلامی را که هدف آن پیشبرد و برطرف‌کردن مشکلات روستا مثل انجام روشنایی معابر روستا جمع‌آوری زباله‌ها،،،،،و غیره و آنچه کار عمرانی که در روستا انجام می‌گیرد .

وی افزود: طبق مصوبات شورا باید انجام شود عملکرد شوراها زیر نظر بخشداری محل انجام می‌گیرد که با کمک شورای اسلامی بخش انجام می‌گیرد و تمام مشکلات شوراها توسط بخشدار انجام می‌شود در قانون اساسی کشور برای شوراهای اسلامی روستا هزینه‌ای در نظر گرفته نشده است؛ چون شورای اسلامی روستا یک نهاد مردمی که به دلیل اختیاراتی که در حوزه‌های نظارتی و مدیریتی برعهده دارد.

آرامی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مهم و برجسته مردم‌سالاری دینی در کشور محسوب می‌شود که هیچ‌گونه دستمزدی از هیچ نهاد دولتی و مردمی دریافت نمی‌کند و برای رضای خداوند و رضایت و آبادانی مردم روستا خدمت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • آغاز اجرای طرح کلید به کلید در ۱۸ استان کشور                           
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • کلید اولیه نوبت نخست کنکور فردا منتشر می شود/ ۵ روز فرصت اعتراض داوطلبان
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها